Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

High Fidelity

Recommended Posts

Oppgraderingsprisene er oppgitt slik:

V1.0 1250.-

V2.0 2200.-

V3.0 1000.-

V4.0 2200.-

Utstyrsmessig ligger V6 på 3350, V5 på ca 25lapper pr par, og høytalerne som kommer blir rundt 25 pr par.

Prisene er ink mva,eks frakt.

Så oppgraderinger hoss meg ble rundt 7 lapper + duett, så 10k totalt, så jeg har spart 7 lapper, om jeg hadde sammenlignet med kjøp av Transporter

Duet'en har jeg koblet på kablet nettverk, og boksen er så liten at jeg har lagt den bak DAC'en, så den synes ikke, så slikt sett så er det ikke så farlig med den boksen :)

For dbPowerAmp har jeg fulgt denne guiden:

http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm

Sålangt er det EMI plater som er problematiske:

Sivert Høyem - LAdies and Gentlemen of the opposition

Goldfrapp - Black Cherry

Goldfrapp - Supernature

Foo Fighters - One by One

Dido - Life for Rent

The Chemical Brothers - Singles 93-03

The Chemical Brothers - Push the button

Deep Purple - Burn (30th aniversary ed)

LCD Soundsystem - LCD Soundsystem

Er redd det kommer flere.. Jeg har rippet disse platene før med CDEXos, gratisgreie, og jeg hørte ikke om det var problemer i lyden, mulig dbPowerAmp er for kresen også, men jeg tror problemet ligger i at den ikke klarer å slå av cdspillerens feilhåndtering, evt at cdspilleren jeg har i denne PC'en ikke klarer å slå det av.

Har en TsstCorp spiller i denne boksen (noe shait fra Dell..)

Takker for tipset ang EAC, hadde glemt det programmet, skal ta en runde og sjekke litt om det klarer å gjøre noe med disse platene.

Da vil det koste meg litt over 5 lapper og få oppgradert forsterkerene mine. Jeg tror jeg starter med V3.0, den skal jeg jo beholde uansett og heller ser litt an med de to V4.0. Jeg skal sannsynligvis flytte i løpet av våren og da har jeg lyst på et nytt rack, det jeg har i dag har ikke plass til V5.0. Jeg får se hva jeg gjør, noen oppgraderingsplaner er jo alltid godt å ha. :)

Jeg har flac-ripper av alle CDene utenom skiva fra Sivert Høyem, så om de ikke lar seg rippe kan du godt få rippene av meg.

Da vil det koste meg litt over 5 lapper og få oppgradert forsterkerene mine. Jeg tror jeg starter med V3.0, den skal jeg jo beholde uansett og heller ser litt an med de to V4.0. Jeg skal sannsynligvis flytte i løpet av våren og da har jeg lyst på et nytt rack, det jeg har i dag har ikke plass til V5.0. Jeg får se hva jeg gjør, noen oppgraderingsplaner er jo alltid godt å ha. :)

Jeg har flac-ripper av alle CDene utenom skiva fra Sivert Høyem, så om de ikke lar seg rippe kan du godt få rippene av meg.

Får man egentlig plass tli V5 i noen rack?

To klosser på 18 kilo vedsiden av hverandre blir heftig:

http://www.vseries.no/no/v5.0.asp

Iallefall flyttes ikke racket så mye rundt :)

Nå er jo V4 også 16 kilo da, men på hver sin hylle..

Takker for tilbudet ang flac'ene, skal snure igjennom resten av platene for å se hva jeg ender opp med.. trolig blir det et brev til EMI også, alle problemplatene kommer derifra..

Vurderer å kjøpe Europa Reference 8:

im_europa8_blk1.jpg

Jeg har ikke plass slik jeg har anlegget i dag, men forhåpentligvis vil det bedre seg ila våren. Jeg regnet litt på det og det skal så vidt være plass til to V5.0 ved siden av hverandre i Europa Reference 8. Lekkert er det og!

Jeg har også et hodetelefonoppsett jeg bruker relativt ofte som består av en Darkvoice 332 hodetelefonforsterker oppgradert med LM Ericsson 403B og 6S19P-V rør som driver mine herlige Sennheiser HD-650. Bruker Benchmark DAC1 som kilde.

HD-650, er de virkelig verdt 3000 spenn?

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=34863

Så absolutt! Lydmessig er det et av de beste kjøpene jeg har gjort, og jeg bruker trolig hodetelefonene mer enn anlegget. De kostet forøvrig 2500 når jeg kjøpte de, ser prisene har økt en del siden den gang.

Har litt lyst på, så jeg slipper å plage naboene hele tiden, men oppdaget en ting.. hvor kobler man på øretelefoner på et Abrahamsen anlegg?, hm...

Er det da "lov" å koble den til på RCA pluggene?, jeg prioriterer å bruke XLR mellom DAC og Forsterker..

Men RCA begynner vel å bli mindre stuerent?, men det duger sikkert i masser for slikt?

Hodetelefonforsterker.. hm..

*snip*

Okay, men da skal jeg titte mer på Abrahamsen. Jeg har lyst på noe som er produsert i Norge, jeg synes det gir en litt spesiell følelse, i motsetning til noe som kommer på rullende bånd fra Kina etc.

Dette blir første gang jeg kjøper meg en skikkelig stereo, så dette blir spennende.

Det eneste jeg har fra før av som kan kalles High End er nok øreproppene mine fra Ultimate Ears.

Abrahamsen blir faktisk produsert i Sverige, men selve utviklingen av produktene foregår her i Norge.

Er det da "lov" å koble den til på RCA pluggene?, jeg prioriterer å bruke XLR mellom DAC og Forsterker..

Men RCA begynner vel å bli mindre stuerent?, men det duger sikkert i masser for slikt?

Hodetelefonforsterker.. hm..

RCA er i aller høyeste grad stuerent, jeg bruker det i den analoge delen av anlegget mitt (vinylsnurreren) og fra DAC1 til hodetelefonforsterkeren. Funker flott! Skal du begynne med XLR til hodetelefonforstereren bør du kjøpe XLR kabler til HD 650 (2000-3000 kr bare for kabelen) og en balansert hodetelefonforsterker som ligger på ca. 10k. Jeg bruker også xlr i hovedanlegget så for min del var rca det eneste alternativet.

Suverent, da må jeg titte etter noe slikt da, hadde dog vært fett om Abrahamsen kunne ha lagt på haugevis med XLR kontakter istedet for RCA, men da øker prisen fort på alt, XLR kabler til HD650 høres dyrt ut, og ikke minst tungt?

RCA baserte hodetelefon-forsterkere er sikkert i mer fornuftig prisnivå også?

Ja, der får man forsterkere i de fleste prisklasser; alt fra en tusenlapp til så høyt opp man vil. Et godt alternativ til HD 650 er Little Dot MK III:

littledot1.jpg

Den ligger på rundt 200$ på ebay. Eventuelt så er Darkvoice 332 som jeg har regnet for å være en av de aller beste matchene til HD 650, men jeg er usikker på om den er å oppdrive lenger. Eventuelt kan du satse på Zana Deux. Den koster en smule mer ($2200), men er regnet for å være noe av det aller beste man kan parre HD 650 med. :D Drømmen min er å en gang ta meg råd til å kjøpe en Zana Deux og et sett Sennheiser HD 800, men jeg tviler på at jeg får tatt meg råd til det i år.

DV337 har et veldig godt rykte, men den er jo type el gigante! De spesialutgavene har jeg ikke lest så mye om, men de var jaggu lekre!

Ok, da har jeg fått HD650 iallefall.. grei lyd.. må si, bruke slikt på lydkort alene er bortkastede penger, ikke noe særlig..

Blir en kinatur aug/sept, må se om jeg klarer å spore opp littledot eller dv336SE da.. har ikke helt klart å plassere de som lager disse greiene, men jeg skal rundt Hong Kong (skal til fastlandet innenfor, men også til hk), så jeg håper jeg kan spore opp en slik..

Moro at det er flere felles innteresser her!

Selv har jeg et anlegg bestående av ampheon xenon, Reference CD-2.2 Linear og Reference150 Linear.

Jeg synes selv det spiller jazz og bluesrock nydelig, men kan bli litt tamt på skikkelig rock og "moderende" musikk...

Problemet mitt i sommer er at anlegget står i porsgrunn i studentboligen min og at jeg for tiden holder til i bærum... Savner det :P

Yes, det ble ikke Darkvoice eller LittleDot på meg i første omgang, men fant meg en Vincent KHV-111, liten rør-hybrid hodetlf forsterker på hele 5watt.

Siden jeg ikke har hørt de to andre, så skal jeg ikke utale meg der, men den driver HD650'ene utrolig bra sammenlignet med, krmt, lydkortet i pc'n, noe som kanskje ikke er en bombe.

Har også kjøpt en NAD C300 som jeg bruker til pc'en for å drive hodetelefonene der, så jeg rigga opp Vincent'en sammen med Abrahamsen DAC'en i stua, tar seg litt bedre ut der :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this