Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
steinar_lund

Hvilken kost til hvilken barberkrem?

Recommended Posts

Jeg har forstått at det ikke er likegyldig hvilken kost man benytter til den kremen man bruker. Jeg har for min del landet på T&H sine barberkremer (Crafton og Trafalgar) og kommer nok til å bli der en stund. Så da lurer jeg på hvilken kost som anses som den grommeste til disse kremene.

Og siden jeg først er i gang: I dagens sending fra Barbershop lå en vareprøve på Pre Shave Oil fra The Gentlemens Refinery. Hvordan bruker man en slik? Før eller etter man væter ansiktet? Skal den skylles av før man påfører kremen? Og hvor lenge skal den sitte på? Vennligst utvid min horisont, vyrde ekspertar! :D

Rutinen min når det gjelder oljer er å først vete ansiktet godt, deretter påføre oljen mens ansiktet fortsatt er vått for så å smøre skummet ut over kjakan med grevlingen. Jeg vet det er litt forskjellig praksis når det gjelder hvor lenge man skal vente etter man har påført oljen, men jeg pleier ikke å vente i det hele tatt. TGR sin pre shave bør du bruke rikelig med vann i lag med, de gangene jeg testet den med litt for lite vann kjente jeg det ble litt drag i høvelen. Med nok vann er den imidlertid helt knall!

Blir spennende å høre hvordan den fungerer med T&H sine barberkremer! Jeg har ikke rukket å teste den med noe annet enn TGR sine egne kremer enda. Noen oljer kan være litt uvørne å ha med å gjøre når man ikke bruker en krem eller såpe laget av samme produsent, T&H sin egen pre shave oil f. eks. fungerer rett og slett ikke med andre kremer enn de T&H produserer. Merkelig det der. :)

Forsøkte Jojoba'n idag, den passer iallefall greit sammen med Kent såpa.. men klarer ikke å konkludere med resultatet..

Men tilbake til spørsmålet, kost..

Det er vel også litt smakssak hvilke koster som som fungerer til hva, men generelt er det vel litt slik at de mykere kostene egner seg bedre til krem enn såpe, og motsatt. Men for de som har bare en kost, og ikke har forsøkt annet, så vil det fungere det også, siden man ikke har en referanse, altså du må bare forsøke.

Selv er jeg bare i Silvertip leiren enda, veldig mye koster, SR 212 blir veldig myk, men fungerre fortsatt veldig godt til såper typisk Colconk, Kent etc, slike som er lette å få fart på. Men til krem er den bare helt suveren.

Ulempen igjen er at den er så myk og stor, at den er kanskje litt for løs når du skal massere inn i ansiktet, så da pleier jeg å holde litt om hårene for å støtte den opp litt.

Tenker jeg skal forsøke å få tak i en kost som er en tanke stivere, for å se hvordan det fungerer, problemet er bare.. åssen skal man vite hvilken grad av mykhet/stivhet en kost har?, det skulle ha vært noe standarder, noe å sammenligne imot, så man kunne vurdere litt før kjøp, men slik det er nå, så må man vel bare kjøpe og konkludere selv. Og med prisene på enkelte koster så kan det bli dyrt... (sikter da til Kent BK8 kosten på Steen&strøm til 1995,-)

Ut ifra de koster jeg har tatt og følt på (S&S har endel så man kan fingre lit, vet ikke om betjeninga og andre kunder liker det, men..... :) ), så ser jeg at dyrere koster ikke nødvendigvis er bedre, tror det går opp til et vist trinn, også tipper det over..

Driver og sjekker litt rundt på hestekoster nå, Vie Long eller hva de heter selger med hestehår, og blanding mellom hest og badger, er dog litt usikker på hvordan håret fra hest er sammenlignet med svin og grevling... er det nært svin så er det vel lite poeng...

Blir spennende å høre hvordan den fungerer med T&H sine barberkremer! Jeg har ikke rukket å teste den med noe annet enn TGR sine egne kremer enda. Noen oljer kan være litt uvørne å ha med å gjøre når man ikke br0uker en krem eller såpe laget av samme produsent, T&H sin egen pre shave oil f. eks. fungerer rett og slett ikke med andre kremer enn de T&H produserer. Merkelig det der. :)

Jeg har merket at hvis jeg dusjer og vasker ansiktet med visse dusj/ansikts-såper (type Fitjar) blir det dårlig skum på kremen når jeg skal barbere meg over vasken etterpå selv om jeg selv synes jeg skyller grundig. Spesielt tydelig med Castle Forbes' krem.

Og hvis man bruker samme kost til Pre Shave og krem av forskjellig fabrikat, risikerer man ikke da at førstnevnte "nøytraliserer" sistnevnte, slik at skummet blir litt puslete? Ikke vet jeg: jeg har ikke prøvd ennå, men jeg lurte bare på om noen av dere hadde erfart noe slikt.

Benytter du kost under pre shave?

Jeg har merket at hvis jeg dusjer og vasker ansiktet med visse dusj/ansikts-såper (type Fitjar) blir det dårlig skum på kremen når jeg skal barbere meg over vasken etterpå selv om jeg selv synes jeg skyller grundig. Spesielt tydelig med Castle Forbes' krem.

Jøss! Det er tydelig at en del produkter inneholder ingredienser som rett og slett ikke er kompatible med hverandre.

Benytter du kost under pre shave?

Jøss! Det er tydelig at en del produkter inneholder ingredienser som rett og slett ikke er kompatible med hverandre.

Jeg hadde ikke prøvd pre shave før. Jeg misforsto nok det du skrev i det første svaret ditt. Du skrev noe om å påføre skummet med grevlingen. Jeg trodde du mente pre shave'n (tenkte kanskje den skummet) men jeg forstår nå at du nok mente barberkremen.

Uansett; jeg har nå prøvd TGR sin pre shave ((uten kost) ;) etterfulgt at T&H og kan bare konstatere at jeg ikke merket noen forskjell, bortsett at kosten ble veldig glatt å holde i, selv om jeg prøvde å skylle fingrene ekstra godt før barberingen tok til.

Det er nok derfor dette med pre shave oljer er litt omstridt, noen merker rett og slett ikke forskjell. Da er det iallefall en ting mindre du trenger og kjøpe, er jo nok annet å bruke pengene på! :D

Merket du forresten noe forskjell på T&H skummet? Om den mistet litt av piffen pga oljen?

heldigvis er ikke koster og kremer merkeavhengig i den grad at du ikke kan bruke en EJ kost på en T&H krem :), tror du så noe vi diskuterte om Men-U, det er syntetisk kost, og diskusjonen der gikk på at de hadde laget en barberkrem som var spesielt god, og litt av tankene mine der er at dette er trolig en krem som er laget spesielt for å kunne bli jobbet med plastikken, utformingen på "hårene" i Men-U kostene, men siden jeg ikke har en Men-U, så vil jeg ikke være for bastant på dette.

Men synes videoen til Men-U er påfallende partisk med tanke åp at de testet kremen på en badger, men de testet ikke med en annen god akseptert barberkrem for å se om Men-U kosten klarte å gi like bra resultat der.

Men ellers, ang preshaves etc, la merke til at T&H sin "olje" er litt anderledes enn mange av de andre oljene, denne var veeldig lite klin, luktet godt, mens de andre ofte er "oljete".

Det jeg lurer litt på der er egentlig, hva skjer med kosten og badgerhåra over tid?, du påfører oljen og masserer den inn med hendene, men siden man ikke vasker den av, så vil jo kosten nødvendigvis dra inn litt oljer i hårene...

hm..

Det er nok derfor dette med pre shave oljer er litt omstridt, noen merker rett og slett ikke forskjell. Da er det iallefall en ting mindre du trenger og kjøpe, er jo nok annet å bruke pengene på! :D

Merket du forresten noe forskjell på T&H skummet? Om den mistet litt av piffen pga oljen?

Jeg kan ikke si at jeg merket noen forskjell på T&H-skummet. Det oppførte seg som vanlig. Kommer kanskje til å prøve T&H's egen pre-shave en gang, jfr. Asbjørns innlegg over.

Noen typer krem oppfører seg rart når du har brukt forskjellige typer preshave.

Ekstremtest, skyll ansiktet, ta en alumblokk, skyll i kaldt vann, og gnu lett inn i ansiktet. Så skummer du opp kremen, og påfører ansiktet.. Da vil du se noe interresant.

(hint: det er ikke verdt å forsøke barbering etterpå, bare vask av, og ta det som et eksperiment)

Jeg er ingen kjemiker, så hva som skjer har jeg fletta peil på, men du har fyldig fint skum på kosten, med engang det møter ansiktet så sier det poff, og skummet er på en måte borte..

Det tilsvarende skjer i variert grad med enkelte typer preshave og kremer.

dette skjedde til en hvis grad når jeg nå brukte T&H serien, men tror det er fordi jeg kanskje ikke vasket av Nivea moisturising face wash'en jeg benytter, for når jeg masserte inn oljen så skumma den opp litt, og det tviler jeg på var oljen, mer at den reagerte med Nivea rester.

(BTW, T&H UC.. nyydelig kombinasjon, veldig bra resultat, og balmen.. suuper)

Men ellers, ang preshaves etc, la merke til at T&H sin "olje" er litt anderledes enn mange av de andre oljene, denne var veeldig lite klin, luktet godt, mens de andre ofte er "oljete".

Det jeg lurer litt på der er egentlig, hva skjer med kosten og badgerhåra over tid?, du påfører oljen og masserer den inn med hendene, men siden man ikke vasker den av, så vil jo kosten nødvendigvis dra inn litt oljer i hårene...

hm..

Det er litt synd T&H oljen reagerer så sårlig med andre kremer, for den er den beste pre shave oljen jeg har vært borte i så langt. Også lukter den så godt! Jeg har sett det har vært litt diskusjon rundt dette med om oljer ødelegger koster over tid, men det har vel ikke kommet noen direkte konklusjon på det? Jeg håper iallefall ikke det for jeg bruker ofte pre shave oljer...

Jeg lurer vel mer på hva kan man gjøre for å forhindre at kosten evt blir ødelagt?, hvis den overhodet blir det..

(HEY, klokka på forum-serveren er en time feil, jeg er ikke SÅÅÅ tidlig oppe..)

Noen typer krem oppfører seg rart når du har brukt forskjellige typer preshave.

Ekstremtest, skyll ansiktet, ta en alumblokk, skyll i kaldt vann, og gnu lett inn i ansiktet. Så skummer du opp kremen, og påfører ansiktet.. Da vil du se noe interresant.

(hint: det er ikke verdt å forsøke barbering etterpå, bare vask av, og ta det som et eksperiment)

Jeg er ingen kjemiker, så hva som skjer har jeg fletta peil på, men du har fyldig fint skum på kosten, med engang det møter ansiktet så sier det poff, og skummet er på en måte borte..

Det tilsvarende skjer i variert grad med enkelte typer preshave og kremer.

dette skjedde til en hvis grad når jeg nå brukte T&H serien, men tror det er fordi jeg kanskje ikke vasket av Nivea moisturising face wash'en jeg benytter, for når jeg masserte inn oljen så skumma den opp litt, og det tviler jeg på var oljen, mer at den reagerte med Nivea rester.

(BTW, T&H UC.. nyydelig kombinasjon, veldig bra resultat, og balmen.. suuper)

De taler i gåter, herr Asbjørn, med alle disse forkortelsene dine. T&H er greit, men UC?

For å følge opp det jeg startet med: I kveld prøvde jeg en separat barbering, uten å dusje først, for derved å unngå å besudle min sarte ansiktshud med slike uhumskheter som såpe, shampoo etc. Jeg gikk rett på sak og fuktet fjeset med varmt vann, gned in TGR pre-shave og lot den sitte på mens jeg skummet opp T&H Trafalgar-krem.

Resultatet ble enda verre enn med forutgående dusj. T&H-kremen forsvant som dugg for solen når jeg forsøkte å "koste meg inn". Jeg kunne visst like gjerne ha prøvd å såpe meg inn med rent vann.

Blødde mye gjorde jeg også. Never again! Snodig... Men en ting har jeg lært; skal jeg noen gang prøve pre-shave igjen, skal det være av samme merke som barberkremen (les: for tiden T&H) :x

Uff, det er skikkelig nedtur når et ekspriment går rett vest, dog er det greit å få stadfestet at TGR sin pre shave kun fungerer med deres egne kremer. Har du forresten T&H sin pre shave? Den er vanvittig digg i lag med T&Hs egne kremer! I motsetning til TGR sin pre shave lukter den også veldig godt, den har en frisk sitrusaktig duft. :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this