Jump to content
Barbershop.no forum
Ove-I

Første barbering i dag

Recommended Posts

Hentet med forventnig pakken fra Barbershop i dag og har allerede gjennomført første barbering. Det gikk nokså greit og barberingen var nok ikke helt som den pleier. Var forsiktig og redd for å skjære meg.

Er nok noe eg må trene mer på, men tross alt er eg fornøyd. Tror eg skummet opp såpen litt for lite i begynnelsen. Såpen forsvant hurtig og eg måtte prøve på nytt. Da gikk det bedre. Kan vel stolt si at eg ikke skar meg, men barberingen ble deretter.

Litt usikker på mengde såpe eg skal ha på kosten før eg skummer opp og hvor lenge eg skal holde på. Opplevde at såpa gikk utover såpekoppen. Kanskje dette skyldtes at eg hadde for mye såpe og for mye vann?

Ordtaket øvelse gjør mester er vel greit å bruke nå, mens eg lar hendene stryke over et halvbarbert ansikt som lukter godt av barbersåpa. Gleder meg til neste barbering for den skal bli bedre. Nå er ikke høvelen så skummel lengre.

Velkommen inn i enbladsrankene Ove-I, og selv om jeg har sympati med lommeboken din kommer barberingshverdagen din til å ha en progresjon av herlige proposjoner fremover! :)

Det er helt normalt at barberingen ikke blir så voldsomt tett i starten. Det er også en fordel da man gjerne har en del uvaner om man har brukt flerbaldshøvler tidligere, for spesielt det å ikke bruke noe press på høvelen sitter gjerne ganske dypt. Ta det med ro i starten og prøv å finn den vinkelen som passer huden din best. La skjegget gro ut noen dager og studer i hvilke retninger hårene gror på ditt ansikt og tilpass barberingen din deretter. Har du sett på videoene til mantic? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å ta en titt på de for gode tips:

http://youtube.com/user/mantic59

Dette med å få et skikkelig skum fra en såpe er også en treningssak, men her har du to veldig gode veiledninger for hvordan det bør gjøres:

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=21136

http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=439

Det strides litt om hvilken av metodene som fungerer best. Personlig synes jeg det varierer litt fra såpe til såpe samt hvilken kost jeg bruker og ikke minst om jeg lager skummet direkte på kjakan eller i en bolle. Det beste er å prøve begge to og se hvilken av metodene du får best skum av med din såpe. :)

Jeg har sett lyset. Først må jeg ta litt historikk. :shock: Jeg begynte min barberingskarriere på 1970-tallet. Det var ikke mye å velge mellom. Det ble en gillette DE. Det var i grunnen greit å bruke den, men ingen åpenbaring. Seinere kom det flerbladshøvler. Først var det noen greier der du måtte skyve bladet på høvelen. Etterhvert fikk jeg en Sensor Excel, men da disse bladene ikke lenger var å få tak i MÅTTE jeg over på mac 3. Barberinga ble et slit som jeg utsatte i det lengste. Barberte meg en gang eller to i uka enten det trengtes eller ikke. :roll:

SÅ i høst oppdaget jeg BARBERSHOP.NO :idea: , og det varte ikke lenge før jeg hadde bestilt nye barberblad ny kost og barbersåpe.(Crabtree & Evelyn sandalwood) Den første gilletten kom til heder og verdighet igjen, men den gav meg ikke den gleden ved barbering som jeg ser andre har. :? Tok så mot til meg og bestilte i forrige uke en Merkur FUTUR og en ny såpe fra Mama Bear. I går kom pakka fra BARBERSHOP. Den ble pakket opp, men jeg hadde allerede barbert meg så "jomfruturen" over mitt ansikt ble utsatt til i dag.

MÅ si at jeg var spent på hvordan dette skulle gå. Når sant skal sies så er ikke FUTUR en høvel som ser elegant og strømlinjeformet ut. Den er ganske klumpete, men jeg hadde investert og nå skulle jeg barbere meg med skikkelig redskap for første gang i mitt liv. FOR EN OPPLEVELSE. :!: Høvelen fant seg til rette i ansiktet mitt med en eneste gang. Ei runde nedover. Ei runde på tvers og ei runde oppover. Vi var venner. Kranglet ikke en eneste gang, og for en tett og fin barbering det ble. Riktignok bet den toppen av et par ujevnheter, men det er jeg sikker på at den gjorde for at vi skulle få ei god og glatt framtid sammen. Høvelen er som den stygge andungen. Det som ved første øyekast kunne se klumpete og lite elegant ut viste seg å være ei svane. :D

FUTUR er ingen billig høvel, men det finnes en som er dyrere. VISION. Er det mulig at den er dobbelt så god som min nyervervelse. Hvis noen kan overbevise meg om det så kjøper jeg den tvert. Barbering har blitt gøy. :lol:

Til slutt vil jeg nevne at jeg har fått meg en scuttle. Så bilder her inne på forumet. Disse sendte jeg til en lokal keramiker, og hun dreide en prototype til meg. Denne har fungert bra, men det er et par ting som kunne forbedres på den. Har ikke noe bilde av den ennå, men kan fikse det etter jul. Dersom noen er interessert så kan jeg formidle kontakt.

Takk til den som kom på den gode ideen å starte BARBERSHOP.NO.

Til jimaxl

Dette var da en usedvanlig malerisk og underholdende beskrivelse av din nyoppdagede barberings-glede :D. Enhver som leser ditt innlegg, vil nok umiddelbart få en påtrengende lyst til å begynne med DE-barbering, og de vil heller ikke være i tvil om hvor de skal bestille fra ;).

Velkommen i kretsen av barberings-entusiaster. Vi kan også kjennes igjen ute blant almuen - det er oss med det største smilet om munnen på morgenen, og de glatteste kjaker. Vil for ordens skyld også nevne forsiktig at det finnes et enda høyere nivå av barberingsglede du kan nå :lol: Det kan oppnås ved hjelp av en barberkniv, som med litt trening gir en enda tettere barbering enn DE. Men, det er sikkert greit å vente litt med desserten :D.

Jeg har selv en Vision, men har aldri brukt en Futur, og kan derfor ikke gi deg en sammenligning av disse. Det jeg kan si er at en Vision ofte regnes som DE-høvlenes Rolls Royce, og jeg synes selv den er helt fabelaktig. Allikevel blir det til at jeg bruker kniv til så godt som alle mine barberinger. Dette fordi resultatet blir bedre, samt at barberingen blir enda mer av et avslappende, men allikevel oppfriskende rituale hver morgen. I tillegg følger det med et knippe ekstra-momenter; Man må f.eks. lære seg å "stroppe" kniven før bruk, samt at man helst bør lære seg litt om sliping på bryner, slik at man er selvforsynt på vedlikeholdsfronten.

Hold oss orientert om hvordan dette utvikler seg da? Her på forumet er det mange som kan svare på de fleste spørsmål om barbering, så ikke vær redd for å spørre ;)

Flott med nye, aktive på forumet, velkommen og gratulerer med ny HOBBY! :D:D

Ove-I: Kjente meg igjen i din beskrivelse, første barbering med DE-høvel og første skumming med kost, samtidig. Det ble vel omtrent som resultatet ditt ..... Bare stå på, du lærer etterhvert og det skal nok bli knallbra tenker jeg.

Jimaxl: Det lyset du nå ser kommer ikke til å slokne før skjegget slutter å gro! Tradisjonell barbering er slett ikke så håpløst avleggs som mange vil ha det til! Futur'en (og Vision) er moderne, litt mer avanserte utgaver av de tradisjonelle DE-høvlene i.o.m. at de er justerbare. De har litt forskjellig innfesting av bladet, spesielt Futuren (en sags klips-mekanisme). Men prinsippet med enkelt-bladet er det samme, jeg tror ikke barberingsteknikken er forskjellig fra DE-høvlene. Men det er alltid fristende å prøve alle variantene! Har selv lyst på en Futur i matt krom.

Det bildet som ligger ved innlegget ditt: er det stativet til kosten og høvelen din? Hvis det er så, sleng inn bilder og mer info, da!!! Så veldig tøff og spennende ut! Post ihvertfall bilde av scuttlen, det hørtes interessant ut.

Jeg takker for tilbakemeldinger på mitt aller første innlegg i dette eksklusive :?: forum.

Ove-I: På en måte har jeg stjålet tråden din, men jeg syns din overskrift passet så godt til min opplevelse. Jeg skulle sjølsagt ha laget en ny tråd. Kan du tilgi meg. :?

Sandman : Tilbakemeldinga di var god lesing for en "novise" på dette med å skrive innlegg til forum. Jeg har nok kikket på kniver, men tror ikke jeg kommer til å dra hobbyen så langt. Det er grenser for hvor mye tid jeg kommer til å legge ned i dette prosjektet. Foreløpig er jeg godt fornøyd med glatt kjake. :D Det kan jo hende at noen finner ut at de skal kjøpe en kniv, og DA spørs det om ikke det blir tid for dessert. ;)

fatzy: Bildet er nok dessverre ikke mitt utstyr. :( Syns det var så mange andre som hadde tøffe bilder, så jeg tenkte at jeg også ville ha et. Tror jeg fant bildet på Wikipedia. Når det gjelder scuttlen så skal jeg følge opp saken en eller annen gang til neste år. 8-)

Veldig hyggelig lesing dette her! Og dersom du synes barberingen går bra nå, så bare vent når teknikken virkelig sitter :D

Når det gjelder forskjellen på Futur og Vision så kjenner man det til en viss grad, men for min del er det utseendet og størrelsen som er den største forskjellen. Begge er såpass gode i bruk at det blir vanskelig å kjenne veldig stor forskjell. Jeg liker Vision litt bedre fordi den er god å holde i, men her er det veldig individuelt. Hvis jeg skulle anbefalt neste høvel i samlinga (blir for det ;)) så ville det vært Merkur 39C Slant. Denne bruker jeg ganske jevnlig, og den gir meget gode resultater. Og selvsagt er kniv det ultimate, men jeg forstår jo at en del synes det blir litt mye utstyr. Men når du først har prøvd kniv er det ingen vei tilbake! Evt. kan du gå for en Artist Club kniv fra Feather. Disse bruker utskiftbare blader, men gir en ganske lik opplevelse som vanlig barberkniv. For tiden er det kun japansk stil på lager, men jeg satser på å ha flere varianter inne på nyåret en gang.

Riktignok har jeg fått en åpenbaring den siste tiden, men jeg syns det ser ut til å være litt for mye pes med den derre kniven. :shock: Altfor mye å holde rede på samt at det virker som om det tar mye tid. En ting er tida til kosen...mener barberinga.... men kniven skal holdes skarp. Jeg er ikke en tålmodig mann, 8-) så jeg tror nok at jeg i fortsettelsen kommer til å bruke min nye venn; FUTUR, høvelen from the future. :mrgreen: Skulle det derimot være en som kom innom en gang i ny og ne og tilbød seg å fikse på kniven(e) min(e) så .....

(Jeg bor ganske langt mot nord.)

jeg har ikke planer om å skaffe meg kniv. Ellers var det hyggelig å få tilbud om å sende en eventuell kniv til en økse- og bajonettsliper. De kvalifikasjonene vil nok gjøre seg fint på en CV. :D

Ganske langt mot nord er: Stokmarknes. Verdens vakreste sted. Sjekk denne:http://www.urke.com/stokmarknes/

Litt i nord er ????????

Fem på fem forrige tirsdag kom det en tekstmelding fra Posten som fortalte at pakken fra Barbershop.no hadde kommet. Med litt småjogg rakk jeg innenfor før de stengte dørene. En forsinket julegave til meg fra meg.

Uten at jeg husker hvorfor, kom jeg over sider om klassisk barbering en dag før jul da jeg surfet litt på webben. Ikke lenge etter fant jeg siden til Barbershop. Man vil jo gjerne gi sitt bidrag til å holde på kulturarven, og etter en uke eller så hadde jeg lagt inn en bestilling på et sett bestående av Merkur 38C med tilhørende silvertip barberkost, skål og stativ, samt ansiktsvask, barberkrem, aftershave og fuktighetskrem fra Lucky Tiger. Hard satsing fra start, med andre ord, men jeg trøstet meg med at høvelsettet uansett ville ta seg flott ut i baderomshylla.

Nå skal jeg ikke si at jeg har hatt noe spesielt anstrengt forhold til Gillette. Jeg likte egentlig å barbere meg med Contour-høvelen jeg startet opp med å barbere meg i siste halvdel av 80-tallet. Med årene forsvant den ut av handelen, og siden den gang har jeg vært innom både Sensor- og Mach-høvelen fra samme produsent. Hadde noen spurt meg for et par måneder siden hva jeg syntes om disse høveltypene, hadde jeg antagelig svart "greit nok"; jeg har aldri prøvd annet og de er ikke direkte ubehagelige å bruke heller. Men det er lenge siden jeg har hatt følelsen av å rense ansiktet slik jeg hadde de første årene jeg barberte meg.

Forrige tirsdag skulle jeg altså prøve noe nytt. Jeg hadde brukt jula til å lese meg opp på teorien, og Mantics YouTube-videoer hadde jeg sikkert vært gjennom to ganger hver. Men jeg kan vel ikke si at jeg fant tonen med utstyret første gang. Bare det å lage skum med kost og påføre dette i fjeset viste seg å være vanskeligere enn jeg så for meg. Og uansett hva rutinerte brukere sier, det er ganske skremmende å holde en DE-høvel i hånda første gang og tenke på at dette er noe du skal kjæretegne ansiktet med. For ikke å si halsen... Jeg kom uskadd fra jomruturen, men jeg hadde en 1 mm bred bart like under nesen, munnvikene hadde også noen skjeggrester og jeg hadde heller ikke turt å ta den helt ut rundt føflekken jeg har på det ene kinnet. Heldigvis var bl.a. dette forumet full av tilsvarende historier, så jeg var fortsatt ved godt mot.

Ved barbering nr 2 hadde jeg løst barbering-under-nesa-koden. Respekten for høvelen var adskillig mindre, kanskje litt for liten. Lærdommen fra den runden var at det ikke er nødvendig å dra høvelen i alle mulige retninger over samme område. Med vekstretningen og vinkelrett holder lenge, mer enn det gjør huden sår. En fin ting med å begynne med noe nytt, er at man merker fremgangen fra gang til gang. Etter fjerde barbering på søndag kveld ble jeg stående og betrakte resultatet i speilet, meget godt fornøyd med hvor raskt jeg hadde klart å komme meg opp på et såpass bra nivå. I dag prøvde jeg å skumme opp kremen direkte i fjeset, og jeg må si det er noe jeg kommer til å fortsette med.

Kommer jeg til å se meg tilbake nå? Neppe. Blir jeg bedt om å peke på en grunn til å holde på med dette, må det være det å høre lyden av bladet som kutter skjeggstubbene. Men jeg bruker nok litt mer tid på badet nå; det går fort med 20 minutter på en sak som jeg fint klarte på 5 minutter tidligere. Det kan jo være jeg legger meg til en hurtig-prosedyre etterhvert, men forløpig velger jeg å ta den tiden jeg trenger og riktig nyte det.

Jeg begynner å forstå "veteranene" her i forumet. Det er artig å lese om andre som har fått øynene opp for god gammeldags barbering. Er enig med deg i at lyden av bladet som skjærer av skjegg er tøff. Kjenner meg også igjen i beskrivelsen din av de tustene som har lett for å bli stående igjen under nesa. Jeg har mange ganger ønsket meg tilbake til Excel-høvelen til akkurat det området. :oops: Den var suveren. Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal få tak i nye blad. (Er det noen der ute som vet hvor så gi meg beskjed.)

Jeg er ikke så flink til å gi råd, men vil advare deg mot å gjøre barberinga så raskt som mulig. Hvorfor stresse med å bli ferdig på 10 minutter når du kan kose deg i 20? ;)

Jeg vil ønske deg velkommen og lykke til videre i arbeidet med å få til den perfekte barberingen.

Hvis dere liker lyden av hår som kuttes.... da burde dere testet Vision :), en heelt spesiel lyd du får da :)

Nesa, jeg tar tak i nesa, og river den til sides, da blir det litt enklere, men jeg er ikke nazi på å måtte barbere nedover under nesa altid heller, tar gjenre litt fra sidene, og det blir greit, tilogmed med høvler som har store hoder, som Slant og Vision.

Bare pass på å gnu for mye, da blir det rødt og vondt, heller ta en runde, gnu på krem, en runde til ogsåvidere. Blir etterhvert en vane :)

Prøvde med kniv under nesa, ble et fint kutt av det gitt.. jaja..

Jeg har en Futur og den har kongelyd. :D Det virker riktignok som om Feather- og Mercurblad har bedre lyd i seg enn Derbybladene. Er det andre som har lagt merke til dette?

Ellers vil jeg si at dersom Vision har bedre lyd enn min så må jeg bygge en forsterker å sette på Futuren. :geek: (Kanskje litt "Gillette-aktig" (?), men tenk for en lyd det kunne ha blitt på badet.) :mrgreen:

Det er en forferdelig hobby dette her. Jeg begynte med en Gillette fra -70-tallet, kjøpte meg en FUTUR og trodde at nå var jeg ferdig med å kjøpe høvler.

NEIDA!!! En skriver at jeg burde prøve en Merkur 39C Slant. Først bryr jeg meg ikke. Er så fornøyd med FUTUREN at det er uaktuelt å kjøpe noe nytt. Nå har jeg hatt høvelen i litt over en måned og drømmer om å kjøpe meg en Slant. Vet at jeg kommer til å gjøre det også.

Som om ikke dette er nok.

Jeg leser at Artist Club kniv fra Feather er en fin måte å komme inn i knivmiljøet på.

"Jeg skal da vel aldri bruke kniv," tenker jeg. "Har en suveren FUTUR og trenger ikke noe mer."

Gjett hvem som nå sikler etter å prøve. Vil nok gå for en Dovo Shavette i første omgang.

Alt dette har skjedd etter EN MÅNED med skikkelig barbering. Skal dette fortsette i samme tempo så må jeg bygge om badet. Har allerede utvidet såpebeholdningen fra en (Crabtree & Evelyn sandalwood) til fire (C&E, Mama Bear,2 stkFitjar.) Drømmer om flere. Har kjøpt flere aftershave-produkter og drømmer om flere. Jeg gjentar: En forferdelig hobby dette her, men du verden som jeg elsker den.

Du ser bare toppen av isfjellet enda.. etter ca 40 høvler og gudene vet hvor mange såper og kremer, så har jeg klart å holde meg litt unna.., redusere litt... forsøker å la være å surfe på barbershop, srp, ebay etc.... :D

FØRTI ( :!: ) høveler :?:

Jeg er skremt. Trodde jeg var "hardt rammet," men sammenlignet med deg så har jeg det bra. Kalles typer som deg (og meg) høveloman eller er vi høvelofil :?: Hva gjør du når abstinensen tar deg? En kjapp barbering?

Tror ikke det er lurt å starte en sånn "skrytetråd." Det kan skremme vannet av nybegynnere dersom de får se hva det vil si å være frelst på skikkelig barbering.

Kanskje det hadde vært en idé med litt større aktivitet på kjøp og salg? Noen får billig utstyr og andre får bedre plass på badet. :?

Har vurdert litt å legge ut Vision der, tar bare litt tid (Vision, kost, stativ, kopp)

Men en skrytetråd, vel, tja, ikkenoe poeng med skryt, men kunne vært interresant med info om hvordan man liker forskjellige produkter?, sammenligning etc?, noe står jo i produktomtaler, men Tech høvler passer liksom ikke der..

Det kan skremme vannet av nybegynnere dersom de får se hva det vil si å være frelst på skikkelig barbering.

Og ikke minst oss selv! :shock:

Kanskje det hadde vært en idé med litt større aktivitet på kjøp og salg?

Ja, det ville vært fint :)

hmmmm? Førti høvler à 300 kroner...... 30 såper à 130 kroner.......20 barberkremer à 130 kroner.......10 ASB à 150 kroner.......10 ASS à 200 kroner......150 barberblad à 3 kroner......Hva med knivene.....stenene.......

asbjørn skrev:

Trikset er å ikke begynne å legge sammen summene..

Jeg tror det er noen som burde ha en egen forsikring bare for innholdet på badet. Poenget er at summene blir så store at folk ikke KLARER å legge de sammen. :D:D:D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...