Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Atomic

Førsteinntrykk: Dovo Shavette

Recommended Posts

Fikk min Dovo Shavette i dag, og er nå ferdig med den første barberingen. Tenkte jeg skal skrive en produktomtale av den når jeg har brukt den i et par uker, men at det var greit å legge inn et par ord her først.

Shavette er en barberkniv med utbyttbare blader, og etter det jeg har forstått kan man bruke forskjellige typer blader med den. Jeg fikk med de korteste bladene, som visstnok er best for nybegynnere. Først syns jeg det bladet så veldig kort ut, men når jeg kom i gang skjønte jeg at det nok er best å begynne med et såpass kort blad. Selve kniven er laget av aluminium (tror jeg), samt litt plast. Den er ikke så veldig tung, men virker likevel solid.

Jeg har aldri barbert meg med kniv før, men brukt enbladshøvel en god stund. Dette var altså første gang, og det gikk naturligvis ikke helt smertefritt. Prøvde å holde kniven i en 30 graders vinkel og bruke så lite press som mulig, men ble likevel en del kutt og blod. Jeg barberte bare kinnene i dag. Skal i selskap i morgen og ville ikke se helt oppskåret ut, og tok derfor vanskeligere partier som rundt munnen og haka med høvelen. Men alt i alt virker det lovende, og jeg håper det vil gå bedre og bedre med litt trening :)

Nå er jeg ferdig med julebarberingen og benyttet sjansen til å bruke Shavetten for andre gang. Denne gangen gikk det mye bedre! Jeg var nøye med å få til et godt skum og tok meg god tid. Jeg brukte enda mindre press denne gangen, og kjente raskt forskjell. Tror jeg trykte den for mye mot huden sist gang. Bladet er så skarpt av man bare trenger å forsiktig stryke det over huden og alle hårene blir lett kuttet av. Jeg brukte også den andre hånden til å strekke litt i ansiktet og det gjorde også ganske så stor forskjell. Fullførte faktisk barberingen uten et eneste kutt, og det var barbering av hele ansiktet. Ble veldig fornøyd :D Nå gleder jeg meg til neste gang!

God jul!

Høres bra ut! Vurderer og skaffe meg denne kniven selv som en opplæringskniv før jeg går over til mer tradisjonelle kniver. Det virker jo lovende for din del at du allerede nå får det til såpass bra. Har lest om mange "skrekkhistorier" om sår hud og oppkuttete haker i flere uker før de begynte å få på plass teknikken.

Ja, etter første barbering var jeg litt skeptisk til hvordan det ville gå videre, siden den ikke akkurat var den beste jeg har hatt. Men så gikk det overraskende bra på den andre, så da bare håper jeg det ikke bare var flaks eller noe. Skal si fra hvordan neste går!

Brukte Shavetten i dag tidlig for 3. gang. Det gikk faktisk veldig fint i dag også! Fikk to små kutt, men så små at man nesten ikke ser de. Det tok ca. 15-20 min å barbere seg, så det er jo en del lengre enn med Futuren, men når man har god tid syns jeg det likevel er gøy a kunne ha valget. Alt i alt er jeg fortsatt veldig fornøyd!

Har nylig prøvd Dovo Shavette for første gang, med et meget godt resultat.

Et godt produkt som er behagelig å bruke, ligger godt i hånden og som er lett å kontrollere.

Når jeg prøvde kniven første gangen startet jeg veldig forsiktig med å kun barbere små deler av kinnet. Etterhvert når jeg kom inn i denne form for barbering gikk det kjappere og jeg fullførte barberingen uten kutt. Gleder meg til å prøve igjen, og håper jeg får like godt resultat neste gang :D

Bruker noen de lengre bladene til denne?, ser det er tre lengder.

Er bladene til denne bedre enn de som Merkur selger?, tenker da på de Merkur-barberbladene, de fungerer fryktelig dårlig for meg. Hvis Dovo bladene som er til shavetten er like Merkur bladene så er ikke shavette'n noe for meg liksom.

Driver og kvesser kniven min uke ut og uke inn, men det blir liksom ikke noe stas, er og forblir sløv..

Driver og kvesser kniven min uke ut og uke inn, men det blir liksom ikke noe stas, er og forblir sløv..

Jeg har kanskje litt ekstra tungt for det, men det tok nesten et år før jeg fikk noe sving på slipingen, så ikke gi opp. Det som kan være vrient er å vite hvor du er med eggen og hva slags "grit" du skal bruke. På en kniv i normalt god stand fungerer norton pyramidene veldig bra. Du finner oversikt over både konservativ og aggressiv pyramide på SRP.

På de lavere "grit" f.eks norton 4k, bruker jeg TNT (thumbnail test) for å se hvor jeg er, dvs jeg fukter tommelneglen og drar eggen over. Glir eggen over neglen uten motstand er den fremdeles sløv. Du kjenner også ujevnheter/hakk i eggen med denne metoden. Det jeg er ute etter er en slags sugende/skjærende følelse, du kjenner på en måte at eggen gir motstand over neglen.

Når jeg har kommet dit går jeg som regel over til norton 8k for å polere eggen. Fra 8k og oppover bruker jeg aldri TNT, det gjør eggen sløv igjen. Da bruker jeg heller TPT dvs thumb pad test.

Da fukter jeg tommelen og kjenner på eggen både med korte langsgående bevegelser og tverrgående bevegelser, veldig FORSIKTIG. Det er bare en fjærlett berøring som skal til. På en skarp kniv føles eggen klebrig, og du kan faktisk kjenne at den fester seg og henger igjen i fordypningene på fingeravtrykket. Får du ikke til med fuktig tommel så prøv med tørr. Denne testen krever litt trening.

Med en kniv som er satt opp riktig på 4k skal det ikke mere enn 20-30 runder til på 8k før du er der, må du ta mer enn det bør du gå tilbake til 4k noen runder igjen, eller kanskje helst en konservativ pyramide.

En avsluttende test som jeg pleier å ta og som fungerer bra for meg er å se om den kutter armhårene mine, dvs jeg lar kniven gli 4-5 mm over underarmen og ser om den kutter tuppene. Det er faktisk veldig sjelden jeg ikke får en bra barbering av en kniv som passerer denne testen. Samtlige av de knivene jeg bruker passerer også HHT (hanging hair test) om det har så mye og si vet jeg ikke men det har liksom blitt en standard jeg har satt.

Jeg vil også anbefale deg å konsentrere deg om bare norton 4k/8k til å begynne med, det kan lett bli litt mye hvis man eksperimenterer med flere forskjellige bryner. Når du får en bra barbering fra 8k (noe som er fullt mulig) går det ann å gå over til de høyere "grit" for å hente ut bonusen :D

Det kan kanskje også være greit å vurdere å sende kniven til Lynn eller noen andre som er dyktige på å slipe. Da får du for det første kjenne hvordan en skarp kniv føles å barbere seg med og du har et sammenligningsgrunnlag for din egen sliping. Det er mange som tilbyr denne tjenesten på SRP, både i Usa og Europa.

Håper dette hjelper noe.

Terje

Ja, takker for tipsene!

Nei, gi opp ???, hø.. etter alle brynene jeg har kjøpt så skal jeg ikke gi opp dette med det første, trolig må jeg kjøpe en bok i sliping av vanlige kniver så jeg kan få brukt brynene til noe mer da, men de få forsøkene jeg testet der gjorde de sløvere..:)

Poenget med shavette spørsmålet er å ha noe å trene på mens jeg jobber med skarpheten, det ser ut som om det kan ta tid å få ting skarpt, men også mye fordi jeg har bare tid i helgene til å sette meg ned med brynene (jeg vil ikke oppbevare norton i vann overtid).

Men ang testene, HHT får jeg ikke på plass, men TNT og TPT "føles" riktig, jeg så en videoserie på nettet (ikke youtube, et annet sted, skal putte inn link senere), der han forklarte litt om dette med f.eks TNT, at du skal føle at seratering forsvinner ogsåvidere (hvis du starter lavere enn 4K). Jeg fikk frysninger når jeg så hvordan man utførte TNT og TPT, men etter å ha gjort det noen ganger selv, så ser jeg at det er uproblematisk.. phu..

Her er en tråd på B&B som jeg hijacka:

http://www.badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=43500

Det er på en måte statusen min nå, som du ser så er jeg nært, og klarer trolig å få på plass både en Wapi og en Sanguine. Sanguinen har jeg tidliger honet helvete utav for å justere spinen, for den var "skjev" i forhold til eggen, mye skjev/feil. Mulig jeg gjorde akkurat, det, honet den til h****, men det er ikke så farlig for den kjøpte jeg for formålet allikevel.

Men Dovo'n derimot, den er warpa så det gjør noe, etter å ha brukt marker-testen, så skjønte jeg hvorfor jeg sleit, det vises litt på noen bilder jeg la inn i post nr 33 (post nr 27 viser wapi'en) (ikke vær bekymret over blåfargen, den forsvant ultralett med en papertissue..

Ifølge Mike i tråden der, så skal det gå greit å bare kjøre videre på honinga på Dovo'n, uten at den skulle bli værre, men akkurat nå har jeg lagt den litt tilsides, og forbanner Dovo..

Jeg begynte å se litt nærmere på Dovo'n legger den på rygg og ser på den fra egg og ned, og jo, det er en slight bend på fronten på bladet.. sukk...

Og til trøst sier de at det er ikke bare dovo man kan forvente seg slikt av.. Jeg håper nå at heavydutysg135 får lagt ut video fra SRP treffet som var for litt siden, der hadde han en lengre session rundt honing, og spesielt dette med warpede kniver.

Har forøvrig bestilt to geektoys fra thinkgeek nå, lommemikroskopet på 30x-60x, og QX5 USB mikroskopet, så nå skal dette til pers.. , har sett mange eksempler på bruk av QX5 tidligere, en som har lagt ut utrolig mye om sliping av Plane Blades (for freser/høvler?) brukte samme skop, og denne artikkelen trigget meg nå:

http://www.badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=43688

Dovo'n blir nok ikke siste kniven, men jeg må vurdere hvordan jeg skal gå til anskaffelse av kniver fremover... såfremt det ikke viser seg at det er lett å overkomme problemene da..

Nå er det jo slik at oldefar og bestefar hadde jo ikkenoe problemer med slikt, og de hadde vel samme brynet som til ljå'en, så vi er nok litt krevende i forhold til hva vi burde være.. :)

Men uansett så tror jeg at ejg skal enten få kjøpt, eller få noen til å slipe en kniv, så jeg har en mal, få forsøkt barbering med kniv skikkelig så jeg ser hvilken vei dette skal gå. Med Wapi'en så fikk jeg glatt barbert meg på kinnene, men ellers så hugger den seg fast, og armene er overalt så jeg ser ingenting til tider, derav endel kutt i trynet nå.. på en barbering så fikk jeg et megakutt på det ene kinnet, og tre noe mindre, men dypere på det andre kinnet.

Snu det andre kinn står det i den store bog.. jo takk.. :)

Neida, gir ikke opp.. ikke enda.

Jeg har 4 Dovo'er selv og alle er warpa mer eller mindre, men bruker du ikke x pattern så begynn å gjøre det, selv om brynene dine er brede nok. For det første så "fanger" det opp noe av warpingen og for det andre får du et mer konsistent resultat. Å slipe med kniven i 45 graders vinkel samtidig med x pattern hjelper også på warpa blader. På ene Dovo'n jeg har er det faktisk eneste mulighet for meg for å få den skarp. Det er irriterende så det holder og en tålmodighetstest å slipe opp warpa blader sånn sett ser jeg frem til videoen til heavydutysg135 selv. Bruker du en eller to hender forresten?

Lyster litt på det QX5 usb mikroskopet selv egentlig, men har ikke sett meg råd til det ennå :(

En annen ting er å ikke ha for lange "honing sessions" det fører bare til frustrasjon og i mitt tilfelle får jeg lyst til å hive hele dritten ut vinduet. Når jeg merker utålmodigheten kommer snikende pleier jeg å gå ifra og finne på noe annet.

Du er sikker på at du ikke er der alt med noen av knivene dine da? Det krever veldig god prep og strekking av huden når du bruker kniv, og stroppingen må heller ikke undervurderes. Når jeg skal teste en nyslipt kniv får den iallfall 60 runder på TM stroppen min. Og som regel kjenner jeg alt på første strøket på kinnet om den er skarp nok. Den minste lugging eller ubehag så er det rett tilbake til stein.

Men prøv å få tak i en som er "shaveready" så har du iallfall noe å gå ut ifra, selv brukte jeg en DE mens jeg slet som verst, men nå samler den mest støv..

Og som du sier så har vi nok lagt lista litt høyere nå enn i gamle dager ja, ikke å undre seg over at det var så moderne med skjegg ;)

Jeg har 4 Dovo'er selv og alle er warpa mer eller mindre, men bruker du ikke x pattern så begynn å gjøre det, selv om brynene dine er brede nok. For det første så "fanger" det opp noe av warpingen og for det andre får du et mer konsistent resultat. Å slipe med kniven i 45 graders vinkel samtidig med x pattern hjelper også på warpa blader.

Ok., fikk spørsmål om jeg brukte xpattern men fikk ikke ut fingern til å svare, jeg bruker det ikke foreløpig, synes det er litt triksy å holde kniven rett uten press og klare å være klar av kanten på brynet og la hele kniven ligge på steinen, er noe balansekunstner der. og Wapi'en har foreløpig original håndtaket så den blanaserer fryktelig dårig, men der er Dovo'n noe bedre.

På ene Dovo'n jeg har er det faktisk eneste mulighet for meg for å få den skarp. Det er irriterende så det holder og en tålmodighetstest å slipe opp warpa blader sånn sett ser jeg frem til videoen til heavydutysg135 selv. Bruker du en eller to hender forresten?

Har bare en dovo så jeg skal ikke gi pluss eller minus foreløpig, men neste gang jeg kjøper en som er flette ny, så tror jeg det blir en TI, enten en "historical" le grelot, eller en new forgings variant, tror dog det blir en historical sak, høres ut som kvaliteten på de er rimelig bra, iallefall kontra de vanlige TI greiene.

Men må vente litt å se, ifall Joel hos B&B får samla seg og fiksa lista for de som har bestilt legrelot der, jeg er et sted på ventelista, og nå begynner folk å trekke seg, så jeg må vente litt å se hva som skjer der.

Lyster litt på det QX5 usb mikroskopet selv egentlig, men har ikke sett meg råd til det ennå :(

En annen ting er å ikke ha for lange "honing sessions" det fører bare til frustrasjon og i mitt tilfelle får jeg lyst til å hive hele dritten ut vinduet. Når jeg merker utålmodigheten kommer snikende pleier jeg å gå ifra og finne på noe annet.

Mja, går greit foreløpig, det er bare det at jeg kommer skjelden hjem fra jobben i fornuftig tid, så jeg får ikke gjort så mye på ukedagene, og i helgene så glemmer jeg ofte å døtte bryna i vann i rimelig tid..

Har litt lyst til å prøve den blå, og coticula også da, men jeg bør vel bare legge det tilsides intill jeg får ting på G med norton bryna.

Du er sikker på at du ikke er der alt med noen av knivene dine da? Det krever veldig god prep og strekking av huden når du bruker kniv, og stroppingen må heller ikke undervurderes. Når jeg skal teste en nyslipt kniv får den iallfall 60 runder på TM stroppen min. Og som regel kjenner jeg alt på første strøket på kinnet om den er skarp nok. Den minste lugging eller ubehag så er det rett tilbake til stein.

Jeg har bestilt håndtak til stroppen min for å se om det blir litt bedre å holde i den, jeg har den eldre TM varianten, nr 1, med D ringer, nå har han oppgraderings sett itl den så jeg får vanlige håndtak og får la lin-stroppen henge for seg selv.

Linet, bruker du det?, synes det virker sabla grovt liksom..

Mulig jeg er der, eller er sabla nært, teknikk er jo også noe jeg må lære, når jeg bruker ene hånden til å strekke huden, og den andre til å barbere, så er det noe koordingeringsproblemer på gang, så jeg får sett hva jeg gjør.. :)

Men prøv å få tak i en som er "shaveready" så har du iallfall noe å gå ut ifra, selv brukte jeg en DE mens jeg slet som verst, men nå samler den mest støv..

Jeps.. hadde noe på gang med en fra B&B, men det ble plutselig stille.. må prøve å ta det opp igjen.

Og som du sier så har vi nok lagt lista litt høyere nå enn i gamle dager ja, ikke å undre seg over at det var så moderne med skjegg ;)

:), og jeg skjønner veldig godt de som har goate..

Men ang testene, HHT får jeg ikke på plass, men TNT og TPT "føles" riktig, jeg så en videoserie på nettet (ikke youtube, et annet sted, skal putte inn link senere), der han forklarte litt om dette med f.eks TNT, at du skal føle at seratering forsvinner ogsåvidere (hvis du starter lavere enn 4K). Jeg fikk frysninger når jeg så hvordan man utførte TNT og TPT, men etter å ha gjort det noen ganger selv, så ser jeg at det er uproblematisk.. phu..

Neida, gir ikke opp.. ikke enda.

ang TPT, har fått ett tips engangt om å ta den på ett nytt DE blad, for å lære hvordan ett skarpt blad kjennes ut.

Blir spennende å høre hvordan mikroskopet funker for deg.

- Bjørn Erik

ang TPT, har fått ett tips engangt om å ta den på ett nytt DE blad, for å lære hvordan ett skarpt blad kjennes ut.

Uh.. Ikke feather vel?, jeg vet at et vanlig barberblad er mangeganger skarpere, skinnfillene fløy når jeg testa shavetteklonen.. hvis jeg skal dit med en kniv så har jeg en vei å gå.. :)

Skal avlegge rapport når det kommer inn.

Ellers har jeg bestilt scaleblanks fra fotoguru på SRP nå, får se hva det ender opp med.

Uh.. Ikke feather vel?, jeg vet at et vanlig barberblad er mangeganger skarpere, skinnfillene fløy når jeg testa shavetteklonen.. hvis jeg skal dit med en kniv så har jeg en vei å gå.. :)

Skal avlegge rapport når det kommer inn.

Ellers har jeg bestilt scaleblanks fra fotoguru på SRP nå, får se hva det ender opp med.

Det var nok ikke feather han mente nei, det kan være lang nok vei å gå opp til DE standard.

Har litt lyst på det mikroskopet jeg også, men synes samtidig at knivene mine blir bra nok uten, har et som går opp til 30x og har funnet ut at hvis eggen ser bra ut der så er kniven skarp nok for meg, men du verden så moro det skopet hadde vært!

skal bli spennende å høre hva det blir av resacle prosjektet ditt, håndskar ett sett, funket fint men det er nok lettere med båndsag!

- Bjørn Erik

merkelig, testet tpt og tnt på et DE blad nå.. kjenner ingen sugende følelse på tpt?, bladed glir over neglen uten antydning på tnt..

Mens på barberkniven så får jeg den sugende følelsen på tpt, og kjenner bladet vil inn i neglen på tnt..

så trolig er jeg nært ett eller annet..

Har ikke gjort det åp feather enda, men tror jeg må prøve det nå..

Scrollsaga ser ut til å fungere fint, dvs, jeg har ikke fått saget enda, fyrte den opp og laget noen hakk :)

men anleggskjitn som fulgte med er ubrukelig, så jeg skal se om jeg klarer å få til noe annet, har et par enhåndstvinger som jeg skal se om jeg kan bruke for å klemme fast en bordbit ellerno.

Saga er i utgangspunktet laget for blad med tapp i endene, men med noe skruer så kan man bruke blader uten tappene også, som løvblader, kjøpte de to anbefalte pakkene 49 og 59 spenns greiene, men kjøpte også en større pakke til 229 ellernoe, ser ut som de skal være mulige å benyte, de er endel tynnere.

Problemet med de uten tapper er at du må da selv justere bladspenningen, så det spørs om det ryker noen blader raskt :)

En kjekk feature.. du kan montere bladet på to måter, enden så du sager imot saga, eller 90 grader den andre veien, det letter mye når man skal forsøke å lage jigg ellernoe.

Rimelig stillegående er den også, men man skal være tolmodig, hardt trevirke og tynnne blad, tar nok litt tid :), tror ikke jeg skal lage "Buddel" håndtak med det første :)

Skal bli interresant å se om saga er god nok til å sage trebitene jeg har i skiver da.. får teste litt i helga. (de endrer husordensreglene her nå, så jeg får en dag mindre å leke på.. søndager og støy er nå helt ute.. )

Har litt lyst på det mikroskopet jeg også, men synes samtidig at knivene mine blir bra nok uten, har et som går opp til 30x og har funnet ut at hvis eggen ser bra ut der så er kniven skarp nok for meg, men du verden så moro det skopet hadde vært!

Jaja, DHL er noen snurrige typer, pakken ble plukket opp 16:30 i usa, kom til norge imorges, ble tollklarert og hele opplegget. Så kjører de ut da, ikke noe oppringning som de gjorde før med at de sjekker om kontor er åpent (Som det forøvrig var), ikke legger de igjen beskjed om at de har vært her, men de returnerer (trace som viser det) så ringer jeg DHL 15 minutter etter at de påståelig har vært på plassen, og da KAN IKKE de ringe til kjørekontor/sjåfør for å sjekke om han er i nærheten for å droppe pakken....

Hver eneste gang man bruker DHL så skjer dette, dengang jeg bodde på "landsbygda" så var dette aldri et problem, men vil anta det er tilsvarende nå..

Må bare blåse ut litt hot air.. :D

Hei folkens! Jeg har barbert meg tre ganger med Dovo Shavetten min nå. Glad jeg ikke ser ut som en tomat i fjeset etter en barbering lenger.. Så den er blitt behagelig, når kommer glattheten? <_<, jeg er ennå ekstremt forsiktig og har de to siste gangene gått to pass medhårs. Ok, vet at CTG og ATG gir tettere barbering, men er ikke utgangspungtet at kniv er generelt bedre en høvel? Barberere bruker jo shavetter faktisk! Men å se speilbildet mitt med en kniv i hånden er jo litt porno uansett da :)

Icecool aka Erik.

Håper dette ikke blir sett på som spam her.. En uke er gått, jeg har fått min Feather DX som jeg finner mye bedre en Dovo`n! I dag dusjet jeg ikke, men la på varmt håndkle tre ganger med Proraso pre/pro krem. Like godt som en varm dusj faktisk! Etter noen kutt var jeg så forsiktig at jeg ikke trodde bladet traff huden (nesten), og det gjorde godt for huden min :). Har ikke barnerumpa enda, men det kommer med tiden hehe. Etterpå er pre/post`n sammen med favoritt balmen din virkelig god for å motvirke razor burn. Å barber seg med kniv er drit kult.. (ok... shavette da!) og dette kommer jeg til å fortsette med!!!
God helg gents :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this