Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Rediscovering the Barbershops

Recommended Posts

Fant en strålende artikkel på SRP :!: .

Den tar for seg savnet etter originale, gammeldagse, mannlige, amerikanske barbershops, kontra hva som har erstattet disse - nemlig illeluktende salonger med tyggegummislafsende og hippe hunkjønn (av begge kjønn?) som forgjeves forsøker å småprate med sine mannlige kunder, samt en stor mangel på forståelse for hvordan en mann skal klippes (og barberes). Kan kanskje ikke sammelignes helt med norske forhold, men allikevel.........

http://artofmanliness.com/2008/05/20/re ... arbershop/

Lang, men god :D

Flott artikkel! Vi kunne jo kanskje lagt ut salonger i Oslo som bærer et preg av den tradisjonelle atmosfæren i denn tråden?

Jeg klipper meg i alle fall hos Freddy Larsen på Grønland (på andre sida av gata ved Politihuset). Det er en frisør av den gamle skolen, alltid en god historie på lager og veldig hyggelig! Koster 190 for en klipp om jeg ikke husker helt feil, i alle fall mye billigere enn på de fleste andre salonger. En god klipp uten ekstra dilldall, men samtidig er han veldig nøye. Jeg er veldig fornøyd hver gang jeg har vært der i alle fall!

Jeg blir oppringt av en som heter Graham hos Truefitt & Hill ca. en gang i måneden for å høre litt hvordan ting går, osv. (de er veldig hyggelige hos T&H, det skal de ha!) Han har i alle fall sagt at jeg bør ta meg en tur over til London for å besøke barbersalongen, hilse på de hos T&H, osv. Tror jeg skal vurdere det ganske sterkt fremover, hadde vært stas! Jeg har blitt barbert med kniv en del ganger mens jeg bodde i USA, men har aldri vært på en slik erkebritisk salong. Nesten så vi skulle tatt en London-tur hele gjengen her og besøk alle salongene der :D

Ja, hadde vært fint med en oversikt over hva som finnes, hvem som gjør hva etc.

Ble lei av Nikita og slike rælplasser, så jeg kjøpte en maskin og snaua skallen istedet :D

Ja, hadde vært fint med en oversikt over hva som finnes, hvem som gjør hva etc.

Ble lei av Nikita og slike rælplasser, så jeg kjøpte en maskin og snaua skallen istedet :D

Jeg gjorde det samme i fjor, 12mm på maskina :D Nå er det som oftest klipp hos Larsen, men det er ganske digg å ha litt kort hår på sommeren egentlig.

12mm ble feight:), jeg gjorde tilsvarende i starten, men nå drar jeg av det som er mulig med maskina. Problemet er at jeg har dårlig med øyer i nakken så det tar litt tid å sikre seg at det ser bra ut, presterte å sette igjen en stripe engang, men ingen turte å kommentere :D

det er godt med snau skalle, etter at man har blitt vandt til det, og siden jeg jeg er rimelig tynnslitt på toppen allikevel så syntes jeg det var likegreit å flærre skjitn av, enn å starte med hentesveis og gudene vet hva. (har vel heldigvis gått av moten idag). Muttern forsøkte å pushe på meg alle mulige remedier som skulle gi bedre hårvekst og greier, men, shit, la livet gå sin gang..

Har etterhvert lurt litt på om jeg skal ta skrittet litt lengre, og bruke høvelen, men er redd det blir et blodbad så foreløpig er det bare maskinel jobb.. men får se om jeg tar den lengre ut snart. Har sett litt på headblade og slikt, mulig det vil hjelpe meg igang om ikke annet..

Nesten så vi skulle tatt en London-tur hele gjengen her og besøk alle salongene der

Get together i London med Bar(ber) runde hadde vært noe :mrgreen:

12mm ble feight:), jeg gjorde tilsvarende i starten, men nå drar jeg av det som er mulig med maskina. Problemet er at jeg har dårlig med øyer i nakken så det tar litt tid å sikre seg at det ser bra ut, presterte å sette igjen en stripe engang, men ingen turte å kommentere :D

det er godt med snau skalle, etter at man har blitt vandt til det, og siden jeg jeg er rimelig tynnslitt på toppen allikevel så syntes jeg det var likegreit å flærre skjitn av, enn å starte med hentesveis og gudene vet hva. (har vel heldigvis gått av moten idag). Muttern forsøkte å pushe på meg alle mulige remedier som skulle gi bedre hårvekst og greier, men, shit, la livet gå sin gang..

Har etterhvert lurt litt på om jeg skal ta skrittet litt lengre, og bruke høvelen, men er redd det blir et blodbad så foreløpig er det bare maskinel jobb.. men får se om jeg tar den lengre ut snart. Har sett litt på headblade og slikt, mulig det vil hjelpe meg igang om ikke annet..

Nå har brukt brukt høvelen på toppen i snart 8 år, og faren for blodbad er faktisk ganske marginal; faktisk nesten fraværende. Dvs, jeg innrømmer at jeg ikke tør å bruke en DE- høvel der. Her må jeg krype til korset og innrømme at jeg der faktisk bruker en Gillette Fusion, sammen med Head Slick barberkrem. Og rett skal være rett (til tross for valg av høvel), resultatet blir utmerket. Glatt som en barnerumpe. trikset er å barbere seg rimelig ofte så det ikke blir store jobben hver gang. Greier heller ikke se at jeg på noe tidspunkt kommer til å tørre å prøve en DE på toppen. Er jo litt vanskelig å ha full kontroll der, og huden og håret er jo annerledes enn i ansiktet.

Men når det er sagt, den høvelen ligger jo ikke akkurat åpent fremme på badet. Har jo tross alt ett rykte å tenke på;)

Det var DE høvel jeg tenkte på ja.. men jeg har en schick P41, tror den kanskje ville fungere bra. Ellers har jo Jimbo på SRP en video der han bruker barberkniv på toppen.....

Ellers sier de jo, kremt., at venus fungerer bra på toppen kasettene tilden har vel sån glidemiddel forran og bak bladene så man får ekstra smøring, men jeg tror ikke jeg shopper de enda :D

Det er liksom første gangen som altid er vanskeligst da.. tanken var at hvis jeg først starter, så burde det være enkelt å vedlikeholde, nå blir det noe tid imellom jeg tar fram maskina, så jeg er lite konsistent i look'en.. :D

Det høres utrolig digg ut å slippe alt dillet det å ha litt lengde på håret innebærer... Men, tror ikke jeg har mot nok til å ta maskina fatt og rake skallen, selv om det frister særlig nå om sommeren! Jeg har alltid hatt ganske så mye hår, så jeg er jo vant med det. Optimalt sett burde jeg vel ha skjegg i tillegg til beatles-frisyre, ymse buttons og andre rariterer for å blande meg inn blant mine relativt alternative medstudenter på HF-fakultetet. :D

Kanskje jeg skulle gjøre det som et sosialt eksperiment... :lol:

Det var forresten en meget god artikkel. Jeg har alltid hatt lyst til å barbere meg i en gammel barbershop av en fyr med hvit frakk, sigg i munnen mens radioen spiller 50-talls klassikere i bakgrunnen. Ah, hvor herlig er ikke bilder som dette:

barber4.jpg

Var ute å spiste på egon i karljohan for en uke eller så siden, og der var det et par som passerte som så ut til å ha et slikt eksperiment på gang, to stykker med hver sin "hanekam", en oransje, og en grønn.. ikke vanlig hanekam, men så ut som lange pinner som stakk ut over hodet.. Ikke ulikt frihetsgudinnen, men istedet for rundt hodet så var det altså over..

Ser jo morsomt ut.. :D

Det er en fyr på SRP som snauer skallen med barberkniven. :shock: Jimbo heter han - mener å ha sett en video av ham også.

Det går faktisk fint å ta skallen med kniv, vel,iallefall det jeg ser i speilet, må bruke høvelen i blindsonene..

Blir ikke jeg bruker kniv da, men jeg har gjort det et par ganger for å teste, mye hår der når du vil teste skarpheten på kniven :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this