Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Musikktråden for de nybarberte

Recommended Posts

Hvorfor oppdaget jeg denne tråden først nå? Jeg planlegger å komme fryktelig tilbake med mine synspunkter om noen dager (goin' fishin'), men i mellomtiden: er det ingen som liker klassisk musikk her? :o

Hvorfor oppdaget jeg denne tråden først nå? Jeg planlegger å komme fryktelig tilbake med mine synspunkter om noen dager (goin' fishin'), men i mellomtiden: er det ingen som liker klassisk musikk her? :o

Klassisk musikk lar seg høre :D. Jeg liker selv mye av det klassiske repertoar, men foretrekker nok helst de store orkesterverker.

Av mine favoritt-komponister er Richard Strauss, Ottorino Respighi og Gustav Mahler, i tillegg til den store Beethoven. Fabelaktige komponister, som skrev udødelig og grandios musikk. Dette er musikk som har overlevd så lenge p.g.a. sin uovertrufne kvalitet og evige verdier, og vil være like aktuell om 100 år.

Mange er nok av den oppfatning at klassisk musikk er snobbete, og noe som kun høres på av stivpyntede mennesker med et glass vin i hånden :roll:. Dette er selvfølgelig feil, og klassisk musikk passer for alle, i alle aldre. Det er mange forskjellige varianter av "klassisk" musikk (egentlig en litt misvisende betegnelse), og man kan f.eks mislike en eller flere av variantene, men elske andre. Hver og en må bare våge å lytte seg litt frem i utvalget, og/eller spørre noen som kjenner litt til dette, om råd.

God klassisk musikk er noe man kan høre på om og om igjen, uten å bli lei, og i tillegg oppleve stadig nye elementer i musikken (eller sangen, for den saks skyld).

Ser frem til dine synspunkter om dette, Steinar, og i mellomtiden - skitt fiske :D.

Jeg er på ingen som helst måte låst fast i en sjanger, men jeg liker musikk med særpreg om det så er metal av svarteste slag eller sarte klassiske toner. Det viktigste er uansett at den treffer meg på et eller annet vis, og da er det som oftest likegyldig hvilken sjanger den tilhører og om den er populær. Jeg skal imidlertid innrømme at jeg trives godt med musikk som ikke er så utbredt, det gjør på en måte musikken mer "min"...

Er så enig, så enig. ;) Selv er jeg ikke særlig bevandret i de musikalske irrganger, men jeg kan høre på mye og mangt. Heavy: ja noe. Blues, ja det meste. Klassisk: joda.

Kjekt å møte likesinnede når det gjelder Steely Dan/Donald Fagen, Pat Metheny, Genesis.

Liker godt de herre også: Peter Gabriel og Phil Collins sine verker, for ikke å nevne U2, Pink Floyd, Simple Minds, Supertramp, Joe Satriani og Mezzoforte. Her er jeg umettelig, blir aldri lei! Har også et godt øre til Kenny G, saxen hans kryper under huden, som f.eks i Song bird og Going home. Av gode norske: Jan Garbarek, Øystein Sevåg og Ole Staveteig.

Liker også godt disse damene: Enja, Kate Bush, Rita Eriksen, Hanne Boel, Lara Fabian og Shania Twain.

Forresten: noen andre som liker pianospillingen i filmmusikken til ”The Firm”. Memphis Stomp kunne gått i en evig loop for meg, altså. :D

Den er skrevet av Dave Gruisin, han har også en annen megabra en (sikkert flere også): Mountain dance.

Men er det noen som har hørt disse: Max Raabe & Das Palast Orchester. Hørte de på NRK (tror jeg) en sen kveld. Ble i godt humør, for en frontfigur! Kunne ikke løsrive meg før konserten var ferdig. :D:D:D Finnes her:

http://www.palastorchester.de/index_po.html

http://www.youtube.com/watch?v=qB1_DDv7 ... re=related

Noen som husker Ritchie Blackmore her da? Hvis noen lurer på hvor han tok veien etter Deep Purple og Rainbow så havnet han her: http://www.youtube.com/watch?v=2th044jKnrM Selv kaller Blackmore det for en blanding av renessanse, folkemusikk og rock. Og joda, det er gode gamle Ritchie på Hurdy Gurdy, hva kan man si.. har det strenger spiller han det. Anbefaler å høre ferdig hele låta også dømme etterpå :)

Helt klart, Deep Purple og Rainbow sitter godt, etter overgangen til CD'er så har jeg riktignok ikke fått komplettert samlingen, men har det meste av Rainbow om ikke annet.

Med denne musikken så er det nesten litt rart at de ikke spiller på Dubliners i byen :D, ikke ille musikk.

Denne synes jeg er litt nærmere det jeg kjenner Ritchie for da:

http://www.youtube.com/watch?v=wvlkNWLGKEM

Noen som husker Ritchie Blackmore her da? Hvis noen lurer på hvor han tok veien etter Deep Purple og Rainbow så havnet han her:

:shock: Jeg satt bare og ventet på at Mike og Sally Oldfield skulle komme ut på scenen.

Ja, det er det :D

Jeg liker Mike og har mye av ham. Jeg tenkte mer på det Mike og søsteren Sally gjorde før han satte i gang sin egen karriere

Ja, det er det :D

Jeg liker Mike og har mye av ham. Jeg tenkte mer på det Mike og søsteren Sally gjorde før han satte i gang sin egen karriere

Jeg har også mye av Mike Oldfield. Og en del av Sally også. Men jeg visste ikke at de hadde gjort noe sammen (bortsett fra at Sally vel har dukket opp på enkelte av Mike's låter). Når skjedde dette, og er dette tilgjengelig på CD/nedlasting?

Sallyangie? Det er ukjent for meg, men dette skal jeg undersøke videre. Takk for tipset!

Apropos Mike Oldfield; Undres på hvor mange varianter av Tubular Bells han har gitt ut i de drøyt 30 årene som har gått? Jeg synes vel han har tynt nok ut av TB nå.

Det var synd at samarbeidet med Maggie Reilly skar seg. Hun har en fantastisk stemme; ikke mange sure toner der nei. Etter hva jeg har forstått, var visst ikke den godeste Oldfield særlig snill mot henne.

Forøvrig synes jeg Ommadawn er beste albumet hans.

Et av mine favorittband er det nesten ingen andre som liker: Jellyfish. Dette San Francisco-bandet ga kun ut to album; Bellybutton i 1990 og Spilt Milk i 1993. Begge har klare referanser til band som Beatles og Beach Boys. Mens Bellybutton er rett fram morsom pop med klare 70-talls preferanser, er Spilt Milk en perle av et konseptalbum av meget høy kvalitet både musikalsk og teknisk.

Kanskje det vil falle i smak? Jeg anbefaler bandet på sterkeste!

Et av mine favorittband er det nesten ingen andre som liker: Jellyfish. Dette San Francisco-bandet ga kun ut to album; Bellybutton i 1990 og Spilt Milk i 1993. Begge har klare referanser til band som Beatles og Beach Boys. Mens Bellybutton er rett fram morsom pop med klare 70-talls preferanser, er Spilt Milk en perle av et konseptalbum av meget høy kvalitet både musikalsk og teknisk.

Kanskje det vil falle i smak? Jeg anbefaler bandet på sterkeste!

Ikke værst faktisk, og på Spotify:

http://open.spotify.com/artist/10flBVEy5MiUXOJWTaFsyL

(Kult med en lovlig musikkkilde så man kan høre på masse rart :) )

Enn så lenge må du få en invitasjon eller betale ja. Jeg har dessverre ingen flere igjen, men det legges ut mange her hver dag. Evt koster det bare 99 kr for en måned med Premium-medlemskap, noe det lett er verdt med tanke på hvor genial denne tjenesten er! Etter måneden er omme kan du velge å avslutte Premium-medlemskapet og benytte gratis varianten av programmet.

Enn så lenge må du få en invitasjon eller betale ja. Jeg har dessverre ingen flere igjen, men det legges ut mange her hver dag. Evt koster det bare 99 kr for en måned med Premium-medlemskap, noe det lett er verdt med tanke på hvor genial denne tjenesten er! Etter måneden er omme kan du velge å avslutte Premium-medlemskapet og benytte gratis varianten av programmet.

Hva er egentlig forskjell på premium og free?, BARE reklamene?, eller får man tilgang på mer musikk?

F.eks, The Crystal Method hadde noen plater på spotify tidligere, de er nå borte, bare en singel og noen smålåter:

http://open.spotify.com/artist/5eKLa1xyHLq8ERWmT1CRHj

Blir resten tilgjengelig med Premium?, Noen som har premium som kan sjekke?

Reklamen er hovedforskjellen, men det har vært andre fordeler, f. eks. ble det nye albumet til Röyksopp gjort tilgjengelig for Premium-brukere en god stund før lanseringen.

Det ble fjernet mange sanger for en stund siden da en del artister ikke ønsket å være med i Spotify sin database. Hvorfor i alle dager noen band vil gjøre noe slikt skjønner jeg ikke, får håpe de tar til fornuften og blir med igjen etter hvert.

Mange takk for tipset!! Sjekket den oppgitte siden og fant en invitasjon, så nå er jeg en lykkelig Spotifier!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this