Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Bryner/Stener - Hva trenger man for å komme i gang?

Recommended Posts

Det har jo allerede kommet veldig mye god informasjon rundt dette emnet her på forumet, men jeg tenkte det kunne være greit å ha en plass for å få samlet en del forslag for hva man trenger for å komme i gang med å slipe og vedlikeholde sine egne barberkniver. Jeg regner med at jeg ikke er alene om å sitte med et par kniver og lysten til å kunne stå på egne ben er selvfølgelig stor. Det som hadde vært supert var å få på plass f. eks. tre forslag:

- Budsjettløsningen: Det absolutte minimum for å komme igang.

- Normalen: En samling av stener/bryner som gir mye for pengene. Ikke altfor kostbart, men en pakke som dekker de fleste behov.

- Millionæren: Det beste av det beste uten at pris er en faktor.

Jeg tenker ikke på stropper o.l., altså kun hva man trenger av stener eller bryner.

Forhåpentligvis kan dette bli en god ressurs for oss som står helt i startgropa når det gjelder vedlikehold av barberkniver. :)

Jeg er veldig interessert i Busjettløsningen (rettere sagt Studentløsningen :)). Har to kniver liggende (faren min kjøpte dem til meg på en antikvitetsmesse - det virker nesten som om han aktivt prøver å påføre meg RAD ...), men har naturlig nok ikke vært i nærheten av å teste dem, siden en del sliping og stropping ser ut til å trengs. Men jeg har utrolig lyst til å prøve knivbarbering.

Antikkmesse?, hvor finner man slikt?

Spørsmålet er jo om knivene er i slik forfatning at det er verdt å slipe de, endel kniver er desverre i dårlig shape, og ser at folk som samler kniver bare har de for å ha de, driter i hvordan de ser ut. Ser at kniver tydeligvis må ha samlerverdi selv om halve eggen er brutt av.. meerklig.

Jeg kjøper aldri en gammel kniv uten at jeg ser jeg kan fikse den opp, skrot har jeg da nok av :)

Antikkmesser: se her for en oversikt over messer og markeder i Norge.

Knivene ser for meg ganske restaurerbare ut - de har ingen synlige skader, jeg bare antar at de ikke har vært brukt på temmelig lenge, og trenger en overhaling for å komme tilbake i form. Ellers begynner særlig den ene å få litt rustflekker, men det virker jo som at det er mulig å polere bort en god del av sånt? Har sett noen før-og-etter-bilder på B&B av kniver som har sett enda verre ut. :)

Oi, der var det mye messer gitt.. må sjekke litt.. :)

Ja, rust er ikke så farlig dersom det ikke går dypt, litt sandpapir og tid går langt.

Forslag til budsjettløsning:

Norton 4k/8k. En allsidig stein som ikke koster så alt for mye. Med litt trening kan man få overraskende bra barberinger rett fra 8k. Den kan også suppleres med Chinese 12k http://www.classicshaving.com/catalog/item...944/5202698.htmsom også er forholdsvis rimelig (jeg har aldri prøvd chinese 12k selv, men den får bra tilbakemeldinger). For vanlig vedlikehold og oppfrisking av eggen burde man komme langt med dette oppsettet.

Forslag til normalen:

Samme som over pluss en stein til å fjerne større "chips" og "bevel setting" f.eks Norton 1k, eller en DMT D8E 1200 grit. Hvis økonomien tillater det ville jeg nok også vurdert en coticule/ belgian blue combo istedet for eller i tillegg til chinese 12k. Og da har man etter hvert fått så mange steiner så det svarer seg å kjøpe en DMT D8C til å avrette brynene med.

Her må det forresten også føyes til at med min begrensete erfaring Med Shapton "ceramic on glass" bryner så ville jeg droppet det meste over unntatt coticule/belgian blue og kjøpt Shapton serien i følgende grit, 1k-4k-8k og 16k. Det behøver ikke bli så dyrt hvis man dropper lapping plate'n deres i første omgang og bruker DMT'n istedet.

Millionæren:

Denne er vanskelig, men jeg vet det skal være en del naturlige steiner fra Japan som skal være suverene til polering av eggen. Disse skal visstnok være ganske dyre, men dette vet jeg egentlig alt for lite om.

Takk takk!

Jeg tror jeg kommer til å starte med Shapton 4k, 8k og 16k samt en DMT D8C nå i første omgang. Vurderer og slenge på en 1k i tillegg, kommer litt an på kronasjebeholdningen når jeg skal bestille. Hvor viktig er egentlig en 1k bryne hvis man i utgangspunktet kun skal vedlikeholde en kniv?

1K er fin når du skal sette bevel (men dukan også gjøre det på 4K, tar bare litt lengre tid), ellers er den fin til å ta ut chip'er om du har fått det. Men du kan også bruke 4K der... med lengre tid.

Ok, jeg får se hvor mye ekstra en 1k vil utgjøre når feriepengene dukker opp. Om det ikke er allverdens, så er det jo greit å ha et rimelig komplett oppsett.

Noen kommentarer på startoppsettet mitt forresten?

Tror du får en bra kombinasjon, når du først bestiller så gjør det sikkert lite om du slenger på en 1k stein, Shapton steinene er lette, min 16K veier 385 gram, og en DMT veier 1100 gram.

Så en ekstra shapton til ca 200 norske betyr fint lite fra eller til på porto/totalpris.

Du må imidlertid være klar over at lapping av en Shapton tar uendelig lang tid på en D8C, D8C er ypperlig for Norton, belgiske, kineskisk ogsåvidere, men akkurat på Shapton så er det mer tidkrevende. Vi snakker timer kontra minutter hvis man sammenligner med GDLP steinen.

Det som er så sabla synd, er at GDLP steinen til Shapton koster $289, som blir noen kroner, selv med lav dollarkurs (håper den holder seg lav en stund så jeg får kjøpt den...)...

Shapton steinene er og skal være rimelig flate i utgangspunktet, men D8C'n viste noe annet, men det er altså den intielle lappinga som er verst, senere under bruk så blir det ikke så mye jobb.

Hadde du bodd i nærheten av noen som allerede hadde kjøpt GDLP'n så tror jeg at jeg ville vurdert å sjekke for den initielle lappinga iallefall, å fått lappa den første gang på denne.. Men sjekk den først om den er nært eller ikke, er den nært flat så går det iallefall raskt å gjøre det med D8C, hvis ikke blir det sommerjobb.. :)

Btw, etter at mine siste 7 bestilte bryner er i hus, så er 1+4+8+GDLP som står på lista, må bare ha flere Shaptons.. :)

Bare så det er sagt, når jeg sier Shapton.. så mener jeg på GlassStone serien..

Får satse på at jeg er heldig og at de er relativt flate, kan ikke ta meg råd til noe mer enn en D8C nå i første omgang. Om de viser seg å trenge en del planing så får jeg heller stå over styrketrening for en uke og heller satse på sliping! :D

:), ikke mye styrke som kreves, litt utholdenhet kanskje.. og tolmodighet.

Man skal ikke bruke press når man gjør dette.. blir litt fristet, men.. :)

Bare sånn til orientering, jeg mener det er craftsmanstudio.com som ikke sender til Norge, sendte nemlig mail til de og spurte når jeg skulle ha mine Shaptons og svaret var nei. Jeg prøvde å finne mailen som bekreftet dette, men den hadde jeg selvfølgelig sletta :(

De andre der på lista er problemfritt.

Jeg tror jeg kommer til å starte med Shapton 4k, 8k og 16k samt en DMT D8C nå i første omgang.
Noen kommentarer på startoppsettet mitt forresten?

Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd :D

men jeg er enig med Asbjørn, har du råd så bestill 1k i samme slengen.

De er visstnok utsolgt på 1k på shaptonstones.com nå, men nye er visst underveis :D

Får satse på det! Kommer nok ikke til å bestille før slutten av juni, så forhåpentligvis er alt tilgjengelig da. :)

Er det forresten noen av stedene som selger Shapton som er hyggelige når det gjelder prismarkeringen av pakker?

Nærmere høsten kan det tenkes at noe er å få tak i fra tyskland også, Shapton sier at Dick tar inn flere steiner. Det er også ei sjappe (uten navn foreløpig) i danmark som kanskje tar de..

Siste info jeg fikk pr mail:

As per your inquiry, Dick GmbH will increase some items

for their autumn catalogues. Also one reliable sales

partner in Denmark is considering the sales for

Scandinavian market.

By the way, we are working on new catalogs for Glass

Stones. Some new technical information will be introduced.

Those will help you understand how those stones work.

Er det forresten noen av stedene som selger Shapton som er hyggelige når det gjelder prismarkeringen av pakker?

Jeg ville forsøkt å spørre om det i en bisetning om det er mulig med annen markering.

Det påstås at det er veldig strengt på slikt i usa, de som sender kan få straffer etc.

Men jeg merker meg at om du benytter fedex.. så går det ofte bra..

Ser de heter Professional og ikke GlassStone, så det er kanskje ikke de samme typene som du har barberer'n?

Professional er noe annet ja, bra steiner det også, men mener å ha lest at glass stones serien er å foretrekke til barberkniver.

Ellers, skulle hatt noe slikt etterhvert:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=21550

Hvis det er selve oppbevaringskassa du mener så stopper det vel ikke med en Asbjørn :lol:;)

Glass stones er å foretrekke pga pris, glass-backing etc.

Pro serien er som vanlige bryner, når du nærmer deg slutten så må du kaste skjit, brynet kan warpe, og du får ikke noe glede utav det. GlassStones derimot er beskyttet av glasset, så du kan bruke de helt til det siste.

Var kassa jeg tenkte på ja, nei, må vel ha flere enn en.. :), en for de steinene jeg har, en for shaptons (når jeg får mer enn en), en for alle pastaer og abrashives.

Driver og jåler med plastkasser nå, men det blit litt styr pga tørking og slikt.

Dersom det er ønskelig kan jeg prøve å få inn ting fra Shapton? Ikke noe problem om dere bare vil bestille direkte fra USA, men det er mulig det kan spares en del frakt på å lage en stor bestilling. Dette er jo ikke ting som så mange kjøper, så vi kan muligens lage en gruppebestilling der alle sier hva de trenger også legger ikke jeg på noe særlig på prisen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this