Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Bildetråd for barberkniver - Kommentarer

Recommended Posts

Micarta'en.. Ice Tempered Frozen Steel. hm.. Litt smør på flesk på en måte?

Men det er en utrolig lekker kniv!, Ser forøvrig ikke ut som om den har vært på brynet?, antar man har brukt tape, men bevelen ser ut til å være utrolig smal/fin også?

Den ble sendt til sliping før jeg mottok den, men som du sier ser det ut som om det ble brukt tape for den ser rimelig urørt ut. Med tanke på hvor drøyt skarp den er kan jeg ikke skjønne noe annet enn at den har blitt slipt. Lynn Abrams er vel ikke en mann som slurver, skulle en tro. :)

Eneste feilen med den kniven er vel at den ikke er min :) Den er virkelig lekker og bildene er knallbra. Hvordan føles den å barbere seg med? Jeg har ett par rustfrie, men til tross for at de er skarpe og fine så føles karbonknivene bedre på huden. Rustfritt føles ikke så silkemykt liksom.. :?

Jeg har ikke så mye å sammeligne med enda, men jeg trives godt med den. Den er voldsomt skarp, så for min egen del hadde det nok vært bedre for kjakan min om jeg hadde begynt med noe litt mildere. Uansett har det vært veldig greit å lære seg teknikkene med den for en slik heftig skarp kant tilgir ikke feil. :D Jeg har litt annet stæsj underveis nå, så da får jeg litt å sammenligne med. På B&B omtaler de fleste som har den som en litt vanskelig kniv å hone, vakker og veldig skarp, men ikke fullt så silkemyk som en del andre kniver.

Jeg synes det var verdt å legge ut noen bilder av mine to nyankommende kniver. Har ikke fått barbert meg med dem enda, men de har definitivt førsteprioritet dagene som kommer! :)

Det som gjør Joseph Allen kniven rimelig spesiell er at dekorasjonene ikke bare er klistret på, det er faktisk utskjæringer! Det kommer kanskje ikke så godt frem på bildene.

Oi, nå som du sier det ble det enklere å legge merke til ja. Det var imponerende! Jeg må prøve å få inn noen vintage-kniver, men det er slettes ikke lett å kjøpe de i bulk virker det som.

Det hadde vært spenstig om du fikk til!

Jeg må si jeg gleder meg skikkelig til å få testet disse nye knivene. Dubl Duck knivene har jo et meget godt rykte på seg og Joseph Allen kniven er laget av Sheffield-stål! :)

Det står på et par ting.. jeg burde ha hatt et fotokurs, har en D80 og en SB800, 50mm f/1.8, 18-200VR, etc.. men.. :D

og noe tips til redigering av faenskapen etterpå.. er lite fotoshopper.. :D

Du har utstyret på plass iallefall! :D

Nå er jo ingen av objektivene dine dekikert til makrofotografering, men du burde vel uansett klare og komme deg rimelig nært på ved litt lengre brennvidder. Særlig 50mm din er jo sylskarp! Eventuet kan du sette 18-200mm objektivet på 100-110mm og se hva slags resultater du får. Sleng kniven på et bord, sett frem et par lamper så du får god nok belysning og slipper bruk av blitz og knips i vei. Det er iallefall det jeg gjør. :)

Apropo redigering er det vel ikke så voldsomt mye mer enn å gjøre om størrelsen til bildene samt konvertere de til sRGB man strengt talt trenger å gjøre før de legges ut. Eventuelt har du autolevels som faktisk kan gjøre en helt grei jobb på en del bilder. Selvfølgelig er det aller beste å lære seg korrekt bruk av curves, men det krever en del jobb.

Hvorfor konvertere bildene til sRGB?, mener kameraet kan settes opp til å ta bilder i sRGB eller adobeRGB (ellerhva nå alt heter)

Jeg sliter litt med vitbalansen, enkelte ganger blir bildene helt blå, eller gule, men ser Ken Rockwell (som alle elsker å hate) har kommentarer på at D80 og vitbalanse er nogo.

Har hatt litt lyst tli å kjøpe fargekalibreringsgreier for skjerm og slikt, samt lysmåler for å se om jeg kan justere ting litt bedre, men prisene er jo utav en annen hverden.. nesten likegreit å spare til en D700 ellernoe :D

Men først synes jeg at jeg må få til bildene litt bedre, jeg får jo noen bilder bra, men det er ofte fordi jeg tar en himla haug av de, så jeg iblant for brukbare bilder.

For makrofotografering, eller typisk fotografering av kniver og smånips, hva slags linse er anbefalt der?, jeg har sett litt på noen, men ser at de koster fort innmari mye penger, og ofte har du linser som du må kline rett i det du skal ta bilde av..

Kurver og autolevels, hva slags software må man strengt tatt ha da?, hvis man ser bort ifra f.eks PS?, jeg har jo altids en kopi av PS liggende, men ikke noe jeg går og kjøper med det første.. Foreløpig har jeg benyttet Picasa til det meste, det har gitt meg muligheten til å gjøre de helt enkle tingene, som rotering, cropping, veeldig enkle fargejusteringer, samt at det er et suverent album-verktøy, og albumverktøy er noe jeg verdsetter, og det må være raskt.. (har jo rundt 10K bilder liggende og slenge nå.. )

Ingen vits i å ta bilder i noe annet enn sRGB om man ikke har spesielle behov.

Har ikke problemer med hvitbalansen med mitt D80, men av og til er det greit å kunne justere i ettertid. Spesielt på nærbilder og slikt av gjenstander bommer det. Skyt i raw og bruk en ok rawconverter og det skal ikke være noe problem. Bruker selv capture nx, men adobe lightroom eller camera raw(en del av ps) skal duge.

18-200vr bør jo duge om du ikke vil så nære at du får closeup kun av tippen av ett blad elns. Sanguine XD-20 med rundt 1:1: http://usaklig.com/bilder/xd20/DSC_3417.jpg <- regner med at du ikke vil så nerme? Her brukte jeg 50/1.8 med mellomringer til 10$ fra dealextreme. http://usaklig.com/bilder/xd20/DSC_3427.jpg <- to minste mellomringene, ca 1:2 mener jeg.

Jeg konverterer de til sRGB slik at fargene ser korrekt ut i en nettleser. Hvis jeg ikke gjør det ser gjerne fargene litt blasse ut.

Hvis du sliter med hvitbalansen vil jeg anbefale deg å snuse litt på å ta bilder i et råformat, da kan du justere slikt fritt i ettertid uten at det går ut over bildekvaliteten. Det eneste typen bilder jeg nå tar i jpeg er fyllebilder. :D Det krever litt mer jobb i ettertid, men da vil du alltid ha et digitalt negativ av bildet samt ha omtrent uendelig med innstillingsmuligheter i ettertid.

Fargekalibrator er faktisk ikke så dyrt. Jeg kjøpte Colorvision Spyder for en del år tilbake og jeg har absolutt ikke angret på det! Både laptoppen min og ikke minst 24" hadde veldig godt av en hardware kalibrator, det er overraskende stor forskjell før og etter kalibrering. Spyder har jo kommet i en ny utgave nå - Spyder 3 Pro - og den koster faktisk ikke mer enn 1295,- Eventuelt får du den jeg har helt ned i 800 kr!

Jeg sikler på D700 selv! Jeg kommer nok til å vente til neste år, men på et eller annet tidspunkt kommer jeg til å kjøpe D700. Et fullformatskamera frister veldig, og selv om 5D har blitt relativt godt priset etter hvert er det fortsatt veldig fristene med en kompakt utgave av Nikons D3 til rundt 20k. For din del vil vel en overgang til D700 bli relativt dyr, er vel bare et av objektivene dine som kan benyttes fullt ut på D700. :?

Det er faktisk veldig få av makro-objektivene til dSLR som man trenger å kline helt inntil det man skal ta bilder av, de fleste har en fast brennvidde på 90mm+. Som du sier koster de en del, men du har f. eks. Tamrons 90mm Macro som koster under 3k og er meget bra i forhold til prisen. Om du legger litt mer penger på bordet så er Nikons eget 105mm f2.8 VR veldig bra eventuelt så har du det fantastiske Sigma 150mm f2.8.

Av software bruker jeg kun PS og for sortering benytter jeg Adobe Bridge. Det finnes definitivt enklere alternativer som f. eks. Adobes Lightroom, men når det gjelder muligheter har jeg ikke kommet over noen alternativer som er i nærheten av fleksibiliteten som PS gir meg. Som nevnt bruker jeg kun et råformat når jeg tar bilder, og da er jeg avhengig av verktøy som faktisk takler slike formater.

Interresant, det besittes tydeligvis litt fotokompetanse her i forumene også :D

D700, den kan likegodt bruke DX linser, men ja, du mister jo endel utbytte av bildebrikken, men den skalerer ned slik at du ikke får uheldige effekter da. Men over tid må man vel selvsagt kjøpe FX linser.. Men tror det tar noe tid før jeg tar det til vurdering igjen.

Ang Spyder etc, har sett på de, men har aldri funnet ut hvem som var "god nok", mulig en Spyder 3 pro duger, og da er jo 1300 spenn ikke all verden. DEt jeg dog også sliter med er fageskriveren, jeg har en Canon Pixma 5200R, og bildene blir mye mørkere på utskrift enn på skjerm, så jeg må blåse opp litt lys for å få noenlunde bra på papir, så jeg hadde lyst på noe jeg kunne kalibreere slikt utsyr med også, men da blir det vel litt dyrere tenker jeg.

På version 2 ser jeg følgende kommentar: "Man får også såkalt sitelisens d.v.s. at man kan kalibrere alle skjermene i firmaet.", er dette moralske lisenser, eller betyr det at det re begrensinger i softwaren slik at du ikke kan kalibrere alle dine pc'er og skjermer? (har et par.. )

Joda, den har jo DX-modus, men om man ikke investerer i FX optikk kan man jo likesågreit kjøpe seg D300 og spare en haug med penger.

En hvilken som helst hardware-kalibrator er jo mye bedre enn å ikke kalibrere skjermen. Jeg får iallefall fantastiske resultater med min Spyder 2, og jeg kan ikke helt se for meg at utgave nr 3 er dårligere. :) Apropo kalibrering av printere kan du kjøpe deg Spyder3Studio. Da får du med Spyder3Print og Spyder3Elite, men den koster nesten 4000...

Det er ikke noe problem å benytte lisensen sin på flere skjermer. Jeg har brukt den både på min stasjonære pc og laptoppen i tillegg til at et par kompiser har lånt den for å kalibrere sine skjermer.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this