Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
ulven22

Slipestein i Norge

Recommended Posts

Tvilsomt, de har utrolig lite spesifikasjoner på brynene, og de er jevnt over veldig små?

De har et "belgisk bryne", på 5"x1.5", det er vel litt i minste laget, den minste coticulen jeg har er 6"x2", og jeg vil vel ikke ha noe kortere (har et smalere, 8"x1")

Men belgisk, er det da blå?, eller coticule?, til prisen å tyde så bør det være coticule, helst combo-stein.

Ellers har de to japanske med oppgitt gritt, 1000 og 8000, men ikkenoe merke eller slikt..

Regner med at siden det er snakk om blegisk så dreier det seg om en coticule, ( det bør i hvertfall være det), men de har ikke oppgitt hvilken grad den har, og hvis du skal bruke den til barberkniver bør den være av den beste graden, dvs selected og ikke standard, har også sett de gradert som extra fein og extra extra. Størrelsen bør, som Asbjørn sier, heller ikke være mindre en 6x2".Prisen er vel som forventet i Norge, høy:) En annen ting som er litt merkelig er størrelses på brynene, 130x60/40x20 Ardennes coticule lister ingen i den størrelsen så vidt jeg kan se.

- Bjørn Erik

Sånn historisk sett, Har vi hørt om Coticules i større utstrekning i Norge før?, jeg vet fra gammelt av at blåstein, det er kjent, om det igjen var Belgisk blå er jeg litt usikker på, men jeg har en mistanke om det.

Og isåfall, hvis de Belgiske steinene er Blå, så er de iallefall dyre...

Fikk forøvrig inn en 6x2 natural combo nå, veeldig fin stein.. kosta $130, men er forhåpentligvis verdt det. :)

Sånn historisk sett, Har vi hørt om Coticules i større utstrekning i Norge før?, jeg vet fra gammelt av at blåstein, det er kjent, om det igjen var Belgisk blå er jeg litt usikker på, men jeg har en mistanke om det.

Og isåfall, hvis de Belgiske steinene er Blå, så er de iallefall dyre...

Fikk forøvrig inn en 6x2 natural combo nå, veeldig fin stein.. kosta $130, men er forhåpentligvis verdt det. :)

Mener å ha hørt om gul i fobindelse med treskjæring, men er ikke helt sikker

$130 + frakt og toll og tull?

- Bjørn Erik

Jeps, innimellom slipper jeg toll&tull da :)

Så jeg betalte sånn:

8x1 is $70 and the 6x2 combo is $130. Shipping to Norway is $32 and the paypal bite $10. The total is: $242.00

Og ikkenoe tull :D

Jeps, innimellom slipper jeg toll&tull da :)

Så jeg betalte sånn:

8x1 is $70 and the 6x2 combo is $130. Shipping to Norway is $32 and the paypal bite $10. The total is: $242.00

Og ikkenoe tull :D

hmm, da hadde du mer flaks enn meg. Det er nesten så jeg får lyst til å prøve en gang til.

Har du merket forskjell på de coticulene du har?

- Bjørn Erik

Nei, har ikke fått tid til å teste de to nye, jeg fikk jo to Thurigans samtidig :), derav jeg har fått testet bare den ene foreløpig, driver og lapper den andre.

Thurigans er litt interresante, når du lapper de, så blir det som tykk leire, veldig anderledes enn de andre jeg har lappet.

Har jo 5 barberstones jeg forsøker å teste litt også:)

Men det er forskjellig farge på alle coticulene, 8x1 steinen er mer rødlig, 6x2 steinen er noe hvitere, og 8xca3 steinen er litt imellom.

Kjøpte også splinters, smådingser, spurte om størrelsen på de tidligere, og han sa cirka tommelnegl størrelse.. æ lure på ka slags hender Howard har.. :), for de var rett store.

(De skal jeg ikke bruke til barberkniver da..)

den 6x2 steinen jeg har er ganske så hvit, er ikke helt sikker på om den gir en fin finish, føler at det trengs en del mer testing. Ble det foresseten noen konklusjon på den coticule layer saken til Joel?

Barberhones, jaja det håper jeg å ungå å begynne med, men det hadde kanskje vært greit å hatt ett til ferien ;)

Howard hadde det vært moro å snakket med, tror han har ganske mye kunnskap om sliping.

- Bjørn Erik

Tror ikke det kom noe mer etter denne:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=44336

Barberhones er det mye rart innen, jeg kjøpte 5 fra tilly, Lithide, Carborandum(?), cushion, og diverse ting.

En var litt morsom, en såkalt Pit hone, det er boret huller i den, som vistnok skal være veeldig efektige og ta bort evt burrdannelse, men hele brynet er warped, så det er ikke noe snygt å bruke. Ble ikke direkte klok på noen av de steinene der. Men Thurgian steinene var mye mer interresante.

En av steinene er en liten lithide for barberblader, skal liksom skjerpe opp et barberblad med 4-5 runder på steinen.. men fy pokker, den verste barberinga jeg har hatt noensinne.. jeg fullførte selvsagt ikke med det bladet.

Driver og forsøker å skaffe noen Swaty's nåda, så får jeg se hvordan de er også :)

Howard ja, svarer fint på email han, driver og spør om litt teknikker på knivsliping nå :)

Tror ikke det kom noe mer etter denne:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=44336

Barberhones er det mye rart innen, jeg kjøpte 5 fra tilly, Lithide, Carborandum(?), cushion, og diverse ting.

En var litt morsom, en såkalt Pit hone, det er boret huller i den, som vistnok skal være veeldig efektige og ta bort evt burrdannelse, men hele brynet er warped, så det er ikke noe snygt å bruke. Ble ikke direkte klok på noen av de steinene der. Men Thurgian steinene var mye mer interresante.

En av steinene er en liten lithide for barberblader, skal liksom skjerpe opp et barberblad med 4-5 runder på steinen.. men fy pokker, den verste barberinga jeg har hatt noensinne.. jeg fullførte selvsagt ikke med det bladet.

Driver og forsøker å skaffe noen Swaty's nåda, så får jeg se hvordan de er også :)

Howard ja, svarer fint på email han, driver og spør om litt teknikker på knivsliping nå :)

det var det siste jeg fikk med meg også, hadde vel forventet en slags konklusjon på den.

Er det lenge siden du kjøpte fra tilly, de skrievr på srp at hun har solgt ut lageret sitt.

Swaty har vel ett godt rykte, 2 eller 3 linjers?

Det spørrs nok om Howard hadde det fryktelkig travelt år jeg mailet med han, han var "litt" kort.

- Bjørn Erik

Mener det var endel stygge kommentarer fra endel rundt dette med coticule testinga?, mulig det har blitt lagt litt til sides en stund?

Men igjen, nå er det jo en anseelig mengde stein å teste, så når du skal teste hver stein, barbere endel med kniv fra hver stein ogsåvidere..

Vi ser jo bare hvor "glatt" det går med våre tester av barberblader :D, vanskelig å få en fin kombinasjon der.

Tilly ja, tror jeg kjøpte noe av det siste hun hadde, hun sa iallefall det. Websiden var også ikke under hennes kontroll lengre, og i det siste har jeg sett den er borte.

Swaty, er litt usikker enda på hva det blir, har en kjenning i østerike som har vært på loppis, og fant en dame der som hadde 4-5 forskjellige steiner, hun hadde latt de bli hjemme i det siste pga liten interresse, men skal ta de fram neste søndag. Så hvis prisen ikke er for ille, så ber jeg han ta hele sulamitten og sende oppover, så får vi se hva det er. Han som er der har ikke peiling på bryner, så jeg sendte bare et lite bilde av en bryne, navnet franz swaty, og "sliefstein für rasiermesser" så får vi se hva resultatet blir :D

Ja, Howard svarer godt nå, mulig jeg er rundere i kantene når jeg spør enn du? :D (just joking)

Mener det var endel stygge kommentarer fra endel rundt dette med coticule testinga?, mulig det har blitt lagt litt til sides en stund?

Men igjen, nå er det jo en anseelig mengde stein å teste, så når du skal teste hver stein, barbere endel med kniv fra hver stein ogsåvidere..

Vi ser jo bare hvor "glatt" det går med våre tester av barberblader :D, vanskelig å få en fin kombinasjon der.

Det er nok sannt det, du skal jo bruke knifen noen ganger før du kan si noe særlig om eggen, så da går dagene og ukene fort med den mengden stein å teste.

Tilly ja, tror jeg kjøpte noe av det siste hun hadde, hun sa iallefall det. Websiden var også ikke under hennes kontroll lengre, og i det siste har jeg sett den er borte.

Swaty, er litt usikker enda på hva det blir, har en kjenning i østerike som har vært på loppis, og fant en dame der som hadde 4-5 forskjellige steiner, hun hadde latt de bli hjemme i det siste pga liten interresse, men skal ta de fram neste søndag. Så hvis prisen ikke er for ille, så ber jeg han ta hele sulamitten og sende oppover, så får vi se hva det er. Han som er der har ikke peiling på bryner, så jeg sendte bare et lite bilde av en bryne, navnet franz swaty, og "sliefstein für rasiermesser" s å får vi se hva resultatet blir :D

Har aldri blitt helt klok på det med 2 og 3 linjer, men de har ett godt rykte så de kan fort være verdt ett forsøk.

Ja, Howard svarer godt nå, mulig jeg er rundere i kantene når jeg spør enn du? :D (just joking)

hehe :lol: Spørrs om jeg skal prøve han ut på høsten engang.

Det er nok sannt det, du skal jo bruke knifen noen ganger før du kan si noe særlig om eggen, så da går dagene og ukene fort med den mengden stein å teste.

Ja, jeg tror ikke jeg ville tatt på meg en sånn affære.. :), men det er kjekt å lese, at f.eks enkelte bryner lukter så mye dritt at du ikke ønsker å bruke de.. må være litt svovelholdige noen av de?

Har aldri blitt helt klok på det med 2 og 3 linjer, men de har ett godt rykte så de kan fort være verdt ett forsøk.

Har ikke peiling selv heller, og det er heller ikke noe poeng i å gjøre det for avansert for han som skal plukke de.. :) jeg sa at han må bare se etter at det ikke er noen cracks i de..

Men det tar vel fort noen uker før jeg har de, hvis det blir noe av det, så vi får se..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this