Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Barbershop

Fitjar Såpekokeri Special Request

Recommended Posts

Nøtter? Hassel- Val- Eike- Macadamianøtter f.eks? Begrepet "nøttesmak"er hyppig benyttet i f.eks. pipetobakk og ikke minst i kaffe, så kanskje det kunne brukes i denne sammenheng også

Hvis dine produkter fra før, er produkter som ikke inneholder syntetiske produkter, så synes jeg du bør fortsette med det, for de som vil da ha slike produkter, vet iallefall hvor de skal finne slikt, uten å måtte finlese etiketten.

Helt enig, enten naturlig eller ingen.

En litt solid peppermyntelukt ville kanskje hatt noe av samme effekt som eucalyptusen i Proraso? Det samme også med sitrus, som allerede er foreslått.

JEg har Proraso,og selve kremen på tuben er på en måte litt mild, iallefall etter at du først har prøvd Proraso's PrePost krem, den røsker litt mer.

Men så kommer Mama Bears Awakening.. DEN lar deg våkne!:), Den inneholder Peppermint, Tea Tree og Menthol, en hærlig kombinasjon! Flere varianter rundt slikt hadde vært fint.

Hei!

Dette høres morsomt ut.

Jeg støtter forslaget til kaffelukt!

Ren vanilje høres også fint ut.

Kanel lukter jo godt, men den må vel blandes med noe annet for å gi en rundere og fyldigere lukt, kanskje med nøtter eller vanilje. Det hadde jo blitt en fin julesåpe! :D

Eller så er er vetivert fint. Hva hvis du kan blander inn noen blomsterdufter? Det vil jo være godt å barbere seg med en frisk sommereng når høsten og vinteren kommer.

Vetivert er faktisk veldig spennende å blande med blomsterdufter. Litt uvørent og røft, men med en uventet sødme, liksom. Jeg har blandet gran og rose damascena i en såpe, og det ble et bra resultat.

Hasselnøtt og kanelblad? Den kunne hete Hasselblad (ha ha)

Fitjar Hasselblad, klinger bra det, hehe. Kanskje en gang i femtiden er det ikke bare kamerahus til 100k+ man forbinner med Hasselblad, men også den verdensberyktede såpeprodusenten fra det kolde nord! :D

Mange spennede forslag som har kommet frem her, gleder meg til å se hva det bunner ut i!

Dårlig nytt: ren hassel lar seg ikke bruke, duften forsvinner i såpeprosessen. Så mandel og hasselnøtt må jeg overlate til de som bruker syntetiske dufter, og det er greit.

Jeg tror jeg skal forsøke å få til følgende dufter:

Green Mint (grønnmynte og peppermynte med et snev av timian (for ekstra spenst)

Citrus Kick (Økologisk sitron, Yuzu (japansk sitrus) med sort pepper som kick)

Java Express (rein uforfalska kaffe, hvis jeg får det til)

Amber

Vanilla (ren, ekte vanilje)

Hva tror dere om dette?

Dette kaller jeg markedsundersøkelse på høyt plan! Mange bedrifter kunne ha noe å lære av Fitjar Såpekokeri her. Bare synd det er litt få brukere på dette forumet. Men jeg synes vi entusiaster/gærninger får prøve å gjøre vårt for å "spread the word" om gleden ved "retro"-barbering, det være seg kniv eller DE-høvler, besparelsen kontra de svindyre Mach/Turbo/Fusion, gleden/kosen ved å bruke eksotiske barbersåpe/-kremer/etterbarberingsprodukter etc. Jeg er sikker på at dette vil slå an blant folk, hvis de bare får vite at slikt finnes. Det skylder vi folk som Barbershop og Koker'n.Jeg føler selv at jeg kan ha sådd et par frø ved å gi bort Castle&Forbes-treproduktene til den yngre generasjon. Ja, en slags svigersønn av meg sa at han vurderte å rake av seg det praktfulle helskjegget sitt for å kunne prøve C&F barberkremen han fikk av meg. Folk trenger å få vite at det finnes andre ting enn det står i hyllene til Kiwi og Rimi! Enig?

Helt enig Steinar! Jeg tror nok det er veldig mange som unødig misliker barbering pga utstyret de bruker i dag, men fortsetter med det i mangel på alternativer. Slik sett håper jeg virkelig at barbershop med en egen butikk i Oslo blir en realitet etter hvert. Det er nok mange som er skeptisk til å bestille slikt utstyr fra en nettbutikk de tilfeldigvis kommer over, det er noe med det å kunne gå til en fysisk butikk og kunne ta og føle på ting.

Men jeg synes vi entusiaster/gærninger får prøve å gjøre vårt for å "spread the word" om gleden ved "retro"-barbering, det være seg kniv eller DE-høvler, besparelsen kontra de svindyre Mach/Turbo/Fusion, gleden/kosen ved å bruke eksotiske barbersåpe/-kremer/etterbarberingsprodukter etc.

Jeg synes ikke jeg gjør annet :), jeg gidder ikke å ta økonomien i dette, det blir bare for dumt, spesielt når de ser hva jeg har liggende rundt i hele leiligheten.. Det er ikke billig lengre, det er en hobby.. :D

Men jeg har fått vervet et par, og har nesten hooka noen, men det er jo endel som ikke skjønner tegninga da... og mange som blir skremt av kniver.. sukk.. .

Det som virkelig hadde vært noe, var om vi hadde en skikkelig barbershop, som vi kunne gå til, få en real treat, og således piske våre venner til slike steder, blir du ikke hekta da, så vet da pokker..

Jeg tror jeg skal forsøke å få til følgende dufter:

Green Mint (grønnmynte og peppermynte med et snev av timian (for ekstra spenst)

Citrus Kick (Økologisk sitron, Yuzu (japansk sitrus) med sort pepper som kick)

Høres veldig bra ut!

Det som virkelig hadde vært noe, var om vi hadde en skikkelig barbershop, som vi kunne gå til, få en real treat, og således piske våre venner til slike steder, blir du ikke hekta da, så vet da pokker..

Håper på februar/mars 2009. Det er jo "litt" mer jobb/investering/risiko enn å starte en nettbutikk, men vi får se ;)

Andreas, når du åpner din barbershop så skal jeg ta med meg mannen min til Oslo så han kan få oppleve en skikkelig barbering i en barbershop. :D:D:D Det fortjener han. Han er forøvrig redd for å barbere seg med kniv :oops: ... jeg hadde unnet han et møte med noen av dine entusiaster i håp om at han kunne blitt "frelst".

...og så ønsker jeg meg en invitasjon til å komme og demonstrere Fitjar Såpekokeri norskproduserte barbersåper i butikken din en gang, en slags "møt såpekokeren personlig" happening, hadde ikke det vært gøy? Med skummetesting og duftvurdering av alle de nye duftvariantene som blir å få etter denne herlige meningsutvekslingen vi har hatt på forumet ditt i sommer?

Ka du tru?

Men jeg synes vi entusiaster/gærninger får prøve å gjøre vårt for å "spread the word" om gleden ved "retro"-barbering, det være seg kniv eller DE-høvler, besparelsen kontra de svindyre Mach/Turbo/Fusion, gleden/kosen ved å bruke eksotiske barbersåpe/-kremer/etterbarberingsprodukter etc.

Jeg synes ikke jeg gjør annet :), jeg gidder ikke å ta økonomien i dette, det blir bare for dumt, spesielt når de ser hva jeg har liggende rundt i hele leiligheten.. Det er ikke billig lengre, det er en hobby.. :D

Men jeg har fått vervet et par, og har nesten hooka noen, men det er jo endel som ikke skjønner tegninga da... og mange som blir skremt av kniver.. sukk.. .

Jeg er vel ikke helt enig i at man uten videre skal blåse av det økonomiske. Mellom Asbjørn og Rimi/Rema-brukere er det god plass, og jeg tror mange ville gå over til DE-blader, hvis bare noen fortalte dem om den store prisforskjellen . Riktignok blir det endel engangs-investeringer i høvel, kost, mugge osv, men det blir tjent inn igjen ganske fort (jeg holder meg til høvler i denne omgang, for jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å få folk til å konvertere direkte til kniv, som Asbjørn også antyder). Jeg tror det er et stort potensiale der ute; det er vel et spørsmål om markedsføring. Men det koster penger...

Litt av årsaken til at økonomi blir et mindre poeng for min del iallefall, er at før, så brukte jeg mach3, kjøpte blader på smartclub i bulk.

Såpe hadde jeg sluttet å bruke for lengesiden, jeg benyttet høvelen i dusjen, og skrapa av håra. (å fortelle hvor vondt og dårlig dette var, trenger jeg vel ikke..)

Men det kostet ikke så mye.. Men nå, når jeg kjøpte min første høvel, så hadde jeg ikke filla peiling på hva jeg skulle kjøpe, og ble "lurt" av en kompis til å kjøpe Vision, og da måtte jeg jo ha en matchende kost.. og den kosten kunne ikke henge i vanlig stativ, så jeg måtte kjøpe det også..

Også må du ha såpe/krem, prøvde først noe "rat" fra EJ (den lille såpa), kjøpte så en annen krem, også var det liksom gjort..

For en som starter idag, som kanskje hører på folk, kjøper nå gjerne en 34C/38C, en EJ kost(de er jo altid utsolgt så noen må jo ha hørt), en såpe eller krem, og da ender du fort opp på en pris på ca 270+350+200 (evt 100 ekstra om du tar 38C), og for endel, som ikke har peiling på om dette er bra eller ikke, så er det jo faktisk en investering, 800-900 kr for å "såkalt" få en løsning som blir billigere er vanskelig for enkelte å svelge, nettopp fordi det de bruker idag, fungerer for de, så hvorfor bytte?

For en som er nøysom, barberer seg 2-3 ganger i uka, så holder en Mach3 kasset rimelig lenge, du bruker den gjerne mye lengre enn du bør, nettopp fordi den koster endel, men totalt sett så tar det da endel tid før du har passert de 800-900 kronene.

Det jeg synes fungerer bedre, er å fortelle de problemene jeg hadde i forbindelsen med barbering, altid sår, acne, dårlig hud, ingrodde hår, tidkrevende og plagsom barbering ogsåvidere, og så fortsette med at dette er ting som har forsvunnet etter at jeg har byttet utstyr, det er i mine øyne et bedre sellingpoint enn "å spare penger". Når man så igjen tar med roen du får over deg når du står der på badet og skummer etc, det hjelper også endel, og det er slike ting jeg har fått tilbakemelding på selv, at det er det de tenker på, hva bladet kostet kommer i andre rekke.

Og som vi vet, erfaringsmessig så klarer vi å "lure" hverandre til å kjøpe mer, og har du først prøvd et par kremer og du merker stor forskjell, så fortsetter du.. :D (Tilsvarende med høvler.. og videre..)

Godt poeng det der, Asbjørn. Jeg kommer sjelden langt med "du sparer penger på det". "Åja, hvor mye koster det da?". "Ehh... Det blir fort en høvding for det mest grunnleggende". "Akkurat ja. Spare penger ja."

:S

Det jeg synes fungerer bedre, er å fortelle de problemene jeg hadde i forbindelsen med barbering, altid sår, acne, dårlig hud, ingrodde hår, tidkrevende og plagsom barbering ogsåvidere, og så fortsette med at dette er ting som har forsvunnet etter at jeg har byttet utstyr, det er i mine øyne et bedre sellingpoint enn "å spare penger". Når man så igjen tar med roen du får over deg når du står der på badet og skummer etc, det hjelper også endel, og det er slike ting jeg har fått tilbakemelding på selv, at det er det de tenker på, hva bladet kostet kommer i andre rekke.

Og som vi vet, erfaringsmessig så klarer vi å "lure" hverandre til å kjøpe mer, og har du først prøvd et par kremer og du merker stor forskjell, så fortsetter du.. :D (Tilsvarende med høvler.. og videre..)

Jotakk, jeg kjenner meg igjen i det siste du skriver, både fra barbering og fra andre ting (hifi, foto osv). :lol:

Men til det første avsnittet over: Folk flest er opptatt av penger, og tror du ikke at "offeret" under dine lovprisninger vil avbryte og spørre hva denne herligheten vil koste? Jeg har fremdeles problemer med å fatte at det "blir for dumt" å påpeke at man kan få f.eks. 100 Israeli Personna levert i postkassa for ca 125 kroner (Encure eShop) som er ca kr 25 billigere enn hva Clas Ohlson tar for en 8-pakning med Mach3, og at førstnevnte kan brukes på begge sider :?:

Men for all del; hver enkelt får bruke den metoden man synes er best for å lokke folk til denne hobbyen :D

Barberkrem er et stadig tilbakevendende tema, mange etterlyser dette i Fitjar Såpekokeri sitt sortiment. Jeg arbeider med å utvikle en naturlig barberkrem. Såpekokerens testpanel, bestående av min tålmodige men akk så kresne mann, prøver ut alle utgavene og foreslår endringer. Vi er ikke helt i mål enda. Han vil ha en krem som er tykk, men ikke for tykk, ha tett og varig skum, og så videre. Jeg forsøker så å gjenskape dette uten alle de skumle kjemikaliene og syntetiske ingrediensene som er i de komersielle barberkremene. (håper blant annet på å kutte borax, som er en vanlig bestanddel i barberkremer, men vet ikke om jeg får det til)

For å gjøre en lang historie kort, så er det viktigste å få en resept som virker, og når det er på plass, skal barberkremen komme i duftvarianter som matcher barbersåpene. Det at Miklagard har vært nevnt spesielt er fordi Steinar har etterlyst denne duften i barberkremvariant, han er så glad i den.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this