Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Barbershop

Fitjar Såpekokeri Special Request

Recommended Posts

For en tid siden sendte Kokern meg velvilligst en prøve på den nye Miklagard barberkrem for uttalelse.

Denne uttalelsen drøyde det litt med, fordi jeg under prøving fikk visse reservasjoner som etterhvert heldigvis viste seg å ha sine røtter i bruken av den nye store barberkosten min. Prøvingen av kremen skjedde nemlig samtidig med at jeg tok i bruk den nye kosten. Før det første er den diger, og for det andre er det Silvertip, som jeg aldri hadde prøvd før. Men etterhvert fikk jeg mer dreis på det, og da fikk kremen vist hva den duger til. Den er lett å skumme opp, gir et fast og holdbart skum, og glien er nærmest utrolig. T&H Preshave og T&H barberkrem blir vel nærmest betegnet som en

Match made in Heaven, men Miklagard, på egne ben, var minst fullt på høyde med T&H-matchen. Man kan bare tenke seg hvordan det ville bli hvis Kokern brygget i hop en matchende Preshave.

Det eneste lille minus som jeg fant var at det i tillegg til Miklagard-duften (som jeg elsker) også var en snev av en annen lukt som i min nese forstyrret litt. Jeg nevnte dette for Kokern, og fikk forståelse av at dette kunne være en barberkrems "iboende faenskap", men at slikt kunne justeres.

Jeg venter spent på fortsettelsen av både Miklagard og alt det andre spennende hun holder på med. :D

PS: Etter at jeg lærte meg teken med den nye kosten, kan jeg ikke se at størrelsen skulle være noe hinder for fullt utbytte av Miklagard'en.

Stor kost er ikke umulig å bruke nei, men litt vanskeligere, men mulig det er å finne teknikken der også. Første gang jeg forsøkte det ble det helt suverent, men de gangene jeg prøvde etterpå ble det vanskeligere, men det fungerte veldig bra med en mindre kost.

Det som er forskjellen på denne kremen kontra trumpers/t&h/tobs etc er at den er på en måte tyngre å røre i, så det føles som om det trenges litt mer elbow-grease enn de andre.

Men den liker samtidig mye vann i forhold til andre kremer, så jeg tror det skal mye til før det går galt med denne kremen.

Og ja, gliden er suveren.

Miklagard, hvor langt unna sandalwood varianter er den? (Mente jeg så noe om sandeltre i den?)

Tenker da Miklagard generelt, jeg bestilte Fjellheim kjakesmurning nå for å teste den, men hadde litt lyst til å prøve miklagard, men var litt usikker.

Jeg er litt forvirret, jeg...

Er Special Request både barbersåpe OG barberkrem?

Det blir uansett gøy hvis det kommer barberkremer, og.

Den eneste erfaringen jeg har med sandeltre er Castle Forbes' Sandalwood&Cedarwood som ble altfor mye "tre" for meg, så alt jeg kan si er at Miklagard ligner svært lite på den.

Steinar,

For sammenlikning vil jeg si at "hoved" duften i T&H's Spanish Leather er sandeltre.

Fikk i dag en prøve på den nye MINT CONDITION barberkrem fra Fitjar.

Etter å ha brukt den kun én gang så langt, sitter jeg med følgende inntrykk:

Kremen har en meget behagelige duft av peppermynte. Tydelig og naturlig, men ikke påtrengende. Fin konsistens, lett å vispe opp.

Kremen gir en meget god smøring under barberingen, tørket ikke ut underveis, og irriterte ikke huden i det hele tatt. Som forventet av en kvalitetskrem fra Fitjar :lol:.

Jeg vil gi kremen 6 på terningen, og finner ikke noe å trekke på. Jeg personlig kunne gjerne ønske meg litt mer "sting" i kremen, men jeg har skjønt at de fleste har en lavere terskel for når en såpe/krem "tar litt" i huden, og tipper at den derfor holder et fornuftig nivå. Huden føles myk og god etter barberingen, og etterlater en frisk og glatt følelse.

Denne Mint Condition kremen er like god som de beste av de engelske eller italienske kremene, og jeg likte den umiddelbart meget godt. Dette er etter min mening en velduftende og velfungerende barberkrem av høy kvalitet.

Jeg blir overrasket om denne varianten ikke blir populær, da den har egenskaper som kan gjøre den til en tidløs klassiker :D.

Hei Guttorm!

Det er ikke så rart at du er forvirret...

Special Request begynte for å samle forslag til nye dufter på barbersåpe, men parallellt med dette har jeg arbeidet med å utvikle barberkrem (lenge, lenge). Og siden jeg er så utrolig begeistret for denne barberkremen som jeg har holdt på med så lenge å utvikle og ENDELIG fikk til, ble det til at jeg laget prøver av Special Request duftene som barberkrem først. Så det er min feil at dette har sporet av litt i retning barberkrem... skriv det på kontoen for heftig og begeistret såpekoker.

De nye Special Request duftene blir til slutt å finne både som såpe og baberkrem.

Anmeldelse av fitjar såpekokeris amber barbersåpe.

Mottok i dag en prøve av denne, og for å ta det beste først, skummet man lager med den var fenomenalt, og det er svært tydelig at den ansvarlige for denne kremen har lang erfaring med å lage barberprodukter.

Duften som virket litt påtrengende i kremform, ble veldig god etter at den ble vispet opp, dog jeg kunne kanskje ønsket en litt mindre søtlig, og litt mer utpreget maskulin duftart, men vær obs på at etter min nese er det SMÅ justeringer som skal til.

Det eneste negative jeg kan komme med, er rett og slett konsistensen. EJ best badgeren min, forøvrig en relativt myk kost som ikke er særlig tett, fikk store problemer med å lage skum av denne, da den var noe hard, omtrent som myk såpe.

Men barberingen jeg oppnådde til slutt var førsteklasses!

Til Lilac1 som fikk prøve barberkrem Amber: vet ikke helt om jeg har lyst til å forandre på den, duften ble mottatt med så ellevill begeistring i heimen. Men litt nyansering av duften kan det hende jeg gjør før den slippes på markedet, kanskje... eller kanskje ikke, jeg får se. Jeg liker Amberduften utrolig godt slik den er og synes den minner om bestefars barberprodukter, ganske maskulin selv om den kanskje er litt søt. Men duft er jo som vi vet svært individuelt, og det var da synd at den ikke traff deg, du hadde jo spesielt ønske om Amber... :?

Når det gjelder konsistensen er den ganske fast, ja (det betyr også at den er ganske drøy). Mannen min tar bitte litt krem i bunnen av en scuttle (jeg har bestilt fra Georgetown Pottery, den er genial!), så blander han med våt kost og varmt vann og arbeider opp skum i den varme bollen. Det virker ganske greit med hans kost, som er en ganske liten super badger kost fra Vulfix. Denne kremen trenger ganske mye vann, hører jeg ekspertene på forumet si.

Hei

Hva med en såpe med rom duft? Ikke søt rom -ala Capt. Morgan - men en mere voksen versjon - som El Dorado. Det hadde vært morro med en norsk konkurrent til Col. C.'s rom-sepe.

For meg bringer den duften tilbake minner fra da jeg som ganske ung tilbrakte sommerene på seilbåt. Det finnes knapt noe mer sommerlig enn å barbere seg (med kniv selvsagt) til lyden av bølgeskvulp og duften av rom-sepe.

Hei Otto: Barbersåpe med romduft, den måtte vel hete Pirate's Choice, den, da...

Nå tror jeg dessverre at romduft er vanskelig å skape uten syntetiske komponenter.

Bay Rum blir ofte brukt om en laurbærbasert gammeldags herreduft.

Men det du Otto er ute etter, er mer "Bacardi i solnedgangen" type duft, ikke sant?

Hei Lilac1: Venter i åndeløs spenning på om du liker den nye barbersåpa...

Når man først har Rom på tapetet, har noen tips til en Mørk god rom?, var på polet endag, men de hadde litt av hvert, så jeg ble ikke helt klok av det..

Anbefalinger?

Hei Lilac1: Venter i åndeløs spenning på om du liker den nye barbersåpa...

Venter på nykosten som etter all sannsynlighet kommer i morgen ;)

Får btw ikke EJ'en min til å fungere uansett såpe. Den er såpass myk og tynt behåret at den ikke får med seg nok såpeskum opp fra koppen.

Det er i allefall hva jeg TROR ødelegger for meg

Ja, da hadde jeg fått prøvd Miklagard barberkremen. Mine synspunkter følger.

For å ta lukten først: duggfrisk barskog ved daggry. Rett og slett. Frisk og fin duft, og selv om jeg foretrekker litt tyngre, søtlige dufter er denne duften absolutt noe jeg kommer til å ta inn i min rotasjon. :)

Så var det selve kremen. Jeg merket at den var ganske hard, og faktisk regelrett kranglete å få ut av det lille begeret og på kosten. Begeret var også alt for smått for kosten, men det kan godt være at kremen kommer i større beger når den går i produksjon. Når jeg endelig hadde fått nok krem på kosten, var det å finne blandingsforholdet. Jeg merket at kremen var ganske følsom for vann, altså at det var et ganske smalt vindu å treffe for å få bra konsistens på skummet. Jeg klarte det på andre forsøk.

Skummet var himmelsk. Det holdt godt på vannet, og jeg trengte ikke å fylle på mer vann mellom passeringene, noe jeg av og til må med Body Shop kremen jeg bruker ellers. Skummet tørket heller ikke ut på ansiktet, og det ga god glid til barberkniven.

Alt i alt jeg ganske så positiv til kremen, og den har som sagt gått inn i min rotasjon. Det eneste jeg har å utsette på den er altså at den var en tanke hard. Men det går seg til! :D

Men det du Otto er ute etter, er mer "Bacardi i solnedgangen" type duft, ikke sant?

Ikke akkurat Bacardi, ;) men heller en El Dorado eller Ron Matusalem - og det er også svar på Asbjørns spørsmål om hvilken mørk rom som anbefales.

Alt i alt jeg ganske så positiv til kremen, og den har som sagt gått inn i min rotasjon. Det eneste jeg har å utsette på den er altså at den var en tanke hard. Men det går seg til! :D

At den er litt fast i fisken er ikke så ille, jeg har en Dr Harris Lavendel krem, den er fastere.. Ellers synes jeg nok at T&H's Lime er alt for løs igjen, den renner ut av boksen sin..

Min Fitjar krem kommer glatt på kosten.

Pga ferie har jeg ikke vært på forumet på en stund. Men jeg kan slutte meg til HenrikWLs og Asbjørns oppfatning av Miklagard barberkrem. Jeg likte også kremen svært godt, bortsett fra lukten. Den er nå justert litt, og den nåværende, og endelige, utgaven er helt super.

Ja, da hadde jeg fått prøvd Miklagard barberkremen. Mine synspunkter følger.

For å ta lukten først: duggfrisk barskog ved daggry. Rett og slett. Frisk og fin duft, og selv om jeg foretrekker litt tyngre, søtlige dufter er denne duften absolutt noe jeg kommer til å ta inn i min rotasjon. :)

Så var det selve kremen. Jeg merket at den var ganske hard, og faktisk regelrett kranglete å få ut av det lille begeret og på kosten. Begeret var også alt for smått for kosten, men det kan godt være at kremen kommer i større beger når den går i produksjon. Når jeg endelig hadde fått nok krem på kosten, var det å finne blandingsforholdet. Jeg merket at kremen var ganske følsom for vann, altså at det var et ganske smalt vindu å treffe for å få bra konsistens på skummet. Jeg klarte det på andre forsøk.

Skummet var himmelsk. Det holdt godt på vannet, og jeg trengte ikke å fylle på mer vann mellom passeringene, noe jeg av og til må med Body Shop kremen jeg bruker ellers. Skummet tørket heller ikke ut på ansiktet, og det ga god glid til barberkniven.

Hei Henrik, så bra at du likte Miklagard duften! Hvis du liker litt søtlige, tyngre dufter vil du kanskje også like Amber...

Så kan jeg trøste deg med at det du fikk var en liten prøve, og når den kommer i salg, blir det i større 200 ml plastkrukker med skrulokk, ganske vide, slik at dersom du foretrekker å bruke kosten rett i krukken skal det være mulig. Mannen min pleier å ta en klatt med fingeren og ha den oppi sin scuttle (som han etter en mistenksom tilvenningsfase har blitt veldig begeistret for), og det synes han fungerer godt.

Jeg venter bare på at emballasjen skal komme nå (trommer utålmodig med fingrene på bordplaten) slik at jeg kan sette i gang med produksjon og lansering av denne nye serien med barberprodukter. Trom, trom, trom...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this