Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

High Fidelity

Recommended Posts

Det ser ut til at vi er flere her som har en felles interesse ikke bare for barbering, men den herlige elektronikken som formidler musikk. Det hadde vært veldig spennende å høre litt om dere andres oppsett og ikke minst se noen bilder av oppsettene!

Starter med mitt eget anlegg som består av følgende:

- Høytalere: Elac FS 208.2

- Forforsterker: Abrahamsen V3.0

- Effektforsterkere: 2 x Abrahamsen V4.0

- D/A konverter: Benchmark DAC1

Jeg har gått vekk fra en egen dedikert cd-spiller og har musikken min lagret på min stasjonære pc. Musikken blir formidlet optisk til Benchmarken og er selvfølgelig i et lossless format (flac). Jeg kommer imidlertid etter alle solemerker til å investere i en platespiller etter hvert, jeg kjenner trangen etter noe analogt begynner å bli stor. :D

Jeg har også et hodetelefonoppsett jeg bruker relativt ofte som består av en Darkvoice 332 hodetelefonforsterker oppgradert med LM Ericsson 403B og 6S19P-V rør som driver mine herlige Sennheiser HD-650. Bruker Benchmark DAC1 som kilde.

Flere bilder kan ses på minHiFi profilen min.

05b20448ef243b3eda5cdc57f4accd61.JPG

ecdcdc5f209c54c2e1733de4062a6d9c.JPG

Fett anlegg!, jeg har det desverre aldri så ryddig så jeg kan ta et bilde av mitt :)

Møbelet du døtta anlegget inni, hva er det?

DAC1, kjøpte du den her? http://www.benchmarkmedia.com/dac1/

Eller har andre den?

Har lyst på noe tilsvarende selv, har jo Abrahamsen V1 og v2, men kan ikke akkurat si meg fornøyd med CD spilleren, dvs, når jeg har plata inni, og spiller den, så er det helt suveren lyd, men det å få den igang med enkelte plater, åpning/lukking etc, det er pinadø sabla masete.

Forsterkeren til Abrahamsen er helt grom, bruker nok litt watt, men det får gå:), kjører min sammenkoblet med XLR kabler enorm forskjell om du kjører med phono eller XLR på dette anlegget.

Selv har jeg disse standard høytalerne enda, Energy C500, men med tanke på størrelsen på stua så holder det nok en stund det også.

Selv har jeg litt lyst til å kaste ut CD spilleren, og bytte den med en slik:

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

Men pga toll og tull så blir den litt i overkant dyr i norge, Komplett selger den til 17 lapper, og det er litt i overkant mye å betale for en MP3 spiller..

Den DAC1 greia så litt interresant ut, men siden den bruker optisk, så er det vel noen begrensninger på hvor lange de kablene kan være også vel?, jeg har ikke planer om å putte pc'en på stua med det første :)

Men jeg ser jo igjen at denne leverer optisk ut, og har Ether inn:

http://www.slimdevices.com/pi_duet.html

Men da er vi snart på samme pris som en Transporter igjen.. sukk...

Par videoer om de to Slimdevices tingene:

http://www.youtube.com/watch?v=RTCIfUADzb8

Fett anlegg!, jeg har det desverre aldri så ryddig så jeg kan ta et bilde av mitt :)

Møbelet du døtta anlegget inni, hva er det?

Kjøpte den på IKEA. Husker ikke helt hva selve hyllen heter, men den var en del av et mye større møbel. Billig var den og!

DAC1, kjøpte du den her? http://www.benchmarkmedia.com/dac1/

Eller har andre den?

Jeg kjøpte den av gjennom nettsiden til en kompis som driver med lydutstyr. Jeg regnet litt på det, men om jeg legger på frakt, toll og moms så hadde den faktisk blitt en del dyrere om jeg hadde bestillt den fra utlandet.

Selv har jeg litt lyst til å kaste ut CD spilleren, og bytte den med en slik:

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html

Men pga toll og tull så blir den litt i overkant dyr i norge, Komplett selger den til 17 lapper, og det er litt i overkant mye å betale for en MP3 spiller..

Den DAC1 greia så litt interresant ut, men siden den bruker optisk, så er det vel noen begrensninger på hvor lange de kablene kan være også vel?, jeg har ikke planer om å putte pc'en på stua med det første :)

Men jeg ser jo igjen at denne leverer optisk ut, og har Ether inn:

Men da er vi snart på samme pris som en Transporter igjen.. sukk...

Par videoer om de to Slimdevices tingene:

http://www.youtube.com/watch?v=RTCIfUADzb8

Logitech Duett kommer jeg nok til å implimentere i anlegget mitt etter hvert, genialt produkt! Da trenger du ikke å trekke kabler heller. Om du har trådløst nettverk kan du streame musikken fra pcen via nettverket til Squeezebox mottakeren, så slipper du unna lange kabler. Optiske kabler er jo igrunn bare lys, så det er forsåvidt ikke noe i veien for å trekke de over lange strekk. Ser du nevner mp3, kan jo ikke bruke slikt med denne typen produkter. Her er det bare .flac som gjelder! :D

MP3, helt klart, har drevet å re-rippet endel over til FLAC, menhar litt mye så det tar tid, og mye plass, men 1TB diskene er billige idag så det er ikke det verste.

Men problemet med Duett er at den har bare phono tilkoblinger.. hadde vært knæsj med XLR imot Abrahamsen forsterkeren.

Så hvis man brukte f.eks Duett + DAC1, så kunne man fått til et opplegg, spørs bare hva man må betale for en DAC1, om totalen blir lavere enn ulempene med prisen for Transporter som er en boks, i forhold til Duett+DAC1...

Det som er fett på Duett er forsåvidt fjernkontrollen, det er også den som koster pengene, Jeg vet ikke hvordan lydkortet i den er, om den bevarer signalet best mulig, eller gjør noe med det da...

Duett og Transporter spiller forøvrig FLAC også ja. :)

Det jeg har planer om er å bruke den optiske utgangen til Duett og koble den til DAC1. Da er signalet digitalt helt frem til DAC1 og jeg får sjelero, hehe. Skal du bruke phono-utgangene til Duett vil den interne d/a converteren ta seg av konverteringen, men det er faktisk også et kurant oppsett da motakeren til Duett er utstyrt med en meget god dac.

Benchmark DAC1 koster en del i Norge, det rimeligste jeg har sett den til er 9500,-. Uansett blir det totalt sett rimeligere enn en Transporter.

Jo, blir et par kroner billigere, 9500+3300 = 12800 spenn, kontra 17000, så spørs det om de 4200 du sparer er verdt haslet med to bokser?

Men ser at jeg kan starte med en Duet, også senere engang, klemme til med en DAC1 eller tilsvarende hardware, regner med det finnes andre slike DAC varianter også med tilsvarende funksjonalitet?

En DAC1 kan jo igjen være noe man kan bruke til mer audiofile CD drev om man skulle finne på å kjøpe noe slikt istedet for den man har, så på den måten er den kanskje mer versatil..

Kan jo bidra litt jeg også.

Kort beskrivelse:

- Sluttrinn Cary 805C kl. A

- Preamp Conrad-Johnson LS16 Premier

- Høyttalere Avantgarde Acoustics UNO

- CD Spiller Audio Aero Capitole

- Tuner Magnum Dynalab MD108

- Kabler Wireworld Gold Eclipse III+ i ulike fasonger

DVD spiller husker jeg ikke, men den var billig.

_STL1443.jpg

_STL1445.jpg

_STL1447.jpg

Kan jo bidra litt jeg også.

Kort beskrivelse:

- Sluttrinn Cary 805C kl. A

- Preamp Conrad-Johnson LS16 Premier

- Høyttalere Avantgarde Acoustics UNO

- CD Spiller Audio Aero Capitole

- Tuner Magnum Dynalab MD108

- Kabler Wireworld Gold Eclipse III+ i ulike fasonger

DVD spiller husker jeg ikke, men den var billig.

:shock:

Wow Steinar, DET var et stk heftig oppsett! Jeg minnes du sa i en annen tråd at du var lei av horn og rør, går det virkelig an å gå lei av et slikt anlegg? Klarer ikke helt å se det for meg. :shock:

Hehe. Ja, det kan virke litt underlig. Hovedgrunnen til at tanken i det hele tatt meldte seg, var at disse Cary monoblokkene kjører i klasse A, og blir dermed gruelig varme. I tillegg står de helt ubeskyttet (undres på hvorfor Cary ikke leverer med gitter?), med stor fare for at nysgjerrige barnebarn kan komme bort i dem og få alvorlige brannskader. Så det var først og fremst av sikkerheten til barnebarna. Men da vi først var penset inn på tanken, meldte det seg flere argumenter for å bytte. Én ting er at det er så mye fjas med rør, de må byttes, og de er kostbare, bias må justeres etc. Jeg er kommet i den alderen at jeg vil ha det enkelt. Dessuten har jeg lyst på den holografien som gode stativhøyttaler kan gi. Separate subber kan sørge for dypbassen. Og til slutt, disse høyttalerne passer rent estetisk overhodet ikke inn i kjellerstua.

Jeg regnet med at det var praktiske årsaker som stod bak, lydmessig er det vel ikke så mye å klage på? Rørforsterkeren min har forsåvidt samme problem, den blir helt hinsides varm. Det gjelder forsåvidt effektforsterkerene også, jeg trenger ikke varmeovner her i leiligheten på vinteren. Det sier vel egentlig sitt. :D

Slike flotte komponenter bør det vel være rimelig greit å få solgt på bruktmarkedet for en bra pris? Jeg var veldig overrasket over hvor mye jeg fikk igjen for en fem år gammel Nad surround forsterker jeg solgte i fjor sommer, tror det endte opp på ca. 60% av nypris og surroundforsterkere er jo en av veldig få ting i hi-fi verdenen som faktisk kan bli utdatert.

Må si jeg misunner deg litt om du skal i gang med testing og utforskning, lytte- og utforskingsprosessen når man skal kjøpe seg et nytt anlegg er i alle fall noe jeg liker veldig godt! Har du sett for deg hva du eventuelt kommer til å gå for enda?

Takk for det! :) Nå i det siste har jeg stort sett brukt Canon G9, men jeg bruker også D80 og Canon S60 fra tid til annen. Så lenge jeg har mulighet til å sette kameraet i full manuel modus er jeg stort sett fornøyd.

Apropo fotoutstyr, bildet jeg la ut i blinkskudd-tråden av en pusunge som hviler i hånden min tok jeg med et 7 år gammelt kompaktkamera av olympus med 1,3 MP. Litt artig å tenke på. :)

Ojda. Impulskjøp er herlige greier. Nå er ett par AKG K701 på vei fra cdon, og en xm4 hodetelefonforsterker ble kjøpt brukt av en fyr på ett hodetelefonforum :P

(Fant ut at jeg skulle bytte ut Beyerdynamic dt331-ene som har fulgt meg i mange år nå. Venstre element holder på å løsne :P)

Hodetelefoner er utrolig mye lyd for pengene og det virker som et spenstig oppsett du har fått deg der. Blir spennende å høre lytteinntrykk!

Det har skjedd ting i anlegget mitt siden sist. Denne er nå på plass i riggen:

p5_12.jpg

Huff. Lesing er skummelt.

Fant ut nå at det kun skal til to nye plugger for å få ett balansert oppsett med K701. Det er skummelt når signalkilden min har balanserte utganger ved behov. Balanserte hodetelefonforsterkere er dyre.

Starter med mitt eget anlegg som består av følgende:

- Høytalere: Elac FS 208.2

- Forforsterker: Abrahamsen V3.0

- Effektforsterkere: 2 x Abrahamsen V4.0

- D/A konverter: Benchmark DAC1

Mmm.. Da ble det oppgradering her gitt.. :), etter inspirasjon av anlegget ditt, så har jeg gjort noen justeringer nå :)

Abrahamsen har jo kommet med litt nye greier, så jeg har nå oppgradert min V1 cdspiller, og oppgradert V2 forsterkeren. Her snakker vi miljøfaktor!!, vi leverer inn ustyret, så bytter de komponenter, og får ustyret tilbake, ikke mange som skilter med det gitt :)

Etter info fra Abrahamsen:

- Nytt forbedret display (isblå bakgrunn med mørkeblå skrift, vesentlig bedre lesbarhet)

- Ny fjernkontroll mottager. (vesentlig bedre mottak)

- Dobling av elektrolytter i strømforsyning.(merkbar lydmessig forbedring) til V2.0/V4.0

- Bytte av emitter motstandskort for høyere klasse A drift. (V2.0 / V4.0)

- Ny CD frontskuff. (børstet, sorteloksert aluminium)

- Forbedret software.

- Nytt "Upgrade" skilt på topplokket.

Nå skal ikke jeg påstå at jeg hører forskjell, siden jeg ikke har begge versioner som kan sammenlignes, men dog. Utseendet ble jo betraktelig løftet med nytt skilt på toppen, og nytt frontskuff på cdspilleren :)

Kjøpte også Abrahamsen V6, en DAC de nettopp kom med:

http://www.vseries.no/no/v6.0.asp

Lekker sak, jeg har lenge vurdert DAC1 og andre dac'er, men problemet for meg har vært, krmt, utseendet.. dumme små bokser i alle rare størrelser :), V6 er jo riktig lekker, og passer veldig godt sammen med resten av anlegget.

Har nå koblet V6 mellom V1 og v2, for å frigi XLR tilkoblingene (V2 og V6 er da koblet sammen med XLR), og kjører coax mellom V1 og V6.

For å slippe å leke DJ hele tiden, så kjøpte jeg likegreit denne:

Hadde jo lyst på Transporter fra samme gjeng, men, akk for en pris.. og på Duet, fjernkontrollen der gjør hele gamet, meget lekker affære.

Sitter nå og ripper alle cdplater (har rippet rundt 160-170 til nå) i FLAC formatet, benytter denne softwaren: http://www.dbpoweramp.com/ som fungerer veldig kurrant på mitt oppsett med Vista 64bit, den klarer å utnytte flere cpu'er, og bruker knappe sekundet på wav-flac konverteringa, noe lengre tid på selve rippet da.

I samme slengen forbanner jeg IFPI, platebransjen og hele røkla, etter ovenstående antall plater sitter jeg foreløpig med 9 plater som ikke lar seg rippe pga den idiotiske kopibeskyttelsen.. CopyControl greia, håper jeg finner en løsning på det etterhvert..

Jeg er rimelig sikker på at faren min kopierte noen cd'er med CopyControl, jeg kan høre med han hvordan han gjorde det.

Sitter selv å vurderer om jeg skal rippe over vinylsamlingen til faren min, men da snakker vi seriøst prosjekt, må også skaffe en til HHD.

Driver å sikler på et skikkelig stereoanlegg nå, Electrocompaniet er sterkt vurdert. :)

Jeg er rimelig sikker på at faren min kopierte noen cd'er med CopyControl, jeg kan høre med han hvordan han gjorde det.

Har rippet de samme platene før, annen cdleser, og annet program, men det programmet har jeg ikke testet siden jeg nå kjører 64bits operativsystem, er endel kål med codecs og slikt, men skal se om jeg reinstallerer den gamle pc'en som jeg brukte for å se om jeg får rippet låtene.

Alternativt så får jeg sjekke på internet om noen andre har FLAC rippet disse cdplate.. tragisk hva?, IFPI lager idioti så vi må ty til piratkopiering for å lytte på musikken?

Tar litt plass, da, 173 cdplater så langt tar 53 GB siden jeg benytter FLAC formatet.

Driver å sikler på et skikkelig stereoanlegg nå, Electrocompaniet er sterkt vurdert. :)

Hvis du vil ha Electrompaniet så tror jeg du bør sjekke etter "gamle" ting, fra da Per Abrahamsen jobbet der.. Etter det jeg har forstått så sluttet Abrahamsen etter noe reorg, og Electrocompaniet fikk nye eiere, der man startet produksjon av utstyret i kina, noe som ikke falt i god jord hvistnok.. bare rykter da :)

Selv liker jeg det nye fra Abrahamsen, først så er prisen fin, så er det pent også (iallefall i mine øyne). De har kommet med monoblokker også nå, V5, samt at de kommer snart med egne høytalere også... Er redd noen budsjetter må forseres framover.. :)

Spennende oppgradering, Asbjørn! V6.0 ser ut til å være en DAC som gir mye for pengene og utseendemessig er det jo blinkskudd med tanke på resten av oppsettet ditt. Disse oppgraderingene virker interessante, hvor mye måtte du ut med? Særlig det å få et mer lesbart display og en mer nøyaktig fjernkontroll hadde vært veldig deilig. Det er vanskelig å se hvilken inngang jeg har V3.0 på og man må sikte nøye for at den skal registrere fjernkontrollen, så det alene kunne være verdt noen kronasjer å få fikset. Det spørs om jeg gidder å oppgradere V4.0, de skal muligens selges etter hvert. V5.0 blokkene frister veldig!

Apropos ripping er dBpoweramp er kurant program, men jeg sverger til EAC. På relativt ripefrie plater og plater som er i accuraterip-databasen er nok programmene jevngode, men når de ikke har noen referanser eller platene har en del riper er EAC bedre enn det meste. Det eneste jevngode alternativet jeg vet om er X Lossless Decoder, men det finnes kun til Mac. Problemet med EAC er at det er så hinsides mange innstillinger og hvis man ikke kjenner programmet godt kan en liten uskyldig justering føre til dårlige ripper. Den beste EAC guiden jeg vet om er denne: http://xs.vc/eac/. Det tar litt tid å sette opp EAC skikkelig med denne guiden, men man trenger tross alt kun å gjøre det en gang og om man følger guiden er man garantert 100% bitperfekte kopier. Det andre problemet med EAC er at rippeprosessen tar ganske lang tid; alt fra et kvarter til en halvtime per plate er vanlig. Heldigvis er jo også det noe man kun trenger å gjøre en gang.

Jeg har vært på nippet til å kjøpe squeezbox et par ganger i det siste, men slik anlegget mitt står i dag har jeg ikke behov for et slikt system. Jeg får se hvor lenge fornuften klarer å holde dingselysten i sjakk! Genialt opplegg!

Hvilke plater er det du ikke får rippet?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this