Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

Er vel litt forskjellig, med varierende grovhet. Altifra de som man kjenner har ru overflate til helt glatt blå naturstein. Problemet er jo at de alle har endel ujevnheter, spesielt natursteinene.

Han vet hvordan man får en barberkniv skarp, så jeg får nok litt hjelp der - men spørsmålet er om det er bedre å investere i en bryne selv, som er flat, og perfekt til slikt bruk.

Knollen:

- BOLD for men

- Slant

- Schick P41

- Hvit krem for skallen (glemte navnet)

Trynet:

- Wet towel

- Proraso pre/post

- Wet towel

- C&E Nomad krem

- Savile Row SR212

- Merkur Vision

- C&E Nomad ASB

Må si wettowel var digg.. skulle bare hatt to hender til :), brukte tipset Lynn hadde på plata si, først vaske trynet, så wet-towel, så gnu inn trynet med proraso (tror han kanskje brukte barberkrem istedet), så wet towel igjen (med kremen på plass), så krem, og barbering.

Fikk vel ikke noen direkte wow følelse, men det var godt med towel, må prøve det flere ganger. (Jysk hadde tilbud på små 30x50 kluter, perfekte til formålet)

Kjøpte en polsk militærhøvel, "LUX" - sovjetisk gilette tech-inspirert mesterverk :P Hodet virker litt lett, men ellers er den fin. 70,- ble det vel, inkludert frakt.

RFM gel

LUX m/ Derby Extra

RFM Moistouriser

Høvelen overrasker, ble godt resultat.

Denne er fra igår:

- Mama Bear Cocont lemongrass

- Scuttle el Tysko gigante

- Pearlduck Goldedge 5/8

- Amboyna Burl Wood Silvertip

- TGR Aftershave Balm

WOW! Jeg skjønner nå godt hvorfor Dubl Duck nyter såpass med respekt rundt om på verdensveven, den er virkelig en fabelaktig barberer! I lag med supre Mama Bear ble dette en helt fantastisk barbering, meget tett og irritasjonsfri.

- Trumpers Lime Skin food (som pre og post)

- Trumpers Lime shaving cream

- 34C + 37C + IP Blue+IP Red

Endelig.. fikk igår pakken fra Trumpers.. synd og skam at de ikke vil ha nettbutikk, men leker nettbutikk selv.. jaja...

Jeg varierer ikke barberingen så voldsomt i disse dager, men her er iallfall dagens, som var meget bra:

Sanguine X-D20 med Wilkinson-blad, dag 2

Col. Conk Bay Rum såpe

Vulfix #2233 kost

Pinaud Clubman etterbarberingsvann

Proraso Liquid Cream etterbarberingskrem

Dette var fabelaktige saker. Svært godt resultat, og jeg tror det må være lov å si null irritasjon. Jeg har drøyd overgangen til knivbarbering lenge, men etter å ha fått så gode resultater med Sanguinen (shavette-aktig sak) så blir jeg jo bare nødt til å anskaffe bryne og stropp. :)

Jeg kan i grunn oppsummmere hele barberingsuken min slik:

- Mama Bear i en eller annen form

- Den Tyske Scuttle

- Pearlduck Goldedge 5/8

- Amboyna Burl Wood Silvertip

- TGR Aftershave Balm

Jeg går ikke lei!

RFM Gel

Sanguine XD-20 med KAI-blader

RFM Moistouriser

Det er helt herlig å kjenne tredagersskjegget bli kuttet rett av, uten motstand. Resultatet ble helt perfekt, kansje beste til nå. Dog, noen småkutt ble det. Japanske blader + dårlig teknikk? :roll: Wilkinson-bladene tilgir mye mer.

Jeg hadde en vareprøve fra Crabtree & Evelyn sin Naturals serie liggende og jeg bestemte meg for å teste den i går. Klemte ut det som var av krem i en liten bolle og satte til verks med grevlingen. Holdt på en liten stund, men absolutt ingenting skjedde. Hmmm, kanskje litt mer vann vil hjelpe? Nei. Deretter tok jeg en titt på vareprøven igjen, og jaggu skulle den påføres direkte og ikke skummes opp med en kost. :oops:

Selve barberingen endte opp slik:

- TGR Black Ice Shave Cream

- Georgetown Scuttle

- Shavemac Custom Silvertip

- Merkur Futur med Wilkinson Sword på dag 4

- Crabtree & Evelyn Post Shave Relief

Sistnevnte var en vareprøve og den var simpelten helt konge! Kommer nok til å bestille den rimelig kjapt. Ikke bare luktet den veldig godt, men den hadde en skikkelig tykk kremete konsistens og viktigst av alt var den fabelaktig på å fukte og berolige huden. Jeg tok fem passeringer på denne barberingen hvor den siste var mot hårene, null irritasjon! Jeg gleder meg til å få testet den igjen!

Testet denne selv idag, har hatt den liggende en stund, men måtte teste når jeg så du hadde gjort det.

Face Scrub - interresant, og det virker faktisk som om den gjorde en god jobb.

Shave cream - Nydelig.. faktisk den beste jeg har vært borti av denne typen kremer, som regel er det bare klin og klas, men denne var faktisk veldig god. Har ikke sjekket ingredientsene enda, men virker som om det er noe ala tea tree eller tilsvarende i den. Og barberingen med denne ble veldig bra, ikke noe behov for mange pass 1.5 samt litt pussing var mer enn nok. Smertefritt.

Post shave relief - Mulig denne er god.. men for meg er den alt for feit, prøvde å smøre så tynt som mulig, men jeg er fortsatt feit i trynet av den. C&E Nomad blir nok for meg et bedre alternativt fra C&E.

Har flyttet det meste av mine eiendeler til den nye leiligheten i trondheim, inkl. barberingsutstyr/-produkter. Månedens barbering (!) vil derfor se slik ut:

-Vulfix pure badger (kjøper nok ny kost når jeg flytter til høsten)

-Proraso krem

-Gillette Tech m/ Crystal

-DKR Cleanser

-DKR Moisturizer

Synes denne kombinasjonen gir fantastiske barberinger, så sånn sett er det jo ikke så dumt. Får jo virkelig øvd på teknikken også når jeg ikke har noen variabler i barberingen. Prøver sårt å ikke savne kremene og høvlene som ligger i Trondheim :mrgreen:

Proraso-krem (grønn)

Vulfix #2233

Sanguine X-D20 med Wilkinson (dag 4)

Pinaud Clubman aftershave

Proraso Liquid Cream

Første gang jeg bruker krem på anslagsvis syv uker. Såpe er flotte greier, men den gode gamle Prorasoen er jo tross alt også bra,da! To passeringer (WTG/ATG) med Sanguinen gav en meget tett barbering uten irritasjon. Godt mulig dette er den beste barberingen til nå, altså. :)

Post shave relief - Mulig denne er god.. men for meg er den alt for feit, prøvde å smøre så tynt som mulig, men jeg er fortsatt feit i trynet av den. C&E Nomad blir nok for meg et bedre alternativt fra C&E.

Jeg er enig i at den er ganske fet og om jeg barberte meg om morningen hadde jeg nok ikke benyttet denne, men for kveldsbarberinger synes jeg den er helt konge! Når jeg våknet dagen etter jeg brukte C&E Naturals kremen var huden virkelig silkemyk.

RFM Gel

Sanguine XD-20 med KAI-blad, dag 3

RFM Moistouriser

Dag tre, og det halve kai-bladet er fremdeles skarpt. Siste dagen med RFM Gel, fikk til bare WTG og ATG før boksen ble tom.

Baxter of California Super Close Shave Formula

Sanguine XD-20 med KAI-blad, dag 1

RFM Moistouriser

Baxter-kremen virker god, var jo skeptisk til "krem" siden jeg husker hvor ille billigskummet til gilette var - men ble positivt overrasket.

Månedens barbering-opplegget mitt gikk jo i vasken pga Mama Bear. Dagens barbering, som forøvrig er min aller første med barbersåpe, ble som følger:

-Vulfix pure badger

-Mama Bear's Mandarin Ice (herre min hatt, dette er bra saker!)

-Gillette Tech m/ Crystal

-DKR moisturizer m/ to dråper jojoba

-ZIRH Corduroy EDT vareprøve (takk, Barbershop)

En av de beste barberingene på lenge, selv om jeg følte meg litt usikker på oppskummingen :mrgreen:

Glemte å skrive her igår:

Baxter of California Super Close Shave Formula

Sanguine XD-20 med KAI-blad, dag 2

RFM Moistouriser

KAI + XD-20 er en fin kombinasjon. Skrellet av 4dagers skjeggvekst med ett drag, omtrent uten motstand. Gal som jeg er, ble det kun 1pass atg :D Forøvrig virker det som om det er umulig å få til en direkte dårlig prep med baxter-kremen.

- Fitjar Citrus Kick

- Waterfall Moss Scuttle & Ayars Lather Bowl

- Shavemac Custom Silvertip

- Joseph Allen Non-XXL 5/8

- Aqua Velva

Jeg kommer nok til å gå tom for Citrus Kick lenge før den kommer i en kjøpbar form. :(

IMG_0642.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...