Jump to content
Barbershop.no forum
barberer'n

Shapton "ceramic on glass" bryner

Recommended Posts

Det har vært skrevet mye positivt om disse brynene på blant annet SRP, så mye så fristelsen ble for stor...

Så jeg bestilte 4k, 8k og 16k pluss Diamond on Glass Lapping Plate. Dette satt meg tilbake med en god del kroner, men det er jo en hobby da.. Foreløpig har jeg bare fått prøvd DGLP'n og den var suveren, ingen av steinene var rette, men det gikk utrolig lett å plane de til tross for at de er veldig harde og kompakte.

Førsteinntrykket er veldig bra og det formelig oser kvalitet lang vei. En interessant ting er at alle tre føles veldig glatte til tross for forskjellen i grit. Kjenner faktisk omtrent ikke forskjell på de.

Man må vel ikke ha DGLP for å plane disse brynene, DMT D8C fungerer også ifølge Shapton, men DGLP'n skal visst være strået vassere. Så får tiden vise om det er verdt prisforskjellen på godt og vel 1100 kr...

Jeg har ennå ikke fått prøvd de, men skal prøve de ut litt de nærmeste dagene og oppdatere tråden.

post-71-1237114255_thumb.jpg

Hvor kjøpte du disse?

Har vurdert å etterfylle med litt shaptons, har jo 16K plata, men sist jeg bestilte av Dick (tyskland) så ble det toll.. så jeg avventer litt til jeg finner noen som har bedre måter å sende på.

Skulle ha hatt 1-4-8, mulig noen av de andre også.. ble litt imponert av denne:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=21550

Chrisl har dgpl, men det har du sikkert fått med deg på SRP og B&B, han skryter ikke mindre av den, men etter å ha lappet 16K plata mi med D8C.. så er jeg rimelig sikker på at du bare må ha DGLP.. hvis man har råd til den da, den koster jo sine kroner. Men med tanke på hastigheten på lappinga og antall bryner man etterhvert besitter så tror jeg en god lappingplate forsvarer seg over tid.

Etter D8C+16K så ble jeg litt usikker på om jeg har klart å slitt ned D8C plata, men det ser ut som om den er god enda, bare sabla mye keramikk i den.

Forsøk en kniv som er rimelig grei, dra den noen ganger på 16K plata, og sjekk i mikroskopet (mener du hadde radioshack greia?), utrolig fin polering du får med den.

Jeg misunner deg litt nå....

Disse kjøpte jeg her: http://shaptonstones.com/ Og der var det ikke snakk om å sende som "gift" nei,måtte ut med nesten 1000 kr for å få pakka med meg fra postkontoret :x

Kommer nok til å bestille 1k plata også, men dette får greie seg i første omgang.

DGLP plata er knallbra, hadde nok brukt en god del mere tid på å "lappe" skulle jeg brukt D8C'n. Spesielt med tanke på hvor harde disse brynene er. Den er dyr, men har du mange bryner og sliper mye er den verdt det.

Og steinene... jeg har fått prøvd de litt nå på et par kniver. Den første overslipte jeg så det sang.. Disse steinene skjærer utrolig fort og 4k plata gir en mye penere og skarpere egg på kortere tid enn Norton 4k gjør. Og poleringen på 16k plata er som du sier Asbjørn utrolig bra.

Jeg bestilte forresten det slipestativet/holderen de har der også, den er passe høy og ganske tung så den gir god stabilitet når man sliper og "lapper".

Alt i alt er førsteinntrykket veldig bra, men det hele koker jo ned til hvordan knivene barberer og det gjenstår å se, men håper å få testbarbert litt imorgen.

Skulle ha hatt 1-4-8, mulig noen av de andre også.. ble litt imponert av denne:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=21550

Hmmm... den var ikke dum, burde kanskje lage en slik for å beskytte "investeringen" :)

Etter D8C+16K så ble jeg litt usikker på om jeg har klart å slitt ned D8C plata, men det ser ut som om den er god enda, bare sabla mye keramikk i den.

Har du prøvd å gi den en omgang med neglebørsten?

Antar prisene er jevnt over lke med disse:

http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... talog/1968

Tror jeg skal sende en ny mail til Shapton for å høre om det har skjedd noe mer.

Ang den kassa, har lenge lurt på noe slikt for de brynene jeg har idag, men får se litt om jeg får lagd noe, tenker jeg må godsnakke med noen som har verktøy.

Neglebørste, jo, har forsøkt det, skrubb, og diverse, men plata er anderledes nå.. men den lapper fortsatt, så det er "bitt" igjen i den.

Sammenligna prisene litt og tror faktisk du kommer en god del billigere ut ved å bestille fra USA, selv om det kanskje blir mer i frakt..

Off... ser jeg ender opp med $727.. hvis jeg skal ha alle steinene bortsett fra 16K (som jeg har) og 30K som jeg ikke trenger, men med GLDP'n og en base..

Tror jeg må vente litt.. ta noen inimellom istedet.

Men fyttirakkern.. basen og pond'n, de er dyre?

Ser Dick har en annen base på shapton siden, denne:

http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... iew/711615

Selv kjøpte jeg to sånne:

http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... iew/711101

Synes det er greit med mer enn en base, slippe å fikle så mye..

Og. eh.. pond.. jeg kjøpte et serveringsbrett på Nille eller en slik butikk, 35 spenn eller hva det kostet.. Kunne vel ha stælt et på kantina også, men...

Fungerer iallefall fint for å jobbe på, med en gummimatte under så ligger den rolig på bordet.

Serveringsbrett var ikke dumt, får ta en tur på nille. Har et "sushi" brett som jeg brukte til Norton, men basen til Shapton passer ikke der :(

Hmm, kommer du ikke langt med 2k og oppover da? Med tanke på at du har DMT 1200?

Serveringsbrett er kurrant med tanke på størrelsen, får litt arbeidsrom.

Joda, jeg trenger ingen bryner.. egentlig.. jeg har jo blå+coti, norton, dmt'er etc.. så jeg er egentlig dekket.

Men jeg føler DMT 1200 er litt.. grov.. når jeg rasker en kniv over, er bare noe jeg føler, går fint, men metall mot metall.. så etter å ha hørt hvordan shapton 1K fungerer så er den litt fristende..

Og 4k samt 8k shapton er interresant med tanke på kutte-hastigheten, samt at du slipper lapping så ofte, hvis feedback'en er likegod på de som på 16K brynet jeg har så er det også et pluss..

Neida, er jo mest fordi.. kjekt å ha etc.. må bare finne noen gode argumenter etterhvert :)

Veldig bra feedback på både 4k og 8k ja og de skjærer raskt. ikke bygger det seg opp noe i brynet heller, bare å skylle av, men det visste du vel allerede.

Har lenge vurdert ei 1200 DMT selv faktisk, trenger noe med litt fart i for å sette bevel, men det blir nok Shapton 1k istedet nå.

Prismessig er det vel ett fett?

Greit nok, DMT'n sliter du vel aldri ut da.. Men det skal vel endel til for å slite ut shapton også, iallefall når du sammenligner med norton...

Akkurat når det gjelder den lappinga er det litt pes med Norton, den ser D8C'n ofte ja.. Til tross for beskjeden tykkelse tror jeg nok de Shapton platene varer en stund. Minimal oppsamling og glasering reklamerer de for og etter det lille jeg har sett tror jeg forsyne meg det er noe i det også :D

Hvordan ville denne type bryner være for en nybegynner? Jeg har lyst til å skaffe meg noe verktøy etter hvert for å kunne ta meg av vedlikeholdet av barberknivene mine på egenhånd, og hvis dette er noe av det bedre vil jo kanskje vanlige vannsteiner være et unødvendig mellomledd? Eller er det slik at denne typen bryner tar såpass mye på kniven at man bør ha en del erfaring med vanlige steiner før man tar skrittet opp?

Andre har sikkert andre meninger, men hadde jeg vist det jeg vet idag så hadde jeg trolig vurdert Shapton mer, men husk at et sett shaptons koster fort noen kroner da.

Du bør ha 1, 4, 8, og trolig 16(kommer ann på dine krav til polering), og du må ha noe å lappe(avrette.. er det riktig norsk ord for lapping?) med, og da har du valget med en DMT D8C som er gruelig sein, men billig, eller en GDLP som koster skjorta og mer til..

Men jeg er egentlig litt feil mann på dette, siden jeg vil ha smør på flesk og mer til..

Men det som er fint på en shapton er at du trenger skjeldnere avretting.. Du trenger ikke å la steinene ligge i vann i evigheter.. du bare peller fram steinen og begynner..

Jeg kikket litt kjapt på prisene og det var relativt kostbart ja... Hvor mye må jeg regne med å betale totalt for f. eks. 4k, 8k og 16k og en "Diamond on Glass Lapping Plate" inkludert frakt, toll og moms?

Tror ikke disse brynene skulle være noe problem for en nybegynner. Det er et par ting dog.. Hvis du er usikker på om sliping er noe for deg så er det vel litt i overkant å blåse flere tusen kroner på et slikt sett. Da er det kanskje bedre å starte med et Norton bryne til 400-600 kr, en annen ting er at det er mye mer info om bruk av Norton brynet på blant annet SRP, enn Shapton steinene og for en nybegynner kan jo det være bra.

Når det er sagt... jeg har brukt Norton i godt og vel halvannet år og bare prøvd disse noen få dager, men jeg er utrolig imponert. De skjærer raskt og konsistent og er lette å bruke. Jeg har hatt litt plunder med "chipping" på en rustfri Dovo når jeg har brukt Norton 4k, på shapton er det null problem.

Jeg tok forresten en testbarbering på nevnte Dovo igår og det var den beste barberingen jeg noengang har fått ut av den kniven, jeg tror likevel det er mer å hente så den er tilbake på steinen "as we speak".

Jeg kikket litt kjapt på prisene og det var relativt kostbart ja... Hvor mye må jeg regne med å betale totalt for f. eks. 4k, 8k og 16k og en "Diamond on Glass Lapping Plate" inkludert frakt, toll og moms?

For det du ser på bildet pluss en base til steinene Kom det på ca 4500 alt i alt.

Hoho, nesten fem høvdinger ja! Det blir nok litt væl med kronasjer. Jeg får nok være fornuftig som Sandman og eventuelt starte med en Norton 4/8 K, dog må jeg si de frister en del på tross av prisen... Er jo alltid noe med å ha det beste, hehe. :D

Du må ikke ha GDLP'n, disse steinene trenger ikke å planes ofte så en DMT D8C klarer jobben. Og da er det jo nesten 1500 kr spart der. Bare sånn til orientering.

De så jo meget hendig ut, takk for tipset!

Hvor fint slepet blir kniven med 16K brynen? Er det slik at du kan hoppe rett fra den til linsiden av en stropp, deretter lærsiden og så er kniven klar til dyst? Eller har du andre slipestopp mellom 16K og stroppen?

Jeg har hatt litt plunder med "chipping" på en rustfri Dovo når jeg har brukt Norton 4k, på shapton er det null problem.

Og du chipper enda raskere på D8EE... på noen kniver blir raske bryner for raske, så du drar stålet ut av eggen på en måte, virker iallefall slik for meg. Har ikke chippa på norton, men D8EE skuffet litt akkurat der, men det var vel mest kniven jeg benyttet akkurat da. en Wapi derimot hadde ikke problemet, samme med en gammel shumate.

Venter noen svenske kniver nå, får se hvordan de liker diamanten. En annen ulempe med diamanten er at den sliter raskere end tapen om du har tapet ryggen på kniven..

Jeg pleier å avslutte med diamantpasta også går jeg rett på lærsiden på stroppen, linsiden bruker jeg så å si aldri, jeg har en flatbed hone fra handamerican med et spesielt "nuppete" lær på som jeg synes fungerer bedre enn linsiden. Nå når jeg prøvde den ss Dovo'n så gikk jeg derimot rett fra 16k til lærsiden bare for å teste ut litt og det fungerte veldig bra, faktisk mer enn bra nok. Men jeg skal eksperimentere litt mer fremover både med og uten pasta og se. En ting jeg skulle like å prøve er å avslutte med chrom, det skal visst være veldig bra ifølge de som har prøvd det. Asbjørn har vel kjøpt inn noe chrom tror jeg, kanskje han kommer med noen tilbakemeldinger etterhvert.

Har ikke chippa på norton, men D8EE skuffet litt akkurat der, men det var vel mest kniven jeg benyttet akkurat da. en Wapi derimot hadde ikke problemet, samme med en gammel shumate

Akkurat det samme opplevde jeg med Wapi'n min. Virker som enkelte kniver foretrekker visse bryner, så da er det kanskje ikke helt galskap det vi driver med :D

et raskt spørsmål, Hvor raskt klarte du å lappe shapton steinene dine med den gdlp'n?

Tja, jeg brukte vel noe slikt som 6-7 min på hver stein, brukte kun steinens egen vekt gjennom hele prosessen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...