Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Mia

Utfordring!

Recommended Posts

Nå skal dere få litt å bryne dere på, eller vist fram litt barberskills.

Har lest igjennom en del av diskusjonene her allerede for å finne ut av det jeg lurer på, men blir ikke helt klok på det, med alle de fancye betegnelsene og forkortelsene..

Saken er at jeg skal gi kjæresten min tidenes beste ;) bursdagsgave, men trenger litt hjelp til å kjøpe riktig! Etter som jeg har skjønt kan det være best med gillette eller feather barberblad (men jeg vil helst unngå å kjøpe noe som helst fra gillette siden de tester på dyr).

Så er det høvelen da.. er jo lett å kjøpe bestselgeren, men vil gjerne høre andre innspill først.. Også gjerne når det gjelder pleie, skum, krem; -hva er best, og hva er egentlig mest nødvendig av det.

Så til heldiggrisen som skal få alle herlighetene; han har ganske kraftig skjeggvekst, har skjegg og bart så det er mainly kinnene & halsen som barberes (men det kan jo forandre seg) OG jeg tror han ikke er helt stødig på hånda så feather er kanskje litt for skarpt (hvertfall i starten..)

Hva vil dere anbefale?

På forhånd takk for hjelp! :)

Så du vil ikke kjøpe Gillette blader fordi dyretesting pågår?, Da blir det mye produkter å holde seg unna siden Proctor&Gable eier.. et lass med bedrifter :)

Blad er en sak, sender (PM) du meg en postadresse du kan motta ting på uten at typen blir mistenksom, så kan jeg sende et par pakker med Derby blader, men hvordan man tester i der vet jeg desverre ikke, men det er blader som er godt ettertraktet (Tror Derby blir tilgjengelig i butikken her etterhvert også, men vet ikke når enda)

Høvel er en ting, en 38C er langskaftvarianten av 34C som jeg bruker idag, noe jeg selv har lyst til å "oppgradere" til.

Kost vil kanskje by på litt problemer, men der har kanskje andre lit peiling, selv liker jeg Badger koster, men det er litt diskusjoner rundtomkring på hvordan de høstes, så jeg vil ikke inn på en diskusjon her, annet enn at jeg selv foreløpig snur meg og bruker kosten, og lukker øya.

Svirre har trolig gode tips på kremer og ting rundt det, sjekk litt i produktomtale forumet, der har du noen fine tester å lese :)

Ja, det er det jeg faktisk håper på, at de samler Badger hår på samme måte som de klipper sauen.. Er redd det ikke er tilfellle, men jeg *tror* det er sånn.... (Også starter vi ikke en diskusjon om dette temaet her nå, ok?)

Som høvel ville jeg har satset på en av de nye Merkur 38C. Som Asbjørn sier har de samme hodet som klassikeren 34C, men med et litt lengre skaft. De nye 'barberpole' variantene ser også vanvittig stilige ut, noe iallefall jeg setter pris på. ;) Om du vil ta den helt ut kan du eventuelt satse på dette gavesettet med Mercur Futur og en matchende silvertip barberkost. Det koster, men både kosten og høvelen er noe av det beste du får tak i! Om du satser på noe ala den førstnevnte høvelen kan du parre den med f. eks. Vulfix #2233 Super Badger som er en kost som gi veldig mye for pengene, eventuelt Edwin Jagger sin Silvertip om du vil ha noe enda mer luksuriøst. Hvis dette med bruk av dyrehår er et problem kan du gå for en syntetisk kost som men-u sitt alternativ. Vi har diskutert dette med høsting av grevlinghår samt hva som er best av en syntetisk-kost og en grevling-kost i denne tråden om du vil lese litt mer rundt den saken.

Barberkremer er veldig individuelt med tanke på at man har forskjellig preferanser i forhold til dufter, men personlig er jeg veldig glad i sitrus og lime inspirerte barberkremer hvor Truefitt & Hill sin egen West Indian Limes konkurrerer helt i toppen. Den er enkel og få et flott skum av og lukten er fantastisk! Her er det som sagt snakk om personlig preferanser, så er det noen spesielle dufter han liker spesielt godt? Liker han søtlig, lette dufter, noe sitrusaktig, eventuelt noe mandig ala 'bestefars aftershave'? Det er masse flott og velduftene og velge mellom, så det er enklere og gi tips om du sier litt mer om hva slags lukter han liker best. :)

Av produkter for bruk etter barberingen er det The Gentlemens Refinery sin aftershave som for min del troner på topp nå om dagen. Den er helt fantastisk!

Ja, det blir nok tidenes bursdagsgave. Jeg fikk det samme av min kone :D

Merkurs høvler (23,34,38, progress) og Edwin Jagger har samme hode (har jeg glemt noen?). Utformingen av dette hodet gjør at det er lett å lære seg barberingsteknikken og er an av grunnene til at de ofte anbefales. Så da blir det opp til å finne ut hvilken lengde og tykkelse og farge man vil ha på skaftet. Selv liker jeg korte skaft da det er lettere å manøvrere rundt kjakan (selv om jeg har lyst til å prøve de nye 38-høvlene eller EJ).

Jeg ville gått for en men-u når det gjelder kost.

På krem siden ville jeg foreslå en T&H Ultimate Comfort eller Rose. T&H har utrolig lekre innpakninger og det vill være kjempeflott å få som gave. UC har en svak lukt av lavendel og Rose, vel det er rose ;) Disse er begge klassiske lukter innen barbering.

Til slutt gjelder det etterbarberingskrem. Jeg har ikke oppdaget at en krem er mye bedre enn en annen når det gjelder effekt, men de er forskjellige i konsistens. Hvis heldigrisen liker at den er tyntflytende er jeg enig i Svirre med TGR, liker han litt med lotion-aktig ville jeg si T&H UC.

Håper du har fått igjen på skatten ;)

Innpakningene til T&H UC er ikke så lekre som de andre T&H produktene.. f.eks Balm'en til T&H standard er en pen glassflaske, mens til UC er det en tube..

Når det gjelder tynt/tykt-flytende, så er det jo faktisk en mening med dette :), spørs om du har tørr eller fet hud... Jeg tror tørr hud liker tyntflytende best?, jeg har iallefall den kombinasjonen, og liker de som er litt tynne, og lar seg lett smøre utover, og trekker inn.

For meg fungerer det ikke så bra med de tykkere, jeg blir feit i trynet av de, de trekker ikke inn. Men mulig jeg tar feil på dette området, jeg bare bruker jeg.. :D

Innpakningene til T&H UC er ikke så lekre som de andre T&H produktene.. f.eks Balm'en til T&H standard er en pen glassflaske, mens til UC er det en tube..

Ja, det er vel den eneste nedturen med UC. :(

Når det gjelder tynt/tykt-flytende, så er det jo faktisk en mening med dette :), spørs om du har tørr eller fet hud... Jeg tror tørr hud liker tyntflytende best?, jeg har iallefall den kombinasjonen, og liker de som er litt tynne, og lar seg lett smøre utover, og trekker inn.

For meg fungerer det ikke så bra med de tykkere, jeg blir feit i trynet av de, de trekker ikke inn. Men mulig jeg tar feil på dette området, jeg bare bruker jeg.. :D

Det blir vel omvendt, at fet hud liker tyntflytende og tørr hud liker tyktflytende ;) . Det er mange som liker tyntflytende om sommeren når huden er med "normal" og litt mer tyktflytende om vinternen når huden tørker litt. Jeg liker både TGR og T&H, men jeg vill ikke ha noe mer tyktflytende enn T&H. Favoritten min er Trumpers Coral Skin Food :D

Mia, du bør kanskje også ta med en liten blodstiller. Det er jo ikke slik at man kutter seg i et sett, i hvertfall ikke for meg, men det kan jo hende...

Jeg kjøpte en T&H Trafalgar Balm, helt grei flyt på den, lik UC i så måte. Men de vanlige balm'ene har en veldig fin innpakning. (Er det egentlig forskjll på UC og vanlig?)

Har selv bestilt en halvliter med Trumpers Extract Of Limes SkinFood, den er helt suveren, venter i spenning på den.

Jeg har en West Indian Limes balm fra T&H og jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke lagde en tilsvarende innpakning til UC. Den førstnevnte balmen til T&H er jo virkelig noe av det lekreste jeg har av barberprodukter også smekker de den herlige UC inn i en kjip plastikktube... Veldig pussig det der.

Snakket med en hos Truefitt & Hill i dag. Formelen for UC Aftershave Balm og f.eks. Trafalgar Aftershave Balm er nesten identisk bortsett fra at UC er uparfymert.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this