Jump to content
Barbershop.no forum
barberer'n

Shapton "ceramic on glass" bryner

Recommended Posts

Tja, jeg brukte vel noe slikt som 6-7 min på hver stein, brukte kun steinens egen vekt gjennom hele prosessen.

Off.. jeg brukte flere timer på min stein.. og har enda et hjørne som ikek er ferdig, men der kommer ikke brynet allikevel, så det går.. jeg ble lei.. veldig lei.. funka ikke med et par øl heller.

Off.. jeg brukte flere timer på min stein.. og har enda et hjørne som ikek er ferdig, men der kommer ikke brynet allikevel, så det går.. jeg ble lei.. veldig lei.. funka ikke med et par øl heller.

Jeg la merke til en ting med den gdlp'n, selv etter de tre Shapton brynene var den like grov. På D8C'n min har overflaten gått fra grov og hurtigslipende til fin og skilpaddeslipende. Og det etter å ha lappet bare norton som er en god del "bløtere" enn Shapton.

Jeg har chrome ja.. skal du ha? (flytende, pasta, pulver... )

Har du noe å selge så hadde det vært glimrende, men flytende, pasta eller pulver, se det vet jeg ikke.. hva er det man pleier å bruke på lærstropper da?

Tja, du bruker det du vil liksom, jeg kjøpte alt siden jeg endelig fikk kontakt med HandAmerican, kjøpte det og to typer boron, to typer silicon carbide pasta etc.. :D

Fordelen med pulver er at du kan blande med det medium du vil basert på hvor du vil benytte det. f.eks så er det ulurt å mikse med vann om du skal benytte det på balsa, siden vann reiser fjøra, men på lær bør du blande med olje (mineralolje eller tilsvarende), eller blande det med strop-dressing, noe som ikke skader læret eller får læret til å råtne.

Det var du som bodde langt vækkistan ja?, hadde alle bodd i oslo så kunne man tatt en fredagspils og utveksla ting:D

Bor i Vestfold så avstanden er vel overkommelig, hadde vært moro å testa ut det krom greiene, får prøve å finne ut hva jeg skal bruke det på først? Har du fått testet det ut noe særlig eller? Det får jo veldig skryt på srp iallfall.

Jeg har chrome og diamant på balsa og lær.

Har også kjøpt noen biter med lær så jeg har laget meg noen 8x3 biter som jeg skal teste med.

Virker som om chromen fungerer bra ja, men er litt usikker siden jeg ikkefår sammenlignet med noe, jeg tester jo litt mye så det går litt fort iblant.

Regner med du har sett denne:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... orial.html

Ellers, boksen jeg kjøpte med pulver, der innholdet har ca samme volum som en mama-bear såpe, så det er en temmelig heftig mengde pulver, når man ser hvor mye (lite) man benytter i den tutorialen.

Chrome-pastaene, er i volum marginalt mindre enn proraso pre/post boksen..

Jeg syntes det ble lit lite når jeg gjorde det slik da.. så jeg malte likegodt hele fjøla :)

Det har vært litt diskusjon om grønn og overhoning, noen påstår man overhoner lett med mye grønt, men endel seniorer på SRP sier at du er ikke i nærheten av å overhone med HA's grønne, så jeg tror jeg er safe.. har ikke merket noe til overhoning enda, dvs, jeg er ikke sikker på om jeg er kar om å se det enda, men mikroskopet sier meg at jeg ikke har overhona så da så.. :)

Jeg pleier å avslutte med diamantpasta også går jeg rett på lærsiden på stroppen, linsiden bruker jeg så å si aldri, jeg har en flatbed hone fra handamerican med et spesielt "nuppete" lær på som jeg synes fungerer bedre enn linsiden. Nå når jeg prøvde den ss Dovo'n så gikk jeg derimot rett fra 16k til lærsiden bare for å teste ut litt og det fungerte veldig bra, faktisk mer enn bra nok.

Og der var det en til som fikk lyst på Shapton 16K :D

Spørs om det blir en slik en etter hvert, eventuelt en Japansk naturstein, vipper litt i mellom de to variantene nå, mange vanskelige avgjørelser her :D

- Bjørn Erik

Kanskje et sidespor fra den pågående diskusjonen om Shapton bryner, men som en novise på sliping og slipeutstyr :geek: , hva mener andre her om å avslutte sliping på en Norton 4K/8K med en Natural Polishing Water Stone, som denne kinesiske?

http://www.classicshaving.com/catalog/i ... 202698.htm

Vil denne passe inn i en pyramide med 4K, 8 K, ovennevnte stein, eventuelt linsiden av en stropp og deretter avslutning med skinnsiden?

Kanskje et sidespor fra den pågående diskusjonen om Shapton bryner, men som en novise på sliping og slipeutstyr :geek: , hva mener andre her om å avslutte sliping på en Norton 4K/8K med en Natural Polishing Water Stone, som denne kinesiske?

http://www.classicshaving.com/catalog/i ... 202698.htm

Vil denne passe inn i en pyramide med 4K, 8 K, ovennevnte stein, eventuelt linsiden av en stropp og deretter avslutning med skinnsiden?

Den er vel en av flere aktuelle avsluttere, har ikke prøvd den selv, men den har ett bra rykte etter det jeg har lest, ett par andre alternativer er vel Spyderco UF, eller en coticule.

Selv har jeg prøvd både UF'n og coticulen, og har følgende erfaringer med de:

UF'n fungerer mye bedre hvis den "lappes" selv om produsenten sier den er flat, da den har ett slags sirkulært mønster i overflaten fra fabrikk, "lappet" min med en DMT 1200 og fikk en stein som gikk fra en helt grei en til å bli veldig bra.

Coticule'n min gir en egg som føles mye mykere mot ansiktet, dvs eggen føles ikke så skarp, men gir meg akkurat den samme barberingen som eggen fra UF'n. Coticulen er noe dyrere enn Spyderco'n, i hvertfall hvis du sammenligner priser på begge i utlandet.

Mener og tror at hvert av de tre alternativene burde fungere bra for å lage en egg som er verdt å barbere seg med.

- Bjørn Erik

Aha - Chinese er det samme som Kinesisk :roll::oops: . Dette burde jeg har fått med meg under andre emner, men da var det oppklart.

Fulgte linken din, og leser at denne steinen er meget langsom i bruk, samt vanskelig/tidkrevende å lappe. Tror jeg kanskje legger den på is, og ser meg heller om etter andre alternativer.

Venter nå spent på Norton Flattening steinen fra Barberer'n, og har anskaffet en 8 mm glassplate samt vannslipepapir med 240 korning for å eventuelt måtte lappe denne. Jeg var egentlig ute etter 220 korning, men dette var ikke å få tak i der jeg lette. Antar at 240 også er greit, men at det tar litt lenger tid å lappe.

Man får i alle fall ikke fritidsproblemer om man velger å bruke kniv, og vil vedlikeholde disse selv :D. Snakker om domino-effekt :P.

Det kommer jo iblant en og annen komentaren fra Joel på steiner_

Originally Posted by TstebinsB

Which is easier to flatten: the Chinese 12K or the Spyderco UF?

That's like asking if you'd rather get hit at 60MPH by a Chevy Suburban, or a Ford Expedition.

Basically - they're both horrifyingly miserable. I like the hones - they work great - but I'd never buy either again.

Spyderco tror jeg ikek jeg vil kjøpe, regner med at Shapton vil være et likesågreit valg når man skal gå keramikk veien.

Jeg brukte coticulet med slurry en tid, er litt usikker på hva slags grit man får da,men et coticule gir vel en grit på ca 8K, når jeg forsøkte coticulet uten slurry og vann, så føltes det som om jeg får en bedre egg enn det jeg får på kineseren. (Nå har jeg ikke brukt kineseren så utrolig mye da)

Men, en kineser er endel billigere enn et coticule på tilsvarende størrelse da..

(men pass på en ting, hvis du bestiller en stein her, og en der, iallefall hvis du ikke har steiner fra før, så blir billige steiner fort dyre.. og det kunne ha lønt seg å gå enten shapton eller belgiske..)

Ang Belgiske, nå shopper vi jo fra ThePerfectEdge, men det er jo i USA, har de ikke en shop i Belgia?, kjøpe fra sourcen istedet? Nå når dollaren er så lav, så sparte vi jo en liten periode på dette, men nå blir alle varer i USA mye dyrere igjen, siden de må betale top dollars for EUR for å importere.. og det får vi igjen svi for.. ARG.. .

Det kommer jo iblant en og annen komentaren fra Joel på steiner_

Originally Posted by TstebinsB

Which is easier to flatten: the Chinese 12K or the Spyderco UF?

That's like asking if you'd rather get hit at 60MPH by a Chevy Suburban, or a Ford Expedition.

Basically - they're both horrifyingly miserable. I like the hones - they work great - but I'd never buy either again.

Spyderco tror jeg ikek jeg vil kjøpe, regner med at Shapton vil være et likesågreit valg når man skal gå keramikk veien.

Jeg brukte coticulet med slurry en tid, er litt usikker på hva slags grit man får da,men et coticule gir vel en grit på ca 8K, når jeg forsøkte coticulet uten slurry og vann, så føltes det som om jeg får en bedre egg enn det jeg får på kineseren. (Nå har jeg ikke brukt kineseren så utrolig mye da)

Men, en kineser er endel billigere enn et coticule på tilsvarende størrelse da..

(men pass på en ting, hvis du bestiller en stein her, og en der, iallefall hvis du ikke har steiner fra før, så blir billige steiner fort dyre.. og det kunne ha lønt seg å gå enten shapton eller belgiske..)

Ang Belgiske, nå shopper vi jo fra ThePerfectEdge, men det er jo i USA, har de ikke en shop i Belgia?, kjøpe fra sourcen istedet? Nå når dollaren er så lav, så sparte vi jo en liten periode på dette, men nå blir alle varer i USA mye dyrere igjen, siden de må betale top dollars for EUR for å importere.. og det får vi igjen svi for.. ARG.. .

Når jeg kjøpte Spydercoen var det etter at Joel priste den opp i skyene og mente den var bra, 14 dager etter var den ikke brukbar i det hele tatt, endel andre folk mener den fungerer bra i det pris segmentet. En bør også merke seg at det er en viss forskjell på hvordan finish den gir, her er det en som har lekt litt med DGLP'n sin http://www.shavemyface.com/forum/viewtopic.php?t=27323 Men nok om det.

Sjekket litt priser og fant at Theperfectedge var billigere enn adrennescoticule(?), Bruno på SRP anbefalte også Theperfectedge, hvis en er på utkikk etter ett start sett, med DMT8C, DMT 8E, Norton 4K/8K og en coticule så har Howard alt, til grei pris. Slurryteinen trenger en vel strengt tatt ikke da en kan bruke ei diamantplate i stedet.

Tim Zowada har denne sammenligningen av egger slipt på forskjellige steiner: http://www.tzknives.com/razoredges.html

I bunn og grunn er vel dette noe som er veldig avhenging av hvem som har slipt kniven, og hvor skarp som er skarp nok til å gi en god barbering, dvs det er jo de som stopper på 8K Norton og mener det er bra og det er de som bruker en 30K shapton og mener det må til, antagelig har begge rett siden det dreier seg om personlige preferanser.

Edit: link til Ardennes Coticule: http://uk.ardennes-coticule.com/index.asp?id=384

- Bjørn Erik

Hva slags grit har Lithide og Carbonaruim? (sikkert skrivefeil i navnene men), og Swaty?

Det er jo steiner som før ble brukt alene på kniver, og sammen med en strop holdt det lenge.

Vi må ikke glemme at vi har blitt litt vel krevende..

Hva slags grit har Lithide og Carbonaruim? (sikkert skrivefeil i navnene men), og Swaty?

Det er jo steiner som før ble brukt alene på kniver, og sammen med en strop holdt det lenge.

Vi må ikke glemme at vi har blitt litt vel krevende..

Her er en uttalelse fra SRP: http://www.straightrazorplace.com/forum ... post206915

"The Norton is 8000 grit

The yellow coticule is approx 8000-10,000 grit

A Swaty barber hone is 8000-10,000 grit

Spyderco Ultra fine is approx 8000-10,000 grit

The Chinese 12,000 is actually approx 10.000 grit

An abrasive pasted paddle strop that has 1. micron abrasive, can also be used to refresh an edge.

You can use any of the following to refresh the edge, Norton, Yellow coticule, Swaty barber hone, Spyderco UF, 1.0 micron abrasive pasted paddle strop. Your choice.

This list is not all inclusive, others will add more I am sure.

Hope this helps,

Randy Tuttle

"

Tanken på at vi kanskje har blitt litt krevende har streifet meg, men men vi kan kalle det utvikling :D

ok, det plasserte swaty'en, men ikke de to andre, la ut et spørsmål i tråden der, så får vi se om noen vet noe.

Har et par slike i bestilling, må jo se på.. :)

Swaty steiner, lurer på om de er enklest å finne i Østerike eller USA?, de ble vel produsert for domestic salg også vil jeg anta?, Ser de fleste på ebay har stempler og slikt som gjør at det ser ut som om de er laget for amerikansk marked men...

ok, det plasserte swaty'en, men ikke de to andre, la ut et spørsmål i tråden der, så får vi se om noen vet noe.

Har et par slike i bestilling, må jo se på.. :)

Swaty steiner, lurer på om de er enklest å finne i Østerike eller USA?, de ble vel produsert for domestic salg også vil jeg anta?, Ser de fleste på ebay har stempler og slikt som gjør at det ser ut som om de er laget for amerikansk marked men...

Advarsel: dette er etter hukomelsen min.

Mener å ha lest at de fleste barberhones var rundt 8K.

SWATY dukker opp på ebay med jevne mellomrom, men det skal være forskjell på om de er 3 eller 2 linjer, dvs at det er 3 eller 2 linjer med tekst på dem. Så før du kjøper bør du sjekke på SRP eller B&B om hva som er finest, da det visstnok skal være forskjell på de.

- Bjørn Erik

Siden det nå er to og ett halvt år siden jeg startet denne tråden og jeg lovte å komme med en oppdatering er det kanskje på tide å dele noen erfaringer med shapton ceramic on glass brynene;) Jeg er stort sett like begeistret nå som jeg var da jeg fikk de. Jeg har det siste året prøvd ut Naniwa super stones serien også men foretrekker Shaptons da det virker som de har en mere stabil overflate som krever sjeldnere planing. Bindemiddelet på naniwa ss lever mer sitt eget liv og krever etter min erfaring planing før hver bruk. Mulig jeg bare har vært uheldig, men spesielt 8k og 5k brynet jeg har i naniwa ss serien forandrer overflaten så mye mellom hver gang jeg bruker de så jeg tydelig kjenner det under sliping. Glass brynene er mye mere stabile i så måte i tillegg til at jeg synes jeg får en egg som er en smule skarpere.

Shapton glass brynene er svært lette å bruke og sier klart ifra når du bør gå opp i grit. Dette kjennes på maten de suger seg fast i brynet på. Faktisk så suger de seg så mye fast at det bør slipes med en vinkel på 45 grader for å få full kontroll. De skjærer raskt og konsistent og er man bare nøye med å skylle de jevnlig tåler de endel kniver før de fylles opp og bør planes på nytt. Kun på ett punkt har jeg forandret rutinen min og det er at jeg har byttet ut 16k plata som avslutter med naniwa 12k. Dette høres nok litt inkonsekvent ut, men jeg synes faktisk det gir ett bedre sluttresultat.

Når det gjelder planing bruker jeg fremdeles den samme glass diamond lapping plate fra shapton. Jeg sliper forholdsvis mye og den blir ofte brukt, men den har fremdeles bra bitt etter to og ett halv år selv om den har blitt endel 'tammere'. Den er dyr, men sliper/planer du ofte er den verdt hver krone etter min mening.

Dette er noen av mine erfaringer med shapton glass brynene og til tross for en noe høyere inngangspris en f.eks naniwa ss serien så er de absolutt verdt å prøve :)

Du har enda ikke slitt ut en Shaption? :)

Nei de er drøye gitt så man skal ikke la seg lure av at selve keramikkdelen kun er 5mm tykk. Slitasjen på mine er kun merkbar med ett skyvelære ;)

Har kommet ett nytt grit i serien også nå, 10k, ifølge Harrelson Stanley hos Shapton USA er det brukt en ny blanding på dette som visstnok skal gi en svært bra polering. Den koster nesten $40 mer enn 16k så noe må det være... Jeg foretrekker faktisk Naniwa ss 12k som finisher fremfor shapton 16k, men har ei 10k plate på vei i posten for å teste litt :) Skulle gjerne hatt 30k brynet deres også, men prisen er rimelig høy, HAD eller ikke ;)

Nei de er drøye gitt så man skal ikke la seg lure av at selve keramikkdelen kun er 5mm tykk. Slitasjen på mine er kun merkbar med ett skyvelære ;)

Har kommet ett nytt grit i serien også nå, 10k, ifølge Harrelson Stanley hos Shapton USA er det brukt en ny blanding på dette som visstnok skal gi en svært bra polering. Den koster nesten $40 mer enn 16k så noe må det være... Jeg foretrekker faktisk Naniwa ss 12k som finisher fremfor shapton 16k, men har ei 10k plate på vei i posten for å teste litt :) Skulle gjerne hatt 30k brynet deres også, men prisen er rimelig høy, HAD eller ikke ;)

Var vel mange som ikke klarte 30K, var det ikke?, altså, tenker på resultatet etter polering, ble alt for hvasst?

En gang må jeg få skaffet et par til, og en lapping plate, disse DMT platene er så sabla treige å lappe med.. Og jeg har ikke mye hell i å slipe med de heller, liker fremdeles ikke stål mot stål..

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...