Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

29 minutter siden, Razor skrev:

Ja det går an å fikse det:blush:,jeg bruker stropp både før og etter barbering.kniven var skarp etter 10000 grit når jeg testet den,men i dag gikk jeg bare over den litt med en sten på 12000 til 15000 grit for siste finish.må bare sette den opp på nytt ;)

noen kniver kan være litt vanskelig ja.driver å sliper på en puma fortiden.har gitt litt hodebry,men ble skarp tilslutt.men eggen er noe ripete enkelte steder så blir en tørn imårra å på llyn mellylyn.hvis det ikke blir bra blir jobben satt bort til andre.

7 minutter siden, bayliss skrev:

noen kniver kan være litt vanskelig ja.driver å sliper på en puma fortiden.har gitt litt hodebry,men ble skarp tilslutt.men eggen er noe ripete enkelte steder så blir en tørn imårra å på llyn mellylyn.hvis det ikke blir bra blir jobben satt bort til andre.

Ja,jeg har satt opp eggen på 1000 grit avsluttet med 10000.så tok jeg jeg den i dag på llyn mellylyn  (en litt lilla sten?)men jeg gir meg ikke før den er skarp.vil klare hår testen :rolleyes:

4 minutter siden, Razor skrev:

Ja,jeg har satt opp eggen på 1000 grit avsluttet med 10000.så tok jeg jeg den i dag på llyn mellylyn  (en litt lilla sten?)men jeg gir meg ikke før den er skarp.vil klare hår testen :rolleyes:

bruker 8000 og 12000 før llyn mellynlyn.har ikke fått tak i 1000 og 3 eller 5000 enda,men står på må ha lista.den er litt lilla ja:)har prøvd litt forskjellige teknikker med den,fra å bare a vann på den til å slipe under rennende vann.har hadt bra resultat med begge teknikker.den siste har jeg kopiert fra en dr.matt på youtube,men han bruker coticule og det er jo en litt annen stein.slipte en gammel engelsk kniv i går av merke kropp.ble kjapt skarp,men mista eggen etter en barbering,så må vel slipes litt mere den å.

1 time siden, bayliss skrev:

bruker 8000 og 12000 før llyn mellynlyn.har ikke fått tak i 1000 og 3 eller 5000 enda,men står på må ha lista.den er litt lilla ja:)har prøvd litt forskjellige teknikker med den,fra å bare a vann på den til å slipe under rennende vann.har hadt bra resultat med begge teknikker.den siste har jeg kopiert fra en dr.matt på youtube,men han bruker coticule og det er jo en litt annen stein.slipte en gammel engelsk kniv i går av merke kropp.ble kjapt skarp,men mista eggen etter en barbering,så må vel slipes litt mere den å.

For meg er det kun de ekte naturlige slipestener som er de beste, men også syntetiske kan være gode, men disse er variabel.  Har selv en syntetisk sten som jeg kjøpte i København, som kan gi et godt resultat.  Noen ganger er det lett å få et godt resultat også på en syntetisk sten, men:  Det er lett å bli lurt.  Jeg har ved flere anledninger brukt ordet "varig skarp", og har fått kritikk angående disse ordene.  Noen ganger må det brukes mins en halv time for å få en varig skarp egg.  En kniv som blir skarp efter 5 min.  er ikke varig skarp, og den mister skarpheten efter kort tid.  Får du kniven varig skarp, kan kniven kanskje holde et helt liv, kun med å bruke stropp, på riktig måte.  Det er sikkert noen på forumet som ikke har hørt denne historien, derfor tar jeg den en gang til.  I min læretid kjøpte jeg en Biedemeier kniv til kr. 450.00.  Jeg hadde kr. 67.00 i lønn for uken, og svennlønnen var ca kr. 250.00.  På denne tiden var det fremdeles en salong i Bergen som drev med barbering.  Jeg har regnet ut hvor mange barberinger som er gjort med denne kniven, mine private barberinger innberegnet.  Ca 8000 ganger er kniven brukt, og den har aldri sett en slipesten, den er kun holdt på stropp.  Tviler dere på dette, da kan jeg sette opp regnestykket for dere.  Dessverre er det nu for tiden vanskelig å få tak i de naturstener som vi brukte i de gode gamle dager.  Jeg har en av disse stenene, og den er min hellige gral.

13 timer siden, bayliss skrev:

tror jeg fant ut hvorfor eggen gikk så fort.under forstørring oppdaget jeg rust langs eggen,på nyslipt stål,så går muligens litt dypt.slipte på nytt,så får se hvor lenge det holder denne gangen.knven er fra mellom 1919 og 1940 engang,så da må man vel regne med sånt.betalte heldigvis ikke mye for den.

Ja når kniven er så gammel så er man nødt til å slipe det som må til på 1000grit får og få eggen jevn og fin.det er litt gøy og ikke i seg også da. Den blir nok bra til slutt

18 minutter siden, bayliss skrev:

tror jeg fant ut hvorfor eggen gikk så fort.under forstørring oppdaget jeg rust langs eggen,på nyslipt stål,så går muligens litt dypt.slipte på nytt,så får se hvor lenge det holder denne gangen.knven er fra mellom 1919 og 1940 engang,så da må man vel regne med sånt.betalte heldigvis ikke mye for den.

Gårsdagens tenkte jeg skulle teste nivea igjen siden det har blitt snakk om den i det siste så jeg dro den fram fra skapet med det rare i og den er ganske god med med tanke på prisen ?kosten er litt morsom og bruke men må nok la den være en nå,det var en NOS vintage semogue 107.men de tåler litt lite den gamle malingen så de sprekker fort opp og det er jo synd da hårene i denne er av ganske god kvalitet.

1467503084963448124590.jpg

1 time siden, bayliss skrev:

fått til eggen på thiers issarden?

Jeg begynte på nytt noen runder på 1000grit,men så mistenkte jeg at det kanskje var noe med de steinene i mellom så jeg hoppet rett på dragons tongue  som er 8-10k grit.Derretter noen runder på llyn mellynlyn denne er 10-12k.stroppet på 50x på stoff siden med slipe pasta og 50x på den grove lær siden.da var eggen veldig fin og skarpt med så lite arbeid så jeg må vurdere noen nye stener siden det er et sted imellom som gjør kniven sløv og for jeg skal ha den enda skarpere.

7 minutter siden, Razor skrev:

Jeg begynte på nytt noen runder på 1000grit,men så mistenkte jeg at det kanskje var noe med de steinene i mellom så jeg hoppet rett på dragons tongue  som er 8-10k grit.Derretter noen runder på llyn mellynlyn denne er 10-12k.stroppet på 50x på stoff siden med slipe pasta og 50x på den grove lær siden.da var eggen veldig fin og skarpt med så lite arbeid så jeg må vurdere noen nye stener for jeg skal ha den enda skarpere.

kjipt hvis stenen ødelegger eggen.opplevde det selv for litt siden.merket at overflata på naniwa 8k var veldig ru.tror jeg brukte for lite vann når jeg lappet den.fikk ripete egg og det ble noen små chips i den.bruker å få knivene veldig skarpe med naniwa 12k og llyn.bestilte en 5x15 coticule som skal prøves.disse skal vist gi meget gode og behagelige egger.ligger noen videoer med en dr.matt på youtube som viser coticulesliping med kun vann.er i 3 deler,med microscopbilder av eggen.får jeg til dette blir jeg fornøyd:)

54 minutter siden, bayliss skrev:

kjipt hvis stenen ødelegger eggen.opplevde det selv for litt siden.merket at overflata på naniwa 8k var veldig ru.tror jeg brukte for lite vann når jeg lappet den.fikk ripete egg og det ble noen små chips i den.bruker å få knivene veldig skarpe med naniwa 12k og llyn.bestilte en 5x15 coticule som skal prøves.disse skal vist gi meget gode og behagelige egger.ligger noen videoer med en dr.matt på youtube som viser coticulesliping med kun vann.er i 3 deler,med microscopbilder av eggen.får jeg til dette blir jeg fornøyd:)

Disse skal være veldig bra å bruke også da hvis man har en slurry Stone slik at man kan begynne litt grovt for også tynne den ut litt og litt til slutt med bare stenen og vann.Det eneste som jeg har stusset på er at det er en sten på 6-8k grit så det kan hende at en finishing sten er nødvendig selv om det ikke så slik ut på videoen.

1 time siden, Razor skrev:

Disse skal være veldig bra å bruke også da hvis man har en slurry Stone slik at man kan begynne litt grovt for også tynne den ut litt og litt til slutt med bare stenen og vann.Det eneste som jeg har stusset på er at det er en sten på 6-8k grit så det kan hende at en finishing sten er nødvendig selv om det ikke så slik ut på videoen.

har lurt på det samme,men de brukes ofte som finisher.gjerne etter 5-8000 grit syntetsten.mulig den vil gi høyer grit uten slurry?

52 minutter siden, bayliss skrev:

har lurt på det samme,men de brukes ofte som finisher.gjerne etter 5-8000 grit syntetsten.mulig den vil gi høyer grit uten slurry?

Ja det kan jo være at når man avslutter med med bare vann og veldig lette strøk at den er mild mot eggen.Den har jo et rykte på seg og være veldig bra som setter gjevn og behagelig egg slik at barberingen blir irritasjons fri, men koster derretter.

10 minutter siden, Razor skrev:

Ja det kan jo være at når man avslutter med med bare vann og veldig lette strøk at den er mild mot eggen.Den har jo et rykte på seg og være veldig bra som setter gjevn og behagelig egg slik at barberingen blir irritasjons fri, men koster derretter.

jeg kjøpte direkte av produsent http://www.ardennes-coticule.be/en for 15x5 cm betalte jeg 750kr.de sender momsfritt.så spørs det om tollen er våken,med norske avgifter blir det 1077kr. ikke galt vist man sammenligner med naniwastener av samme eller høyere gritt.hvis men går for breiere og lengre stener øker jo prisen.dette er en standar og ikke en selected. men etter hva jeg kan finne ut er forskjellen kun kosmetisk.

Det er det som er forskjellen ja på standard og selected.det var jo ikke så ille pris det da,jeg så på en som var 200x70 og den kom på 2400,-så da datt jeg av stolen ?det er fristende og ordne en slik sten vet at Mads på forumet har et par og er fornøyd med de.Har lurt litt på shaptons glass bryner også men alt koster når du kommer opp på finere grit.

1 minutt siden, Razor skrev:

Det er det som er forskjellen ja på standard og selected.det var jo ikke så ille pris det da,jeg så på en som var 200x70 og den kom på 2400,-så da datt jeg av stolen ?det er fristende og ordne en slik sten vet at Mads på forumet har et par og er fornøyd med de.Har lurt litt på shaptons glass bryner også men alt koster når du kommer opp på finere grit.

de største koster skjorta ja.men men trenger egentlig ikke så brei sten.jeg sliper bestandig litt på skrå med hælen først,så 6cm dekker hele kniven.men den blir dobbel så dyr som 5cm.så blir litt xdrag å se om jeg får til et godt resultat.har sett på chapton selv,men ingen som har de Norge så vidt jeg veit.blir ganske dyrt å bestille fra utlandet med alle avgifter etc.syns de virker geniale siden metalle ikke legger seg i overflata som på naniwa,men lar seg bare skylle av.

7 timer siden, bayliss skrev:

de største koster skjorta ja.men men trenger egentlig ikke så brei sten.jeg sliper bestandig litt på skrå med hælen først,så 6cm dekker hele kniven.men den blir dobbel så dyr som 5cm.så blir litt xdrag å se om jeg får til et godt resultat.har sett på chapton selv,men ingen som har de Norge så vidt jeg veit.blir ganske dyrt å bestille fra utlandet med alle avgifter etc.syns de virker geniale siden metalle ikke legger seg i overflata som på naniwa,men lar seg bare skylle av.

Ja det er fint at metallet bare legger seg på toppen,men det skal det gjøre på ardennes coticule også.Det blir kostbart og bestille hele settet fra utlandet ja.får se hvordan det går med deg og coticule når du får den,men jeg har lyst på en sånn,skal kjøpe nye stener da de billige jeg har ikke er bra nok.bare usikker på om det blir naniwa eller coticule ?

9 minutter siden, Razor skrev:

Ja det er fint at metallet bare legger seg på toppen,men det skal det gjøre på ardennes coticule også.Det blir kostbart og bestille hele settet fra utlandet ja.får se hvordan det går med deg og coticule når du får den,men jeg har lyst på en sånn,skal kjøpe nye stener da de billige jeg har ikke er bra nok.bare usikker på om det blir naniwa eller coticule ?

Sitter å kikker på shapton pro fra japan?ikke ille priser.1,5,8 og 12k ble 2800 ink frakt og toll.blir 500 billigere en tilsvarende naniwa superstones.men funker coticulen holder d vel m 1 og 5k.hvis man ikke skal lære seg slurryteknikken å bare bruke 1 sten.har lagt naniwasteinene i press får å se om de retter seg.har vridd seg ganske kraftig..irriterende.

filarmonica medallon taurino 6/8

simpsons colonel

proraso hvit krem og aftershave

T&H trafalgar cologne prøve, lukter nydelig

20160704_195212_resized.jpg

42 minutter siden, bayliss skrev:

filarmonica medallon taurino 6/8

simpsons colonel

proraso hvit krem og aftershave

T&H trafalgar cologne prøve, lukter nydelig

20160704_195212_resized.jpg

Den filarmonica kniven er jo nydelig ?har sett på et par av de på ebay ,men i mint condition er sving dyre.hvordan er den å barbere seg med og er det en 6/8

Hvor mange kniver har du egentlig?

14 minutter siden, Razor skrev:

Den filarmonica kniven er jo nydelig ?har sett på et par av de på ebay ,men i mint condition er sving dyre.hvordan er den å barbere seg med og er det en 6/8

Hvor mange kniver har du egentlig?

denne er NOS.altså gammel men ubrukt.vant den på ebay auksjon for 1900kr.vanligvis ligger de fra 3500 og oppover.er en 6/8.selv om den er nesten 40 år var fabrikkeggen shave ready.akkurat nå har jeg 12.og en kamisori på vei.kjøpte også en mint 8/8 filarmonica dobbel temple som er mint.den må slipes før bruk.betalte 1900 for den å, noe som er billig sammenlignet med hva de ellers ligger til.blir ei god stund før det blir kjøpt flere kniver nå.har vel egentlig nok til å fjerne skjeggstubbene.blei litt samling av det.

hvis du skal kjøpe filarmonica så pass på at det står jose monserat pou på tanga.hvis ikke er det siste generasjon filarmonica.disse har pakistansk stål av dårlig kvalitet.de eldre har toledostål som har meget høy kvalitet.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...