Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Hrti

Barberkost til oppskumming på ansiktet

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ny barberkost! Jeg har nå en Vulfix Pure Badger, men jeg synes den er litt før slapp i fisken når det kommer til oppskumming direkte på ansiktet. Da jeg på nyåret ble introdusert for våtbarbering brukte jeg å skumme opp i bolle, men dette har jeg altså gått vekk fra de siste par månedene. Med vulfixen min bruker jeg gjerne 2-3 minutter på å få til et perfekt skum. Jeg må også dyppe børsten i vann 4-5 ganger (rister ut en del for å unngå å sprute vann og barberkrem over hele badet). Prestasjonene til vulfixen holder altså etter min mening ikke helt mål til mitt bruk, og jeg ønsker å effektivisere oppskummingene min.

Kriteriene jeg føler jeg ønsker i en kost er:

-Hårene må sitte tett, og børsten må ikke "gi etter" så lett

-Knot-size kan gjerne være litt stor da jeg har store hender

-Generelt ønsker jeg at børsten skal klare å skumme opp et godt skum på minst mulig tid

Er det da noen som har anbefalinger på en god kost? Syntetisk hår er ikke av interesse. Kosten kan forøvrig meget gjerne være en av kostene som er til salgs her i butikken. PS! De to dyreste Simpsons-kostene er utenfor min betalingsevne :lol:

Forøvrig bruker jeg barberkrem, men kommer vel til å investere i et par såper etterhvert :)

Jeg vil også ha noe slikt, men kriteriene her passer også for annet bruk.

Det jeg merker meg, er kanskje at det kunne vært interresant med noe kortere hår, som trolig vil være med å redusere fleksen litt. Jeg surra sammen kosten min for å teste litt, og det ble helt suverent.

Jeg har bestilt en kost fra Shavemac - i oliven- eller valnøtt-tre. Husker ikke i farten. Men det var med

inngravert navn & greier. Og silvertip må vite. I forrige uke ble kontoen min belastet, så da er den vel underveis. Spør om jeg gleder meg! Håper bare ikke tollen får tak i den så de skal moms av meg! :shock: Skal legge ut bilder av den etterhvert.

Ja, fleksen er vel det største problemet med vulfixen. Jeg bruker å trykke sammen hårene innerst inne ved håndtaket, og det hjelper en god del :) Grepet mitt blir da å plassere bunnen på skaftet midt i håndflaten, og så holder jeg med fingrene rundt skaftet og bruker fingertuppene til å presse rundt "hårfestet". Problemet er jo at størrelsen på kosten blir kraftig redusert, så det hadde nok vært mye bedre med en kost som er såpass tett fra før :)

Akkurat samme som jeg gjør med min, og det var det jeg forsøkte å etterligne med å knyte opp kosten, evt kunne man montet noen penisringer på den :)

Koster med "variable loft" ble vel også laget for slikt, men jeg har ikke funnet de enda, jeg så en på en mantic video for en stund siden, men ikke funnet selve kosten..

Shavemac er vel relativt tette koster?, min Savile Row er også veldig tett, me siden det er super/silvertip så er hårene veldig myke, og flopper rundt istedet.

Jeg kjøpte også en billig ratkost tidligere, der knoten satt dypere i håndtaket, det fungerte veldig bra.. helt til "limet" løsnet og hele dritten ramlet fra hverandre..

Ellers kjøpte jeg en Gillette kost på loppis på lørdag, vet ikke hva slags hår det er, men det er vel svin ellernoe, den var rimelig stiv :D

Ser ubrukt ut, i originaleske og greier, 7.45 kosta den i sin tid, og på baksiden av kosten, på samme sted som på simpsons kostene er det et likt merke som på simspons, der det står "pure bristles sterilized, made in england", likt, det vil si, gulfarget og samme form.. skal tro om simpson lagde koster for Gillette før??

Om du bor i Oslo kan du stikke innom og titte på kostene (eller du kan jo reise fra hvor som helst dersom du vil det ;)). Simpsons Commodore X2 og X3 samt Colonel X2L er tette i busten og ganske stive for å være grevling. Jeg er dessverre ikke helt sikker på hvordan de blir etter et par gangers bruk, men jeg tror ikke de skal bli like myke som Vulfix-kosten.

Det skulle jeg gjerne gjort, Andreas, men jeg bor rett utenfor Ålesund, og skal bruke de nærmeste dagene på å flytte til Trondheim :lol: Har faktisk sett en del på X3, og det ser ut som den får gode skussmål hva angår ansiktsoppskumming. Er det slik at den også har litt kort lengde på hårene?

Ok, ja da blir det vanskelig :)

Er det slik at den også har litt kort lengde på hårene?

Ja, hårene er ikke like lange som på Vulfixen, så den er mindre floppy og bør heller ikke bli veldig myk over tid. Jeg skal ta en nærmere titt på den i morgen for å være helt sikker på at jeg gir rett info her.

Hva er knot size på de tre?, ser X3 virker litt vid..

Det må jeg få sjekket hos Simpsons. Men siden de nylig har blitt kjøpt opp av Vulfix tar det litt tid å få svar. Men jeg vil tippe at den ligger på rundt 23mm, og muligens 21mm på X2.

Her er en liten tråd om Simpsons Commodore X3 på Shavemyface.com :) Ser ut til at den er 23mm, og må jo si at den faktisk ser ut som en liten råtass av en ansikstoppskummer :D

For ikke å snakke om et vanvittig kult navn! Commodore X3, høres ut som et jagerfly, eller noe slikt. Eventuelt en nostalgisk nylansering for gamle spillnerder... :D

:), de burde hatt noen med navn som Commodore 64, Commodore + etc. :D

Jeg gjorde forøvrig noen raske søk, og kom opp med ingenting ang simpsons kostene, er det noen butikker i utlandet som selger de, som kanskje har litt av infoen?

Alternativt så har jeg et skyvelær... :D

hehe:

"I haven't seen much discussion of this brush (or its smaller siblings, the X1 and X2). I doubt there are many X3s in use, because it's a weird looking little brush. If you can get past the looks, though, it's a star performer at a good price."

Får håpe oppkjøpet ikke ødelegger Simspons..

Får håpe oppkjøpet ikke ødelegger Simspons..

Jeg fikk et brev fra Simpsons der det ble sagt at produksjonen fortsatt ville foregå på ca. samme måte som før og at det ikke kom til å bli særlige forandringer. Grunnen til salget var at de som drev Simpsons skulle pensjonere seg.

Er det X3 som har de korteste hårene?

Av alle Simpsons-kostene eller i Commodore-serien?

Skal finne ut av dette i morgen. Men Commodore er nok en av kostene med kortest hår.

Når det gjelder hårtetthet er det litt ulik. Faktisk så er X1 ikke like tett som X2 og X3. Kan prøve å legge ut info om tettheten, stivhet, osv. på kostene i løpet av de neste dagene.

Huff, nå kjenner jeg det kiler litt i BAD'en :?

Er det noen som vet hva forskjellene mellom de forskjellige type kostene er? Hva er tanken bak de forskjellige seriene, f. eks Commodore og Chubby? Nå tenker jeg på utforming og størrelse på skaftet, busten, knutestørrelse og bruksområde, og ikke på type grevlinghår.

Finner ikke linken igjen nå, men søkte litt, og fant noe greier på emsplace, det ser ut som om endel av kostene skiller på håndtaket, sånn som milk churn, og keyhole.

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg at man hadde vist hva som er forskjeller på kosten, altså hårene, så får man siden velge håndtak.. :)

Her er en oversikt over kostene (redigerer innlegget i morgen for å legge til flere). Stivhet på busten er testet utifra nye koster, ikke etter bruk.

Chubby 1 Super Badger

Hårlengde: 44 mm.

Lengde på skaftet: 41 mm.

Knot-størrelse: 23 mm.

Kosten er tettpakket med hår. Myke og fine hår (Simpsons kaller det super, men det er silver tip.) Selve busten er stivere enn f.eks. kostene fra Vulfix.

Chubby 2 Super Badger

Hårlengde: 51 mm.

Lengde på skaftet: 44 mm.

Knot-størrelse: 27 mm.

Utrolig tettpakket med hår, og det er vel det denne kosten også er kjent for. Selv om det er super/silvert tip-hår så er kosten ganske stiv.

Milk Churn Best Badger

Hårlengde: 51 mm.

Lengde på skaftet: 50 mm.

Knot-størrelse: 21 mm.

Mykere bust enn Chubby. Også denne er tettpakket. Meget flott skaft. Passer nok best til krem, men siden den er såpass tett vil den nok også fungere finfint med såper.

Legger ut resten i morgen, nå må jeg hjem ;)

Ble så masse å gjøre i dag at jeg ikke rakk å skrive om alle kostene. Reiser på ferie i morgen (veldig) tidlig, så jeg legger ut resten når jeg er tilbake 14. juli. Når det gjelder Keyhole så vil jeg si at disse er middels stive. Ellers bør det vel ligge omtaler av en del av modellene ute på diverse forum vil jeg tro.

Må si de nye Edwin Jagger-kostene ser lekre ut :shock: . Ligner veldig på Shavemac-kostene til Svirre og Steinar. Lurer litt på hårtettheten osv i disse kostene, og da spesielt sammenlignet med Simpson Commodore X3. Håper det kommer litt info når du kommer igjen og har tid, Andreas ;)

Var inne og gløtta litt på kostene, og vips, der var det masse-masse koster gitt.

Synd den med oliventre så så enkel ut, skal rescale grelot'en min til oliventre, og da hadde det vært kult med en passende kost.. vel, får se..

Håper det kommer litt info når du kommer igjen og har tid, Andreas ;)

Jepp, satser på å få oppdatert informasjonen om alle kostene i løpet av et par dager :) Akkurat nå står det nesten det samme om alle kostene, og det er ikke helt bra..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this