Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Barbershop

Fitjar Såpekokeri Special Request

Recommended Posts

Stakkars vennen, jeg må visst intensivere forskningen øyeblikkelig, for å bevare din mentale helse :lol:

Ja ja, noe må man jo ha å fylle disse lange lyse kveldene med...

Hehe. Vel, du er kanskje nærmere sannheten enn du aner. Jeg vet ikke hva du har oppi denne etterbarberingskremen, men etter at jeg har gnidd inn kjakan men den, kjenner jeg en slags beroligende virkning, som jeg ikke finner hos andre kremer. Det skjer ikke hver gang, men ganske ofte. Jeg har nevnt dette for kona et par ganger, og hun er høflig nok til ikke å se rart på meg. Placebo-effekt kanskje, men det spiller forsåvidt ingen rolle, så lenge jeg får den følelsen. Og når jeg i tillegg elsker lukten, er det ganske ikke så rart at JEG SYNES DET BLIR LENGE Å VENTE PÅ DEN HERSENS BARBERKREMEN! :x:D

Jeg digger jo Trumpers da.. kjøpte en pakke vareprøver tidligere, finner ikke linken igjen nå, så det spørs om tilbudet er borte igjen, men de hadde vareprøver til rundt 4 pund ellernoe.

Kremene de har er mildt sagt utrolige, av en eller annen grunn.. Lime og Coconut variantene er supre :)

Vet ikke hva de har gjort med kremene, men jeg får en annen opplevelse av barbering med den kremen enn de andre, måtte bestille opp noen av de som jeg fikk igår.

Har prøvd et par typer:

http://wiki.badgerandblade.com/index.ph ... ving_Cream

Men akkurat trumpers synes jeg det er noe eget med, mange av de andre kremene er suverene som proraso, c&e, musgo, EJ etc men...

Lurer også på om Trumper bruker EO's?, er sikkert ikke enkelt å finne ut av, men det lukter utrolig naturlig av kremene (og skinfood'n for den saks skyld), problemet med Trumpers er at den ikke selges her i Norge..

En rett-på-ansiktet krem som proraso er vel en veldig god idé i markedssammenheng.

Hva mener du med "rett-på-ansiktet krem"?

Cory Greenberg bruker tydeligvis proraso børsteløs, også T&H UC og Musgo.

Selvfølgelig er det en håndfull mennesker som foretrekker å bruke barberbørster, men med tanke på antallet mach3idi, unnskyld, mennesker her i landet som ikke har tid/penger/lyst til å kjøpe og bruke en dyr børste/etc, tror jeg en rett-på-ansiktet krem ville vært midt i blinken, skjønt da må den være såpass "glatt" at man ikke tørker ut ansiktet mellom hvert drag med høvelen.

Tror det går en del ultra shave på barbershop.no for å si det slik, og enda en entusiastkrem tror jeg kun ville tilført enda et produkt i et mettet marked.

Åja, slik..

Jeg har Clinique, UltraShave, Zirh Gel, og synes ikke disser noe sælirge, Zirh går lit bedre, men de to andre blir tykke og klissete, og et sabla mas å få av høvelen mellom dragene.

Men mange av de andre kremene kan brukes uten kost også, du kan også tildels skumme de litt opp mellom hendene sånn til nød..

Men, det som jeg også ikke liker noe særlig med denne måten er at du må klisse md disse tubene og pakningene mellom hver runde.. så det blir.. sølete..

Men jeg ser jo delvis poenget med å tilby alternativer til canned goo for machX brukerne, men jeg synes egentlig dette med kost er et av de elementene som bidrar i å skape den rolige følelsen på morgenen..

Åja, slik..

Jeg har Clinique, UltraShave, Zirh Gel, og synes ikke disser noe sælirge, Zirh går lit bedre, men de to andre blir tykke og klissete, og et sabla mas å få av høvelen mellom dragene.

Men mange av de andre kremene kan brukes uten kost også, du kan også tildels skumme de litt opp mellom hendene sånn til nød..

Men, det som jeg også ikke liker noe særlig med denne måten er at du må klisse md disse tubene og pakningene mellom hver runde.. så det blir.. sølete..

Men jeg ser jo delvis poenget med å tilby alternativer til canned goo for machX brukerne, men jeg synes egentlig dette med kost er et av de elementene som bidrar i å skape den rolige følelsen på morgenen..

Det eneste jeg kan si til det er tidsklemma :|

Som aleneboende, ego, og med justerbar vekkerklokke, så skjønner jeg ikke problemet :lol:

Sjøl barberer jeg meg kun på kvelden når jeg har fått våknet litt, og er velsignet med en todager som ikke ser HELT uteligger ut, så jeg tenkte i utgangspunktet ikke på meg selv heller ;)

Jeg digger jo Trumpers da.. kjøpte en pakke vareprøver tidligere, finner ikke linken igjen nå, så det spørs om tilbudet er borte igjen, men de hadde vareprøver til rundt 4 pund ellernoe.

Kremene de har er mildt sagt utrolige, av en eller annen grunn..

Prøvepakken ligger der fortsatt:

http://www.trumpers.com/product_detail.cfm...uctID=111547656

...eller bare søk etter "sample pack" på siden. Dukker opp sammen med kataolgen man kan kjøpe...

Sample pack sendes portofritt, eller så er den gratis og man betaler porto, uansett koster det det samme :)

Har flere av de andre heldige som har motatt prototypene på Fitjars barberkremer fått testet de enda?

"Citrus Kick" prototypen ramlet ned i postkassen min i går, så med store forventninger brukte jeg den under kveldsbarberingen min i går kveld. Som alltid med nye kremer pleier jeg å bruke litt mye krem første gangen for å se hvordan den responderer på vannmengde osv, og kremen skummet noe heftig! Ayars bollen min ble fyllt til randen av herlig skum, noe som alltid er et vakkert syn! Førsteinntrykket mitt av selve kremen er at den er meget lovende. Den har en herlig konsistens, holder veldig godt på fuktigheten og gjør jobben som barberkrem meget godt. Skummet tørket heller ikke ut selv ved et lenger opphold i en Moss Scuttle fyllt med glovarmtvann. En del barberkremer og såper blir redusert til et piff av ingenting om jeg bruker for vamt vann i bollen jeg oppbevarer den i, men ikke denne. Jeg vil si den plasserer seg helt i toppen med andre merker som T&H, Trumper osv. Jeg likte også lukten godt. Jeg hadde forventet noe litt syrligere, men den hadde en fin, naturlig og faktisk litt søtlig sitrus lukt. På en måte minner faktisk lukten om Fox - altså godteriet - men duften var på ingen som helst måte syntetisk. Luktmessig er altså førsteinntrykket positivt. :)

Har du brukt lang tid på eksprimentere deg frem til denne kremen? Resultatet er iallefall imponerende!

Jeg har testet en prototype som trolig ender der, altså akkurat den duft-varianten.

Men kremen i seg selv, veldig bra krem, og som du sier Svirre, den holder lenge, den tørker ikke ut når du har den i ansiktet som så mange andre gjør.

Jeg testet litt igår kveld, og fikk enormt skum, og ser at denne kremen virkelig liker at du tilsetter vann.

Det jeg dog merket meg, er at jeg har en 30mm kost, og den blir veldig tung å rotere i kremen, så jeg må nok kjøpe en litt mindre kost for å få det litt lettere :D, men dette var nok fordi jeg fortsatt var for grådig på vannet, og for raus på kremen.

Den er veldig smørende, iallefall det jeg gjorde første gangen, helt perfekt.

Imorges derimot så hadde jeg det litt travelt og klarte å rote det til, ble fortsatt bra krem, men ble ikke volum av den, men det var helt og holdtent min feil. Gleder meg til i morgen, ny prøve.

Barberte nepa med den idag, og der var den bare helt suveren!:)

Hvis du sier det lukter Fox av citrus variante, ah, da må jeg bare ha:) Fox har en nydelig citrus duft, jeg tror og mener at citrus skal være litt slik, også sånn som Trumpers Lime Skin food (og kremen) er, veldig nydelig citrus, citrus er jo mer enn sitroner.. :D

Jeg gleder meg til å se hva slags andre duftvarianter som kommer i denne serien, må si dette er lovende..

Jeg lurer litt på om denne også kanskje kan brukes uten kost?, jeg masserte den mellom hendene litt for å se konsistenten, og det virker som om den kan være lovende på den måten også, for de som vil ha rett på fjeset kremer. (Etter å ha prøvd endel sånne RPF kremer så tror jeg at jeg skjønte det når jeg prøvde C&E's Naturals.. wow.., men de andre.. bleh.. )

Og ikke minst, bare naturlige ingredientser har jeg hørt, og det er BRA.

Det er fantastisk med så gode tilbakemeldinger på barberkremen. Hurra, flagg og ballonger!

Jeg har arbeidet veldig lenge med å utvikle denne resepten, akkurat hvor lenge husker jeg ikke, men det var Steinar som fikk snøballen til å rulle, kanskje omtrent et år siden, eller hva, Steinar? Og det er IKKE lett å lage barberkrem uten borax, sodium laureth sulphate, triethanolamin og andre suspekte ingredienser. Heldigvis er jeg velsignet med en tålmodig og svææært kresen mann som har hjulpet til med konstruktiv kritikk.

Når det er sagt, tror jeg nok at Asbjørn har et poeng med at liten kost er best egnet til denne barberkosten. Det virker som om stor kost ikke er ideelt. Kanskje jeg burde skrive noe om det i brosjyren som følger kremen?

Når det gjelder dufter, virker det som om Citrus Kick er kommet for å bli. Miklagard skal ha noen få småjusteringer, Kaffe ble ikke særlig vellykket, hverken jeg eller Asbjørn var begeistret for denne (får ikke duften til å bli i nærheten av nybrent kaffe, sorry). Amber er svært vellykket (mannen min sin favoritt), Lilac1 skal få sin prøve så snart jeg får klarsignal fra han om han er villig til å være med i testpanelet, og jeg har en Mint Condition med Sandman sitt navn på den. De er kanskje på ferie, jeg har ikke hløt fra de enda. Vi venter tålmodig. Jeg forsøker å la de som etterspurte de ulike duftene først få lov til å være de første til å prøve de.

Ellers har jeg på trappene en ny, forbedret oppskrift på barbersåpen, regnskogvennlig uten palmeolje, og tenker jeg skal lansere den i Special Request dufter. De er mer tidkrevende å produsere, så det kan først bli etter ferien. Det blir en spennende høst.

Jeg kan teste hvordan kremen fungerer i lag med den digre Rooney kosten min, hittil har jeg kun testet den med min Shavemac 23mm og det fungerte som indikert over helt supert!

Det har tatt et år ja! Det står virkelig respekt av arbeidet du har gjort her, gleder meg allerede til kveldens barbering. :)

Ellers har jeg på trappene en ny, forbedret oppskrift på barbersåpen, regnskogvennlig uten palmeolje, og tenker jeg skal lansere den i Special Request dufter.

Når du sier palmeolje, hva slags olje snakker vi om da?

Når jeg var i afrika så var jeg borti en palmeolje, som jeg forsåvidt har kjøpt her også, som brukes ofte til matlaging. Denne oljen er såvidt jeg vet absolutt ikke uvennlig mot regnskogen, men er et produkt laget av palmekjerne eller hva de kalte, det, i Wiki står det frukten av palmene, dette er en olje som er, og har vært et viktig inntektsgrunnlag for folk der, og må ikke sammenlignes med nedhugging av regnskog som er noe helt annet. (der kan vi diskutere boksene til enkelte såper istedet)

ref:

http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_oil

Men det er mulig jeg er på bærtur. Håper ikke det dog :)

Bærplukkeren ligger 70 mil fra meg, så den er borte.

Men interresant, når industrien tar tak og krever mer så blir tydeligvis sakene noe annet, men det jeg så og siktet til var slikt:

http://www.hobotraveler.com/2007/03/org ... m-oil.html

Men jeg ser nå at man stater å bruke andre typer oljer i diverse matvarer som f.eks potetgull, sunflower, mais etc, hvor lang tid tar det før dette skaper like store problemer?

Vi ser jo hvor lang tid det tok fra man fant ut at man kunne stappe mais på tanken til det skapte et matvareproblem som har rammet hele verden?, i afrika og kina betaler de nå over dobbelt så mye for ris som de gjorde for 6-8 mnd siden.. fordi vi vil blande ut vårt drivstoff med hele 2-5% for å være "miljøvennlige"..

Hørte jeg noe om et testpanel for barberkremer? :? Er det kun for spesielt inviterte, eller tas det i mot søknader? :oops:

Jeg har lenge lusket i skyggene og vært nyskjerrig på å prøve Fitjar sine produkter, men jeg er en krem-mann mer enn en såpe-mann. Jeg har tydeligvis ikke fulgt godt nok med i denne tråden, for når jeg nå så at Fitjar lefler med kremer banket mitt barberer-hjerte hakket fortere. Midt i blinken! :mrgreen:

Jeg testet Citrus Kick med den store Rooney kosten min i går, og resultatet ble rimelig middelmådig. Kremen var mye vanskeligere å skumme opp og skummet ble ikke like luksuriøst som første gangen jeg testet kremen. Så det er tydelig at kremen ikke trives så godt med store koster.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this