Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Sandman

Klargjøring av stropp

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har gode råd når det gjelder å klargjøre en ny skjerpestropp? Jeg har kjøpt en "Illinois Russian Leather Strop", og leser følgende om metoder for å få den "broken in":

"a.. 1. Rub dry pumice stone over the strop in order to remove

the outer nap and develop a smooth surface.

b..

c.. 2. Rub stiff lather into the strop.

d..

e.. 3. Rub dry pumice stone over the strop until smooth.

f..

g.. 4. Clean off the strop.

h..

i.. 4. Rub fresh stiff lather into the strop.

j..

k.. 5. Rub a smooth glass bottle over the strop several times

until a smooth surface is developed.

Another method of breaking in a Russian strop is to omit the pumice stone.

Instead, stiff lather is rubbed into the strop with the aid of a smooth

glass bottle or with the palm of the hand.

Hva er en "pumice stone", og hva er "stiff lather"? Kan noen oversette dette til norsk, eller eventuelt gi andre gode råd for å klargjøre en slik stropp for bruk?

Interresant, har ikke hørt om at du må kjøre inn strop på dette måten, var ingenting slikt beskrevet til TM stropen min iallefall.

Pumicestone -> pimpstein, steder som selger såpe og diverse har slikt, man bruker det normalt til å fjerne død hud etc.

Lather -> Barberskum, så stiff lather betyr vel barberskum som ikke er for mye utvannet, nært tørt.

Takk for svaret.

Vil det si at det ikke er nødvendig med noen spesiell innkjøring på denne stroppen (med lær og canvas-overflater)? Eller er det bare snakk om å få slipt bort ujevnheter på skinnsiden, eventuelt gni overflatene godt inn med egnet pasta (hvit til canvasen og gul til skinnet)?

Spurte Tony og han sier:

"The Illinois Russian is a very rough textured leather, actually the reverse side, noth the finish side and needs a good deal of work to make smooth."

Og Tony sier at hans stropper ikke trenger innkjøring, så jeg er fornøyd.

På TM stroppene burker vi utsiden av læret, jeg ser ut som om din skal brukes på innsiden, den grove?

Skjønner at det varierer fra type til type stropp, om de krever klargjøring. Får tydeligvis skaffe meg en pimpestein og sette igang med å fjerne ujevnheter når stroppen kommer i posten.Jeg er fortsatt litt usikker på dette med "stiff lather", selv om det av "asbjorn" blir forklart som "tørt barberskum". Kan man da eks. gni inn barberkrem i skinnet, uten å blande det med vann?

Skjønner at det varierer fra type til type stropp, om de krever klargjøring. Får tydeligvis skaffe meg en pimpestein og sette igang med å fjerne ujevnheter når stroppen kommer i posten.Jeg er fortsatt litt usikker på dette med "stiff lather", selv om det av "asbjorn" blir forklart som "tørt barberskum". Kan man da eks. gni inn barberkrem i skinnet, uten å blande det med vann?

Asbjørn her forøvrig :), liker ikke navnet mitt i fnutter.. :D

Tørt barberskum, nei, med det så mente jeg barberskum som er litt fast i fisken, altså det du ikke bruker for å barbere deg med, det som gjerne tørker før du har klart å barbere en runde. Påenget er trolig at skummet ikke skal inneholde så mye vann at det skader stroppen.

Tørt skum ble diskutert for lenge siden her på forumene når endel startet med å få dreisen på såpa/kremen.

Sjekk post nr 6 her:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=19771

Her står det også endel:

http://www.straightrazorplace.com/forum ... hp?t=14131

Jeg tror faktisk jeg ville vurdert sterkt først før jeg benyttet barberskum, som Tony sier på siste tråden, vann og lær fungerer ikke så godt sammen, selv om han sier at han har ikke hørt noen som har ødelagt hans stropper med barberskum. Men Tony's stropper er allerede behandlet og innsatt med oljer etc, så oljen vil trlig beskytte læret mot vannet.

Det du egentlig vil oppnå med en strop, er at den er myk, og gir et godt draw (hva heter det på norsk?), altså, når du stropper, drar kniven med ryggen først så skal du ha litt motstand, ikke mye, men litt, ikke så lite at kniven bare glir avgårde, men såpass at det skapes litt friksjon.

Som endel kommenterer så holder det ofte at du masserer stroppen med hendene, oljen fra dine hender vil ofte være nok for å få stroppen myk. Det samme sier Tony om sine strops, jeg fikk en flaske med strop-dressing, men han sier at du trenger egentlig ikke å bruke den, bare masser med hendene, men på disse Illinois stroppene så må du jobbe litt mer med de.

Takker for nyttige råd.

Det var også mange gode tips på sidene fra B & B, selv om noen av dem hadde relativt forskjellige syn på innkjøring av stropp.

Tipper jeg ender med å bruke en pimpstein for å fjerne ujevnheter i skinnet, gnir deretter overflaten godt inn med tørt skum, benytter pimpsteinen til å gni over overflaten med skummet på, såper den inn igjen og gnir med hånden, før jeg avslutter med ny innsåping som gnies godt inn med en glassflaske.

Virker i alle fall ikke som om dette gjør noe galt med stroppen.

Blir spennende å høre hvordan det går! Du får komme med en liten tilbakemelding om hvordan stroppen er i bruk (og ikke minst bilder!) når du har den i hus. :)

Skal bli 8-)

Vet ikke helt når den kommer, men bestilte fra Classicshaving.com for noen dager siden, og de pleier å være raske. Takk for alle råd. Det er betryggende å vite at man har hjelpsom og solid kompetanse rundt om på forumet.

Fikk min Illinois 827 strop i går, sammen med en Norton 4/8 K Waterstone og en flaske Club Pinaud Original. Fikk også samtidig min ferdigslipte Filarmonica Doble Temple 7/8 no 13. Alt sammen hurtig ekspedert fra Classicshaving.com.

Stroppen var mye mindre ru i overflaten enn jeg hadde fryktet, og jeg kommer kun til å forsøke å gni den inn med litt Illinois Strop Dressing først. Om dette ikke holder, må jeg eventuelt gå på den med pimpestein og såpe for å klargjøre den ytterligere.

Jeg har aldri brukt en slipestein på barberkniv før, og var meget spent da jeg lot min DOVO 5/8 i perlemor få den tvilsomme æren å være først på blokken. Jeg tapet ryggen for å unngå riper og slitasje, og etter å latt steinen trekke vann i 10 minutter, lot jeg det stå til! Jeg vet ikke om jeg klarte å gjøre dette fullstendig riktig, men etter å ha fullført ca. 15 strokes på hver side, var kniven i alle fall ikke noe sløvere, så helt galt gikk det tydeligvis ikke. Deretter fikk kniven en runde med canvas og skinn.

Da jeg sammenlignet skarpheten på eggen med den ferdigslipte Filarmonicaen fra Lynn, var jeg svært overrasket over at forskjellen ikke var skremmende stor! Dette lover godt for muligheten for å være selvforskynt med skjerping av mine kniver.

Jeg ser at mange her på forumet har drevet med honing i lang tid, og lurer på tips for å holde overflaten på Norton'en så flat som den må være. Jeg har forstått det slik at man benytter eks et sandpapir på en absolutt flat "slipekloss", og sliper overflaten på steinen til den er klar. Hvilken grovhetsgrad på papiret trenger man, og hva kan benyttes som en slik "kloss"?

Moro, ikke sant :D

Du kan bruke våtslipepapir og en rett flate for å plane steinen. Jeg brukte i lang tid våtslipepapir fra 3M og ei glassplate som var ca 1 cm tykk, det fungerer. Start på papir på ca 300 grit og avslutt med 600-800 grit. Men sliper du mye vil jeg anbefale deg å gå til anskaffelse av ei DMT D8C diamantplate på 8"x3". Det fungerer bare så mye bedre og gir et mer konsistent resultat. Det er forresten ingen selvfølge at Norton steinen er plan selv om den er ny så gi den en omgang for å være sikker. Åja, husk å bruk mye vann. Diamantplata setter jeg rett i vasken og skrur på krana mens jeg planer for å holde det fritt for "slurry". Bruker du ei glassplate eller lignende så fukt den med vann og "kleb" papiret fast, gi det en god dose vann og kjør på, bare ikke bruk for mye press, tyngden av stein pleier å holde. Er den veldig skjev kan du legge på litt press og lette opp trykket etterhvert som du nærmer deg.

Skulle det være interessant får du kjøpt Diamantbryner blant annet her: http://www.theperfectedge.com/diamond.shtml Har handlet endel fra han før, kan anbefales.

Lykke til :)

Ja, det er moro :D , og takk for fyldig svar.

Her fikk jeg i grunnen vite det jeg trengte å vite om vedlikehold av slipesteinen, så da et er vel bare å ta med handlelisten ut.

Om jeg forstår deg rett, så legger man eventuelt glassplaten med vannslipepapiret nederst, og drar steinen over denne?

Jeg var kanskje litt rask med å begynne å bruke steinen, da jeg nok ikke hadde sjekket om den var fullstendig plan, rett fra esken. Ser også at man rett og slett tegner et mønster på steinen med gråblyant, før man begynner å planere den, til strekene forsvinner fullstendig. Enkelt, men genialt :idea: .

Prøver meg først uten diamantplate, og ser hvordan resultatet blir med denne metoden :!:

Selv tør jeg ikke å benytte sandpapir, regner ikke med at jeg klarer å få papir til å suge seg godtnok fast slik at det er plant nok.

Ellers finnes det også litt dikkedarier på www.verktoyas.no de har diverse DMT bryner, men av en eller annen grunn så er de fryktelig treige på svar på email, og de har enda ikke fått inn DMT 8 serien, men de har endel andre DMT bryner som burde fungere eksemplarisk for å "lappe" bryner. Skulle du finne på å fortsette med steiner (det er jo gøy da:) ) så bør du skaffe noe for dette bruk uansett. En ulempe med DMT D8C og denslag, de veier et kilo.. så det drar sitt på porto'n. Men vurderer du etterhvert coticuler og blåstein, så kan du slenge med dmt hvis du bestiller fra theperfect edge.

De som har shoppet fra theperfect edge, åssen gikk det med toll etc?

Glass og våtslipepapir nederst ja og fører steinen mot dette. Bruk mye vann og sirkel- og X bevegelser. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke så bra resultat når jeg brukte frem og tilbake bevegelser på slipepapir...?!

De som har shoppet fra theperfect edge, åssen gikk det med toll etc?

De to gangene jeg har bestilt derfra har han vært real og satt det som "gift" null toll og moms :D

Om det er regelen eller unntaket tør jeg dog ikke si noe om..

Howard er grei å ha med å gjøre, bestilte en coticule derfra som jeg ikke var helt fornøyd med. Forklarte saken med han og fikk byttet i en annen uten spørsmål.

uten at jeg spurte ja.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this