Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

Kost: Semogue 2015

Barberkrem: O MELHOR creme de barbear

Scuttle: Fra Karis keramikk

Kniv: Dovo Bismarck 6/8"

AS: Mugso Real: After Shave Classic Scent

Tok meg endelig sammen. Fant fram kniv og bryne. :unsure: Det var på høy tid. Resultatet ble kjempebra. :lol: En flott stund på badet i dag.

Krem: Proraso

Kniv: Ningbo Gold Dollar 208

Fuktighetskrem: Baxter Super Shape SPF15

Upåklagelig resultat, Gold-Dollaren er på høyde med Dovo Renaissance-en min når det gjelder resultat. Ikke ille til en kniv som koster så mye som 20$ ny.

Kniv er kjekt når man lar skjegget gro i flere uker mellom hver barbering.

Dagens barbering :D

GP Scuttle

Vulfix # 2235 kost

Fitjar Slåtterøy barberkrem - m/duft av Bay Rum og Lime

Antikk M.E. Reppenhagen 1880 Highland Falls dobbeltsidig stropp

L'Alpin The Magnetic Razor

Avsluttet med en relativt sjelden utgave av Floïd; "Blue - Eau de Toilette", produsert i Spania. En nostalgisk og god barbersalong-duft. Bildene blir fortsatt dessverre av sørgelig kvalitet :(

post-92-127322887035_thumb.jpg

Børste: Martinez' custom: Chess King m/ 26mm silver tip badger

Såpe: Mama Bear Dragon's Blood

Stropp: Tony Miller Heirloom tri-strop

Kniv: Otto vom Stein - 15 Forza 9/16

ASB: Caswell-Massey Newport

Musikk: Respighi: Belkis, Queen of Sheba - Philharmonia Orchestra

otto-albums-otto-s-album-picture6862-otto-vom-stein-forza-9-16.jpg

Kost: Semogue 2015

Såpe: Fitjar soap: Folgefonn

Scuttle: Fra Karis keramikk

Kniv: Wapienica 5/8"

AS: Floïd aftershave lotion (spansk)+444 afershave gel

Har endelig fått Wapien til igjen. <_< Det er en enkel og grei kniv å bruke.

Kost: Martinez' custom: Chess King m/ 26mm silver tip badger.

Kniv: Moreton & Langley's m/ elfenbein

Musikk: Gabrirla Montero - Bach and beyond

otto-albums-otto-s-album-picture5361-moreton-langleys-martinez-custom-chess-king.jpg

En gammel og skarp Sheffield kniv og Bach i bakgrunnen. "Det gode liv." :D

Kniv: Wade & Butcher 8/8 "For Barbers Use" m/ ibenholt :D

Musikk: Anne-Sophie Mutter - Suite #3 Johann S. Bach

Resultat: Utmerket. :D

post-138-127702430161_thumb.jpg

Kost: Gillette syntetic

Såpe: Proraso Eucalyptus and menthol

Høvel: Merkur 34C HD

Oil: Parker pre/after shave oil Sandalwood, camphor and mint oil.

ASB: Proraso Liquid cream AS

Tilbehør: Talisker 10yo Single Malt

Resultat: Fullkommen. No cuts

post-495-0-94621500-1299614482_thumb.jpg

Stropp: RupRazor 3" The Palladine Horsehide

Kost: Omega Pure Bristle

Barberkrem: J.M. Fraser's

Scuttle:Georgetown Pottery

Kniv: DOVO Bismarck Red Celluloid. En aldeles nydelig og effektiv kniv :)

Etterbarbering: Truefitt & Hill 1805 After Shave Balm og T & H 1805 Cologne

(Tips for å forminske bilder, "Ctrl + -")

post-92-0-99606300-1301063130_thumb.jpg

Hittil beste barbering

Høvel: Schick krona

Blad: Derby extra

Kost: Mühle pure badger

Såpe: Fitjar east indies

Etterbarbering: Musgo real classic

Når jeg kom ut av dusjen så tenkte jeg at jeg skulle prøve høvelen jeg har stjelt av min far etter den har ligget urørt i et par år grunnet kjøp av en 34C HD En Shick krona. Vel å merke av den gamle typen før den fikk navnet sitt plassert på toppen av hodet. Brukte denne høvelen før for å ta skjegget mitt hvis det var blitt over en uke gammelt. Husker at jeg synes den var litt for aggressiv og kunne lett føre til kutt. Men det var den gangen jeg barberte meg med skum fra boks.

Jeg tok kosten noen runder i fitjarsåpen min før jeg skummet direkte opp i fjeset. Vant forresten konkurransen som såpekokeren Jorunn hadde på facebook nylig. Så et eksklusivt gjestehåndkle er på vei i posten til meg:D For de som ikke har prøvd såpene hennes så anbefaler jeg de virkelig. Mens jeg lot skummet virke ladet jeg høvelen min med et derbyblad. Noe som var ganske enkelt siden Schicken er utstyrt med en butterflymekanisme. Selve høvelen har et plastpreg over seg. Men for å være 40 år gammel har plasten holdt seg bra. Jeg kunne se at bladet holdt en litt mindre vinkel enn hos HDen min, mens åpningen mellom bladet og kammen på høvelen virket en del smalere. Dette fikk jeg merke når jeg begynte å barbere.

Høvelen gled bra igjennom skjegget og så ut til å ta bra. Men hvis jeg tok for lange drag begynte den å plane på skummet. Så jeg tok hensyn til dette og skylte høvelen min litt oftere enn vanlig. Etter første passet kunne jeg se at allerede der var barberingen min tettere enn vanlig. Når jeg var ferdig med alle 3 pass endte jeg opp med en fjes som ikke føltes så sårt som det vanligvis føles etter en barbering med ATG på det avsluttende passet. Deretter vasket jeg fjeset mitt i godt lunkent vann før jeg tok og lukket porene mine med iskaldt vann. Til slutt tok jeg på musgo real classic. Som jeg har blitt rimelig godt glad i både mtp lukt og egenskaper.

Jeg tror i grunnen jeg har funnet meg en ny favoritthøvel. Jeg har ingen irritasjon i huden i det hele tatt og barberingen min er på sitt tetteste. Absolutt å anbefale.

Såpe: Mama Bear's Ye Olde Barbershoppe

Kniv: Bob Allman custom 10/8 m/ water buffalo horn scales

ASB: Caswell-Massey No. Six

otto-albums-otto-s-album-picture70129-bob-allman-custom-10-8-w-water-buffalo-horn-scales.jpg

:D

Er vel på tide å følge opp i denne tråden med hytteoppsettet mitt:

Kniv: C.V Heljestrand MK 30

Kost: Rasurpur Super Badger Kost

Såpe: Dr Harris Marlborough Shaving Stick

Stropp: Thiers Issard stropping paddle

ASB: Clinique Post-Shave Soother

Glass: Riedel O-Riedel Shiraz

Drikke: Allesverloren Shiraz 2009

Håper på å få lagt inn bilde når jeg kommer hjem!

Og Setarkos - barberingen blir super med litt alkohol! Enig med du! :lol:

Kveldens Barbering

Kost: Hjemmelaget super silvertip

Såpe: "Superlather" med Proraso krem og Geo F. Trumpers Sandalwood

Høvel: Merkur 34C HD

ASB: Pinaud-Clubman after shave lotion.

Tilbehør: Glen Garioch Founders Reserve (Highland)

191011.jpg

cimg6372.jpg

Har forresten et par flasker med Pinaud til overs hvis noen er interessert. (Country Club Bottle)

Fornøyd som bare det, metallene holder seg utmerket uten noen form for behandlig også.

Det er ikke en kost jeg bruker hver dag, selv om den pisker om skum veldig lett, så er den litt for stor, både i lengde og bredde. Man får liksom ikke den "masere inn" effekten man ønsker til tider. Til det er den for bløt, litt av et luksusproblem!

Hmmm, mulig å få liv i denne flotte tråden kanskje?? var i et sandelwood humør idag;)

kost: mühle stylo

såpe: fitjar sandelwood

gammel porselenskopp til såpen

mühle barberkopp med hank

høvel: mühle R41. nydelig høvel med feather blader

aftershave: geo f. trumper sandelwood skin food

cologne: taylor of old bond street sandelwood

ble en veldig fin barber opplevelse. luksusshave. kan også anbefale face wash fra men-u. veldig bra produkt.

post-637-0-16164800-1342275409_thumb.jpg

regner med det er såpen du mener;) den er veldig bra. lukta er en av de bedre sandelwood etter min mening og skummet er lett å få bra. veldig god glid, vil si bedre enn geo f. trumper lime. lukseriøs er vel et bra ord egentlig. kommer snart ny dagens barbering av meg hvertfall;)

da var dagens gjort og ble en shavette fra parker gitt.

varm dusj og varmt håndkle

såpe: geo f. trumper west indian limes

kost: mühle stylo

kniv: parker shavette med feather blad

alumblock

aftershave: taylor of old bond street sandelwood

ble en meget tett barbering, 2. gangen jeg bruker kniv og nesten ingen kutt. kommer nok til å kjøpe en bedre kniv etterhvert;) blocken tar hånd om kutt og slikt uten problemer. og aftersahven gir liksom et inkapslende lag utenpå huden. veldig behaglig.

post-637-0-00709800-1342546888_thumb.jpg

Lenge siden noen har oppdatert denne tråden nå.

Etter en tids eksperimentering og utprøving har jeg nå kommet frem til et oppsett som gir meg det nærmeste jeg har kommet den perfekte barbering.

Benytter derfor anledningen til å dele dette med dem som bryr seg.

BARBEROLJE: THE ART OF SHAVING SANDELTRE

Har prøvd mange, og det som skiller denne fra røkla er at den er utrolig tykk og seig. For min del fører dette til en glattere barbering og mindre hudirritasjon. Av alle lukter jeg har prøvd liker jeg aller best sandeltre. Synes denne er behagelig, maskulin og eksklusiv. Samtidig er det slik at alle produsentene har hver sin tolkning av denne lukten, og det er langt fra alle som er gode. Crabtree & Evelyn har eksempelvis bommet fullstendig etter min nese. The Art og Shaving sin tolkning er derimot en av de beste.

Når jeg har god tid pleier jeg å bruke litt Proraso førbarberingskrem før jeg går i dusjen også. Opplever ikke at skjegget blir så mye mykere av dette, men den kjølende effekten i den hvite Prorasoen er veldig behagelig.

BARBERKREM: TRUEFITT & HILL SANDELTRE

Den beste sandeltrelukten av dem alle. Ellers skummer denne kremen svært godt og er veldig drøy. Tilsetter alltid noen dråper glyserin som gjør skummet tungt, fyldig og silkemykt. Et veldig smart triks. Scuttle er selvsagt ikke nødvendig, men du for en luksus det er med varmt skum. Har man først prøvd, er det vanskelig å gå tilbake. Scuttelen min er en G20 fra Georgetown Pottery.

BARBERKOST: SIMPSON COLONEL X2L

Har prøvd både store og små fra flere produsenter i forskjellige grevlingkvaliteter, samt syntetiske. Denne er uten tvil den beste. Den lave busten gjør at den har stivhet samtidig som den er myk mot huden. Dessuten er det forholdsvis lange håndtaket perfekt for oss som liker å lage skum i kopp - og skum lager den. Raskt og i store mengder.

BARBERKNIV: THIERS ISSARD 7/8 CARBONSONG C135

Har prøvd en rekke kniver, og fant fort ut at med min forholdsvis kraftige skjeggvekst så er hulslipte 5/8-kniver langt fra optimale. Har prøvd smalere kniver, 5/8-kniver med mindre hulslip og mye annet, men det som fungerer absolutt best for meg er brede kniver som er halvt hulslipt. Denne er den største jeg har, og den er rett og slett en drøm å både se på og barbere seg med. Perfekt resultat hver gang, og gir betydelig mindre hudirritasjon enn de mindre knivene (innser at teknikk antakelig spiller inn her også).

Stropper på en Kanayama-stropp av hestehud som er helt hinsides god. De andre stroppene jeg har prøvd når den ikke til ankelen engang. Overflaten nærmest suger til seg kniven og resultatet blir svært godt på få drag.

ETTERBARBERINGSKREM: GEO F. TRUMPER SKINFOOD SANDELTRE

En svært god sandeltreduft, og et veldig godt etterbarberingsprodukt som jeg nesten kan føle at huden liker. GIr masse fuktighet og kjennes skånsomt. Glatt og deilig sluttresultat.

Umiddlbart etter barbering bruker jeg en egenkomponert spray som består av hydrolater av trollhassel, tetre og aloe vera. Denne fungerer veldig godt for å roe ned evt. småhissige hudpartier samtidig som den desinfiserer og lukker porer. Dessuten føles det veldig riktig med naturlige produkter på nybarbert hud fremfor halve kjemilabben som verstingene tilsynelatende inneholder.

post-664-0-68890900-1358962097_thumb.jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...