Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

Vulfix #2235S

Coates Almond Cream

Merkur HD 34G m/ Derby Extra (2 drag + "J-hooking")

Truefitt & Hill Spanish Leather Cologne

Coates gir en tett skum, mer så enn GFT og T&H, og etterlater huden glatt, mykt og tørr (ikke "tørr" som i "uttørket", men som i "våt" og "glatt" :?:?: ) etter hvert drag. Den har en mandellukt som blir ganske svak og nærmest forsvinner når den er skummet opp, men mandellukten henger litt igjen etter barberingen og man kan kjenne den litt nå og da. Ganske deilig.

Jeg prøvde også J-hooking (Mantic) i dag. Det så så lett og greit ut på videoen, men det var jammen ikke lett å få til. Jeg tror jeg må belage meg på enkelte små uhell fremover selv om jeg er forsiktig :)

EJ Best Badger

MB Lime Ice

NoName Solingen kniv

TGR Aftershave Balm

Auau, dette ble ikke vellykket! Kjøpte denne kniven på Ebay, og fikk hentet den sent i går kveld. Jeg var litt (for?) spent på å prøve den i dag når jeg kom hjem fra jobb. Hadde en god ukesstubb, og var vel litt for kjapp til å få myket opp skjegget ordentlig. Skummet var som vanlig helt topp, men med såpass lange og stive stubber, ble det litt for tøft. Det ble en skikkelig skrapelyd når jeg dro kniven over ansiktet. Det kom en liten rød lekkasje under nesen. Måtte hjelpe til litt med Sanguinen for å få det sånn noenlunde bra. Man kan vel sette et spørsmålstegn over kvaliteten på denne kniven, men jeg skal gi den noen sjanser til med litt bedre forutsetninger.

Shavemac 23mm silvertip

Heljestrand No 4

D.R Harris Lavendel krem

Auau, dette ble ikke vellykket! Kjøpte denne kniven på Ebay, og fikk hentet den sent i går kveld. Jeg var litt (for?) spent på å prøve den i dag når jeg kom hjem fra jobb. Hadde en god ukesstubb, og var vel litt for kjapp til å få myket opp skjegget ordentlig. Skummet var som vanlig helt topp, men med såpass lange og stive stubber, ble det litt for tøft. Det ble en skikkelig skrapelyd når jeg dro kniven over ansiktet. Det kom en liten rød lekkasje under nesen. Måtte hjelpe til litt med Sanguinen for å få det sånn noenlunde bra. Man kan vel sette et spørsmålstegn over kvaliteten på denne kniven, men jeg skal gi den noen sjanser til med litt bedre forutsetninger.

Ett spørsmål, har du verifisert at kniven er skarp før du brukte den?

- Bjørn Erik

Baxter

XD-20, KAI d3

RFM gel

Har vært travelt her, 6 dager siden sist jeg orket å barbere meg :o Kjenner INGEN motstand når jeg raker vekk stubbene med kai-bladet.

Noen som kan annbefale en saks til trimming av håret over kinnskjegget? Ser at sanguine har fult av sakser, men er de noe tess?

Talkum fungerer uforskammet bra. Huden blir så glatt og myk etterpå! Man skulle tro at huden ville bli litt uttørket, men tvert i mot. T&H Spanish Leather er også farlig god.

Tok bilde, skal si det ble hvitt! :D

Se herra:

http://trumpers.com/product_detail.cfm? ... =111547202

Trumpers har revitalisert gammel vare..

Flott innpakning også.

Shavemac 23mm silvertip

Heljestrand No 4

D.R Harris Lavendel krem

Ett spørsmål, har du verifisert at kniven er skarp før du brukte den?

- Bjørn Erik

Vel, jeg har jo ikke noe å sammenligne den med. Har jo kun brukt DE blader i Sanguinen. Til og med den føltes litt "rå" på de lange stubbene. Stroppet kniven før jeg brukte den (8-10 ganger hver vei). Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne verifisere den som skarp nok. Tips mottas... ;)

Dette ble siste dag med T&H Ultimate Comfort :(

Vulfix #2235S

Truefitt & Hill Ultimate Comfort Cream

Merkur HD 34G med en ny og skinnende blank Derby Extra

Geo F Trumper Coral Skin Food

Se herra:

Ja, den er lekker. Jeg har også sett at TOBS har en talkum i tilsvarende beholder. Kanskje Barbershop kan ta inn noen? :)

Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne verifisere den som skarp nok

Kan du ikke bare se hvor lett den kutter hårene på underarmen? :)

Og til slutt:

Jeg var innom Gimle Parfymeri. De har tatt inn Penhaligons og har også hele berberingserien til Blenheim Bouquet (krem i tube og krukke, såpe og etterbarberingskrem) i tillegg til Endymion krem. Men de hadde bare Liljekonvall som talkum... ;)

Dagens barbering.

Meget varm dusj.

Sepe fra Tabac.

Påføres med kost fra EJ.

Merkur Vision høvel med Feather blad (brukt x-ganger) :? Tror det er godt nok til EN barbering til.

AU :evil: Det var det IKKE. :oops:

Frem med nick-stift.

Ny påføring med av skum.

Frem med min Dovo Bismark. DEN er ivertfall skarp nok.

Uansett hvor erfaren man er (har brukt våtbarbering siden 1979) så får man av og til et nick....

Shavemac 23mm silvertip

Boker Extra Hollow Ground

D.R Harris Almond såpe

Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne verifisere den som skarp nok. Tips mottas... ;)

Google "Hanging hair test". Det er en god start....

...til mye frustrasjon :D

Har faktisk mer tro på det som heter TPT, den er beskrevet her.

Svenna: Hvis du prøver å stroppe kniven din ca 50 ganger, kan det hende at du opplever at den blir litt bedre, men det avhenger av at den er ganske nære skarp nok, hvis den kutter skjeggstubber eller armhør litt over huden er den mest sansynlig ikke skarp nok.

- Bjørn Erik

Og til slutt:

Jeg var innom Gimle Parfymeri. De har tatt inn Penhaligons og har også hele berberingserien til Blenheim Bouquet (krem i tube og krukke, såpe og etterbarberingskrem) i tillegg til Endymion krem. Men de hadde bare Liljekonvall som talkum... ;)

Gimle?, hvor i geografien blir dette sånn ca?, så du noe prisnivå på dette?

Det ligger vegg i vegg med Gimle Kino i Bygdøy allé.

Jeg husker ikke helt alle prisene for jeg prøvde å bli klok på Blendheim Bouquet-duften 8-) , men jeg tror at barberkrem på tube (150ml) lå rett under 300 kroner mens såpe og krem i metall(?)krukke lå mellom 4-600 kroner. Edt'en var vel rundt 650,- for 50 ml. De har også Aqua di Parma-serien og Creed.

Har faktisk mer tro på det som heter TPT, den er beskrevet her.

Svenna: Hvis du prøver å stroppe kniven din ca 50 ganger, kan det hende at du opplever at den blir litt bedre, men det avhenger av at den er ganske nære skarp nok, hvis den kutter skjeggstubber eller armhør litt over huden er den mest sansynlig ikke skarp nok.

- Bjørn Erik

Takker så mye for tipset Bjørn Erik! Stroppet litt mer i dag og gjennomførte en TPT på våt tommel. Virker som bladet er ganske så jevnt og skarpt. Så for å gi kniven en ny sjanse, så ble det:

En varm dusj, med ansiktsskrubb og vask

EJ Best Badger

MB Aromatic Tobacco

NoName kniven

Fitjar Såpekokeri Miklagard etterbarberingskrem

Dette ble noe annet ja! Kjente selv før innsåpingen at skjegget var mykere (og heller ikke så langt).

Med nystroppet kniv gikk det mye bedre! Tok to drag WTG, og resultatet var absolutt akseptabelt! Tok ikke noe drag ATG siden teknikken ikke helt er der den burde være. Målet denne gangen var egentlig å få testet denne kniven, og siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag enn Sanguinen, så må jeg si at den besto!

Nå blir det å lære ordentlig teknikk...

Vulfix #2235S

Coate's Almond Cream

Merkur HD 34G m/Derby Extra

Truefitt & Hill West Indian Limes Aftershave Balm

Jeg må si jeg synes det er godt med sitrus/lime nå som høsten er kommet. Det føles som om sommereren varer litt lenger. :) Jeg liker spesielt godt etterbarberingskremen T&H WIL

Baxter

XD-20, KAI d4

RFM moistouriser

"If it ain't broke, don't fix it"

Men, dovo shavette er på vei, og feather AC på ønskelisten. Og når jeg går tom for RFM moistouriser blir det vel så jeg bestiller noen baxter-produkter :P

Shavette-en kom idag. førsteinntrykket er at dovo har lagt vekt på design, den er jo fin :) Halvgjennomsiktig skaft med rødbrun farge, og fancy logo på bladholder-holderen.

Den er fjerlett. Stor forskjell mellom sanguinen og denne. I morgen får jeg prøve den, orker ikke å rengjøre den ikveld.

Sitter her som ein anna grevling, har nå 6 kniver totalt, 2 - 3 som kun egner seg til utstilling.

1 EJ som eg ikkje får slipa opp og pr DD ligger i ein skuff og venter på bedre tider, 2 liggende på postens godsterminal i oslo.

Shavetten gikk eg tom for blader til og husker ikkje helt hvorfor eg tok den med meg ut men fant den igjenn to dager etterpå, da så den ut som eit 8tall etter mange ting som hadde kjørt over den.

Gilletten kommer faenkje nær mitt skjegg igjenn, så da sitter man som ein ubarbert idiot og koper og venter. Tida går sakte.

Men skal komme tilbake med bilder når eg bare får den pakka, for der er det mye glede :D

Sliter med å vente på å få sett hvordan de knivene ser ut i virkligheten, men sitter med ein god følelse (bare sett småbilder) Og det er ikkje bare kniver som kommer :D

Julaften kommer in dag i september i år :D forhåpentlig vis veldig snart

EJ Best Badger

Proraso krem

1970 Gillette Adjustable m/Derby Extra

Fitjar Miklagard Etterbarberingskrem

Tre pass i dag, 2xWTG 1xATG. Blir like bra hver gang. Jeg må si at Fitjarkremen er min klare favoritt blant etterbarberingsproduktene mine. Ser at den dessverre har forsvunnet fra butikken. Bra jeg kjøpte to da jeg bestilte den ;)

I går kom endelig ett stykk D.R. Harris Arlington shave stick og ett stykk D.R. Harris Marlborough shave stick fra Connaught :D

Dette er de to første ordentlige såpene jeg prøver og er helt like, bortsett fra duften. I sommer kjøpte jeg en Wilkinson Sword såpe i en blå boks men den har jeg aldri fått til å fungere :evil:

Marlborough har en mild duft av trerøyk og Arlington har en mild duft av sitrus. Jeg prøvde Marlborough'en først. Den var veldig lett å påføre ansiktet og skummet også lett opp til en tett skum med den selvsikre #2235. En suveren barbering! 8-)

D.R Harris Marlborough Shave Stick

Vulfix #2235S

Merkur HD 34G m/Derby Extra (2 drag + luking)

GFT Coral Skin Food

Det er deilig å komme hjem - stort og lyst bad med vannkran der det ikke er stress å stille temperatur :P

:lol:

Baxter

XD-20, KAI d1

RFM moistouriser

Savner virkelig det lyse badet hjemme. Ikke enkelt å få perfekt resultat under haka når det er mørkt :(

Hvor ofte skyller dere av kniven? Skyller 2 ganger per side, og tror det er litt lite - selv om det stort sett går bra.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...