Jump to content
Barbershop.no forum
Tiwas

Trenger tilbakemelding om kniv

Recommended Posts

Ok, siden ikke alle var helt imponert over kniven jeg hadde kjøpt meg saumfarte jeg Finn i går og endte opp med å kjøpe to kniver. En fra Eskilstuna og en fra Solingen. Har noen lyst til å uttale seg om jeg har kjøpt katta i sekken eller ikke?

De må selvsagt slipes, men skal være fri for skader slik at de bør kunne bli bra. Ser i hvert fall ut som C.V. Heljestrand skal være av god kvalitet. Fikk dem for 1.000,- tilsammen (pluss frakt).

1accfec1-b5de-11e9-9ca2-698b4c050746.jpg

2b5e7b68-b5de-11e9-b260-0f8d3add39af.jpg

2c5800f2-b5df-11e9-b260-0f8d3add39af.jpg

6bfb50a8-b5de-11e9-9c99-a3e8bed7e2d1.jpg

32ce0e5b-b5df-11e9-9959-5334bf9aee84.jpg

37e82b06-b5de-11e9-8ea7-a11fe8477222.jpg

57b99d74-b5de-11e9-b0df-4985e7af165e.jpg

302f164e-b5de-11e9-b260-0f8d3add39af.jpg

394e0665-b5df-11e9-b2dc-c3f78f2dc88c.jpg

21633eae-b5de-11e9-9959-5334bf9aee84.jpg

25924255-b5de-11e9-8eb0-7d6aab289c4d.jpg

Litt av grunnen til at jeg kjøpte disse to i stedet for å bruke litt mer på en helt ny kniv er fordi jeg håper de kan bli slipt opp slik at jeg kan introdusere nevøen min for barbering med kniv. Jeg har ikke råd til å bruke 3-4.000 på to kniver ;)

Strålende, dette er godsaker – mpm ye bedre enn mange av de nye knivene som produseres nå for tiden.
Legg i zalo-vann i 20 minutter, skrubb med gammel tannbørste eller lignende. Bruk kjøkkenpapir eller fille mellom skallene i skaftet.
Steriliser med alkohol. 

Har du noen som kan hjelpe deg med å sette opp/slipe knivene?
Om du trenger hjelp, kan du sende meg en pm :-)

– Mads

6 timer siden, Tiwas skrev:

Litt av grunnen til at jeg kjøpte disse to i stedet for å bruke litt mer på en helt ny kniv er fordi jeg håper de kan bli slipt opp slik at jeg kan introdusere nevøen min for barbering med kniv. Jeg har ikke råd til å bruke 3-4.000 på to kniver ;)

De to Heljestrand knivene ligner mye på noen kniver som var utrolig god, som jeg skrev, kanskje de beste kniver som noen gang er laget.  Det kan være en bastant påstand, men de gamle barber mestrene, som jeg var så heldig å arbeide sammen med noen år, var unisont enig.  Jeg kan selvsagt ikke gi en bedømmelse ut fra bilder.  En glimrende barberkniv sliper anbefaler jeg.  Søk på "hakketskarpere".  Han er rimelig.

1 hour ago, madsno said:

Strålende, dette er godsaker – mpm ye bedre enn mange av de nye knivene som produseres nå for tiden.
Legg i zalo-vann i 20 minutter, skrubb med gammel tannbørste eller lignende. Bruk kjøkkenpapir eller fille mellom skallene i skaftet.
Steriliser med alkohol. 

Har du noen som kan hjelpe deg med å sette opp/slipe knivene?
Om du trenger hjelp, kan du sende meg en pm :-)

– Mads

Takk for super info. Jeg skal rengjøre dem på den måten før jeg får dem satt opp. Trondheim blir dessverre litt langt unna siden jeg bor rett utenfor Asker, men setter pris på tilbudet.

9 minutes ago, Tyfonikus said:

De to Heljestrand knivene ligner mye på noen kniver som var utrolig god, som jeg skrev, kanskje de beste kniver som noen gang er laget.  Det kan være en bastant påstand, men de gamle barber mestrene, som jeg var så heldig å arbeide sammen med noen år, var unisont enig.  Jeg kan selvsagt ikke gi en bedømmelse ut fra bilder.  En glimrende barberkniv sliper anbefaler jeg.  Søk på "hakketskarpere".  Han er rimelig.

Takk for info. Os blir nok litt langt unna. Jeg har sendt melding til Barbershop for å høre om de kan hjelpe meg med oppsettet. De holder til i samme bygg som en kunde av meg, så jeg håper de ikke er altfor dyre.

2 minutes ago, Zardoch said:

Du kan jo sende knivene i posten? Barbershop setter ikke opp kniver.

Hmmm...mente jeg hadde lest noe om at de gjorde det, jeg. Ja, da skal jeg vurdere å sende dem i posten :) Ingen bra folk i Osloområdet som kan sette dem opp?

Litt av grunnen til at jeg kunne tenkt meg å få det gjort i nærområdet er for å se hvordan det gjøres slik at jeg eventuelt kan gjøre det selv senere :)

3 timer siden, Tiwas skrev:

Litt av grunnen til at jeg kunne tenkt meg å få det gjort i nærområdet er for å se hvordan det gjøres slik at jeg eventuelt kan gjøre det selv senere :)

God plan – «hjelp til selvhjelp» er bra.
Håper du finner noen nært deg :-)

kan se ut som værtfall en av knivene har vært utsatt for rust. dette kan skape noe som kalles pitting.dvs små groper/hull i stålet. dette kan bli et problem hvis pittingen er nær eggenr ,og kan gjøre en kniv umulig å få bra,da eggen kan bli hakkete. dette ses best med lupe,noe jeg regner med den som sliper kommer til å sjekke.men dette er en risk man tar når men kjøper gammle kniver.kan anbefale å sjekke ebay.der kan man finne mye fint,og også gamle ubrukte kniver, såkalt NOS som betyr new old stock.

1 hour ago, bayliss said:

kan se ut som værtfall en av knivene har vært utsatt for rust. dette kan skape noe som kalles pitting.dvs små groper/hull i stålet. dette kan bli et problem hvis pittingen er nær eggenr ,og kan gjøre en kniv umulig å få bra,da eggen kan bli hakkete. dette ses best med lupe,noe jeg regner med den som sliper kommer til å sjekke.men dette er en risk man tar når men kjøper gammle kniver.kan anbefale å sjekke ebay.der kan man finne mye fint,og også gamle ubrukte kniver, såkalt NOS som betyr new old stock.

Takk. Her var det mye nyttig :) Skal si for sikkerhets skyld at han skal se etter pitting, men regner med at han sier fra om eggen ikke blir bra. Håper det, i hvert fall ;)

18 timer siden, Tiwas skrev:

Takk. Her var det mye nyttig :) Skal si for sikkerhets skyld at han skal se etter pitting, men regner med at han sier fra om eggen ikke blir bra. Håper det, i hvert fall ;)

Men bare for å understreke: Det er kun om det er på eggen at pitting er et problem.
Pitting (de gropene som blir igjen etter at man har fjernet rust), lar jeg ofte være synlige når jeg restaurerer kniver. Det er jo smak og behag, men jeg syns personlig det er finere med lit «patina» på knivene, enn at en gammel kniv blir blankpolert så mye at den ser ny ut. Det er altså ingen grunn til å uroe seg over synlig pitting så lenge det ikke er på eggen og all rust er fjernet så det ikke får utvikle seg videre.

Takk for masse gode tilbakemeldinger :) Jeg fikk knivene i går og rengjorde dem som anbefalt i tråden. Siden det var på tide å bytte tupp på den elektriske tannbørsten min brukte jeg like gjerne denne for å rengjøre bladet best mulig etterfulgt av gnikking med kjøkkenpapir. Nå er knivene sendt avgårde til Hakket Skarpere, der jeg spesifikt ber ham vurdere bladet før han eventuelt setter opp knivene. Så vidt jeg kunne se var kniven fra Eskilstuna helt fri for rust og annet grums nær eggen, men det var en del på ryggen. Kniven fra Solingen hadde noe rust ved eggen, men minimalt. Et par milimeter over eggen var det ikke antydning til rust. Så...jeg har store forhåpninger :D 

Bør jeg forresten ha symaskinolje i leddet for å unngå rustdannelse der? Er det noe poeng i å bruke løsemiddel på halen for å fjerne gammel olje/lakk?

Et nytt spørsmål som oppsto da jeg rengjorde disse går på vekt. Skaftene virket veldig tynne og myke. Jeg forsto det slik at det skulle være ben i disse, så hadde forventet meg at de skulle være harde. Noen som kan noe om dette? I tillegg var de veldig lette i forhold til kniven fra Barberians.

Da har alle knivene mine kommet frem til Hakket Skarpere og jeg begynner å bli skjeggete ;) Siden de har mye erfaring med kniver (selv om de kanskje ikke er eksperter på barbering) spurte jeg litt om knivene jeg sendte. Dette er svaret jeg fikk:

Pakken din er kommet frem, og jeg har såvidt kikket på knivene. Jeg kan ikke se noe som skulle tilsi at knivene ikke blir gode. De ser ut til å være restaurert, men det ser ikke ut til å være skader på eggen. De litt mørkere partiene på bevelen ser ut til å være refleksjoner i skrapemønster fra grovere bryner, og det er ganske normalt.

Barberiankniven ser ut til å være en helt kurant standard moderne barberkniv. Det fins nok både verre og bedre på markedet, men det er ingen grunn til at den ikke skulle fungere.

Stålet i alle tre knivene ser ut til å være middels hardt. Dette er vanlig i hulslipte kniver, selv om noen nyere ofte har hardere stål. Kjempehardt stål er ikke nødvendigvis en fordel på en barberkniv.

Tyngden og balansen er helt normal på de to antikke knivene. Barberiankniven er uvanlig tung, men dette er også noe som er blitt mer vanlig i vår moderne tid. Det store treskjeftet hjelper til slik at den er ganske bra balansert.

Jeg finner nok ut mer når jeg begynner å slipe dem.

Da regner jeg med at det blir gode greier ut av kjøpet mitt i hvert fall :D

Takk for all hjelpen så langt.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...