Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Marius

Hvorfor er skjegget mitt rart?

Recommended Posts

Jeg har sett flere tegninger om hvordan skjegget vokser på ansiktet. Hvilke rettning stråene peker osv.

På kinnene mine er det helt greit, da peker skjegget stort sett nedover. Men under haka, på halsen, vokser alt skjegget mot høyre. Til og med det på venstre side. Det er ikke symetrisk.

Dette fører til at det alltid er igjen litt skjegg på høyre side av halsen, etter at jeg har barbert meg. Jeg pleier å barbere alt på halsen nedenifra og opp. Noen som har samma problemet?

Har noe som vokser sideveis ja, blir litt strev noenganger, jeg kjøpte en slant, den hjelper veldig godt, men jeg må fortsatt være forsiktig så jeg ikke sliter for mye.

Det er ikke rart i det hele tatt, ingens skjegg er likt. :) Mitt skjegg vokser rett ned foruten området rundt adamseple, der vokser det litt på tvers.

Ville vært kjedelig om alle var like :), har selv hår i nakken som vokser oppover.. altid morsomt når frisøren ikke oppdager det før langt uti klippen..

Vel.. har fjernet det problemet nåda, med slanten på skallen så blir det ikke mye problemer med det :)

Så jeg må altså barbere meg fra venstre til høyre nå:P Som om jeg skjærer over halsen.

Det kommer til å bli pissvanskelig. er ikke så lett å få meg seg hårene under haka.

Hva slags høvel bruker du? Barberer du deg med en eller flere passeringer?

Det er litt vanskelig å gi tips uten å vite hva slags høvel du bruker, men i de aller fleste tilfeller vil flere passeringer i forskjellig retninger i forhold til skjeggets vekst gi en tett barbering. Det vanligste er å først barbere seg en gang med hårene, påføre nytt skum og deretter barbere seg på tvers av hårenes retning. Om man fortsatt ikke er fornøyd med hvor tett barberingen er kan man påføre nytt skum og nok en gang barbere seg på tvers av hårenes retning, men denne gangen motsatt av retningen du brukte ved andre passering. Til slutt, om huden din takler det, kan du barbere deg en gang mot hårenes vekstretning. Mange trenger ikke denne avslutningen da de foregåene passeringene allerede har gjort barberingen tett nok, eventuelt vil en barbering mot hårene føre til irritasjon. Om en av disse også gjelder deg ville jeg droppet den siste passeringen mot hårene.

Han sier vel nødvendigvis ikke at han barberer seg imot hårene, men hårene vokser sideveis, og skal du da barbere deg med hårveksten så må du dra høvelen sideveis, som om du kutter strupen.

Men rundt eplet og området der, er ofte litt vanskelig, alt etter om du er fet/tynn så har du veldig variert kurvatur i det området, og det gjør at for de som er tynnere, har litt vanskeligere for å få til en større flate for å kunne barbere seg der.

Pga dette så synes jeg Slant høvelen, litt på skrå, og buffing fungerer greit, jeg forsøker også å barbere mot hårene der, fordi det iriterer mer enn det smaker, men samtidig så blir det sabla synlig når du har en liten skog som står igjen.

Men Lynn hadde et lite tips i sin video, ta tak i huden og strekk den på skrå nedover, da vil noen av disse hårene reise seg litt, og du får også tatt de da.

Jeg bruker en Merkur 23C DE Høvel.

Jeg har sensitiv hud, og jeg merker at når jeg barberer et område for tredje gang sliter jeg veldig i huden, da blir den irritert.

Når du sier "på tvers" av hårene, mener du da i motsatt retning? Eller fra siden?

Akkurat nå bruker jeg bladet som fulgte med. Vet egentlig ikke hvor lang tid det tar før et blad er utslitt, men så langt har jeg brukt det tre ganger.

Jeg har en pakke Feather blader som venter på å bli tatt i bruk etter det.

Merkur sine egne blader er ikke spesielt gode, du vil sannsynligvis merke en kraftig forbedring når du bytter blader. Du bør dog være forsiktig når du hopper rett på feather. De er veldig skarpe så du bør være ekstra påpasselig på å ikke bruke noe press på selve høvelen.

Skal prøve på det.

Grunnen til at jeg kjøpte de skarpeste bladene er fordi jeg har "sensitiv hud". Derfor håper jeg at det holder med ett strøk, eller så få som mulig, uten at jeg trenger å repetere det. Da blir ikke huden så irritert.

Kan noen forresten svare på hvor lang tid et blad varer?

Det er veldig individuelt og vil variere ut fra hvor kraftig skjeggvekst du har, hvor mange passeringer du pleier å ta osv. Bruk bladene til du føler de ikke gir en god barbering lenger. Det vil du merke på at høvelen kanskje rykker og napper litt mer, altså at selve barberingen i deg selv ikke er like silkemyk som den pleide. Hvor mange barberinger man kan få ut av et blad kan derfor variere fra 2-3 og helt opp til 6-7+. Noen bruker sikkert blader enda lenger. Som sagt er det veldig individuelt.

Skal prøve på det.

Grunnen til at jeg kjøpte de skarpeste bladene er fordi jeg har "sensitiv hud".

Følsom hud her, og 8-)

Jeg prøvde med Merkur-blad i går og har fått voldsom irritasjon etterpå. Røde prikker og kløe :x . Jeg fikk det samme når jeg prøvde en Israeli Personna-blad en tid tilbake. Jeg har holdt meg til samme barberingsregime når jeg prøvde nye blader og jeg merket ikke noe ubehag under selve barberingen. Jeg har ingen problemer med Gillette Platinum :D

Så det er mulig du er inne på noe når det gjelder skarpe blader ;)

Jeg har tenkt å prøve en Feather en gang, men inntil videre er de "Swedie G's" på meg :D

Det var nok ikke Merkur-bladet som var skyld i den voldsomme kløen etter at jeg prøvde den, men en ny ansiktsvask som hadde dukket opp i dusjen. Her prøver man å holde et stabilt barberingsregime og så glemmer man helt hva som gjøre i forkant :oops:

Men ut i fra bildene til Svirre har de nok skylden for irritasjonen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this