Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

2 minutes ago, Andreassti1 said:

Ja er blitt litt hekta på "hjemme" lagde såper og after shaver, kan anbefales:) er det ikke mye styr med kniv? stroppe, slipe osv? tror jeg i så fall starter med en shavette for å slippe det der, så heller begynne med kniver om jeg liker det:)

neida.er ikke mye styr.stroppinga tar kort tid.når det gjelder sliping kan man jo sende den til noen som kan det.å stropper man bra er det lenge mellom slipingene. jeg begynte med shavette,men kniv er ganske anerledes å barbere med,selv om teknikken ellers er lik.eneste negativet er at det for kan bli dyrt når ha begjæret på kniver kommer:)

1 hour ago, bayliss said:

neida.er ikke mye styr.stroppinga tar kort tid.når det gjelder sliping kan man jo sende den til noen som kan det.å stropper man bra er det lenge mellom slipingene. jeg begynte med shavette,men kniv er ganske anerledes å barbere med,selv om teknikken ellers er lik.eneste negativet er at det for kan bli dyrt når ha begjæret på kniver kommer:)

hehe, ja det er den siste delen jeg er mest redd for :P

En feil var sneket seg inn, men her kommer dagens barbering:

Barberkniv                    A Tribute to Eskilstuna

Kost                             Svinebust

Aftershave                   Antica Barbieria Colla, Apricot Hull

Barberkrem                Sapone da Barba in Crema

Klarer du å legge ut et bilde av din kniv, "A Tribute To Eskilstuna"?

Et bilde, og historien bak den, er nok interessant for mange.

fantastisk%201_zpseotaklf1.jpg

Her er et bilde av kniven.  Det er ikke lett å ta bilder av skinnende metall, men dette var det beste jeg fikk til.  Kniven kan virke litt buet, noe som den ikke er i virkeligheten.

Barberkniven er 6/8. i størrelse, delvis wedge slipt.  Wedge slipte kniver har efter min mening en mer stabil egg en de hulslipte.  Her er historien bak denne barberkniven;  

Jeg husker at da jeg gikk i lære hadde vi noen kniver fra Eskilstuna med et mykt stål, og disse knivene behøvde vi ikke å settes opp på slipesten.  De gamle barberene hadde intet til overs for barberkniver med hardt stål.  I dag lages det barberkniver som har varierende kvalitet, og vi kan oppleve at samme type kniv kan være forskjellig.  Men jeg tenkte, er det ikke mulig å lage en "gammeldags" kniv.  Jeg kontaktet noen smeder og en i Kristiansand laget en prototype efter min oppskrift.  Denne smeden har mye å gjøre, men han har lovet meg å lage flere kniver til meg, men har til nu ikke hatt tid .  Han er en absolutt pålitelig person og han nevnte august september.  Jeg spurte om han kunne lage stålet ennu mykere. 

Som de fleste sikkert har fått med deg, så mener jeg at Eskilstuna laget de beste barberkniver.  Jeg har besøkt denne byen minst 6 ganger, og alle som har interesse av barberkniver bør ta en "pilegrimsreise"  til denne byen og oppleve de stedene der disse geniene som laget barberknivene holdt til.  Jeg vil hylle disse mestrene på min måte, derfor navnet "A Tribute to Eskilstuna".  For å slippe juridiske problemer bør jeg også skrive, "Made in Norway".  Navnet vil komme på selve bladet.

På senhøsten håper jeg at knivene kan selges.  De vil komme med et eksklusivt skaft og ha en meget høy pris.  Kr. 2000 koster kniven inn til meg, og jeg kan bruke flere timer å sette den opp, så sluttresultatet vil bli et sted mellom 4 til 5000 kroner, og da garanterer jeg skarpheten.  Det er en nytelse å barbere seg med denne kniven.

7 timer siden, bayliss skrev:

20160620_125455_resized.jpg

Bøker king kutter 5/8

omega svinebust

div geo f trumpher spanish leather

Hei

Hvordan er Bøker knivene å bruke har en gammel Sheffield bow og Thiers Issard , men skal ha noen nye kniver har vurdert dovo og bøker.har du noen forslag eller noen til salgs? ?

Liker også den GFT serien men Spanish leather hvordan dufter den ?

Har du forresten hatt problemer med å skumme opp GFT og T&H såpene ?disse har jeg ikke hatt noe hell med ?

45 minutter siden, Razor skrev:

Hei

Hvordan er Bøker knivene å bruke har en gammel Sheffield bow og Thiers Issard , men skal ha noen nye kniver har vurdert dovo og bøker.har du noen forslag eller noen til salgs? ?

Liker også den GFT serien men Spanish leather hvordan dufter den ?

Har du forresten hatt problemer med å skumme opp GFT og T&H såpene ?disse har jeg ikke hatt noe hell med ?

fikk bøker kniven idag så har bare en barbering med den,men må si det er en meget god kniv.kom også shave ready,så var bare å stroppe å barbere.har bare prøvd en dovo,den måtte slipes før bruk,men etter det var den meget bra.solgte den for litt siden.så hva men velger blir litt hipp som happ.kan ellers anbefale Rober Aarberg sine eskilstuna kniver som klas tornblom og ssa.disse er fantastiske, personlig liker jeg klas tornblom best.http://www.good-old-days.no/index.php?side=nettbutikk&gruppe=28

såpene til GFT og T&H har jeg ikke prøved,men lest at disse er vanskelige.men kremene skummer lett,og er meget gode. 

forklare duft er litt vanskelig,men den er værfall maskulin,litt kraftig,men lukter både såpe å lær syns jeg.fikk en prøve påT&H sin spanish leather,den lukter faktisk hest.

Dessverre er det ikke alltid at barberknivene er barberings klare når de kommer fra produsent.  Hvem har kvalitetskontroll på knivene når disse selges videre?  Jeg har rimelig grunn til å tro at din Böker er kjøpt hos "Raka", og disse forstår dette problemet.  Jeg har litt samarbeid med disse, og de knivene som de selger er kontrollert av meg.  Derfor kjøper dere trygt fra dem.  Böker knivene er også meget gode kniver, i motsetning til de mange kniver som selges i dag.   

4 timer siden, Tyfonikus skrev:

Dessverre er det ikke alltid at barberknivene er barberings klare når de kommer fra produsent.  Hvem har kvalitetskontroll på knivene når disse selges videre?  Jeg har rimelig grunn til å tro at din Böker er kjøpt hos "Raka", og disse forstår dette problemet.  Jeg har litt samarbeid med disse, og de knivene som de selger er kontrollert av meg.  Derfor kjøper dere trygt fra dem.  Böker knivene er også meget gode kniver, i motsetning til de mange kniver som selges i dag.   

Hei

Har du noen gode kniver til salgs nå som du kan anbefale ?prøver og få skarphet i en Thiers Issard men venter på noen nye slipe stener.har ikke vært helt fornøyd med skarpheten på de to jeg har men vil ikke tulle med Wade and butcher bow razor kniven jeg har da denne er veldig fin.

Glenn

Dette var dagens shave,må si jeg veldig fornøyd med denne såpen som er produsert i Norge. En solid nykommer ?

1466522546745-1143301464.jpg

5 timer siden, Tyfonikus skrev:

hei.du har helt rett.kjøpte min Bøker hos Raka.Da fikk jeg også svar på hvorfor forseglingen var brutt på eska.men for en kompetent kvalitetskontroll er jo det helt greit.

Dagens shave ?

-feather as d2

-omega professional 

-van yulay dress blue såpe og after shave splash.veldig får nøyd med duften,skummet var strålende med nok beskyttelse, glid og tykkelse.fikk en bra shave.after shaven er uten alkohol men den svir bra.der er masse god saker som lindrer og smører den funket veldig bra ?

1467064123880303662026.jpg

2 timer siden, Gjest Mach3 skrev:

Så jo behagelig ut. Hvor kjøper du van yulay?

Hei dette kan du kjøpe på van yulay sine hjemme sider eller ebay,men det er mange gode dufter de har i forhold til andre.har også noen ganger auksjoner på ebay da kan du få de billig.de selger også pakke med såpe og after shave både på hjemmesiden og ebay.

Litt skuffet i dag <_<kniven jeg har slipt opp mistet skarpheten sin etter jeg tok og gikk over den på finishings steinen min.den var bra etter 10000 grit men når jeg skulle bruke den nå så var den ikke bra nok.blei derfor bare en pass.kosten var super og det er såpen også avsluttet med alumblock og blå proraso :D

1467232640317-621245613.jpg

Guest Mach3
51 minutter siden, Razor skrev:

Litt skuffet i dag <_<kniven jeg har slipt opp mistet skarpheten sin etter jeg tok og gikk over den på finishings steinen min.den var bra etter 10000 grit men når jeg skulle bruke den nå så var den ikke bra nok.blei derfor bare en pass.kosten var super og det er såpen også avsluttet med alumblock og blå proraso :D

1467232640317-621245613.jpg

Jeg har ikke greie på kniver, men hva om du forsøker å kvesse kniven på samme måten som barbererne gjør... med en skjerpestropp? å slipe slike kniver er visstnok en kunst. Nå påstår ikke jeg at du har gjort noe galt, men kniven har mistet skarpheten... uansett går dette an å fikse :-)

Ja det går an å fikse det:blush:,jeg bruker stropp både før og etter barbering.kniven var skarp etter 10000 grit når jeg testet den,men i dag gikk jeg bare over den litt med en sten på 12000 til 15000 grit for siste finish.må bare sette den opp på nytt ;)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...