Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
bjornaha

Hjelp til en nybegynner

Recommended Posts

Hei!

Dette var mer utfordrende enn forventet :)

Jeg har tidligere brukt Mach3 og Fusion, men har nå avansert til 39C slant med Merkur-blader.

Først og fremst synes jeg ikke den nye høvelen tar på langt nær like godt som de triste Rema-alternativene. Etter tre til fire runder, er jeg enten fortsatt skjeggete og ujevnt barbert eller ganske så sår. Jeg har forsøkt å legge forskjellig press på høvelen; alt fra lett press til kun vekten av hodet, og eksperimentert med vinkel. Benytter for øvrig kost, og synes jeg får til et brukbart skum.

Jeg gir selvsagt ikke opp, men håper på tips fra erfarne brukere, da jeg sikkert har tråkket i en nybegynnersalat med begge føttene. Har virkelig lyst til å lære dette :)

PS: Har forresten sett YouTube-videoene av barberingsguruen.

hvilke blader bruker du?

Kan ikkje gi deg noe gode råd eg siden eg har gått over til kniv etter bare å ha prøvd skikkelig høvel eit par ganger, men prøvde da eit par forskjellige merker på bladene og merket enorm forskjell.

Prøvde først merkur bladene og ble så sårete som eg aldrig har vert før.

Deretter prøvde eg feather og gillete og det ble bedre, lurte på om eg bare hadde gjort noe galt første gang så eg prøvde ei gang til med merkur og det ble fortsatt blodigt.

Prøvde så med Shavette og beste eg har prøvd til nå :D

39C Slant er nok ikke den beste høvelen å lære seg DE-barbering med, men det er jo litt sent å komme med nå. :D Uansett vil jeg tippe vinkelen er problemet. Å holde korrekt vinkel over problemområder som haken vil ta litt tid og det er dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å eksprimentere seg frem til hva som fungerer best med ditt ansikt. Får du en tett barbering på de relativt lette områdene som kinnene dine? Er det noen områder som fremstår tettere barert enn andre? Hvis ja kan det igjen tyde på at vinkel og teknikk må finpusses. Som DocHolliday sier er heller ikke bladene du bruker noe særlig å skrive hjem om. Både feather og Gillette som barbershop fører er betraktelig bedre. Førsnevnte er normalt sett ikke å anefale helt i starten da de er veldig skarpe og særlig i lag med en slant kan det muligens bli for agressivt. Optimalt sett ville nok Derby Extra eller Isrelli blå vært et bedre valg nå i starten, men de må bestilles fra f. eks. westcoastshaving da barbershop ikke fører de per i dag. Wcs har også en utmerket prøvepakke med litt forskjellig blader, den er relativt billig og er perfekt for å finne ut hvilke blader du trives best med: http://westcoastshaving.com/index.php?main...4ed93dc114b8907

Jeg ser du har prøvd med litt ulikt press på høvelen. Jeg vil tippe det er noe av årsaken for at du har endt opp litt sår noen ganger, slike høvler skal en aldri bruke særlig med press på.

Barberer du deg per i dag kun med hårene for hver passering eller har du begynt å ta passeringer på tvers av hårene? Det kan også hjelpe på for å få en tettere barbering. Det sagt, så kan det muligens være lurt å vente til teknikken sitter såpass at du får en relativt tett barbering ved å kun barbere deg med hårene før du begynner med slikt.

Det kan også hjelpe på for å få en tettere barbering. Det sagt, så kan det muligens være lurt å vente til teknikken sitter såpass at du får en relativt tett barbering ved å kun barbere deg med hårene før du begynner med slikt.

+1

Ikke start med 3-4 runder, ta det rolig, start kun med hår-reduksjon, ellers vil du bare skape deg problemer, og tilslutt legger du bort høvelen og går tilbake til fi.

1. 38C er et utmerket supplement til 39C, og du burde egentlig ha startet med denne.(eller 34C, men utseendet på 38 stemmer med 39..)

2. Test andre blader, Gillette er din venn, start der, og finn feelingen for det, så kan du begynne å eksperimentere med andre blader, jeg har til dags dato ikke hørt noen som har problemer med gillette bladene, men med feather og merkur er det blandet..

3. Forarbeidet er alt, med Mach3 så trengte du ingenting, nå trenger du litt mer tid der, poenget er mykgjøring av hårene.

4. Ikke forvent BBS.. Bare ta et eller to trekk med reduksjon, slik at du finner formen, og blir komfortabel med miljøet. De avanserte stegene kan du ta når du har gjort dette en tid, man blir gjerne ivrig, men det går skjelden bra (Vel, få vil innrømme det da.. ).

5. IKKE bruk ATG.. ATG kan være greit, men ikke nå.. ikke mens du sliter med andre ting, jeg måtte gå en uke uten barbering fordi jeg ble lit ivrig med Slant, Feather og ATG.. sukk :)

6. Vinkel er alt.. bladet skal være ca 30 grader imot huden, regner med du er der, men forsøk bare, ta det rolig.

7. Skyll og påfør skum mellom hver barbering, antar du er der, men jukser du, så får du problemer. bruker du en god krem/såpe, så merker du fort at gliden ligger igjen i huden bare du fukter med vann, veldig greit når du skal ta de siste håra som står igjen.

8. Finn deg en god soothing balm for etterarbeidet, nytelse etter jobben er viktig.

Lykke til!

Takk for gode svar, alle sammen!

Hehe, ble advart mot 39C som førstegangshøvel av Barbershop-eieren, men tok likevel sjansen :D

Jeg tar noen passeringer på tvers av hårene. Barberer jeg kun med hårene, får jeg en relativt jevn barbering, men jeg synes ikke høvelen tar noe særlig. Er svært grundig med forarbeidet (les varm dusj, rens, oppvarmet skumbolle).

Skal forsøke med Gilette-blader. Så til min store overraskelse at de selges på butikken i nabolaget :)

La det gå litt tid før du er kritisk til resultatet, om så det ikke er så supertett som du vil ha det, så får det være, i starten. Bedre å få ting til å fungere ellers før man tilnærmer seg bbs..

Selv har jeg merket meg at hårveksten har blitt mye bedre etter at jeg gikk over til DE, tettere, jevnere, og det påvirker også resultatet mye.

Er det noen her inne som i det hele tatt hart hørt om noen som har begynt med DE-barbering uten å utvikle AD? :)

Er vel et par særinger på B&B som er helt strikte på det og har kun en kost, en såpe og en høvel. Men, det er vel sånn ca. 2 av 8000, eller noe i den duren. :D

*AD... Det må bare komme..

Alle sier at DE er myye billigere enn dagens Gillette produkter.. i min erfaring.. vel.. det er morsommere.. Nok om det.

Det med at DE er billigere enn "moderne" barbering er en høyst teoretisk betraktning. Det fungerer ikke sånn i praksis. :)

Nei, etter 40+ høvler, 5 kniver (og 9 kommende), 2 koster, 13 såper, 20 kremer, et par tusen blader, 8 bryner ( og 7 innkommende), så kan jeg vel si meg enig i det.

Jeg har fått min lillebror på 23 år, frelst på dette. Så jeg er begynt å gi han de kremene/såpene jeg bruker minst. Da er det en "sunk cost" og jeg har da en "grunn" til å kjøpe noe nytt.

(it is not a lie if you believe it yourself. George Constanza)

To koster? Så da er det iallefall en av de mange AD'ene du ikke lider av. :D

Vel, har egentlig 4, en gammen svinebust som jeg ikke har kastet enda, det er den første jeg kjøpte så det er vel derfor den ligger der enda. Har også en slags badger kost jeg kjøpte på ebay, men knotten datt ut, og etter at jeg fjernet alt limet, så ser jeg at knotten er for liten for håndtaket, så den ligger og slenger.

Når jeg kjøpte SR-212 så merker jeg at jeg må forske mer på dette, men koster er litt værre å oppbvare, så intil jeg får skaffet et stativ så jeg får montert denne på veggen, så avventer jeg litt.

Har forsøkt å melde meg på denne B&B kosten, men tror ting stoppet opp der.. :)

Men vil ha noen andre koster, men vet ikke hvilke enda, må ha noe som er litt stivere som ikke flopper for mye, noen som er mindre.. reisekost må jeg ha, ogsåvidere.. klarer bare ikke å bestemme meg.

(SR'n var forøvrig helt topp når jeg dro av skallen imorges.. )

Jeg har fått min lillebror på 23 år, frelst på dette. Så jeg er begynt å gi han de kremene/såpene jeg bruker minst. Da er det en "sunk cost" og jeg har da en "grunn" til å kjøpe noe nytt.

(it is not a lie if you believe it yourself. George Constanza)

Mja, har en ulempe der, dårlig med brødre...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this