Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Bryner/Stener - Hva trenger man for å komme i gang?

Recommended Posts

Dersom det er ønskelig kan jeg prøve å få inn ting fra Shapton? Ikke noe problem om dere bare vil bestille direkte fra USA, men det er mulig det kan spares en del frakt på å lage en stor bestilling. Dette er jo ikke ting som så mange kjøper, så vi kan muligens lage en gruppebestilling der alle sier hva de trenger også legger ikke jeg på noe særlig på prisen.

Dette høres ut som ein god ide.

Har avtalt ein samhandling med ein annen en men mulig han og vil med på denne.

Eg liker best når alt blir ordnet for meg å det bare er ¨å betale ;D

Dersom det er ønskelig kan jeg prøve å få inn ting fra Shapton? Ikke noe problem om dere bare vil bestille direkte fra USA, men det er mulig det kan spares en del frakt på å lage en stor bestilling. Dette er jo ikke ting som så mange kjøper, så vi kan muligens lage en gruppebestilling der alle sier hva de trenger også legger ikke jeg på noe særlig på prisen.

Er ikke sikker på om det er en god ide for lommeboka :D , men det hadde antagelig vært interessant

- Bjørn Erik

Da tror jeg at jeg skal vente litt til vi hører hva Barbershop finner ut om Shapton! :), jeg skal iallefall ha 1+4+8, GDLP, muligens en base, hadde vært kult med pond'en (bytte ut serveringsbrettet mitt :D)

Jeg er definitivt med på det! Jeg trenger foreløpig 1k 4k 8k 16k bryner fra Shapton, og hvis vi blir en del med på dette og du får litt hyggerligere priser så kanskje jeg kan ta meg råd til GDLP. Jeg har imidlertid ikke mulighet før om en måneds tid, pengemessig. Vel, jeg har jo mastercard... :D

får bare håpe det er mulig å få til forholdsvis sympatiske priser da.

Ser Shaptonstones tar ca 400 spenn for en 8K stein, 1450 for en DGLP, Tyskerne (Dick) derimot skal ha 520 for samme 8K stein, og 1800 for DGLP'n.

Også kommer frakt, mva, toll.. Dick'erne selger ikke varene uten MVA, de gjorde iallefall ikke det når jeg handla der sist, så du betaler jo mva to ganger da.. sukk

Har du fått sjekket noe rundt dette enda?

Ser ut som Japanese har endelig skjønt at de må ha en "shop", jeg brukte vel en måned og vel så det for å forsøke å få tak i chrome derifra, ble et par mailutvekslinger i starten, så ble det stille.

Etter et utall av purringer så ga jeg fan, og bestilte fra HandAmerican, som av en eller annen grunn svarte og sendte sporenstreks.. så for å ikke miste sjangsen så kjøpte jeg en av alle compoundene han hadde.. hva jeg skal bruke alt til må gudene vite, men jeg har det nåda..

Shaptons, med tanke på erfaringen med Howard, så tror jeg jeg venter, enten på at Barbershop får noe på gang, eller at jeg kjøper fra ThePerfectEdge når han får inn shaptons, det kan vise seg å bli rimelig. (uten tull..)

Ser ut som Japanese har endelig skjønt at de må ha en "shop", jeg brukte vel en måned og vel så det for å forsøke å få tak i chrome derifra, ble et par mailutvekslinger i starten, så ble det stille.

Etter et utall av purringer så ga jeg fan, og bestilte fra HandAmerican, som av en eller annen grunn svarte og sendte sporenstreks.. så for å ikke miste sjangsen så kjøpte jeg en av alle compoundene han hadde.. hva jeg skal bruke alt til må gudene vite, men jeg har det nåda..

Shaptons, med tanke på erfaringen med Howard, så tror jeg jeg venter, enten på at Barbershop får noe på gang, eller at jeg kjøper fra ThePerfectEdge når han får inn shaptons, det kan vise seg å bli rimelig. (uten tull..)

Dave svarte meg veldig fort når jeg mailet med han, men det var i forbindelse med groupbuyen hans så han var nok litt på hugget :) det virker som om det er ganske mange av de små shopene som er hobbyprosjekter, så responstider er nok litt variable.

Det er nesten så jeg angrer litt på at jeg stupte inn på den groupbuyen på KF, føler vel egentlig at jeg får bra nok egger med de steinene jeg har i dag, men så er det jo det med å finne ut hvor skarp eggen kan bli da....

For oppfrisking/vedlikehold av eggen burde du komme langt med ett 8k eller 16k. Personlig ville jeg anbefale ett yellow coticule bryne fra Howard på http://theperfectedge.com/belgian.shtml Størrelsen bør isåfall ikke være mindre enn 6"x2". Ellers er det jo en fare for at man roter til eggen istedetfor å friske den opp hvis man har null erfaring med å slipe, så et annet og "sikrere" alternativ er kanskje å få tak i en 2 eller 4 siders "paddle" strop og sette inn med diamantpasta i forskjellig korning. Jeg har aldri gått den veien selv, men man skal visstnok kunne vedlikeholde en egg i lang tid med den metoden. Hva slags korning skal du så velge? Tja, et oppsett med 3.0, 1.0, 0.5, og 0.25 grit burde bringe deg langt på vei, men som sagt jeg bruker ikke paddle selv så andre med mer erfaring enn meg kan gi deg bedre råd på det punktet :)

Ang Paddle, det er diskutert mye om hva man skal ha på den siste siden, 0.25 diamant eller 0.5 chrome.

Mange sier at 0.25 chrome vil gi det en veldig harsh egg, mens 0.5 chrome gir en mykere og like så fin egg når det gjelder skarphet.

Årsaken til dette er pga både grit, men også fordi diamant er kornet i sin fasong, mens chrome er rund i sin fasong, og gir en mykere egg av den årsak.

Jeg har 0.25 diamant, men har ikke forsøkt den enda, men på min paddle så bruker jeg 3, 1, 0.5 diamant og 0.5 chrome.

Med litt marginer, så er 3.0 micron ca i ballparken til en 8K stein, 1micron rundt 16K i stein, så hvis du har fått en kniv slipt opp, og fått finish på 16K stein, så ikke start på de to første sidene på paddlen, da bryter du bare ned det som allerede er gjort på kniven. Disse to sidene vil heller være en vurderingsak å bruke alt etter hvor sløv kniven er, er den litt sløv, forsøk 1micron, sløvere forsøk 3micron.

Mange bruker kun paddles/strops/pasta for å vedlikeholde kniver, og kommer langt med det, men det kan være greit å vite at lær er mykt, stein er hardt, så selv om det kan se ut å være en billig og enkel vei til målet, så vil dette over tid avrunde bevel, noe som over tid vil gjøre det vanskelig å holde kniven skarp.. så en stein eller to kan være kjekt å ha. (Det er jo litt morsomt med steiner også da.. :) )

Ellers er det verdt å merke seg at ThePerfectEdge nå selger shapton steiner, prisene ligger ikke ute, men send en mail så får du svar.. måten han sender på er fin for oss her i norge :)

Det er nesten så jeg angrer litt på at jeg stupte inn på den groupbuyen på KF, føler vel egentlig at jeg får bra nok egger med de steinene jeg har i dag, men så er det jo det med å finne ut hvor skarp eggen kan bli da....

Hvordan gikk dette?, ble det steiner av det?

En annen forhandler som nylig har begynt å selge Shapton er faktisk classicshaving.com, men inntill videre er det kun 16k og 30k de har inne. Pluss Diamond on Glass Lapping Plate. Med tanke på de hinsides fraktprisene classicshaving har er de vel uansett ikke de man bør bestille slikt fra, men om man kun trenger en av stenene og skal bestille noe annet fra de er det vel verdt å nevne at de nå fører shapton.

Hvordan gikk dette?, ble det steiner av det?

Det funket fint, ikke tok det lang tid før steine dukket opp heller. 16K er en fin sak :)

En annen forhandler som nylig har begynt å selge Shapton er faktisk classicshaving.com, men inntill videre er det kun 16k og 30k de har inne. Pluss Diamond on Glass Lapping Plate. Med tanke på de hinsides fraktprisene classicshaving har er de vel uansett ikke de man bør bestille slikt fra, men om man kun trenger en av stenene og skal bestille noe annet fra de er det vel verdt å nevne at de nå fører shapton.

Howard på theperfectedge.com har også Shapton, han har realistiske fraktpriser etter mine erfaringer.

Det blir nok theperfectedge jeg ender opp med å bestille fra om/når jeg får ut fingeren for å bestille bryner, så det er godt å høre at fraktprisene ikke er så ille. :) Asbjørn, du nevnte at han sender ting på en måte som er fint for oss i Norge? Betyr det at han er villig til å markere pakken "hyggelig"?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this