Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Svirre

Musikktråden for de nybarberte

Recommended Posts

Av mine lidenskaper her i livet troner musikken på topp. Det er få ting som beveger meg så mye, som engasjerer meg, som trekker meg inn i en slags transe der alle andre bekymringer svinner hen som musikken gjør. Den er med meg overalt og hverdagen er ikke den samme om jeg ikke får min daglig dose.

Jeg er på ingen som helst måte låst fast i en sjanger, men jeg liker musikk med særpreg om det så er metal av svarteste slag eller sarte klassiske toner. Det viktigste er uansett at den treffer meg på et eller annet vis, og da er det som oftest likegyldig hvilken sjanger den tilhører og om den er populær. Jeg skal imidlertid innrømme at jeg trives godt med musikk som ikke er så utbredt, det gjør på en måte musikken mer "min"...

Jeg gidder ikke å begynne å liste opp artistene jeg liker, men dere får et visst inntrykk av last.fm profilen min: http://www.last.fm/user/joacim86/

Så, hva er deres forhold til musikk? Noe dere ikke klarer dere uten eller bare noe dere hører mellom trafikknyhetene på P4?

Jeg liker for det meste rock, men er fleksibel for andre sjangere. Det er jo bra sanger i (nesten) alle sjangere, så da må man være litt åpen for andre ting. Jeg hører ikke så mye på vanlig radio egentlig, men det går en del i Rock Radio 1 (nettradio). Der spilles det mye bra uten reklamepauser.

Jeg kan virkelig anbefale musikk med den amerikanske gitaristen/komponisten Pat Metheny. Han har som oftest med seg sine mer eller mindre faste musikere på albumene, under navnet Pat Metheny Group. Dette er sofistikert og smakfull musikk av ypperste sort, som kanskje best kan klassifiseres som jazz-rock med hyppige innslag av "eksotiske og avanserte rytmer og instrumenter". Gå hit: http://www.patmetheny.com/ for å lytte til non-stop musikk med Metheny.

I disse sommerlige tider (og egentlig hele året!), er den amerikanske gruppen Steely Dan den perfekte kompanjong i bilen, hjemme, på stranden og ellers over alt man har anledning til å nyte musikk. Blir ofte kalt "Vestkyst-musikk", og er tilsynelatende bekymringsløs og "happy-go-lucky" musikk, men under dette skjuler det seg krevende komposisjoner, hyperdyktige musikere, satiriske og skarpe tekster, og viktigst av alt - nydelig og fengende musikk man aldri blir lei! Albumet "Aja" er en klassiker alle bør ha!

Ellers bør jo ingen gå gjennom livet uten å ha fått med seg den engelske gruppen Genesis - og da spesielt albumene fra 1970-tallet. Dette er såkalt "progressiv" eller "symfonisk" rock på sitt aller beste, og kan ikke sammenlignes med hva gruppen gav ut fra 80-tallet og fremover. Jeg personlig ville anbefale albumet "A Trick of the Tail" som en knallstart for å bli kjent med gruppen. Albumet "Selling England By the Pound" bør også prioriteres meget høyt, selv om mange mener at deres dobbeltalbum "The Lamb Lies Down On Broadway" er deres mesterverk. Smak og behag er forskjellig, men uansett er gruppens album gjennom 70-tallet mer eller mindre for klassikere å regne alle sammen.

Det gleder meg enormt at du nevner Steely Dan, som er det definitive favorittbandet mitt. Aja er et album man egentlig kan lytte til når som helst, tror jeg. Donald Fagen har et bra soloalbum i The Nightfly også ...

Liker Genesis veldig godt også, og hørte faktisk på The Lamb Lies Down on Broadway i går mens jeg satt og gjorde gamle eksamensoppgaver i matematikk 2. Etterpå lurte jeg på hvorfor jeg ikke hører enda mer på Genesis til vanlig ... :)

Lurer på om dette er et tilfeldig sammentreff? At man har sansen for "gammeldags" barbering, og samtidig "gammel" musikk? :)

Pat Metheny sjekkes ut i skrivende stund. Høres veldig lovende ut så langt.

Jeg regnet med at jeg trolig ville finne likesinnede i både musikksmak og annet på disse sider!

I min helt objektive mening (?), er det knapt laget musikk etter 70-tallet som er verdt å høre på. Om Genesis faller i smak, kan kanskje også det relativt ukjente engelske bandet "Camel" (selvfølgelig med røtter i 70-tallet) anbefales. Dette bandet tok dessverre aldri helt av noe sted, men holder fortsatt delvis koken, med sin frontfigur Andrew Latimer i spissen. Gav, og gir forsatt ut melodiske album med fokus på prog-rock verdiene. Anbefalinger: "Raindances", "Breathless", "Music Inspired by the Snowgoose", men alt er i grunnen trygge kjøp. http://en.wikipedia.org/wiki/Camel_(band)

En del har kanskje hørt om "The Alan Parsons Project", men svært få av disse har trolig hørt hans første album - "Tales of Mystery and Imagination". Et konsept-album, basert på dikt og fortellinger av Edgar Alan Poe. Et album som kvalitetsmessig er langt over hans senere (og til dels gode) album. Et stort knippe musikere og sangere deltar på dette enestående albumet, som virkelig ikke inneholder ett eneste dødpunkt. Musikken kler virkelig Poe's bisarre og skumle historier, og for de som kjenner disse, vet man at dette er fortellinger med alt annet enn standard spøkelses-fortellinger. Storslagen, massiv og meget fengende musikk. Mange tror at dette albumet er spilt inn med en masse elektroniske instrumenter, men det meste er akustiske instrumenter, benyttet på en effektfull måte. Et av mine favorittalbum!

Bra musikksmak her på forumet ;)

Jeg hører ikke så mye på vanlig radio egentlig, men det går en del i Rock Radio 1 (nettradio). Der spilles det mye bra uten reklamepauser.

Takk for tipset, har hørt en del på den i dag og det er mye bra!

Jeg kan virkelig anbefale musikk med den amerikanske gitaristen/komponisten Pat Metheny. Han har som oftest med seg sine mer eller mindre faste musikere på albumene, under navnet Pat Metheny Group. Dette er sofistikert og smakfull musikk av ypperste sort, som kanskje best kan klassifiseres som jazz-rock med hyppige innslag av "eksotiske og avanserte rytmer og instrumenter". Gå hit: http://www.patmetheny.com/ for å lytte til non-stop musikk med Metheny.

Skal stikke innom siden i kveld, gleder meg!

Jeg har en meget musikkinteressert far, så på tross av mine relativt unge 22 år har jeg hørt mye på 60 og 70-talls musikk. Jeg er nærmest fostret på det, og selv om jeg i dag hører mer på moderne musikk er det få ting jeg liker bedre enn å dra på besøk hos farsan mens vi drikker vin og drar frem den ene skatten etter den andre fra vinylkisten hans. Når jeg sier kiste så mener jeg faktisk kiste, og den er SVÆR! Av de bandene som står igjen fra oppveksten min er det mye britisk selvfølgelig, men også en del amerikansk; Byrds, Strawbs, Kinks, Beatles, Animals, Hollies osv. er tings som bringer frem nostalgien. Gjennom min far har jeg også en forkjælighet for spanske gitarister, og størst blant dem er desidert Narciso Yepes. En spanjol med noen voldsomme pailabber, men måten de trakterer hans gitar med ti strenger på er utenomjordisk. Så vidt jeg vet var Yepes en av de aller første (kanskje den første?) som spilte med en slik gitar.

Av moderne musikk så er det hovedsaklig fire sjangre jeg holder meg til: reggae, hip-hop, electronica og metall. Disse kan selvfølgelig også deles opp i en million undersjangre og egentlig mener jeg det å dele opp musikk i sjangrer noe tull. :D Mange vil nok stusse over at jeg kaller reggae en moderne sjanger, det jeg mener med det er at den reggae jeg hører på er hovedsaklig laget fra år 2000 og fremover. De tre sistnevnte sjangre har mange fordommer mot og er veldig misforstått blandt mange. Særlig hip-hop vil nok mange frynse av og se for seg rappere med gulltenner klaske sine fem storrompete damer på baken og hoppe inn i sine pimpete kabriolet med 40" felger... Selv om jeg faktisk synes den typen gangster rap er artig, finnes det fantastisk mye spennede hip-hop som er milevis fra de taktene. Buck 65 er et meget godt eksempel. Han er en country hip-hopper fra Canada og blander alt mulig rart med hip-hop. I noen av musikkvideoene hans gjør han også litt narr av den retningen hip-hop har tatt de siste ti årene, noe f. eks. Wicked and Weird er et artig eksempel på. M.I.A. er også en spennende artist som har dukket opp de siste årene. Hun har røtter fra Sri Lanka, men er oppvokst i England. I tillegg til å være vanvittig sjarmerende har hun en rytmisk sans uten like. Den som ikke kommer i god stemning av Paper Planes kan vel i grunn gi opp på å like hip-hop. Er det forresten noen av dere 70-talls rockere som gjenkjenner hvor beaten kommer fra? ;) Videre finnes det masse spennede spansk/cubansk og ikke minst fransk hip-hop. Orishas er et band som til dels revolutionerte latinomusikk med å blande klassisk cubansk musikk med mer moderne rap. Sjekk ut låta A Lo Cubano, vanvittig bra! Av franske band er det IAM som er min personlige favoritt. De har holdt på lenge og har gitt ut mye bra, men fortsatt så er det skiva "L'Ecole du Micro d'Argent" jeg liker best. To knallsterke låter fra albumet er Elle donne son corps avant son nom og L'école du micro d'argent. Var det forresten flere av dere som ikke klarte å sitte helt stille i kinosalen under denne scenen fra Oceans 12? Sampelet er hentet fra herlig sang av La Caution som heter The A La Menthe. Til slutt vil jeg dele et hinsides kult klipp av en 17 år gammel biggie som battler med en eller annen taper midt i Brooklyn. Sjekk gutta i bakgrunnen, skikkelig 90-talls!

Over til reggae. Pussig nok kommer ikke de fleste reggae-bandene jeg hører på fra Jamaica, de fleste er faktisk fra Tyskland og Sverige! Dog skal det sies at de fleste reggae-gutta fra Tyskland har røtter fra Jamaica... :) En av de største nå om dagen er utvilsomt Gentleman. Jeg oppdaget han i Loften (!) gjennom noen klatre-kompiser og han har flere album som er verdt å sjekke ut. Av sanger er Superiour og Dem gone to av de mer kjente sangene hans. Du har også sønnen til mr reggea himself Bob Marley; Damien Marley (Junior Gong - noen som tok den? ;)) som riktignok ikke har gitt ut så mye enda, men det han har å komme med særlig på debut-skiva Welcome to Jamrock er vanvittig lovende. Sjekk ut Welcome to Jamrock og Road to Zion for herlige rytmer! Det er også mye bra jeg kunne nevnt fra våre naboer - Sverige - men jeg velger å kun nevnte det beste: Kultiration. For min del er ikke det bare Sveriges beste, men verdens beste reggae-band. Jeg vet, store ord. Det pussige er at de er totalt ukjente, noe som for meg er helt ubegripelig. De har gitt ut mange album og samtlige er bra. De har selv en ganske artig definisjon på seg selv: organisk folkereggae! Vokalisten Marcus Berg har en magisk sårhet i stemmen sin og fremstår som en av de aller beste reggae-vokalistene jeg vet om. Så, sjekk ut last.fm siden deres, flere av sangene deres er lagt ut i fullversjoner og alle er bra.

Electronica er en meget misforstått sjanger. Mange oppfatter den som det samme som trance, techno og lignende, noe som er fullstendig galt. Jeg ga faktisk en samleboks med musikk til moren min til hennes bursdag for noen år siden som en introduksjon til hennes sønns musikksmak hvor jeg hadde en hel cd dedikert kun til denne sjangeren, og pga fordommene de fleste godt voksne har mot denne sjangeren ventet hun faktisk lenge med å høre på nettopp den cden. Det morsomme er at nå i etterkant er det nok akkurat electronica-cden hun har hørt mest på! Jeg kan liste opp en del av sangene som var på den cden, de er relativt representative for sjangeren:

- Ulver - Lost in Moments

- Shpongle - The Dorset Perception

- Boards of Canada - Dayvan Cowboy

- Planet Funk - Inhuman Perfection

- RJD2 - Ghostwriter

Electronica blir nok tildels galt å kalle noen av de, men om jeg skal dra inn alle mulig klassifiseringer blir jeg aldri ferdig med dette innlegget. :D

Over til Metall. En av de få tingene jeg angrer på her i livet er at jeg aldri hadde mitt tenårsopprør hvor jeg bare hørte på metall og gikk i svart. Jeg har faktisk lyst til å ta meg et par svarte år en eller annen gang i løpet av livet bare for å ha gjort det, hehe. Jeg har hoppet over alt som har med tradisjonell metall ala Metallica osv og gikk rett på den mørkeste delen: Black Metal. Ut fra den har jeg oppdaget andre tilsvarende harde sjangre som Viking Metal, Pagan Metal, Prog. Death Metal, Folk Metal o.l. Den listen kunne blitt lang! Her igjen er det veldig vanskelig å holde igjen bandanbefalingene, men en av mine absolutte favoritter utvilsomt Opeth. De er et svensk death metal band som blander inn vakker akustisk musikk med metall av hardeste slag. Å liste opp alle deres gode sanger skal jeg ikke begi meg ut på men jeg kan nevne en ny og en gammel låt: Harlequin Forest og The Night and the Silent Water. Utrolig nok er det vokalist Mikael Åkerfeldt som tar seg av både growl- og clean vokalen. De har også gitt ut et album som heter Damnation som er rolig og utrolig vakkert. Jeg er rimelig sikker på at de fleste av dere som sverger til 70-tallet også vil like det, faren min elsket det. Av mine favoritter når det gjelder mer folke- og vikingbetont metal kan jeg nevne et lite utvalg av låter verdt høre:

- Windir - Saknet

- Thyrfing - The Voyager

- Amon Amarth - Death In Fire

- Finntroll - Grottans Barn

- Ulver - Capitel V: Bergtatt - ind i Fjeldkamrene

Disse sangene kan være påfallende like det man gjerne forbinner med black metal, men særlig innholdet i tekstene er en stor forskjell samt bruken av folkeinstrumenter som f. eks. feler og trekkspill. Av andre mer klassiske black metal band er det også her alt for mange til å nevne alle så jeg slenger rett og slett med noen ymse linker her og:

- Gorgoroth - Exit Through Carved Stones

- Borknagar - The Genuine Pulse

- Dimmu Borgir - Allehelgens Død I Helveds Rike (for en tittel :D)

- Satyricon - Mother North (denne videoen summerer vel greit opp hvorfor black metal har et såpass dårlig rykte :shock:)

Det bør nevnes at de færreste av disse bandene er satanister av tradisjonell forstand, men tekstene er en del av det mørke utrykket i musikken deres. De har også en god slump selvironi når det gjelder klesvalg og sminke! ;) Til slutt vil jeg slenge inn et live opptak fra et av favorittbandene mine - Arcturus - der de synger sin hyllest til en av mine barndoms største skrekkminner: Hufsa. Om du ikke liker musikken, så hør i alle fall på teksten. Den er utrolig trist.

Vel, det ble langt gitt. Kunne ført på mye mer, men det får bli til en annen gang. :D

I min helt objektive mening (?), er det knapt laget musikk etter 70-tallet som er verdt å høre på.

Vil nå kalle den meningen subjektiv så det synger etter. ;)

Jeg tok det ikke så veldig ironisk :), synes desverre det er langt mellom godbitene i dagens musikk, men utvalget er igjen større så det er vanskeligere å finne de da. Musikken fra 70 tallet er jo avsluttet på en måte, så det er lettere å tråle igjennom det som var da.

Ellers er jo Reggea kul sommermusikk da, Lucky Dube, Steel Pulse etc.. Ellers er det jo mye stilig worldmusic der ute, Majek Fashek, Tiken Jah Fakoly etc.

Når jeg drar på electronica så blir det gjerne Xploding Plastix (tror de har forsvunnet?), Buddha Bar samlingene.

Metall, og den veien der.. vel.. der stopper det litt, Black Sabbath er ok, men Dimmu og denslags blir litt for hardt på en måte, men det er vel en vanesak det også antar jeg.

Men spiller gjerne også Bjørk, Katie Melua, Farmers Market, Barry White, Tom Waits, Rainbow etc..

Samlingen min sprer seg vel i alle himmelretninger, tror ikke jeg klarer å kategorisere det under 4 genrer gitt..

Den eneste grunnen til at jeg tok for meg fire sjangre i innlegget mitt var for å sette noen tøyler på meg selv, skulle jeg tatt med alt jeg liker og hører på kunne jeg fortsatt herfra og inn i evigheten. :D Begrenset meg derfor til det jeg hører mest på.

Når det gjelder black metal er nok det flest sliter med growl vokalen. Som du sier asbjorn er det en vanesak, og i starten hørte jeg på den slags metall på tross av vokalen. Nå er den ikke det samme uten. Den er en del av det agressive og harde utrykket og blir en effekt på lik linje med f. eks. den vanvittige trommingen.

Focus gitt! Dette forumet blir bare mer og mer interessant.

Her er en link til et dessverre, kortlivet engelsk band ved navn "UK". http://www.youtube.com/watch?v=30c-wEGRwig.

Kvaliteten på opptaket er er ikke så god, men det gir en pekepinn på hva slags musikk de spilte.

Tar med et opptak av en de store kvinnelige artister - Joni Mitchell. Denne gangen med en nyinspilling av en gammel melodi mange sikkert kjenner, men her i et nydelig orkesterarrangement:

I går ble Donald Fagen fra Steely Dan omtalt. En ordentlig perfeksjonist, med mange udødelige melodier på samvittigheten. Her er en av disse, fra hans første soloalbum "The Nightfly", http://www.youtube.com/watch?v=0K6KGg4o0kw

Selv har jeg en stor forkjærlighet for Genesis, og der var en gang Peter Gabriel frontfigur. Her er et vakkert stykke fra hans første soloalbum. Stykket heter "Here Comes The Flood", og høres her i nedstrippet versjon: http://www.youtube.com/watch?v=G8Z9mTlllPo. (For de ekstra observante, kan man se Kate Bush i koret helt i starten)

Avslutter med en av de beste melodier Genesis noen gang har laget, nemlig "Firth of Fifth"

http://www.youtube.com/watch?v=5ksoDr3Ip_w.

Et langt stykke, men dette var et av kjennetegnene til prog-rocken, med store tempovariasjoner, en generell symfonisk musikkoppbygging, fete akkorder og i det hele tatt, fabelaktig og melodiøs musikk (og her innrømmer jeg at jeg er svært subjektiv :D ). Skru opp lyden!

Det hadde vært artig å hørt hva forumets yngre garde mener om denne type musikk - mye sikkert laget før de var født?

Avslutter med en av de beste melodier Genesis noen gang har laget, nemlig "Firth of Fifth"

Et langt stykke, men dette var et av kjennetegnene til prog-rocken, med store tempovariasjoner, en generell symfonisk musikkoppbygging, fete akkorder og i det hele tatt, fabelaktig og melodiøs musikk (og her innrømmer jeg at jeg er svært subjektiv :D ). Skru opp lyden!

Det hadde vært artig å hørt hva forumets yngre garde mener om denne type musikk - mye sikkert laget før de var født?

Veldig bra den sangen, og Genesis generellt liker jeg godt. Når man først er inne på sanger med stor variasjon så er jo Bohemian Rhapsody en absolutt klassiker :)

Hvem er vokalisten her?, Gabriel eller Collins?, synes det høres ut som Collins, men...

Om du liker de lange og varierte stykkene fra Genesis, vil du trolig også like det massive stykket "Pirates" med gruppen Emerson, Lake & Palmer. Temaet i stykket er, ikke overraskende, pirater/sjørøvere, og en beundrer av gruppen har her laget en 2-delt video (p.g.a. stykkets lengde) som stort sett følger teksten i stykket. Teksten er for øvrig glimrende skrevet, og det er tydeligvis lagt mye flid i sammensettingen av videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=LQEqb70yW8A (del 1)

http://www.youtube.com/watch?v=I6N6JGZ1hTQ (del 2)

Og så, noe helt annet:

Et utdrag fra stykket "Carmina Burana", komponert av Carl Orff på midten av 30-tallet. Fremføres vanligvis av et stort kor og orkester, og må klassifiseres som klassisk musikk. Dette er IKKE musikk du vil høre i bakgrunnen i heiser og shoppingsenter, men krever litt mer av lytteren. Skru opp lyden, og våg å høre på et dramatisk og storslagent verk som kanskje gir deg litt gåsehud på ryggen.

http://www.youtube.com/watch?v=cjDYLl9d4BE

For å roe ned pulsen etter denne utladningen, avslutter jeg mine tips for denne gang med et stemningsfullt stykke av Frank Sinatra. Såkalt saloonmusikk, som passer godt sent på natten.

Gabriel eller Collins? Godt spørsmål Asbjørn, da dette stykket orginalt ble sunget av Gabriel, mens han ennå var i gruppen. Etter at Gabriel sluttet, ovetok Collins som kombinert sanger/trommeslager, og det er han som synger på denne versjonen av Firth of Fifth. De har derfor med en ekstra trommeslager på scenen.

Stemmene deres er imidlertid ikke helt ulike, så det er mulig å ta feil av disse. Utseendet var nok ikke like likt ;)

Ja, det var det jeg mente, at på den tiden var de temmelig like i stemmen, hadde noe Genesis for veldig lenge siden, men det forsvant når kasettene ble kastet, ikke all musikken ble kjøpt på nytt.

Emerson, ikke ille låt, men de første 5 minutene var litt laange :D

Det virket ikke som om det var så mange som hørte på death metal her, men uansett så er det verdt å nevne Opeth sitt nye album 'Watershed'. For min del går det lett inn som årets foreløpig beste album! I kjent Opeth stil har de ivaretatt den herlige blandingen mellom vakker akustisk musikk og harde toner av beste prog death metal slag. Mikael Åkerfeldt er virkelig et geni.

Det ser ikke ut til at jeg har så mange likesinnede når det gjelder musikk her inne, men jeg slenger uansett ut noen herlige rytmer courtesy of youtube :):

- Matisyahu - King without a crown

Herlig rabbiner reggae!

- Macka-Chin & Twigy - Koushin

Japansk hip-hop på sitt beste!

- Opeth - Porcelin Heart

Fra deres nyeste album som jeg nevnte i forrige post. Rimelig bisarr video - som seg hør og bør i death metal verdenen - men sangen viser kvalitetene som moderne Opeth innehar. Vanvittig bra!

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this