Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Marius

Hva er best, syntetisk eller supergrevling?

Recommended Posts

Har nylig kjøpt den billigste Men-U kosten og er litt misfornøyd. Den er altfor hard og har for lite hår.

Jeg skal bruke den jeg har til å lære meg bevegelsene og litt sånt, men ser med en gang at jeg trenger en bedre kost som kan lage bedre skum.

Er det slik at folk jakter på grevlinger for å lage barberkoster av dem? Det misliker jeg litt, og hvis den syntetiske premierkosten til Men-U er bedre er jo det enda et trekk i riktig rettning.

Men til tross for at den kanskje er syntetisk, så vil jeg ha en kost som har masse hår også, og som har den ovale formen som snurrer bedre i koppen. Har Men-U kosten like fyldig med hår som de andre grevlingkostene har? Og hvordan er den i forhold til den beste grevlingkosten, når den tross alt er tusen kroner billigere?

Det er rimelig konsensus rundt om på verdensveven om at en Super eller Silvertip kost er betraktelig bedre enn men-u sin syntetiske kost. Men-u kosten får skryt for å ikke trenge mye vann for å blande opp skum i tillegg til at den blander opp en anselig mengde skum av lite krem. Den kommer imidlertid ikke i nærheten av en skikkelig grevlingkost når det gjelder den herlige følelsen av mykt hår mot kjaken og kvaliteten på skummet fra en skikkelig grevlingkost er visstnok også bedre. Jeg har ikke testet men-u kosten, så dette er basert på sammenligninger jeg har lest.

Når det gjelder den etiske delen av en grevlingkost er det klart det vil være problematisk for noen, men om man ikke er hardcore vegetarianer er det vanskelig å begynne å tenke slik. Griser, kyr, kylling osv. er jo noe de fleste ser på som pakker i kjøledisken, selve slakteprosessen pleier man ikke å tenke så mye over. 99 % av alt grevlinghår kommer fra Kina hvor grevling er en matkilde, håret er altså et biprodukt. Så vidt jeg vet blir grevlingen fanget og drept av bønder i Kina, for så å bli sendt til de forskjellige produsentene av barberkoster. Om det finnes grevlingfarmer er jeg usikker på, men jeg ser for meg at det må være et svare slit og ale opp det illsinte dyret og mange steder ser de på grevlingen som et skadedyr på lik linje med rotter o.l. og blir jaktet på for å holde bestanden nede. Jeg har lest mye forskjellig om hvordan avlivingsprosessen foregår, men om man ser logisk på det er sannsynligheten for at dyret blir avlivet så fort og smertefritt så mulig det mest sannsynlige. Som nevnt er jo grevlingen rimelig aggressiv i tillegg til å ha sylskarpe tenner, så jeg ser ingen grunn til å utsette den delen av jakten.

Men-u kosten får skryt for å ikke trenge mye vann for å blande opp skum i tillegg til at den blander opp en anselig mengde skum av lite krem. Den kommer imidlertid ikke i nærheten av en skikkelig grevlingkost når det gjelder den herlige følelsen av mykt hår mot kjaken og kvaliteten på skummet fra en skikkelig grevlingkost er visstnok også bedre. Jeg har ikke testet men-u kosten, så dette er basert på sammenligninger jeg har lest.

Jeg har heller ikke testet men-u, og tror ikke jeg vil gjøre det heller, enda. Men når du ser på videoene av kosten og dens perf, så ser den jo veldig bra ut, MEN, da snakker vi om en kost, der man bruker egen krem laget for kosten, og den gir da veldig bra perf, når man så bruker den samme syntetiske kremen på en badger kost, så fungerer den veldig dårlig. Det de ikke gjorde, var å bytte parametrene, ta en T&H krem f.eks, og benytte på begge, er redd situasjonen ville vært motsatt da.

Slik jeg ser det så vil det jo være slik at hvis du lager en kost, og så lager krem som er optimal for kosten så vil jo det bli en bra match, på en syntetisk kost man har laget så lager man den slik at man vet hvor mye/lite vann den binder, hvor stive hårene er etc, i forhold til en naturlig badger der parametrene er litt mer åpne. Jo, man har jo såklart sortert hårene, men det er heller ikke for ingenting det er så mange variasjoner med Badger-koster.

Nei, Badger for meg.. (Eller kanskje hæst)

Reiser en del pga jobb, og har brukt å ha med min gamle Man- U kost som "reisekost" da jeg ikke vil utsette min Shavemac for jet- lag og slikt:)

Man-U'en har jeg aldri likt, og den røyter som ei bikkje om våren. Men så gikk jeg innom Bodyshop forrige og kjøpte deres syntetiske kost. Og den likte jeg faktisk ganske bra! Klart, slår ikke Shavemac'en, men det er nå min nye reisekost.

Det er interessant det du nevner med kremen der, jeg reagerte også på at de brukte Men-U's egen krem. Personlig kommer jeg til å kjøpe meg en D.R Harris Luxury Lather med Mandelaroma.

Hva er forresten forskjellen på en grevlingkost til 500 kroner og en til 1200? Det står at alle er laget av grevlinghår i ypperste kvalitet. Er det noen her som faktisk har erfaring og kan si at en kost til 1200 er bedre enn en til 5-600 kroner?

Men-U kosten koster jo 500 kroner, og hvis du sammenligner den med disse alternative kostene, hvem av dem gir best skum da?

1. Vulfix Pewter Super Badger til 550 kroner (kult håndtak)

http://www.barbershop.no/productdetails ... ategori=27

2. Edwin Jagger super badger

http://www.barbershop.no/productdetails ... ategori=27

Når det er samme hårtype så går det på mengden hår, og pakkingen av hår.

Men det eneste vi stortsett vet er knot-størrelsen, altså diameteren der håret er festet, men det sier ingenting om pakking, og lite(til en hvis grad) om mengden.

Min SR212 har 30mm knot, og har en mengde hår, jeg tør ikke tenke på hva den koster i Norge når jeg så prisen på Kent BK8 i Steen og Strøm...

Hm.. altså man merker jo forskjell på best badger, super badger, osv. men jeg får gode resultater med min Vulfix Pure Badger så man må vel ikke ha super badger med en gang. Men den myke følelsen av super badger mot kinnet skal heller ikke foraktes :) En del av forskjellen på prisen for kostene er vel knot-size og hvor tett den er med hår + litt ting som hvordan den er produsert, hva slags materiale som er brukt, osv. En del koster blir jo fortsatt produsert for hånd i England så da blir det jo litt dyrere, men det legger til mye sjarm synes jeg :) Jeg har veldig lyst på en Chubby, den har visst svært tett knot. Får spare litt mer i sommer...

Chubby er ikke god til oppskumming av såpe eller krem i en liten skål, da bør du ha en stor skål i såfall, men den er super god til ansiktet, så da bør du ha 2 koster en for oppskumming og en til ansiktet. jeg er kjempefornøyd med min simpson commodore, men ikke kjøp den minste pga ser at min hånd er full i skum hver gang gang når jeg bruker muhle apoteker begeret med håndtak til å skumme opp. dvs jeg har nummer en og den blir litt kort i den høye skålen, ellers anbefaler jeg simpson, har også billigkost og edwin jagger

Hei! Det var jeg som kommenterte den syntetiske kosten (som eneste omtaler) her på B. Jeg begynte med startsett kosten (Proraso/Omega), så kjøpte jeg den syntetiske for så å gå tilbake til svinebusten igen.. Nå har jeg grevling og ELSKER det :)

Hei! Det var jeg som kommenterte den syntetiske kosten (som eneste omtaler) her på B. Jeg begynte med startsett kosten (Proraso/Omega), så kjøpte jeg den syntetiske for så å gå tilbake til svinebusten igen.. Nå har jeg grevling og ELSKER det :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this