Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Norton Flattening Stone for Waterstones

Recommended Posts

Noen som kjenner til Nortons "flattening stone for waterstones"? Dette er Nortons egen flattening stone, og burde vel derfor være godt egnet for å holde en Norton vannstein plan? Prisen hos diverse amerikanske nettforhandlere ligger rundt $ 25, men pussig nok så er det ingen av disse stedene som sender utenlands. Av en eller annen grunn er det lagt eksportrestriksjoner på endel produkter, og denne steinen omfattes tydeligvis av dette. Paradoksalt nok var det ingen problemer å få tilsendt en Norton 4K/8K slipestein fra USA :roll:

Jeg sjekket også vanligvis velassorterte steder som Classicshaving.com, som har et bra utvalg av steiner ellers, men de har ikke denne planeringssteinen en gang. Er det fordi den ikke ansees som veldig egnet for oppgaven, eller er det andre ting som gjør dette?

Med en behagelig pris, og som et produkt som er spesiallaget for å planere nettopp Nortonsteiner, hadde det vært glimrende om det faktisk var effektivt, samt mulig å få tak i :!: . De fleste alternativene som omtales her på forumet, er relativt dyre i sammenligning, og jeg hadde håpet at REMA-løsningen kunne brukes denne gangen :D

Hvor alvorlig er det egentlig å bruke en Norton-sten uten å glatte den ned med noe annet først? Jeg driver jo som kjent og prøver å finne ut hva jeg eventuelt trenger for å ta steget over til "kniving", men det virker jo ikke som at alle vektlegger like mye det å slipe slipestenen ...

DMT D8C er et bedre valg.

Norton sin stein er vel grei nok, men ulempen er at den også må lappes fra tid til annen.. Har vært noen diskusjoner om dette på SRP og B&B.

Kan ikke tro at det er restriksjoner på stein?

Her finner du forøvirg fine steiner:

http://www.theperfectedge.com/

Han har også norton steinen om vi må ha den.., $28, DMT D8C koster $55 så det er endel mer, men du kan slipe ting med den, jeg har knugga litt kjøkkenkniver på den, ikke til videre stort hell, men det er dog ikke steinens feil.

$55 til dagens kurs, 275 spenn, ikke så dyrt egentlig?

DMT er desverre sabla tung, så du bør kjøpe den sammen, med annet når du først er i gang.

Har forøvrig nenvt http://www.verktoyas.no ved endel anledninger tidligere, de har DMT steiner, de har D6C, som er en mindre stein, hvorfor de ikke har tatt inn D8 serien er for meg en gåte.. har spurt, men får aldri svar derifra. men siden de er i norge, så hadde man sluppet mva og tull..

Et annet alternativ er å benytte glassplate og sandpapir, jeg har ikke forsøkt, jeg liker ikke tanken på et papir som jeg ikke klarer å få til å sitte, men mulig jet tar feil.

Hvor alvorlig er det egentlig å bruke en Norton-sten uten å glatte den ned med noe annet først? Jeg driver jo som kjent og prøver å finne ut hva jeg eventuelt trenger for å ta steget over til "kniving", men det virker jo ikke som at alle vektlegger like mye det å slipe slipestenen ...

Det er egentlig dette som er litt av rota i at flere har funnet D8EE til å være et bedre valg, den kutter raskere enn en Norton 4K, og like fint som en 8K (B&B Joel's utsagn, ikke mitt..), Da har du en stein du ikke trneger å lappe..

Men for meg så synes jeg D8EE er for rask, den chipper enkelte kniver, så det blir ikke at jeg bruker den så mye, fin papirvekt er den dog.

Noen som kjenner til Nortons "flattening stone for waterstones"?

Jeg har en og jeg kan ikke fordra den. Den gir en alfor (etter mitt syn) ru overflate og jeg ender opp med å gå over med med våtslipepapir etterpå. Den egner seg kanskje til lavere grit, men til norton 4k/8k er jeg ikke fornøyd. Vil du ha den kan du få den mot at du betaler porto'n. Ellers får du vel kjøpt den hos Howard på "perfect edge" Han sender vel til norge så vidt jeg vet, men vurder heller en DMT D8C, den er bare så mye bedre.

Hvor alvorlig er det egentlig å bruke en Norton-sten uten å glatte den ned med noe annet først?

Tja alvorlig og alvorlig... sliping av barberkniver går mye på minimalt med press på kniven og jevne konsistente drag og med ett plant bryne har du iallfall tatt vekk en variabel som kan rote det til for deg. Jeg mener at det er viktig og planer mitt Norton bryne ganske ofte, en annen ting er at brynet "fyller" seg opp med stål etterhvert og skjærer dårligere, noen runder på D8C og det er som nytt. Jeg maser fælt om den D8C'n, men jeg har prøvd både Norton flattening stone og våtslipepapir og D8C'n er i en klasse for seg.

Jeg trodde ikke at jeg slet Norton brynet så mye som jeg gjorde, satt og slipte, og tenkte jeg skulle bare lappe for å sjekke liksom..

Og wow, det var mye.. så etter det tar jeg en rask runde hver gang jeg tar opp brynet, blir stort sett bare et drag eller to over D8C'n, så det utgjør fint lite, men da vet jeg iallefall hvor jeg har steinen.

Barberer'n, har du mottatt min PM? Jeg har forsøkt å sende en melding, men er usikker på om den faktisk har blitt sendt? :ugeek:

Hvis du klikker på teksten der det står "x nye meldinger" og sjekker så utboksen, så ser du om melding er sendt. Tror du ser der om meldingen er ulest også.

Takk. Meldingen lå i ut-boksen", men ikke i "sendte meldinger". Imidlertid hadde Barberer'n fått den, så det ble visst riktig allikevel ;)

Kan slike egne seg for lapping?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... EL:US:1123

Siden den har disse hullene, kan denne være en slags tilnærming til GDLP? den koster jo noe mer enn D8C, men hvis den vil være tilnærmet hastighetsmessig GDLP så ville den jo være verdt det?

eller..?

(Aktuell stein er 10" da, men den finnes i andre størelser, og Verktoyas selger slike såvidt jeg har sett)

Til lapping bruker jeg et våt/tørt sandpapir 1000 eller 1200 som jeg legger på en benkeplate. Heller litt vann på og kjører noen sirkler i hver retning. Det er billig og fungerer utmerket. :D

Jeg har jo aldri prøvd det der, siden jeg har steiner og slikt.

Men papir.. flatt.. klarer papiret å ligge flatt uten problemer?

Ser noen bruker 6mm glassplater og limer fast sandpapiret med 3M adhesive spray, da er jeg med, men papir på benk?

Shapton steinen jeg kjøpte skulle jo også være flat, og den så jo forøvrig flat ut, men DMT'n sa noe annet...

Hører jo de som har forsøkt sandpapir for å ta bort chip i egg, men det var dårlig triks, for sandpapiret løfter seg, selv om du ikke ser det, så hele bladet blir oppripet..

Jeg har jo aldri prøvd det der, siden jeg har steiner og slikt.

Men papir.. flatt.. klarer papiret å ligge flatt uten problemer?

Ser noen bruker 6mm glassplater og limer fast sandpapiret med 3M adhesive spray, da er jeg med, men papir på benk?

Shapton steinen jeg kjøpte skulle jo også være flat, og den så jo forøvrig flat ut, men DMT'n sa noe annet...

Hvis en fukter papiret og benken så ligger det flatt, i hvertfall hvis papiret er av en grei kvalitet.

Hører jo de som har forsøkt sandpapir for å ta bort chip i egg, men det var dårlig triks, for sandpapiret løfter seg, selv om du ikke ser det, så hele bladet blir oppripet..

Det funker også å bruke 1200 papir for å ta bort nick'er i eggen, men det forutsetter at en følger litt med på den en driver med. Ett triks er å holde igjen papiret bak kniven slik at du drar i noe som sitter fast, da unngåer en at papiret reiser seg, papiret må være fuktet og ligge på ett helt flatt underlag f.eks et bryne.

Det bør vel nevnes at hvis en skal drive endel med slikt så har jo verktøyas DMT 6E steiner til 300(?) + frakt, som er verdt å vurdere i stedet for sandpapir.

- Bjørn Erik

Korrekt ved å dyppe papiret i vann sitter det fast på benken. Det går også veldig raskt å rette ut en slipestein som Norton 4000/8000, i tillegg er det veldig raskt og lett å ta ut en chip i eggen før en går over på stein.

Vi diskuterer sandpapir, DMT'er, Norton lapping stones, GDLP'er etc... også er det ikek værre enn så:

http://www.taunton.com/finewoodworking/pages/w00003.asp

Se teksten under bilde 2.. æ tru itj æ villja ha gjort det men..

Jaja, da må jeg bare få tak i en sånn, noen som har peiling på om vanlig kantstein, slike som veivesenet/MESTA bruker kan brukes til dette?

Jeg har desverre ingen bryner jeg vil ofre til å teste dette..

Eller.. jeg har et bryne fra Clas Ohlson som egner seg bare til Øks.. kanskje jeg skal ta med litt vann og sette meg ved fortauskanten en kveld :D

Hvis du tar med deg øksen i tillegg når du setter deg ved fortauskanten kan jo det bli et rimelig snodig syn. Er vel ikke umulig det dukker opp noen hyggelige menn i hvite frakker etter hvert. :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this