Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
kretamann

"Bryt" regler for barbering

Recommended Posts

Jeg startet for 1 år siden og gjorde som "reglene" sa om barbering, med massering med såpe, dyre preshave produkter, små drag med høvel, og ikke minst aftershave. Resultatet for meg var en hud som var ikke god i etterhånd.

Etter hvert kom jeg til at følgende metode fungerer for meg, og den har ført til ingen/svært liten irritasjon i ettertid.

Lager skummet (bruker barberings såpe)og varmer det opp i vasken mens jeg dusjer (bløter ansiktet når jeg går inn i dusjen)

Når jeg er ferdig så unngår jeg å tørke skjegget.

Tar en ny fukting med vann i ansiktet.

Smører på vanlig olivenolje som man kjøper for ca 80 kr pr liter.

Bare kliner barberskummet i tynt lag  over hele skjegget uten å jobbe skummet inn i ansiktet i evigheter

Tar lange drag med barberhøvelen fra topp til bunn, og skyller høvel etter  2 drag.(tar ikke på samme sted to ganger)

På med nytt lag med tynt lag med skum

Kjører barberhøvelen oppover og tvers på bart-området

Skyller med kaldt vann

Tørker ansiktet

FERDIG

Skal man lukte godt, så bruker man etterbarberingsvann å for eksempel nakken der man ikke har barbert, man lukter like godt...

Dette er hvordan jeg barberer meg og funnet at denne metoden passer best for meg.

Poenget mitt er at det er ikke alltid at "regler" om barbering passer for alle. Derfor bør man forske litt på området, til man finner sin egen "oppskrift"

Den 8.11.2019 at 1.04, kretamann skrev:

Dette er hvordan jeg barberer meg og funnet at denne metoden passer best for meg.

Poenget mitt er at det er ikke alltid at "regler" om barbering passer for alle. Derfor bør man forske litt på området, til man finner sin egen "oppskrift"

Du har rett, det finnes ingen regler for hva som er best da dette oppleves individuelt. Veldig bra at du har funnet din oppskrift på en god barbering!

For meg så er selve barberingen en slags terapi der jeg virkelig koser meg igjennom hele prosessen, og i motsetning til deg så liker jeg å bruke litt tid på å bygge opp skummet i ansiktet etter å ha kikket nærmere på teknikken til "Another Cut Above". Jeg kan  ikke ta lange drag som deg pga hard skjeggvekst.

Når det er sagt så tror jeg mange kan bli  overivrig i starten da det kjøpes inn for mange typer såper/høvler/koster/preshave/aftershave...jeg gjorde samme feil og frustrasjonen oppstod da jeg lette etter en kombo før jeg klarte å innarbeide en god teknikk med høvelen. Teknikken er alfa og omega, og når den først sitter er det mye lettere å eksperimentere med div produkter.

Et tips til nybegynnere er å gå til innkjøp av en mild høvel som f.eks Mühle r89 eller Edwin Jagger DE89...disse skal ha eksakt samme hode og er kanskje de mest brukervennlige barberhøvlene når man skal jobbe med teknikken.

Jeg ville også ha kjøpt inn en del prøver barberblader for å finne rette type blad ganske raskt, slik at man holder seg til det samme merket i en lengre periode.

- Gillette silver blue

- Astra

- Feather

- Derby

- Gillette Nacet

- Voskhod

- Polsilver

- Gillette 7 o'clock (grønn)

- Gillette 7 o'clock (gul)

- Shark

- Personna

Min soleklare favoritt er "Gillette Silver Blue". Dette er et blad som gir meg en komfortabel barbering samtidig som den kutter tett.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this