Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Den gamle generasjonen høvler - Dine favoritter?

Recommended Posts

Jeg regner med det er flere enn meg som har fartet rundt på ebay og ymse loppemarked i søken etter vintage barberhøvler for å innlemme de i samlingen. Foreløpig har jeg en relativt beskjeden samling gamle høvler, men jeg må si at på tross av at de har et halvt århundre på baken er de fortsatt fabelaktige og barbere seg med. Spesielt de gamle Gillette DE-høvlene jeg har er overaskende skånsomme og yter veldig bra. Jeg har en Gillette Super Speed som lenge lå ubrukt, men de siste ukene har jeg dratt den fram titt og stadig og liker den spesielt godt i lag med Derby blader. Det samme kan sies om Fat Boy høvelen min, overraskende skånsom og gir knall barberinger på tross av alderen! Jeg har også en Schick liggende, men jeg har ikke fått rotet meg til å teste den enda.

Hva er deres favoritter?

Yndlingshøvelen min er en Gillette #58, produsert i England (aner ikke når). Den tilhørte min morfar som døde for 19 år siden, og jeg fikk høvelen overrakt fra min mor da hun oppdaget at jeg hadde begynt med tradisjonell barbering. Ikke bare synes jeg det er stor stas å ha dette arvestykket, men høvelen er også meget bra! Den kjennes mye mer skånsom enn HD-en, men barberer tettere. Meget bra i kombinasjon med Feather, har jeg erfart de par siste dagene. Høvelen kan ses på dette bildet fra SOTD-tråden på B&B.

Jeg har faktisk en høvel som har tilhørt den andre bestefaren min også - enda en engelskprodusert Gillette av eldre årgang. Har ikke testet den ennå, og har faktisk ikke engang identifisert modellen. Enkelt design - tre deler som skrus sammen, og "open comb". Må se å få prøvd ut denne snart - hva er det jeg nøler med, egentlig. :)

Red.: Fant et bilde på B&B (faktisk et av vinnerbildene i den store bildekonkurransen som nylig ble avholdt òg) av en helt lik høvel, bare at min ikke er gullbelagt. Noen som vet hva modellen heter?

Hvordan vet du at det er en #58?, jeg har endel gillettes (ca 35-40 stykker), men vet ikke hvilke numre de har, bare om det er fatboy, slim etc, og datokoden..

Har sett endel bruker numre som #58 etc, men jeg hakke peiling på hva det er..

Og ikke si at det er en Toggle, da blir jeg sur på deg.. :D

Det med #58 har jeg slått meg til ro med etter at noen på B&B postet et bilde av en helt maken høvel og skrev at det var en #58. :) B&B har også en ShaveWiki der de har oversikt over noen Gillette-høvler, og bildene av #58 antyder at det er det jeg har.

Det med #58 har jeg slått meg til ro med etter at noen på B&B postet et bilde av en helt maken høvel og skrev at det var en #58. :) B&B har også en ShaveWiki der de har oversikt over noen Gillette-høvler, og bildene av #58 antyder at det er det jeg har.

Trodde det der kaltes engelsk rocket, den engelske varianten av de tidligere superspeedene:

http://wiki.badgerandblade.com/index.ph ... te_58c.jpg

Hadde vært stilig om dere kunne slengt inn noen bilder av høvlene! Kanskje litt mye jobb å ta bilde av 40 høvler, men bare et oversiktsbilde hadde vært artig å se. :) Jeg må avgårde på jobb nå, men skal ta bilder av de andre to senere i kveld.

Har du blader til schick'en?, kan evt postlegge en kasett ifall det er der du stopper..

Den typen jeg har bruker bare vanlige DE-blader. Den ser slik ut:

Hva slags type Schick er det som krever egne blader?

IMG_0486.jpg

IMG_0487.jpg

IMG_0488.jpg

Det er vel Schick Injector som krever en helt spesiell type blader? Har forstått det som at det nærmest er en egen kult omkring denne høvelen der ute. En slags "missing link" mellom DE-høvler og moderne flerblads barberhøvler. :)

Ja, P41 er en injector, glemte Schick Krona.. har jo en slik Krona selv, de kjører DE blader. Skal se om jeg husker å ta et bilde av den senere i kveld.

(var det ikke noen fotogeeker her?, kunne ha trengt noen lystips..)

Har et Nikon D80 og en SB800, blitsen er mangeganger bedre enn den innebygde så den gir bra resultat, men som du så av fotoet av arkotubene så får man litt skinn noenganger, jeg har ikke noe å bounce lyset på for å få bedre refleksjoner.

Har hatt lyst på å kjøpe eller mekke et lite foto-telt eller hva de kalles, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte for å gjøre det riktig.

Tror jeg klarte disse passe ok:

http://www.flickr.com/photos/24049122@N ... 970187527/

Men er fortsatt mye som kan forbedres...

SB800 er jo trådløs så du kan holde blitzen i hånden fra en annen vinkel, det vil redusere gjenskinnet betraktelig. Du kan eventuelt ta et vanlig A4 ark og holde det foran blitzen for å både spre og dempe lyset. Personlig bruker jeg så lite blitz som mulig. Det optimale er å skaffe seg et stativ og heller bruke lenger lukkertid og eventuelt kompensere dårlig lys med noen lamper. Det gir bedre kontroll over sluttresultatet, og bilder tatt uten blitz blir stort sett bedre om man gjør det korrekt.

mja, jeg har faktisk ikke testet, men den holder bladet godt og slikt, så det bør være mulig.

Har ikke testet noen open-combs enda, men jeg har vurdeert.. må vel ta en runde imorgen.. :)

Når jeg begynte med DE så var jeg smooth helt til kvelden, nå er jeg hårete igjen rundt 4 tiden, så om jeg strekker det litt, så tror jeg at jeg skal klare å ta tre barberinger i døgnet.. :D

Artig. Poenget med enhver form for barbering er jo i utgangspunktet å bli kvitt skjegget. Men klassisk barbering er altså så behagelig at man bare smiler og er fornøyd selv om man til slutt må barbere seg tre ganger daglig. :D

Såpass! Det er en god indikasjon på at klassisk våtbarbering øker en manns testosteronnivå. :D

Yepp, så nå har jeg startet med det samme på skallen, så får vi se om det blir samme utslag der, det hadde jo vært fint :)

Men det er iallefall helt snodig, men mulig skikkelig barbering istedet for Mach3's napping har stimulert veksten..

Artig. Poenget med enhver form for barbering er jo i utgangspunktet å bli kvitt skjegget. Men klassisk barbering er altså så behagelig at man bare smiler og er fornøyd selv om man til slutt må barbere seg tre ganger daglig. :D

Yeps, nå gjør jeg det ikke da, men det hadde vært fult mulig, og det hadde jo vært greit, fått litt omsetning på varene jeg har.

Men merker at når jeg fekter med kniven så varer det lenge, tilsvarende som de første dagene med Vision, spørs bare hvor lenge det varer da..

Husker vi "mobbet" en vi hadde på laget i forsvaret, han måtte barbere seg et par ganger om dagen for å få godkjent.. nå ser jeg problemet.. :)

Husker jeg var på Kina's største antikkmarked i Beijing. Var tonnevis av gamle høvler i enkelte boder. Dette var før jeg så lyset med DE-høvler, og jeg tenkte bare "looooooool, har folk faktisk brukte detta rælet engang i tiden" Skulle selvfølgelig tatt med et par hjem hadde jeg vært der nå.

Vel. Jeg har to gamle gillettehøvler: en gillette superspeed fra 1952 og en gillette tech ball-handle uten datokode.

Superspeeden kjøpte jeg på ebay for noen hundrelapper. Høvelen er mint og ser så god som ny ut. Rett og slett et prakteksemplar av en kjempegod høvel som jeg er veldig glad for å ha i samlingen min.

Techen fikk jeg med farmor, da den tilhørte min avdøde farfar. Denne høvelen er brukt flittig, noe den også bærer preg av. Høvelen lå bortgjemt i badromsskapet noen år, og den var rett og slett skikkelig stygg da jeg fant den. Likevel har jeg fått rengjort den skikkelig, og den fremstår nå som en lekker liten sak (i alle fall så ren og pen som den kan bli :D )

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken av de to gamle gillette-høvlene jeg liker best rent prestasjonsmessig. Jeg synes begge leverer varene og vel så det, og ikke minst er begge to veldig skånsomme på huden. Superpseeden er nok i best stand, og så liker jeg TTO-løsningen, men det er jo selvfølgelig mest stas å ha techen til farfar. Det er nok ingen tvil om at jeg hadde valgt techen av personlige grunner dersom jeg måtte ha kvittet meg med den ene :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this