Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

Dagens rett før jobb barbering:

- T&H UC pre shave oil

- T&H 1805 barberkrem (denne er verdt sin vekt i gull!)

- Waterfall Moss Scuttle & Ayars Lather Bowl

- Merkur Vision Silvertip

- DOVO "Micarta" SS 5/8

- Trumpers limes skin food

Beklager at jeg drar frem Micartan igjen barberer'n... :D

IMG_0485.jpg

Dagens barbering var av den bedre sorten:

-Varm dusj m/ ansiktsvask

-Jojoba-olje som preshave

-Vulfix pure badger

-T&H west indian limes

-Gillette Tech m/ crystal dag 2

-TGR ASB ispedd noen dråper jojoba-olje

Har blitt hekta på jojoba-olje de siste dagene. Halverer mengden ASB (eller fuktighetskrem på kvelden), og blander det med 4-5 dråper ren jojobaolje. Rett og slett gode greier!

Ellers må jeg si at Gillette Tech er en fantastisk liten høvel. Jeg spurte farmor om ikke hun hadde noen barberhøvler igjen etter min avdøde farfar, og jaggu lå det ikke en gillette tech i skapet på badet. Etter noen timers rengjøringsarbeid (den var s-k-i-t-t-e-n) så høvelen temmelig godt ut. Synes den minner veldig om Merkur HD, med det er selvsagt litt mer stas å bruke høvelen min farfar brukte i flere titalls år ;)

Beklager at jeg drar frem Micartan igjen barberer'n...

He he, den er jo en ren skjær nytelse å se på da, så det er helt i orden. Har allerede lagt inn en slik eller Bismarck i budsjettet så får jeg se hva jeg ender opp med :D

Finnes det noen bedre måte å starte helg på enn en varm dusj og en god barbering, her er dagens.

-Varm dusj

-Varmt håndkle

-Fitjar såpekokeri Miklagard barbersåpe

-Vulfix super badger

-C-Mon HF 11/16

-Pinaud-Clubman "Virgin Island Bay Rum"

Denne kniven er en av mine favoritter, en veldig behagelig og komfortabel barbering. Den Bay rum'en er ganske spesiell for å si det slik, jeg liker den godt , men madamen kan styre seg. En annen ting er at den ikke svir på ansiktet i hele tatt, ikke før etter ca 10 sekunder, da er det et forbigående blaff av en følelse som best kan beskrives som å dytte trynet ned i lava. Så toner det ned igjen og gir en behagelig og oppstrammende følelse.

c-mon.JPG

Den kniven var heftig lekker!

Takk for det Svirre, dette er vel foreløpig den mest verdifulle kniven for meg, har både Dovo og Ti kniver pluss noen andre, men denne kniven er rett og slett dronninga på ballet. Ingen av de andre knivene jeg har kommer opp mot denne når det gjelder komfort og tett barbering, untatt muligens TI'n. Men så var det vel ikke uten grunn at denne kniven ble foretrukket av barberere i de gode gamle dager :)

Det kan jeg godt tenke meg. Hvordan er det egentlig å bruke en 11/16 kontra 5/8 og 6/8 kniver? Jeg har kun erfaring med sistnevnte, men har planer om å skaffe meg noe større etter hvert for å få testet forskjellen.

11/16 er jo samme som 5.5/8 hvis jeg ikke regner helt feil.

Men det var spike point jeg merket meg, jeg har en wapi som er oblique?, og har fått et par slengere.. kutt i ørene er raskt å få :D

Venter noen gamle inn nå:

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=63122648

Ser ut som de har tatt bort litt av spiken der..

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=63180991

Denne er vel oblique som wapi'n.

Og denne likeså:

http://www.tradera.com/Gammal_rakkniv_i ... n-64551781

:), 9/8 er en stor kniv.. Husker ikke tallene, men det er en dude på SRP som har bare store kniver, tror ikke han hadde noen under 8/8...

Og ørene berger? (ref: Spike..)

Det går faktisk veldig bra, det ble noen rift under øreflippen til å begynne med, men man venner seg fort til å legge om teknikken på utsatte steder :D

Faktisk føles spike'n mer "nøyaktig" i forhold til round point om du skjønner hva jeg mener.

Ja, når du vet eksakt hvor spiken ender så blir den nok mer nøyaktig, med round point så må du legge på litt ekstra.. så hvis du er vant til round, så er jeg redd spike kan klore litt :)

-Varm dusj

-Jojoba-olje som preshave

-Vulfix best badger

-Taylors avocado

-Gillette superspeed 1952 med derby

-Ansiktsvask (cleanser ph 5.5 etter tips fra TGR sin "ask the barber"-spalte)

-TGR standard ASB

----

Nok en flott og hærlig barbering :) Har holdt på med dette noen måneder nå, så det blir lengre og lengre mellom de dårlige barberingene. Og skulle nå uhellet først være ute, vil barberingen fremdeles være bedre enn hva jeg fikk med min gamle fusion eller m3 :)

Vasker du ansiktet etter du har barbert deg?

Virket forøvrig som en herlig barbering. Jeg er også blitt veldig glad i kombinasjonen Super Speed med Derby-blader!

Vet det høres rart ut og er stikk i strid med hva de fleste gjør, men i det siste har jeg begynt å vaske meg i ansiktet rett etter barbering :shock: Skummer bare opp en liten mengde ph-balansert cleanser og påfører det huden veldig forsiktig før jeg skyller det av igjen med en gang - det er jo tross alt helt ny og ømfintlig hud som kommer frem etter en god runde med grevlingen og et sylskarpt blad.

Kom over denne spalten på The gentlemens refinery sine sider, hvor Perry Gastis faktisk anbefaler folk (da spesielt folk med sensitiv hud og barberingsrelaterte problemer, dvs bla meg :P )å vaske seg i ansiktet med en ph-balansert cleanser eller shampoo (!) etter barbering for å gjenopprette hudens naturlige ph. Og ikke minst for å fjerne evt. rester fra barberkremen som kan bidra til å tette igjen porene. Dette funker hittil veldig bra for meg vertfall :)

Ellers må jeg si at kombinasjonen SS og Derby-blader er fantastisk! Derby-bladene har ikke imponert meg noe særlig i noen av mine andre høvler, men i SS kommer de til sin fulle rett og vel så det :)

Interresant.

Jeg finner ikke noe poeng i å ta dusjen før barberinga, for meg har det ingen effekt whatsoever, så jeg tar den etterpå.

Som forøvrig er greit for å få vasket ørene for skum, med disse svære kostene så har man jo skum overalt :D

- TGR Pre Shave Oil

- TGR Black Ice Shave Cream

- Merkur Vision SIlvertip

- DOVO "Micarta" SS 5/8

- TGR Standard Aftershave Balm

Jeg hadde veldig høye forventninger til TGR sin aftershave etter alt jeg har hørt om den, og den innfridde så det sang etter. Den skal bestilles pronte!

IMG_0497.jpg

- TGR Pre Shave Oil

- TGR Black Ice Shave Cream

- Merkur Vision SIlvertip

- DOVO "Micarta" SS 5/8

- TGR Standard Aftershave Balm

Hehe, bildene dine blir passe crowded etterhvert :D

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...