Jump to content
Barbershop.no forum
Ove-I

Første barbering i dag

Recommended Posts

Det er vanskelig å holde seg til minimalisme.

Jeg prøver. Men første steg er å finne ut hva man vil bruke, andre steg er å kvitte seg med det man ikke finner behov for fra steg 1. Selvfølgelig må man gjøre seg ferdig på steg 1 før man kan gå videre :P

Tror kansje jeg skal legge ut shavette-ene mine for salg. Sanguine og dovo, noen som er intressert?

hmmmm? Førti høvler à 300 kroner...... 30 såper à 130 kroner.......20 barberkremer à 130 kroner.......10 ASB à 150 kroner.......10 ASS à 200 kroner......150 barberblad à 3 kroner......Hva med knivene.....stenene.......

asbjørn skrev:

Trikset er å ikke begynne å legge sammen summene..

Jeg tror det er noen som burde ha en egen forsikring bare for innholdet på badet. Poenget er at summene blir så store at folk ikke KLARER å legge de sammen. :D:D:D

150 blader, hvem som har så lite?, glemte hva jeg talte opp, om jeg lå på ca 2000 eller 1000 blader.. skal ta en ny runde og sjekke igjen..

Det ser for meg ut som om tråden har sporet av. Nå handler det ikke lengre om resultater av første møte med mr. DE.

I stedet ser det ut som om det er blitt et behov for en "skrytetråd" der folk legger ut om hva de har oppbevart på badet. :? Jeg kunne nok ha startet den tråden, men jeg er redd for at den ville ha skapt mer latter enn interesse. :oops: (En høvel, 4 såper, en kost, 4 ASS, 2 ASB og 10-12 blad) Det hadde likevel vært artig å sett hva galskapen kan føre til. Bilder hadde sjølsagt satt en ekstra spiss på tråden. :)

En annen ting som har kommet ut av denne tråden (Første barbering i dag) er at det har blitt BETYDELIG større aktivitet på kjøp og salg. Her tror jeg det kan bli mye større aktivitet. Sjøl er jeg på utkikk etter en shavette, men det var noen som kom meg i forkjøpet i dag. :x Ser fram til å få noen nye tråder å følge. Det blir litt kjedelig når det er kun et par tråder med aktivitet. Det betyr ikke at de gamle trådene er uinteressante eller unyttige. DET er de ikke. Tvert i mot. Det er bare synd at så mange av dem er "døde." :(

Det er større aktivitet hos "knivfolket," og det er artig og nyttig lesing.

Og når jeg leser gjennom tråden så virker det som at det var jeg som startet avsporinga. :oops: MEN en ting skal dere vite: dere er utrulig lette å lede ut i elendigheten. :lol::lol::lol::lol:

Har vært i tvil om jeg skulle poste denne opplevelsen som et bidrag til “barbering med kniv,” men har kommet til at de erfarne knivbrukerene ville ha ledd av en amatør :oops: (med +30 års erfaring.) Dette innlegget passer så absolutt inn i kategorien “Første barbering i dag.”

Det utltimate resultatet oppnås KUN med kniv. :? Jeg har sagt til venner, og skrevet her i forum, at kniv skulle jeg aldri gå løs på. Dette holdt ikke lenge. Jeg har begynt å drømme. ;) Foreløpig så står det for meg at det er mye pes med kniven (steiner, lærstropper), men lengselen etter en perfekt barbering er der.

RESULTAT: Som den forsiktige mann jeg er, så tas alt etappevis. Fikk kontakt med en her inne i forum. Han hadde en shavette som han var villig til å selge, og vips hadde jeg tatt det første skrittet inn mot barberingas himmelrike. :D

En stolt og spent eier av en DOVO SHAVETTE gjør forberedelser til første jobb med en knivlignende gjenstand. En god dusj mens kosten godgjør seg i varmt vann. Noen dråper vann i såpa. Såpa piskes opp til et GODT skum som så påføres ansiktet. Fram med shavetten. Savnet tyngden av Futuren, men la trøstig i vei.

DETTE ER IKKE ENKELT. :roll: Slet forferdelig med å finne den rette vinkelen, og resultatet ble et og annet feilskjær og utrulig mye lugging. Blodet rant, og jeg hadde den dårligste barbeinga EVER. :( Måtte hente fram høvelen for å kunne vise meg ute blant folk.

To dager senere så var fjeset klart for et nytt forsøk. Forberedelser etter “kokeboka,” og atter stod jeg der klar til innsats. Denne gangen gikk det bedre. Kortere drag og jeg var veldig påpasselig med å la shavetten ha en liten vinkel i forhold til huden. Blodig ble det også denne gangen, men det var bare et (laaangt) feilskjær. Resultatet denne gangen ble mye bedre. Der jeg virkelig hadde fått det til var jeg fornøyd, men munnvik-, hake- og adamsepleområdene……. jeg ble nødt til å bruke Futuren.

I går. Tredje forsøk. Forberedelser som vanlig. Fin vinkel. Korte drag. Nå gikk det ganske bra. WTG uten å skade meg en eneste gang. XTG gikk nesten bra. Kun et lite kutt på kjevebeinet. ATG ble tatt med høvelen. Glatt, men ikke perfekt. :|

Jeg strekker huden for å lage “flater,” men tydligvis ikke nok. Jeg har blitt mer tålmodig, men har fremdeles mye å hente her. Smådrag på vanskelige steder (hake, adamseple, munnviker og under nesen) krever sinnsro og ei stø hånd. Sliter fremdeles med å holde shavetten i riktig vinkel mot huden. Har så lett for å “reise” den for mye. Det er ikke lurt. ;)

Til tross for alt dette så kommer jeg ikke til å gi opp. Håper mine blodige erfaringer vil hjelpe meg til å få en lettere overgang til “the real thing.” :?::?::?:

Jeg tror jeg har gjort alle mulige nybegynnerfeil, men jeg lærer. Håper en av dere kan trøste meg, si at dette er normalt og at det er MYE lettere å barbere seg med en skikkelig kniv. :?

Hei

Dine opplevelser er nok ganske normale :?, og min erfaring er at det er en del lettere med en skikkelig kniv. For meg var det spesielt det at en kniv er skarp på en "annen" måte, samt at hele fasongen på bladet og eggen gjør det lettere å treffe riktig vinkel. Jeg erfarte at man har mindre feilmargin med en shavette, før bladet kutter deg. Selve størrelsen på en kniv kontra en shavette er også noe forskjellig. En kniv har b.la. mer vekt, og ligger bedre i hånden - mens shavetten kan føles litt uhåndterlig.

Dette blir fullstendig subjektivt, men jeg har tro på at du vil oppleve en ordentlig kniv som bedre på alle måter, bortsett fra at du der selv må sørge for at eggen holder seg skarp, kontra å bare bytte et blad.

Selv etter å ha brukt kniv lenge, og deretter for moro skyld å prøve shavetten, syntes jeg den var vanskeligere å bruke enn kniv :roll:.

Men det kan tenkes at du, som mange før deg, begynner med multibladshøvler, skifter til DE, går kanskje via shavette, før de til slutt ender med det ultimate redskap - en tradisjonell og uovertruffen barberkniv :D. Prøv deg litt til med shavetten, men behold troen på at det kommer til å gå bedre og bedre. Og om jeg har rett, vil du oppleve det som enklere å bruke en barberkniv, om du en dag skulle ta det siste steget mot barberings-nirvana :lol:

Dette var et svar som jeg hadde håpet på. :D Nå vet jeg at det blir enklere for meg den dagen jeg går over til kniv. Jeg syns, som du beskriver, at shavetten har lav vekt. Dette fører til at den føles uhåndterlig.

Jeg har kontakter innafor "loppemarkedsbransjen," og de har fått beskjed om å være på utkikk etter barberingsutstyr. Jeg håper de finner noe som kan være brukbart for en nybegynner. :D I mellomtiden skal jeg øve meg med shavetten, men jeg vil nok bruke min kjære Futur når jeg vil ha et glattbarbert resultat. ;)

Dette kunne du helt uten problemer ha postet i kniv forumet, du ville absolutt ikke blitt ledd av. :)

Jeg er litt der du er på en måte også, dvs, jeg har dog en haug med kniver i tillegg da. :)

Men, jeg har forsøkt en Sanguine shavetteklone, og den syntes jeg absolutt ingenting om (jeg har synka den med sprit Hrti, så den skal være fri for snusk :) ), Men fikk nå tak i en Dovo Shavette, den var noe anderledes, føltes bedre.. Iallefall på første barbering.. andre barbering gikk det til helvete, så nå har jeg masse kutt igjen.. jaja...

Har også kniver, men sliter der også, føler det er "lettere" med kniv som Sandman skriver, den ligger litt bedre, lettere å få en bedre vinkel (som jeg enda ikke er sikker på om er riktig).

Men vokt deg for EN ting, jeg har kjøpt noen WAPI kniver, disse er forsåvidt suverene for å trene med, MEN, pga tyngden på håndtakene, så er balansen forferdelig, og det gjør hele opplevelsen, iallefall for meg, til å gå til h.... Men det er en fin, billig kniv, hvis du skaffer andre håndtak.

Jeg har fått noen kniver til å bli så skarpe at når jeg legger kniven til huden så får jeg fine rene kutt i huden, uten å gjøre noe, så de er trolig hvasse :), men når jeg forsøker å barbere, så føles det som om jeg røsker håra ut av huden.. HAR OVERHODET ikke peiling på hvorfor dette skal være så sabla vanskelig..

En gang, når jeg får tid, mot, ogsåvidere, så tenker jeg at jeg må ta en tur til Tyfonikus på et kurs eller 4 :), har enda ikke gitt opp prosjektet, men skjønner jeg må ha hjelp med barberingen..

Jaja.. Slanten får duge litt til :)

Jaja.. Slanten får duge litt til

Du har slanten. Jeg har en Futur. Den duger så absolutt, og er god å ha nå. :) Ansiktet mitt krever litt fred og kjærlig stell etter den røffe behandlinga det har fått av shavetten. Et slikt stell fåes av høvelen. Det virket i alle fall i går. Til helga har jeg god tid, så DA skal jeg lære meg dette her med shavetten....trur eg. ;)

Lysta på kniv er der så absolutt, men det spørs om jeg ikke tar et lite sidesprang til en 39C først.

Jeg tror nok at folk ler litt når de leser om mine feilskjær med shavetten. Det er ikke ondskapsfullt. Det er heller fordi de kjenner seg igjen. Jeg trodde at dette var en enkel greie, men nå VET jeg at det er vanskelig. Det er ikke mulig for noen å få til dette den første gangen. BLOD må til for at vi skal lære. (Hvis det er en her inne som ikke har blødd så er han en som har valgt feil forum. Vedkommende har ALDRI barbert seg og har langt skjegg.)

Kanskje er vi blodsbrødre? :D

Kanskje litt sent å svare på denne, men... bedre sent enn aldri ;)

Jeg har mange ganger ønsket meg tilbake til Excel-høvelen til akkurat det området. :oops: Den var suveren. Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal få tak i nye blad. (Er det noen der ute som vet hvor så gi meg beskjed.)

Sist jeg var innom Clas Ohlson hadde de sikkert et par hundre 10 pakninger Sensor Excel hengende i hylla med barberblader.

Mange slags takk til deg sw77. Det er langt til nærmeste Clas Ohlson-butikk, men jeg skal til Hamar i påska, og da kan jeg lete der. Atter en gang Tusen takk for tipset. :D

Sist jeg var innom Clas Ohlson hadde de sikkert et par hundre 10 pakninger Sensor Excel hengende i hylla med barberblader.

Hm.. det var merkelig. Jeg prøvde å få tak i disse for snart ett år siden etter spørsmål fra et par kunder, men fikk svar fra distributøren at de ikke selges i Norge lengre.. Tipper CO tar de inn fra utlandet eller noe.

Ellers reiser jeg forbi CO så og si hver dag, så jeg kan evt. bare stikke innom og kjøpe noen og sende de til deg om du vil.

Tusen takk for tilbudet. For en serviceinnstilling!!!

Jeg tror ikke du trenger å ta avstikkere innom CO. Skal sikkert slå ihjel noe tid på en av deres butikker i påsken. Finner jeg ikke bladene på Hamar får jeg heller kommer tilbake til deg. Jeg har ei lita bestilling på trappene med jeg venter på at du skal få tilbake såpene fra Mama bear. Har du noen dato å komme med?

Jeg bestillte inn ganske så mange, så det ville ta litt tid å lage alle, men de bør egentlig være på vei når som helst nå. Muligens 2 uker til.

Min første uke med wet shaving er over og her kommer noen av mine erfaringer:

Bakgrunn for overgang fra barbermaskin/Mach 3 til DE-høvel:

Barbering har for meg vært en kjip greie som bare MÅ gjennomføres med jevne mellomrom. Jeg har for det meste brukt barbermaskin og det har ikke vært spesielt behagelig eller gitt et godt resultat. – Dette har gjort at jeg har droppet barberingen både 2 og 3 dager før neste pliktbarbering måtte gjennomføres. Jeg har av og til brukt Mach3 og dette gav et mye bedre resultat, men ingen fantastisk opplevelse.

Jeg har brukt maskin fordi det går raskere – vil få barberingen fort overstått! :angry:

Min vei til wet shaving/safety razors/DE-høvler og grevlinger gikk via en Facebookannonse til Barbershop.no. Der ble jeg værende et par dager..! Jeg leste alle artiklene som lå på siden, mye på forumet + mye sikling på de produktene som vekte et til da ukjent begjær. :rolleyes: Jeg har bursdag 21. mars og tenkte at her må det være mulig å få seg tidenes velværegave. Jeg snakket varmt til kona mi om myke kinn, gode dufter og slutt på 3-dagers "boms-skjegg". Hun likte tanken på dette og jeg fikk overtalt henne til å få gaven på forskudd.:wub: Etter litt mailing med Mr. Barbershop møtte vi opp på lageret til Barbershop.no hvor jeg fikk velge startpakken til min nye (pengeslukende?) hobby! (produktene ser dere i signaturen min).

Det ble jo litt blod første gangen :o (ingenting å skamme seg over tenkte jeg) ;) Dette er jo en helt ny verden og jeg forventer ikke å mestre alt med en gang. Min første tanke var at det var skikkelig stas å barbere seg med en shiny og tung høvel i metall. Den deilige lyden av hårene som kuttes og de gode luktene av kremene gjorde min første tradisjonelle barbering til en opplevelse ulik alt annet – jeg var hektet.

I går byttet jeg ut det medfølgende bladet fra Merkur med et Derby Extra-blad og her kom min neste a-ha-opplevelse! DET ER FORSKJELL PÅ BLADENE. Jeg har jo lest om dette på forumet, men jeg har tenkt at jeg som er nybegynner ikke vil merke forskjell på det, men det gjorde jeg gitt. Jeg vil si at Derby-bladene er mye bedre – hvertfall til mitt ansikt.

For at innlegget ikke skal bli lengre enn det allerede er avslutter jeg her. Blir nok flere innlegg skal dere se!

Hilsen en entusiastisk nykonvertert wet shaver!

Gratulerer med en ny hobby!

Det er stor forskjell på bladene ja, Merkur sine er vel ikke så godt likt. Jeg kan ikke huske å ha lest om noen faktisk har likt dem.

Så det forundrer meg stort at de kan selge dem, men det kan hende de selger bra i Tyskland.

Husk at du bare har rørt toppen av kransekaken, etterhvert vi du nok prøve deg på andre høvler, kremer/såper og koster.

Det er en litt kostbar hobby, men til gjengjeld sitter du igjen med noe som vil vare livet ut. En høvel kan sikkert vare i over hundre år hvis du tar vare på den. :)

Har du sett filmene til Mantic? Hvis ikke - Gjør det.

Ellers burde du se filmene til Tyfonikus på forumet her, de dreier seg om barberkniver; Men det er alikevel en del av tradisjonell barbering. Meget interessant!

...En høvel kan sikkert vare i over hundre år hvis du tar vare på den. :)

Jeg har nok ikke behov for å barbere meg om 100 år, men jeg har lest om andre her på forumet som har arvet barberutstyr fra sine fedre/bestefedre/oldefedre – virker som en fin tradisjon.

Jeg har sett noen av Mantics filmer, men jeg har det litt travelt på "fritida" mi så jeg har ikke fått sett alt. Sitter i åpent kontorlandskap på jobb og er redd jeg får et solid geek-stempel hvis jeg vrenger opp volumet på en barberingsinstruksjonsvideo laget av verdens største barberingsgeek :D (fin type / bra videoer)

Filmene til Tyfonikus har jeg ikke sett – er redd jeg blir hekta på kniv før jeg har kommet skikkelig i gang med DE-høvling! Min RAD-diagnose gjelder alle mine hobbyer! ^_^

Flott å se flere "nyfrelste" her inne. :)

er redd jeg blir hekta på kniv før jeg har kommet skikkelig i gang med DE-høvling! Min RAD-diagnose gjelder alle mine hobbyer! ^_^

Skal du unngå å begynne med kniv så er det bare en ting som gjelder: HOLD DEG UNNA FORUM. IKKE LES NOEN AV TRÅDENE. Tror ikke du klarer det, men lykke til.

Jeg skulle heller ikke begynne med kniv, men akk. Nå drømmer jeg om flere. :rolleyes:

Flott å se flere "nyfrelste" her inne. :)

Skal du unngå å begynne med kniv så er det bare en ting som gjelder: HOLD DEG UNNA FORUM. IKKE LES NOEN AV TRÅDENE. Tror ikke du klarer det, men lykke til.

Jeg skulle heller ikke begynne med kniv, men akk. Nå drømmer jeg om flere. :rolleyes:

Jeg har lest stort sett alt på forumet, men har bevisst holdt meg unna knivtrådene. Våtbarbering er en artig og sær hobby som jeg allerede har hatt mye glede av. Synes det er mye morro på dette forumet...og veldig mange hyggelige folk! Synes bare det er så synd at det er knivbrukerne som er de mest aktive her (en vakker dag blir nok fristelsen for stor: knivtrådene må leses og mer utstyr må kjøpes) ;)

Hadde vært fint med litt mer aktivitet på kjøp/salg-tråden slik at vi som er nybegynnere kan teste forskjellige ting til en billig penge før vi slår oss til ro med noen få favorittprodukter (ja...særlig!!!) :rolleyes:

Man blir aldri fornøyd, jeg har nå ti høvler i hylla.

Har fortsatt noen som ligger i postgangen, så da ender jeg opp med tolv høvler innen neste uke.

Sluttet med snus for en uke siden, ble enig med sambo at jeg kan bruke pengene jeg sparer på barberutsyr. Herlig.

Skjønner at jeg har MYE å gå på. Jeg røyker og snuser. Dessuten er jeg glad i øl.

Et perfekt helgeopplegg: En General. (stram overleppe). En barbering. (velvære). En røyk på trappa. (nytelse) En øl. (belønning). En tur innom dette forum. (sosialt??) Hva i all verden skal man kunne kutte ut? :blink:

Skjønner at jeg har MYE å gå på. Jeg røyker og snuser. Dessuten er jeg glad i øl.

Et perfekt helgeopplegg: En General. (stram overleppe). En barbering. (velvære). En røyk på trappa. (nytelse) En øl. (belønning). En tur innom dette forum. (sosialt??) Hva i all verden skal man kunne kutte ut? :blink:

Jimaxl,

Jeg gikk inn på feil fil da jeg ville vite litt om kniven din (Wapiencia), derfor fortsetter jeg i denne filen som er litt mere passende for dette temaet. Når jeg først er her, så kan jeg komme med en del kommentarer når det gjelder barberhøvler. Den beste høvel jeg har brukt var "Rimihøvelen", som kjøpes i Rimibutikkene. Jeg vet ikke om de fortsatt selger disse. En annen god høvel var den som de solgte hos Lidl, men de er jo ikke mere i Norge.

Så til kniven. Jeg forsto det slik at du kun bruker stroppen? Det andre var beskrivelser som du har sett på nettet. Jeg satt min Wapiencia opp på Henckel brynet med godt resultat, selv om det var en såkalt kattevask. Jeg vil nu barbere meg med den noen uker for å se om den holder skarpheten, noe den normalt ikke skal gjøre hvis det er de tradisjonelle stålvarianter som brukes. Denne kniven er det som vi kalte "fransk slipt kniv", og den beste kniven som jeg har er F-S. Og min kniv har et mykt stål, som skal være vanlig på slike kniver. Men det er jo ingen betingelse at det er samme myke stål i disse knivene, selv om den er F.S.

Hvis de polske knivene stort sett har likhet med min Biedermeier (fransk slipt), burde de ikke settes opp på hengende stropp. Men det fungerer bra hos deg. Jeg vil kun bruke Paddle stropp for å se om kniven holder skarpheten på denne, noe den skal gjøre hvis den har mykt stål, og jeg oppfordrer deg til fortsatt å bruke hengende stropp.

Og det er dette som er interessant å vite. Holder kniven samme kvalitet hele tiden? Må du sende den til sliping ofte? Og til slutt: Er det noen dager i måneden at den er merkbar sløv, for så å bli god dagen efter, eller noen dager senere? Jeg ser frem til svar, og jeg skal forklare hva jeg er ute efter senere.

Vennlig hilsen Tyfonikus

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...