Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

1 time siden, bayliss skrev:
22 minutter siden, bayliss skrev:

denne er NOS.altså gammel men ubrukt.vant den på ebay auksjon for 1900kr.vanligvis ligger de fra 3500 og oppover.er en 6/8.selv om den er nesten 40 år var fabrikkeggen shave ready.akkurat nå har jeg 12.og en kamisori på vei.kjøpte også en mint 8/8 filarmonica dobbel temple som er mint.den må slipes før bruk.betalte 1900 for den å, noe som er billig sammenlignet med hva de ellers ligger til.blir ei god stund før det blir kjøpt flere kniver nå.har vel egentlig nok til å fjerne skjeggstubbene.blei litt samling av det.

hvis du skal kjøpe filarmonica så pass på at det står jose monserat pou på tanga.hvis ikke er det siste generasjon filarmonica.disse har pakistansk stål av dårlig kvalitet.de eldre har toledostål som har meget høy kvalitet.

Du har såpass med kniver ja  kamasori ser jo spenstig ut da,men jeg som har kjøpt og venter på kniver fra Robert nå også har jeg så lyst på en sånn filarmonica sitter å titter på ebay nå.Det er bare det at det har vært så mye innkjøp i det siste pluss at jeg vurderer å kjøpe et sett med bryner.hva skal man gjøre?Det begynte med høveler og koster så såper osv osv.?

10 minutter siden, Razor skrev:

tok litt av en periode her ja:wacko:har bestilt 3 stk shapton pro også. 1,5k 5k og 8k.blei 1500 på ebayen.får håpe tollen sover når de passerer,noe de har gjort når knivene passerte:D

har gidd opp naniwa super steinene.de har vridd seg ganske mye.har til og med lagt de i press,uten suksess.shapton ble også ganske mye billigere en naniwa professional.

ligger noen fine her: http://www.ebay.ie/sch/momotaroadun/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from= . som er på auksjon.er denne jeg kjøpe den på bilde av.

men vær forsiktig hvis du kjøper kniv på ebay.mange har vært feilslipt  og har out honed toe og eller trown.

http://www.ebay.ie/sch/tantokatana/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=  .denne selgeren har også noen fine filarmonica.han hoder til i sverige.kniven jeg kjøpte fra han var postet fra malmkjøping.men han er opprinnelig russer.knivene hans er meget fine.han er også en meget habil sliper.min kom med en perfekt egg.

Da var dagen her SSA er hus og testet.Det var en nydelig kniv og den er skarp som bare f.... men hadde regnet med det siden Robert har satt opp denne kniven.barberingen gikk uten problemer og var en ren glede ?skjønner hvorfor Robert liker denne godt for det kommer jeg også til å gjøre.

bayliss den Filarmonica kniven diner ubeskrivelig en utrolig vakker kniv ?så på en del av dem på ebay men har ikke helt bestemt meg hvordan er dem i forhold til Dovo ?kanskje et dumt spørsmål men må spørre da du har hatt Dovo.Hvordan var Kamisori kniven ? Den er jo drit kul da kostet den mye ?

1467742736740-207112676.jpg

24 minutter siden, Razor skrev:

Da var dagen her SSA er hus og testet.Det var en nydelig kniv og den er skarp som bare f.... men hadde regnet med det siden Robert har satt opp denne kniven.barberingen gikk uten problemer og var en ren glede ?skjønner hvorfor Robert liker denne godt for det kommer jeg også til å gjøre.

bayliss den Filarmonica kniven diner ubeskrivelig en utrolig vakker kniv ?så på en del av dem på ebay men har ikke helt bestemt meg hvordan er dem i forhold til Dovo ?kanskje et dumt spørsmål men må spørre da du har hatt Dovo.Hvordan var Kamisori kniven ? Den er jo drit kul da kostet den mye ?

1467742736740-207112676.jpg

Gratulere med ny kniv☺

11 timer siden, bayliss skrev:

dag blei det kamisori for første gang.morro:)

20160705_094406_resized.jpg

bayliss den Filarmonica kniven diner ubeskrivelig en utrolig vakker kniv ?så på en del av dem på ebay men har ikke helt bestemt meg hvordan er dem i forhold til Dovo ?kanskje et dumt spørsmål men må spørre da du har hatt Dovo.Hvordan var Kamisori kniven ? Den er jo drit kul da kostet den mye ?må også gratulere deg med en flott kniv ?

har bare prøvd den med hvit skaft enda.den er nydelig å barbere med.slipa opp den store i går,så den skal til pers imårra. kamisorien ble en liten skuffelse.den var ikke shave ready som anonsert.fra midten til spiss var den akseptabel. bakdelen av eggen var direkte sløv.men fikk da av skjegge.så det blir et slipeprosjekt fremover.betalte 320kr ink frakt fra japan.så var ikke så mye.om filarmonica barberer bedre en dovo vet jeg ikke.men de er jo så vakre.ståle er bra(toledostål) og riktig slipt er de fantastiske. den jeg brukte igår har en 40år gammel fabrikkegg ,å den barberte som sagt nydelig.såfår vi se imårra om den andre leverer også:)

Jeg har sikkert nevnt det noen ganger.  Jeg hørte for en tid siden i et radioprogram at japansk stål er oppskrytt.  Jeg er rimelig sikker på at disse knivene også har hardt stål, noe en barberkniv ikke bør ha.  Vi kan sikkert få disse skarp, men hvor lenge holder de på eggen?  En annen ting er at samme type kniver kan være forskjellig i kvalitet.  Det mangler kvalitets kontroll fra leverandøren.  Kniver som selges i dag på nettet burde aldri blitt solgt.  Jeg har berørt dette problemet på min hjemmeside, og den vil snart bli oppdatert, og der legger jeg ikke fingrene imellom.  

9 minutter siden, Tyfonikus skrev:

Jeg har sikkert nevnt det noen ganger.  Jeg hørte for en tid siden i et radioprogram at japansk stål er oppskrytt.  Jeg er rimelig sikker på at disse knivene også har hardt stål, noe en barberkniv ikke bør ha.  Vi kan sikkert få disse skarp, men hvor lenge holder de på eggen?  En annen ting er at samme type kniver kan være forskjellig i kvalitet.  Det mangler kvalitets kontroll fra leverandøren.  Kniver som selges i dag på nettet burde aldri blitt solgt.  Jeg har berørt dette problemet på min hjemmeside, og den vil snart bli oppdatert, og der legger jeg ikke fingrene imellom.  

har noen kniver som har hardt stål så som filarmonica( toledostå) thiers issard og koraat. de to sistnevnte ligger vel på 62/63 på rockwell skalaen.personlig syns jeg disse er meget gode kniver som ikke står tilbake for eskilstunaknivene.vanskelig å slipe er de heller ikke.men at kniver ikke altid er shave ready skjer fra tid til annen.kjøpte en heljestrand der selger påsto den var shave ready,noe den ikke var. samme som med kamisorien, skarp fra midt til tå og sløv fra midt til hel.men ble jo bra etter litt sliping. japanerne har jo ellers laget legendariske kniver/sverd opp gjennom århundrene,så stålet kan ikke være av så dårlig kvalitet.ser egentlig på dette som et arbeidsuhell fra sliperens side,som med heljestrandkniven.men hva vet vel jeg.

Forstå meg rett.  Jeg har aldri sagt at hardt stål på barberkniver ikke kan være gode kniver, men sagt at en barberkniv ikke "bør" ha hardt stål.  Solingen lager både dårlige kniver og meget gode kniver, det samme er tilfelle med Eskilstuna knivene.  Törnblom har også hardt stål, men.  Jeg har minst 6 av disse knivene som ikke er akseptert, og heller ikke i salg.  Jeg hadde 15 kniver av Heljestrand, 4/8. hvor kun 4 var gode.  T.o.m. SSA kniver hadde sine problemer, disse ble aldri solgt.

Ta et flatbrød og en papplate av samme tykkelse.  Flatbrødet er hardere, men sprøere.  Stryk disse to forsiktig over et bort.  Det vil falle mikrober av flatbrødet mer enn av papplaten.  Dette rettes opp med stropping, men du kan ikke erstatte det "nano" stålet som faller av, derfor må vi slipe de harde knivene mer enn de myke.  For å dra det litt langt, det myke stålet blir lettere å jevne ut siden det mister mye mindre enn det harde, de blir mer bøyd..  Denne teorien fremla jeg for "Grand Old Man", som kanskje er mest respektert av smeder, ikke bare i Norge, men også i store deler av verden.  Denne smeden har skrevet flere bøker som er oversatt til flere sprog, og han har også startet skoler for smeder i USA.  Denne smeden ga meg helt medhold.

For ca.15 år siden kjøpte jeg en Dovo i Bergen, bedre kniv skal du lete lenge efter.  Nøyaktig samme kniv (broren) kjøpte jeg for syv år siden, den var meget dårlig, og det var så godt som umulig å slipe den.  Det som jeg til nu har hevdet, knivene er forskjellig, selv om de er like.  Jeg sto ved siden av henne som la siste hånd på Dovo knivene før de ble pakket og lagt ned i etuiet for salg.  Jeg spurte om jeg kunne få låne kniven.  Setter du kniven i håret, vil en skarp kniv henge fast, meget fast selv om du bruker litt kraft.   Uten å overdrive, denne Dovo kniven gled over håret, nærmest som om du brukte ryggen på kniven.  Jeg har sendt kniver tilbake til fabrikken som var ubrukelige.  Men, du kan få glimrende kniver, men de har ikke kvalitets kontroll fra de som selger barberkniver.  Böker knivene er gode kniver, men det kom klager også på disse.  Jeg fikk 10 kniver til undersøkelse.  Alle var gode med unntak av fire, og disse var lett å slipe, noe som vitner om godt stål.

Dessverre har jeg ikke nu kapasitet til å drive slipetjeneste.  Men jeg har gjort det, og jeg har aldri tatt betaling for slipingen hvis knivene ikke holdt mål, eller det var umulig å få dem skarp.  

første barbering med 8/8 filarmonica.dette er den beste kniven jeg noen gang har brukt,uten tvil.

ellers besto barberingen av tobs jermyn street krem,aftershave og cologne.

kosten er simpsons colonel.

20160706_095401_resized.jpg

8 timer siden, Tyfonikus skrev:

Forstå meg rett.  Jeg har aldri sagt at hardt stål på barberkniver ikke kan være gode kniver, men sagt at en barberkniv ikke "bør" ha hardt stål.  Solingen lager både dårlige kniver og meget gode kniver, det samme er tilfelle med Eskilstuna knivene.  Törnblom har også hardt stål, men.  Jeg har minst 6 av disse knivene som ikke er akseptert, og heller ikke i salg.  Jeg hadde 15 kniver av Heljestrand, 4/8. hvor kun 4 var gode.  T.o.m. SSA kniver hadde sine problemer, disse ble aldri solgt.

Ta et flatbrød og en papplate av samme tykkelse.  Flatbrødet er hardere, men sprøere.  Stryk disse to forsiktig over et bort.  Det vil falle mikrober av flatbrødet mer enn av papplaten.  Dette rettes opp med stropping, men du kan ikke erstatte det "nano" stålet som faller av, derfor må vi slipe de harde knivene mer enn de myke.  For å dra det litt langt, det myke stålet blir lettere å jevne ut siden det mister mye mindre enn det harde, de blir mer bøyd..  Denne teorien fremla jeg for "Grand Old Man", som kanskje er mest respektert av smeder, ikke bare i Norge, men også i store deler av verden.  Denne smeden har skrevet flere bøker som er oversatt til flere sprog, og han har også startet skoler for smeder i USA.  Denne smeden ga meg helt medhold.

For ca.15 år siden kjøpte jeg en Dovo i Bergen, bedre kniv skal du lete lenge efter.  Nøyaktig samme kniv (broren) kjøpte jeg for syv år siden, den var meget dårlig, og det var så godt som umulig å slipe den.  Det som jeg til nu har hevdet, knivene er forskjellig, selv om de er like.  Jeg sto ved siden av henne som la siste hånd på Dovo knivene før de ble pakket og lagt ned i etuiet for salg.  Jeg spurte om jeg kunne få låne kniven.  Setter du kniven i håret, vil en skarp kniv henge fast, meget fast selv om du bruker litt kraft.   Uten å overdrive, denne Dovo kniven gled over håret, nærmest som om du brukte ryggen på kniven.  Jeg har sendt kniver tilbake til fabrikken som var ubrukelige.  Men, du kan få glimrende kniver, men de har ikke kvalitets kontroll fra de som selger barberkniver.  Böker knivene er gode kniver, men det kom klager også på disse.  Jeg fikk 10 kniver til undersøkelse.  Alle var gode med unntak av fire, og disse var lett å slipe, noe som vitner om godt stål.

Dessverre har jeg ikke nu kapasitet til å drive slipetjeneste.  Men jeg har gjort det, og jeg har aldri tatt betaling for slipingen hvis knivene ikke holdt mål, eller det var umulig å få dem skarp.  

bruker selv medtoden med å dra kniven over håret for å sjekke skarpheten etter at jeg så deg demonstrere den i en video på din nettside. bruker den først og fremst for å sjekke fremgangen i skarpheten under sliping.men etter min erfaring sier den ikke noe om eggen er jevnt skarp,og kniven biter seg fast i håret lenge før den består en hengende hår test(hht),noe jeg mener er minimum får å være shave ready.den siste testen er om den barberer bra og er behagelig.når jeg bruker hht sjekker jeg flere punkter på eggen fra spiss til hel,og av og til er det omeråder på eggen som trenger litt ekstra omsorg.gjelder spesielt brukte kniver som har vært dårlig/feil slipt.

Guest Mach3
Den 27.6.2016 at 23.57, Razor skrev:

Dagens shave ?

-feather as d2

-omega professional 

-van yulay dress blue såpe og after shave splash.veldig får nøyd med duften,skummet var strålende med nok beskyttelse, glid og tykkelse.fikk en bra shave.after shaven er uten alkohol men den svir bra.der er masse god saker som lindrer og smører den funket veldig bra ?

1467064123880303662026.jpg

Den 29.4.2016 at 13.46, Andreassti1 skrev:

Ønsket meg en slik scuttle lenge, ser utrolig kjekk ut når man skummer i skål:)

Her er gårsdagens:

Merkur 34c feather

Omega 10065

Pre: Musgo Glyce classic scent

Såpe: Musgo classic (3x125g som jeg har raspet opp og trykket ned i en stor bolle)

After Shave: Clubman Jeris Musk

IMG_20160428_153230.jpg

Flotte kniver ja... nesten kunstverk. Jeg er 'glad' for at jeg ikke tør barbere meg med kniv,fordi jeg hadde nok ikke klart å begrense antall kniver :-) Regner med at disse knivene fører til babysmooth resultat med riktig teknikk?

9 minutter siden, Gjest Mach3 skrev:

Flotte kniver ja... nesten kunstverk. Jeg er 'glad' for at jeg ikke tør barbere meg med kniv,fordi jeg hadde nok ikke klart å begrense antall kniver :-) Regner med at disse knivene fører til babysmooth resultat med riktig teknikk?

er ikke farlig å barbere med kniv,med mindre man har en psykologisk lidelse som tilsier en uimotståelig trang til å dra kniven i eggens lengderetning:lol:.bbs er ikke noe problem,men jeg gjør det sjeldent.det er så morro å barbere med kniv at det er greit at det har vokst ut så mye at det er noe å barbere på neste dag å:)

Dette var dagens ?jeg får ikke gitt denne two band grevling kosten på 30mm nok skryt dette er en av mine topp fem koster og eneste grunnen til at dette ikke den eneste ene er fordi jeg har mange bra koster,men det er ikke langt unna før dette kanskje blir den den eneste jeg trenger.?

20160706_204307.jpg

Den 6.7.2016 at 11.21, bayliss skrev:

er ikke farlig å barbere med kniv,med mindre man har en psykologisk lidelse som tilsier en uimotståelig trang til å dra kniven i eggens lengderetning:lol:.bbs er ikke noe problem,men jeg gjør det sjeldent.det er så morro å barbere med kniv at det er greit at det har vokst ut så mye at det er noe å barbere på neste dag å:)

Kall meg gjerne feig, men holder meg til DE høvler og Feather blad.... men skal aldri si aldri...kanskje en dag. Har fått for meg at knivene ikke er tilgivende. Men det er forsåvidt ikke Featherbladene heller...

Fredags shaven er i boks nå er det bare å ta den med storm ?

1468010834464-144788813.jpg

9 minutter siden, Razor skrev:

Fredags shaven er i boks nå er det bare å ta den med storm ?

1468010834464-144788813.jpg

blitt godvenn med ssa`n? fått prøvd tornblomen?

1468012846534-620802626.jpgHar testet den et par ganger nå og det er en flott kniv,ikke så estetisk pen som filarmonica din den store men det er en god kniv.kjøpte en billig en på ebay også tror det er en 4/8 kniv ikke i så bra stand som den fra Robert men den er fin.Klas Tornblom kniven har jeg ikke testet enda da det er en liten sak på den kommer en til i posten til uken så da skal den vel til rikes neste uke ?

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...