Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Barbershop

Fitjar Såpekokeri Special Request

Recommended Posts

Fitjar Såpekokeri presenterer en ny serie med barbersåper der du kan være med å bestemme duftene. Den blir begrenset til 5 ulike såper som har dine favorittdufter! Er det en duft du alltid har hatt lyst til å kjenne mens du barberer deg så har du nå sjansen til å få dette ønsket oppfyllt! Kom med dine forslag her og få din idé omgjort til en fantastisk barbersåpe fra Fitjar Såpekokeri!

Jeg synes det lukter veldig godt av vanilje, og har så langt kun funnet denne lukten i kombinasjon med andre dufter, som mango. Så, en ren vaniljeduft hadde sikkert vært behagelig i en barberkrem.

En annen frisk duft, er peppermynte. (Ser at det allerede finnes kremer på markedet med denne duften, men å finne en duft som ikke tidligere er benyttet, er nok vanskelig :roll:). Dette tror jeg kunne vært en aktuell og spennende lukt.

En lukt mange liker svært godt, er lukten av nykvernede kaffebønner :D. Kaffe, og lukten av kaffe eller kaffebønner, har mange gode egenskaper. Jeg er imidlertid i tvil om hvordan en barberkrem med duft av kaffe ville fungere :?.

Hva enn col.conk's ambersåpe inneholder bare i en miklagardutgave, dvs "hard milled".

Det hadde jeg kjøpt på flekken.

Furunål, eller noe inspirert av norsk natur hadde vel vært midt i blinken.

Furunål and tyttebær by fitjar såpekokeri. Hmm.

Hei Sandman.

Vanilje er en interessant duft.

Eksklusiv, dersom man vil bruke ekte vanilje absolu, den kunstige vanillin blir lett "falsk" og irriterende i nesen. Du tror ikke vanilje er for søt? Jeg hadde ikke tenkt på vanilje i et mannfolkprodukt hvis ikke du hadde foreslått det.

Peppermynte er også spennende. Det finnes mange spennende peppermyntevarianter, blant annet en grønnmynte som er utrolig frisk, har litt mer dybde enn den mentholaktige japanske peppermynten.

Kaffe? Tja, en spennende duft for ham som liker å barbere seg om morgenen? Det finnes faktisk kaffe eterisk olje. Kostbar, men den finnes. Og så fargesatt med uttrekk av kaffebønner? "Sort som synden, søt som kjærligheten, Kaffe barbersåpe fra Fitjar Såpekokeri" Ka du tru?

Hilsen Såpekokeren

Hei på deg, Lilac1:

AMber ligger mitt hjerte nært. Det er en duft som blir mye brukt i Syria og landene der omkring. Mannen min har tigget meg om å skaffe noe amber så jeg kunne duftsette en elelr annen såpe med det. Dette høres spennende ut. Hva er col.conk?

Furunål blir litt for nært Fjellheim, som allerede eksisterer som duftvariant i Fitjar Såpekokeri sitt sortiment, dog uten tyttebær :)

Fjellheim inneholder en blanding av einebær og gran, skikkelig grønn skogduft.

Jeg er veldig glad i barberprodukter med en distinkt sitruslukt, så for min del kunne det vært interessant med en såpe som hadde en skikkelig syrlig, frisk sitrusduft. Med sitrus mener jeg helst noe ala sitron og lime, ikke en søtlig appelsinlukt. Noe som kunne rive litt i barten (pun intended ;)) og få fart på sansene om morningen!

Forøvrig er det veldig artig at dere engasjerer dere på forumet og gir oss muligheten til å komme med forslag! :)

Hei Svirre.

Det er veldig interessant å høre fra engasjerte folk som har meninger om produkter og dufter. Dette blir gøy.

Sitrus, ja: Jeg har ei Fitjarsåpe som heter Solsåpe (Good Morning Sunshine), den er ei sitrussåpe med skikkelig kick, diverse syrlige sitrusdufter (ikke appelsin :D ) kombinert med et spenstig lite fraspark av sort pepper.

You like?

Det høres spennende ut! Sort pepper, jøss. Spenstig ingrediens! Det virker iallefall som en spennende duft som sikkert ville satt fart på både kjakan og sansene om morningen. En slik såpe ville iallefall jeg vært meget interessert i. :)

Hei Såpekokeren ;).

Det er slett ikke umulig at vanilje kan bli noe søt, men det er også andre lukter som tilsynelatende kan virke for søte, men som i praksis fungerer meget bra. Hvem ville f.eks. trodd at "rose" eller "mandel" passer i et mannfolk-produkt?

Allikevel synes jeg disse duftene er ypperlige i et konsept som barberkrem, da man her har lov til å bruke dufter som vanligvis assosieres med annet enn produkter for menn :D.

Personlig synes jeg lukten og "effekten" av eksempelvis Prorasos barberkrem er helt ypperlig. Frisk, oppkvikkende, mannlig, tidløs osv, og man bør kanskje skille mellom hverdagskremer, som skal få en til å våkne, og andre som passer bedre til helg og fest, hvor man ønsker å skjemme seg mer bort?

En litt solid peppermyntelukt ville kanskje hatt noe av samme effekt som eucalyptusen i Proraso? Det samme også med sitrus, som allerede er foreslått.

Det blir artig å se hvilke dufter som til slutt blir valgt ut :D.

Hei på deg, Lilac1:

AMber ligger mitt hjerte nært. Det er en duft som blir mye brukt i Syria og landene der omkring. Mannen min har tigget meg om å skaffe noe amber så jeg kunne duftsette en elelr annen såpe med det. Dette høres spennende ut. Hva er col.conk?

Furunål blir litt for nært Fjellheim, som allerede eksisterer som duftvariant i Fitjar Såpekokeri sitt sortiment, dog uten tyttebær :)

Fjellheim inneholder en blanding av einebær og gran, skikkelig grønn skogduft.

Col.conk er en amerikansk produsent av barberartikler som blant annet lager glyserinbaserte (gjennomsiktige) såper i forskjellige duftvarianter.

Om dere ville vurdert å lage en såpe med duftsignaturen til amber, tror jeg mange hadde satt pris på den på grunn av sin rene, maskuline duft som jeg i alle fall satte stor pris på fra første stund.

Dette er jo forøvrig den aktuelle Colconk såpa:

http://www.barbershop.no/productdetails ... ategori=36

Amber, for meg noe rart, vanskelig definert, men lukter kongen av danmark, men om det er den korrekte definisjon/lukt er jo usikkert.

Ellers, lukter jeg synes er interresante er ting som er nært thai-mat, dvs, kokos, lemongrass, ingefær, etc, MEN, etter et oppkjøp av en rekke lime-relaterte produkter så ser jeg desverre at ting varerer sterkt fra de virkelige syntetiske essens-luktene som er "fæle" til det som faktisk lukter frukter av.. Trumpers er helt spot on når det gjelder lukt, men f.eks Taylors i mine øyne har bomma salig.

Endel slike ting som er vansklige er vel, lime, mandel, kokos, etc, som er ofte særs syntetiske i lukten.

Ellers er Kaffe en lukt jeg digger!, jeg kjøpte en mamabear turkish mocha, men.. i mine øyne, det lukter mer karamell og søte varer enn kaffe.. ta en tur på Kaffebrenneriet eller slike steder der de brenner kaffe, så finner man fort ut at det må lukte FERSK kaffe.. ikke søte greier.. ikke karamell, men faktisk kaffe..

Mener jeg har sett Fitjar har en håndsåpe ellerno med kaffe?, lukter den skikkelig?, eller er det bare kaffekorn for peeling?

Åja, en annen ting.. Please.. Vareprøver.. Om jeg så må betale for den, en liten vareprøve så jeg kan få testet såpene.. hører mye bra om barbersåpene, men klarer ikke å finne ut om jeg vil kjøpe miklagard eller den andre.. Navnene er kule nok, og kunne føre til et salg for min del, men etter å ha shoppa endel, så vil jeg gjerne, hvis mulig, være litt mer spot-on enn hva som har vært tilfellet på endel kjøp i det siste.. har badet fult av tuber og bokser med kremer og såper... :D (Joda, det er plass til flere, men fint om de vil være en del av rotasjonen)

Dette er jo forøvrig den aktuelle Colconk såpa:

http://www.barbershop.no/productdetails ... ategori=36

Amber, for meg noe rart, vanskelig definert, men lukter kongen av danmark, men om det er den korrekte definisjon/lukt er jo usikkert.

Jeg har lest at flere synes det, men jeg klarer ikke finne karamell eller anis i lukten uansett hvor mye jeg prøver. Den er for meg fullstendig udefinerbar.

Mange interessante tanker her.

Jeg hører at en frisk grønn peppermyntevariant kunne være noe.

Ellers har jeg notert meg et sterkt ønske om en spenstig sitrusduft, samt ren vanilje og ren amber.

Når det gjelder dufter på produkter fra østen har jeg også lagt merke til at de som oftest dufter sterkt syntetisk.

Duftsatt med rene eteriske oljer blir såpene veldig annerledes.

Jeg noterer meg i alle fall et ønske om en tropisk variant, med kokos og mandel som hovedpreg, kanskje med innslag av en tropisk blomst i tillegg, er det flere som bifaller en slik variant?

Kaffe, ja. Det ville vært en morsom sak til morgenbarberingen. Den må hete Java Express tror jeg :D

Den trauste kaffesåpa til kjøkkenbruk inneholder kun finmalt espressokaffe, ikke den kostbare eteriske oljen av kaffe. Men til en eksklusiv barbersåpe, kanskje jeg kan hente fram den lille flaska med dyrebar eterisk olje av kaffe...

Hei igjen,

Noter meg opp for en frisk peppermynte-variant med en gang :D.

Er det også mulig at dine såper/kremer kan komme i litt enklere og billigere emballasje (i tillegg til de mer eksklusive du allerede har), slik at prisene kan presses noe ned? Jeg må innrømme :roll: at jeg så langt ikke har forsøkt noen av dine produkter, men det må jeg vel endre på.

Har du for øvrig noe tidsaspekt for når disse nye duftvariantene kan være tilgjengelige?

Godt nytt: Fitjar Såpekokeri Special Request såpene vil foreligge som påfyllsåper, som man kan putte i sin egen kopp. Så man skal slippe å investere i porselenskopp for hver variant ;)

Fjellheim og Miklagard finnes også begge som påfyllsåper til en rimelig pris. Andreas pleier å ha disse inne i sin nettbutikk, hvis ikke finner du de hos meg.

Special Request serien vil antageligvis bli noe mer kostbar enn de foreliggende variantene av påfyllsåper, pga lite opplag og eksklusive duftingredienser.

Ja, så var det spørsmålet om når disse Special Request såpene vil bli tilgjengelige:

Antagelig ut på høsten en gang.

Litt forskning og utvikling i sommer, så produksjon, så modning, så pakking... jeg vil tippe salgsklare i september en gang. Såpekoking er en langsom affære.

Duft er en utrolig spennende utfordring, i alle fall når man kun ønsker å bruke rne eteriske oljer. Duftblandinger med syntetiske komponenter er lettere å jobbe med fordi de "tåler" mer i forsåpningsprosessen, eteriske oljer gir en mer deilkat og naturlig duft, men blir gjerne mer diskret i uttrykket, hvis dere forstår hva jeg mener. Og dette er en smakssak, noen nyter å ha en liten duftbombe på badehylla, andre må nyse hele tiden av den samme duften.

I avdeling for duftforslag:

ingen har nevnt vetivert, er det fullstendig ute på jordet, eller?

Hallo, Steinar, det var hyggelig å treffe deg på disse kanter.

Barberkremen er under utvikling, men det tar tid, vettu. Jeg har ingenlunde glemt det og du skal være blant de første til å få høre det når jeg har en barberkrem som har passert det kresne nåløyet hos mitt hjemlige testpanel :D

Jeg vet at du har Miklagard som din favoritt, men hvis du skulle ønske deg enda en duftvariant, hva skulle det være, da, tror du?

Hallo, Steinar, det var hyggelig å treffe deg på disse kanter.

Barberkremen er under utvikling, men det tar tid, vettu. Jeg har ingenlunde glemt det og du skal være blant de første til å få høre det når jeg har en barberkrem som har passert det kresne nåløyet hos mitt hjemlige testpanel :D

Jeg vet at du har Miklagard som din favoritt, men hvis du skulle ønske deg enda en duftvariant, hva skulle det være, da, tror du?

Veel, det er ikke godt å si. Jeg svermer litt for ceder- og sandeltre, men etter å ha prøvd Castle Forbes sin barberkrem og etterbarberingskrem har jeg nok moderert meg litt. Det ble liksom litt vel mye tre. Men i kombinasjon med noe annet kan det bli riktig så bra. Bare ikke for mye sitrus! Det er det nærmeste jeg kommer sånn like før pause i EM-kampen Sverige-Russland. Hehe.

Hei,

dette høres ut som ett interessant prosjekt. Har ett sterkt ønske om en sitrus såpe, hvis du hadde hatt mulighet til å lage en mandelsåpe, lik/eller lignende på D.R.Harris Almond hadde det også vært veldig interessant.

Håper du klarer å holde deg unna syntetiske olje i såpene dine, da jeg reagerer på noen av den.

- Bjørn Erik

Jeg har en duft-idé, som jeg ikke har sett i noen barbersåpe hos noen produsent til nå, og det er pistasj. De siste dagene har jeg brukt en dusjgelé med pistasjaroma, og denne duften er jo rett og slett helt utrolig god. Litt i samme gaten som mandel, på en måte, men den har jo også sine helt egne særtrekk (dere vet vel hvordan pistasj lukter :) ). Nydelig.

Nå er det selvsagt mulig at jeg har fulgt dårlig med i timen, og at det finnes pistasjbarbersåpe fra før av. I motsatt fall synes jeg iallfall det er pussig at ingen har prøvd det. Samtidig innser jeg jo så klart at denne duften kanskje kan bli litt for spesiell for dette prosjektet, men det var nå iallfall det jeg kom på at jeg kunne nevne her.

Forresten kan jeg jo nevne at kaffesåpe også høres fristende ut. Men da må den virkelig minne om en kopp kruttsterk svart kaffe ("black as the sky on a moonless night"), og ikke noe søtlig opplegg som hører hjemme i en iskrembar! :) Peppermynte er også bra ... Hm, noe sier meg at dette kan bli bra nesten uansett hvilken duft som velges.

For noen år siden, så drev jeg og tuklet med espressomaskiner, brenning av kaffe ogsåvidere.. derfor jeg gjerne vil ha noe slikt i såpa mi. Nybrente kaffebønner, ikkenoe lukter bedre enn det.. :)

Kaffeduft skal jeg absolutt prøve på, rein uforfalska espressoduft uten karamell eller andre søte overtoner.

Mandel er absolutt mulig å få til, men det blir i såfall med en blanding eteriske oljer pluss én syntetisk komponent, ikke helt stuerent. Har dere synspunkter på dette? Fitjar Såpekokeri lager vanligvis KUN produkter med reine eteriske oljer, ingen syntetiske duftkomponenter. Skal jeg gjøre et unntak for denne Special Request serien, eller hva syns dere? Dette blir jo en liten serie barbersåper for den engere krets, og dersom ingen av dere som har vært med å utvikle disse variantene vil forsøke en av såpene fordi den inneholder syntetiske komponender i duften, faller jo litt av vitsen bort. Kom igjen, gi meg ærlige meninger.

Har mistanke om at det samme kan gjøre seg gjeldende med pistasj, som forøvrig er en utrolig spennende tanke, jeg har heller aldri sett noen såpe med pistasje-duft, kanskje fordi det er umulig å gjenskape duften :) MEN nå hører jeg til typen menneske som tolker"Umulig" som et annet ord for "Utfordrende", så pistasje skal jeg finne mer ut om.

Fylg med i neste bolken...

"The impossible we do at once, miracles take a little longer"

Hvis dine produkter fra før, er produkter som ikke inneholder syntetiske produkter, så synes jeg du bør fortsette med det, for de som vil da ha slike produkter, vet iallefall hvor de skal finne slikt, uten å måtte finlese etiketten.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this