Jump to content
Barbershop.no forum
Ove-I

Første barbering i dag

Recommended Posts

Jimaxl,

Jeg forsto det slik at du kun bruker stroppen? Det andre var beskrivelser som du har sett på nettet.

Og det er dette som er interessant å vite. Holder kniven samme kvalitet hele tiden? Må du sende den til sliping ofte? Og til slutt: Er det noen dager i måneden at den er merkbar sløv, for så å bli god dagen efter, eller noen dager senere? Jeg ser frem til svar, og jeg skal forklare hva jeg er ute efter senere.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Hei Tyfonikus.

Jada, jeg bruker bare stroppen. Den beskrivelsen jeg sendte deg var det oppsettet som min knivsliper brukte for å sette opp kniven min. Jeg er strålende fornøyd med resultatet. :D Jeg har kun brukt kniven to ganger etter at jeg fikk den tilbake, og foreløpig har jeg ingenting å utsette på den.

Nå er ansiktet mitt (foreløpig) ikke i stand til å tåle en daglig barbering med kniv. :angry: Det kan derfor ta noe tid før jeg kan gi deg noe svar på om kniven har gode og dårlige dager. Ber deg også om å ta i betraktning at jeg er nybegynner :blink: med kniv hvilket medfører at jeg gjør MANGE feil. Det skjer nok både på stroppen og i sjølve barbeiringsprosessen. Dette gjør det også vanskelig å gi deg et objektivt svar.

Det du antyder med "gode og dårlige" dager har jeg tenkt på mange ganger. Saken er nemmelig den at jeg har merket at høvelen mange ganger har lugget noe helt forferdelig. Sjøl om jeg har skiftet blad så har det lugget og revet i kjaken.

Jeg har kommet til at det er noen dager i måneden at skjegget blir "hardere." Hva det kommer av vet jeg ikke, men jeg har slått meg til ro med den teorien.

Hei Tyfonikus.

Jada, jeg bruker bare stroppen. Den beskrivelsen jeg sendte deg var det oppsettet som min knivsliper brukte for å sette opp kniven min. Jeg er strålende fornøyd med resultatet. :D Jeg har kun brukt kniven to ganger etter at jeg fikk den tilbake, og foreløpig har jeg ingenting å utsette på den.

Nå er ansiktet mitt (foreløpig) ikke i stand til å tåle en daglig barbering med kniv. :angry: Det kan derfor ta noe tid før jeg kan gi deg noe svar på om kniven har gode og dårlige dager. Ber deg også om å ta i betraktning at jeg er nybegynner :blink: med kniv hvilket medfører at jeg gjør MANGE feil. Det skjer nok både på stroppen og i sjølve barbeiringsprosessen. Dette gjør det også vanskelig å gi deg et objektivt svar.

Det du antyder med "gode og dårlige" dager har jeg tenkt på mange ganger. Saken er nemmelig den at jeg har merket at høvelen mange ganger har lugget noe helt forferdelig. Sjøl om jeg har skiftet blad så har det lugget og revet i kjaken.

Jeg har kommet til at det er noen dager i måneden at skjegget blir "hardere." Hva det kommer av vet jeg ikke, men jeg har slått meg til ro med den teorien.

Hei igjen jimaxl,

Du har tatt poenget, det er dager hvor barberingsutstyret ikke er på topp. Selvsagt kan det være slurv med innsepningen å gjøre, men jeg tror ikke at hovedfeilen ligger i dette. Knivene kan opptre forskjellig for hver person. Jeg har også en T.I. kniv, som ble misslipt av en annen, og det gikk i sum flere timer sliping fra meg før den ble skarp. Den tar nu alle testene perfekt, men den glir over mitt skjegg når jeg bruker den, med andre ord, den tar ikke skjegget. Andre er fornøyd med denne kniven.

Når kniven din ikke er på topp, se om det er lavvann eller høyvann. Hvis den kniven som du har, har et mykt stål, som min Biedermeier, er den mer ømfintlig enn de hulslipte, som normalt har hårdere stål. En tredel før lavvann og det samme efter lavvann, da pleier ikke knivene å være på topp. Hvis Wapiencia kniven er det jeg tror den er, burde den ikke settes opp på hengende stropp, men bruk denne stroppen slik at vi kan se resultatet. Jeg bruker kun Paddle stropp på denne kniven for å se reaksjonene på dette.

Selv om dette gjelder de "myke" ståls kniver, kan også alle som vil komme med kommentarer angående deres kniver, når det gjelder h.vann eller l.vann. Leste senest i dag at de gamle sjøfolkene kun barberte seg på høyvann. Jeg tror ikke at stålet er problemet, men skjegget, som du klokelig skriver, at det blir "hardere". Og at fransk slipte kniver av en eller annen grunn er mer ømfintlig angående dette problemet.

Kom med kommentarer hvis du føler at det er slik, eller hvis det ikke er slik.

Tyfonikus

Tyfonikus.

Wapien fungerer fortsatt bra. Jeg har ikke andre stropper enn den jeg kjøpte med kniven, men jeg har ikke noe å klage på så langt. Stroppen holder jeg stram og bevegelsene er rolige og kontrollerte. Jeg har blitt flinkere på stroppen, men jeg har enda et stykke å gå før jeg kommer opp i de profesjonelles tempo.

Om kniven er franskslipt eller noe annet vet jeg ikke. Om stålet er hardt eller bløtt kan jeg heller ikke uttale meg om. Jeg syns kniven fungerer bra og er fornøyd med det. :)

Visst har jeg opplevd at det har lugget uansett hva slags utstyr jeg bruker. Om det har sammenheng med flo og fjære har jeg ikke forsket på. En kjenning uttalte en gang at det hadde med månesyklusen å gjøre. Det lugget når månen var fallende hevdet han. :blink:

Nå er det kun dager igjen til mailønna kommer inn på konto, og da skal jeg kjøpe meg en kniv til. Det gleder jeg meg voldsomt til. :D Resultater av barberinga vil nok komme under "dagens barbering." Da vil jeg også kunne si noe om hvordan jeg liker Wapien sammenlignet med en annen kniv. <_<

Tyfonikus.

Wapien fungerer fortsatt bra. Jeg har ikke andre stropper enn den jeg kjøpte med kniven, men jeg har ikke noe å klage på så langt. Stroppen holder jeg stram og bevegelsene er rolige og kontrollerte. Jeg har blitt flinkere på stroppen, men jeg har enda et stykke å gå før jeg kommer opp i de profesjonelles tempo.

Om kniven er franskslipt eller noe annet vet jeg ikke. Om stålet er hardt eller bløtt kan jeg heller ikke uttale meg om. Jeg syns kniven fungerer bra og er fornøyd med det. :)

Visst har jeg opplevd at det har lugget uansett hva slags utstyr jeg bruker. Om det har sammenheng med flo og fjære har jeg ikke forsket på. En kjenning uttalte en gang at det hadde med månesyklusen å gjøre. Det lugget når månen var fallende hevdet han. :blink:

Nå er det kun dager igjen til mailønna kommer inn på konto, og da skal jeg kjøpe meg en kniv til. Det gleder jeg meg voldsomt til. :D Resultater av barberinga vil nok komme under "dagens barbering." Da vil jeg også kunne si noe om hvordan jeg liker Wapien sammenlignet med en annen kniv. <_<

jimaxl,

Fransk slipt kniv var en betegnelse som de gamle barberer brukte, men i dagens sprogbruk heter det muligens "halvt hulslipt". Det er så langt jeg vet en umulighet å skaffe slike kniver, med unntak av det merke som du har. En "ekte" fransk slipt kniv ble regnet som mer eksklusiv enn de hulslipte knivene, og de var dyrere å anskaffe. Jeg betalte en ukeslønn for en slik kniv i 1969. Men jeg har ingen garantier for at vår felles polske kniv har et slikt stål som de gamle F.S. knivene hadde, selv om fasongen er helt lik. Jeg klarte ikke å sette opp kniven min på en oljesten, noe som skulle være mulig hvis kniven er "ekte" F.S.

Normalt er disse knivene bedre enn de tradisjonelle knivene som brukes i dag, og som også ble brukt for mange år siden. Men det kreves helt spesielle slipe og stropping prinsipper. Jeg vil uansett gratulere deg med ny kniv, og jeg håper å høre fra deg når denne ankommer og når du har brukt den en stund.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Egentlig har jeg "stjålet" tråden til Ove-I, <_< men jeg syns denne tråden har vært en god tråd. For meg har den vært utrulig nyttig. Her har jeg blitt varmt tatt i mot, her har jeg fått et par venner og her har jeg fått mange gode råd. Jeg takker alle som har "hjulpet" meg inn i denne noe merkelige hobbyen. :D

Nå kommer det en oppsummering av mitt nye liv som høvel- og etterhvert knivbruker.

Det har gått omlag et halvt år siden jeg tok mot til meg og bestilte en ny høvel, kost og såpe fra Barbershop. Jeg var dritnervøs :blink: første gang futuren skulle ta turen over ansiktet. Det gikk fort over og nå er vi bestevenner. Den blir glad når den blir tatt i bruk og jeg blir glad når jeg kjenner tyngden av høvelen mot kinnet. :D

Som dere kanskje har lest, så skulle jeg ALDRI begynne med kniv. <_< Jeg skulle ha en høvel, en kost og ei såpe. BASTA.

Så leser jeg om Mama Bear sine såper. Måtte bare prøve. Såpa ble bestilt (Toasted coconut) og....... du verden. :D

Så kom jeg over denne. Her fant jeg en aftershave som jeg husker min far brukte (Floïd). Måtte bare bestille den. ;) Det gikk 14 dager. De hadde jo koster også. Jaja, det var bare å slenge på kost også sammen med et par tre barberkremer. ;)

Nå skulle det være slutt.

Sukk. :(

Leste om kniver og bestemte meg for å forsøke og få tak i en brukt Shavette. Jobbet ikke så hardt før jeg fikk tilbud om å kjøpe en. Noen dager etter lå den i hånda mi og skulle gjøre en jobb i ansiktet. :) Litt kutt og blod javel, men du verden så mandig jeg følte meg. Etter et par nervøse forsøk til begynte jeg å få tak på dette også. Syns riktignok at Shavetten var litt lett. Futuren er tung og god. Shavetten lett, kjenner nesten ikke at du holder den i hånda. KNIV. Lette litt på nett og fant meg en Wapienica her inne. Måtte jo ha meg en stropp også, og bestillinga ble sendt. Wapien var en flott kniv for meg, og jeg anbefaler den til andre nybegynnere. Ser at de fremdeles har noen "plast-Wapier."

Sløv kniv, etter en noe mangelfull teknikk på stroppen, gjorde at drømmen om en kniv til dukket opp. Som du ser så har ikke vegen fra et "behov" oppstår B) til handlig vært særlig lang hos meg. Heller ikke denne gangen. Hadde også fått kontakt med en landsmann som kunne slipe knivene mine. Plutselig hadde jeg to skarpe kniver på badet. :D

Krise ble det etter noen dager da noen ungdommer (russ) fant ut at jeg har interessante ting på badet. Hva de har gjort vet jeg ikke, men knivene er omtrent ubrukelige til barbering. Resultat. Bestilte tre steiner fra denne adressa I dag kom steinene. I morgen skal jeg bruke dem for første gang. ;)

Jeg skulle spare penger ved å gå over til billigere barberblad. Foreløpig har jeg ikke spart noe, men jeg har hatt det moro.

Det eneste jeg muligens må ha er en kost til, en reisehøvel, en ny stropp, et par kniver til og et par steiner til. Kanskje noen flere såper for ikke å snakke om aftershave........

Står du i startgropa og skal begynne med god gammeldags barbering så er du hermed advart. Det blir ikke penger å spare, men du får deg en ny og artig hobby.

Takker alle for oppmerksomheten og ønsker dere lykke til videre i deres barberingsliv.

Flott post, jimaxl :)

Den oppsummerer nok for manges del, veien fra multibladshøvler og skum på boks, til tradisjonelle DE-høvler, herlige såper og kremer, og for en del av oss - endeholdeplassen med barberingskniven. Det er selvfølgelig trist ;) å høre at du ikke har spart penger på å gå over til tradisjonell barbering :rolleyes: , men her er det stor forskjell på teori og praksis.........

Jeg er spent på hvilke resultater du får med dine nyanskaffede bryner, så du må komme med fortløpende tilbakemeldinger. Lykke til med første forsøk i dag.

Det er selvfølgelig trist ;) å høre at du ikke har spart penger på å gå over til tradisjonell barbering :rolleyes:

Sjølsagt skulle man ha lagt opp en liten (?) sum penger i tilfelle man skulle bli bitt av viruset som fører til tradisjonell barbering. <_<

For meg er det for seint, men for de som har unge gutter så beslaglegg en (stor?) del av konfirmasjonspengene til framtidas barberingsutsyr. Det er kanskje bedre enn å bruke pengene på en ny macbook pro? :unsure:

Kjenner meg igjen i historien din jimaxel. Begynte med en 34C for omtrent et halvt år siden, og selv om noe stram økonomi har hindret meg i å begå de virkelig store tabbene har jeg likevel skaffet meg en brukbar samling kremer, såper, aftershave (blandt annet en alumblock som jeg finner fascinerende), to tradisjonelle edc, flere koster og nå har jeg såvidt begynt å eksperimentere med en shavette også, så veien fram til kniv er nok ikke så lang som jeg hadde trodd.

Er veldig enig i at shavetten føles for lett. Merker også at jeg har vanskeligheter med å finne gode vinkler når jeg barberer meg med den, spesielt på haken. Foreløpig er jeg nødt til å ta et pass med høvelen til slutt for å få bbs-resultatet som jeg har blitt så vandt til. Men jeg får nok taket på det også etter hvert ;)

Er veldig enig i at shavetten føles for lett. Merker også at jeg har vanskeligheter med å finne gode vinkler når jeg barberer meg med den, spesielt på haken. Foreløpig er jeg nødt til å ta et pass med høvelen til slutt for å få bbs-resultatet som jeg har blitt så vandt til. Men jeg får nok taket på det også etter hvert

De første gangene jeg brukte Shavetten fant jeg det vanskelig. Etter å ha brukt kniv en stund, hentet jeg fram Shavetten igjen, og da var det MYE enklere å bruke den. Fikk faktisk til en god barbering kun med to pass. <_< Haka skal jeg ikke nevne da jeg også plages litt med den. :(

Ellers er det godt å se at det er flere i samme situasjon som meg. Har ikke råd til utskeielser, men det er altfor mange fristelser der ute. Pleier å trøste meg med at ALLE hobbyer koster og jeg har en hobby som jeg kan ha glede av hver eneste dag året rundt. :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...