Jump to content
Barbershop.no forum
Svirre

Dagens barbering

Recommended Posts

Første skikkelige barbering med kniv..

Kost: Vulvix #1016

Kniv(er): En Bengall (13/16") og en C-mon Blackie (5/8")

Stropp: Straight Razor Designs 3" Red Latigo

Krem: TGR Shave Cream "Black Ice"

After shave: Thayers Medicated Superhazel og TGR ASB

Trodde først Bengall-kniven var skarp nok, men det ble det raskt klart at den ikke var.. Tilbake til brynet med den. Byttet da til C-mon Blackie kniven min (som ser mye bedre ut i virkeligheten enn den gjør på bildet, og den vil se enda bedre ut når jeg får byttet "vektene"(?)), og det hele gikk mye bedre. Ble fortsatt en del kutt, men det forventet jeg.. Merka også at det å begynne rett på en spike-pointed kniv kanskje ikke var det lureste, men pytt pytt. En skal tidlig krøkes. Nå får jeg edelig brukt styptic-stiften skikkelig :P

Kjøpte med en prøvepakning av alle Thayers-tonene når jeg kjøpte brynene og stroppen, og selv om mange av de luktet forferdelig, var det noen av de som luktet helt fantastisk. Spesielt "Medicated Superhazel", som i kombinasjon med TGR ASB lukter som en blanding av mild tigerbalsam og granbar. Helt fantastisk :)

post-351-1244815385_thumb.jpg

Såpe: Fitjars East Indies

Kost: Vulvix #1016

Høvel: Gillette Super Speed fra 40-tallet med et israelsk no-name Personna blad

ASB: TGR ASB

Dagens barbering ble noe spesiell da min kjære søster hadde vært så snill å bruke opp alt varmtvannet (:angry:)... Men det gikk overraskende bra. Gilletten er så mild og fin at jeg endelig får brukt såpene mine (som vanligvis ikke gir god nok glid for 34Cen), og selv i kaldt vann gikk dette veldig fint. Denne høvelen er rett og slett like enkel i bruk som en ny og fancy flerbladshøvel :)

post-351-1244891643_thumb.jpg

Kost: Semogue 2015

Barberkrem: Folgefonn

Kniv: Dovo Bismarck 6/8"

AS: Floïd aftershave lotion (spansk)

Helt grei barbering. Det jeg er mest fornøyd med er at dette er tredje gangen jeg bruker kniven..... etter at jeg har slipt den sjøl. :D

Kjøpte med en prøvepakning av alle Thayers-tonene når jeg kjøpte brynene og stroppen, og selv om mange av de luktet forferdelig, var det noen av de som luktet helt fantastisk. Spesielt "Medicated Superhazel", som i kombinasjon med TGR ASB lukter som en blanding av mild tigerbalsam og granbar. Helt fantastisk :)

Hvor kjøpte du Thayer's? Jeg fant samplepacken kun på thayers.com, og der skulle de ha over $30 i porto, noe som er helt urimelig..

Hvor kjøpte du Thayer's? Jeg fant samplepacken kun på thayers.com, og der skulle de ha over $30 i porto, noe som er helt urimelig..

jeg kjøpte pakken fra straightrazordesigns, men også de tar minimum $30 i frakt <_<

dagens:

Pre: TGR pre-shave oil

Skum: Grønn Proraso på tube

Grevling: Vulvix #1016

Verktøy: Merkur 34C m/israelsk no-name blad

Post: Thayers Medicated Superhazel & men-ü facial moisturiser lift

etter en lang varm og deilig (og svett) dag ville jeg ha meg en kald og kjølig barbering. har tidligere sagt at jeg misliker grønn proraso, men det ser ut som om jeg har feilvurdert den fullstendig. med ny kost, nytt blad og mer erfaring fikk jeg i dag en av de bedre barberingene jeg har hatt. selv med fire-dagers-skjegg trengte jeg ikke mer enn to strøk før ansiktet var glatt som en baby-rumpe :)

Dagens barbering:

GP Scuttle

Proraso svinebust kost

Stropp: J. A. Henckels dobbel stropp

Kniv: Wade & Butcher Full Hollow. Nyervervet fra eBay, og en meget pen og god kniv :)

Barberkrem: Proraso grønn på tube

Etter barberingen: Proraso PrePost, etterfulgt av en frisk og sommerlig Pinaud Citrus Musk EdC

Et oppsett som er som skapt for varme sommerdager, friskt og avkjølende :D

post-92-1245576859_thumb.jpg

Barberkrem: La Toya

Kniv: Dovo Bismarck

AS: Hugo Boss: Dark blue

Endelig har jeg begynt å "få skikk" på Dovoen noe som førte til at dette ble en herlig barbering. :D

Wapienica

Baxter Close Shave Formula

Minimalistisk og herlig.

Mest som en test av den nye natursteinen. Kiita/Karasu Blend m/ Nashiji. "Smooth" ble brukt i salgsannonsen på B&B. Det er en underdrivelse.

Kost: EJ Best Badger

Såpe: Mama Bear's – Gentleman's Lemon :D

Strop: Tony Miller Heirloom tri-strop

Kniv: 8/8 Henckels Friodur Spanish Point

After Shave: Geo. F. Trumper – Lime skin food

otto-albums-otto-s-album-picture2224-hen

Deilig såpe, som gir et godt, fyldig skum.

Ny pakke fra barbershop i dag! Etter at jeg fikk tak i Old Spice aftershave-splash på Obs Lade her i Trondheim, har jeg blitt hektet på denne alkoholbaserte og hærlige varianten av aftershave. Bestilte derfor opp Musgo sin aftershave-splash, samt proraso sin splash og noen andre småsaker. Sakene kom i dag, og barberingen ble av det forfriskende slaget:

Dusj etterfulgt av Kyle's prep

Proraso barberkrem

Simpsons milk churn

Farfars gamle gillette tech m/ Crystal+ fra Israel

Kaldt vann

Proraso aftershave splash (herre min hatt denne var oppfriskende!)

Avsluttet noen minutter etterpå med en liten dæsj Baxter oil-free moisturizer :)

---

Som en liten sidenote har jeg lenge slitt med røde kviselignende prikker i hudpartiet rundt munnen. Jeg hadde aldri kviser i puberteten, men har lenge trodd at dette har vært kviser. Siden media og bransjen generelt er svært negative til alkoholholdige ansiktsprodukter, har jeg aldri tenkt tanken på å ha på meg noe slikt etter barbering. I den siste tiden har det likevel gått opp for meg at disse prikkene rett og slett kan være (og mest trolig er) hudinfeksjoner etter barbering, og av og til inngrodde hår. Jeg finner at alkoholbaserte aftershaves fungerer svært godt til å desinfisere huden min etter en barbering, og jeg får ikke lenger disse prikkene nå. Siden jeg avslutter med en liten dært fuktighetskrem er jeg heller ikke redd for at alkoholen skal tørke ut huden :)

Oppdaget plutselig at jeg har 99 poster i forum. <_< DETTE er nummer hundre, og hvilken barbering :D

Barberkrem: Proraso grønn

AS: Floïd

Varm dusj og håndkle med proraro pre.

American Crew pre oil og Trumper's coconut. '56 redtip med Gillette platinum. Proraso AS splash.

Herlig. Redtipen er for øvrig en fantastisk høvel. Nesten ferdig restaurert og gjør seg bra på badet :)

Det har ikke vært mange innlegg under Dagens Barbering, i sommer :unsure: . Her kommer derfor ett, for å sparke igang skrivelysten ;) .

GP Scuttle med rykende varmt vann

Omega Pure Bristle kost

Thiers-Issard Le Dandy 6/8

En liten oppfriskning av kniven på en Dubl Duck doublesided barberhone, før den avsluttes på..

..SRD 3" Premium 1 leather strop

Fitjar såpekokeri' "Mint Condition" barberkrem

Floïd Mentolado Vigoroso AS

post-92-1249412667_thumb.jpg

Gårsdagens barbering:

Henckels Friodur 7/8 polert på en Nakayama og stroppet på en veganerstrop fra Tony Miller.

Baxter krem

Vann

Utrolig hvor bra eggen blir av den japanske natursteinen. Kostet litt, men det får så være.

Skal forøvrig kvitte meg med "chinese 12k" - heinen, noen som er intresserte i den?

Barberkrem: Lavanda Shaving Cream

Kniv: Solingen C.v. Eigen

AS: Floïd

Fikk den gamle kniven hjem i dag, ferdig restaurert. Ser ut som et smykke. :D

Var spent på hvordan den skulle være å barbere seg med, og resultatet er litt sånn ...... <_<

Skjegget var tre dager gammelt noe som gjorde at kniven virket litt for lett. jeg måtte jobbe litt med den for at den skulle ta skjegget. På andre og tredje runde oppførte den seg eksemplarisk. :D Skal prøve den på nytt i morgen for å se om den klarer skjegget etter en dag. ;)

Barberkrem: La Toya

Dovo futur

AS: Floïd + 444

har blitt mye flinkere med kniven, men må av og til ta en liten pause. Haka mi setter pris på det. Opplever også at det er deilig å ta en runde med høvelen. Trenger ikke være så konsentrert. Dagens barbering var nydelig.

Har folk sluttet å barbere seg? Det er lenge mellom hvert innlegg under dagens barbering. Jeg utfordrer derfor svirre til å bli den neste.

Her er det så stille at man forventer at helskjegg er den nye store moten....

Såpe: Mama Bear's – Gentleman's Lemon

Kniv: Mastro Livi 8/8 Bergam Damascus med mamut elfenben

AS: Geo. F. Trumper – Lime skin food

otto-albums-otto-s-album-picture3538-mas

Tok for meg knivene i helga, og i dag hadde jeg den første barberinga med Wapien. Kniven var ikke til å kjenne igjen. :D

Ei skikkelig god barbering var det.

Barberkrem: Lavanda Shaving Cream

Kniv: Wapienica 5/8"

AS: Chanel Allure

Wapien, er det den polske kniven? Hvis så er, villle jeg sette pris på å få mange tilbakemeldinger. Jeg har gitt min til en på forumet, men de prøver som jeg hadde med den var imponerende. Jeg glemmer så fort navn, men hvis det er den kniven som jeg tror det er, da er den det som vi kalte "fransk slipt", men jeg vet jo ikke om den har det spesielle stålet som de knivene vi brukte for 40 år siden. Derfor har jeg følgende spørsmål.

Setter du opp kniven på vannsten?

Bruker du hengende stropp?

Tyfonikus

Dagens barbering;

Stropp: Straight Razor Designs Red Latigo 2"

Scuttle: Georgetown Pottery

Kost: Proraso Pure Bristle

Såpe: Omega Sapone da Barba

Kniv: Wade & Butcher Sheffield 6/8 med benhåndtak

Etter barbering: Fitjar Såpekokeri Folgefonn Kjakesmurning (et virkelig frisk produkt, som ikke er langt unna beryktede Osage Rub i sting :D )

etterfulgt av

L'Occitane Eav Des Bavx EdT (en flott høstduft)

post-92-125378475248_thumb.jpg

Barberkrem: La Toja Shaving Cream

AS: St. Johns Bay Rum + 444 aftershve gel.

Tre dager gammelt skjegg. :mellow: Kniven oppførte seg eksemplarisk. :D Sliter litt med å få det glatt under kinnbeinet, men det kommer seg. Haka ble bra. Framgangen fortsetter.

Må si jeg blir mer og mer glad i barberkremen fra La Toya. :D Den passer fint til en høstbarbering.

Det er mange varianter av Bay Rum der ute. Er det egentlig noen særlig forskjell på dem? :blink:

Søndag

Såpe: The Shave Den: Mojito

Kniv: Le Grelot 6/8 Ram's Horn

Dr. Harris - Arlington Cologne

otto-albums-otto-s-album-picture3855-le-grelot-6-8-rams-horn.jpg

Lyd-spor: Anne-Sophie Mutter: Mozart Violin Consert #5

Barbering: Fortreffelig. :D

Såpe: Crabtree & Evelyn: Sandalwood

Kniv: Dovo Bismarck 6/8

AS: Floïd. (Italian)

Det har vært så stille her at jeg forsøker meg igjen. Dette var strengt tatt gårsdagens barbering. Det som gjør den litt spesiell er det som skjedde under oppskumming av såpa.

Før barbering så følges vanlig prosedyre. Såpa får noen dråper vann på seg. Kosten bløtlegges og kroppen får en velfortjent vask. (Hadde vasket rundt på stua.) <_<

Jeg tenkte at jeg skulle bruke vannet som lå på såpa til hjelp i oppskumminga. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg glemte å la kosten ta noen runder rundt på såpa. Jeg rørte å stampet i såpevannet og fikk til et meget godt skum som holdt fint til tre pass. Dette betyr faktisk at det ikke skal være nødvendig å rote nedi såpa dersom en bløtgjør den først. Skal forsøke å samme eksperiment med ei fitjasåpe i morgen.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...