Jump to content
Barbershop.no forum
Tiwas

Nybegynnerspørsmål om kniv og strop

Recommended Posts

Hei. Jeg har tittet på videoene til @Tyfonikus og sitter igjen med noen spørsmål jeg håper på å få svar på her.

For en tid tilbake kjøpte jeg kniv (https://www.barberianscph.com/collections/shaving-gear/products/shaving-knife) og strop (https://www.barberianscph.com/collections/shaving-gear/products/sharpening-belt) fra Barberians. Jeg har jo null sammenligningsgrunnlag, men ble fortalt at dette var bra saker for prisen.

Det jeg lurte på er:

1. Har jeg gjort et dårlig kjøpt? ;)

2. Når det gjelder strop-en har jeg tre alternativer, tøystrop og grov/fin side av lærstrop-en. Er det slik at jeg bør bruke tøystrop-en først og så den grove siden før barbering og den fine siden etter barbering?

På forhånd takk!

Hei

Gratulerer med valget av barberkniv som redskap, i stedet for mulitibladshøvler eller barbermaskin. Om du bare er tålmodig, og tillater deg litt prøving og feiling en stund, vil du etter hvert få en barberingsopplevelse som fullstendig overgår de først nevnte "verktøy".

Personlig har jeg aldri hørt om firmaet du har handlet fra, men det i seg selv betyr ikke så mye, for det er nå mange forskjellige produsenter og forhandlere av tradisjonelt barberutstyr.

Ut fra prisen å dømme, er nok kniven og stroppen i det nedre sjiktet av tilsvarende produkter. Pris i seg selv er aldri noen garanti hverken for at varen en spesielt god eller dårlig, men da dette som regel er produkter laget av håndverkere, og derved blir tidskrevende å lage, henger gjerne pris og kvalitet mye sammen. Jeg er også meget spent på om denne kniven er slipt og behandlet slik at den er levert "barberingsklar", dvs at den kun trenger regelmessig stropping for å være skarp nok til en komfortabel og effektiv barbering. Som regel er kniver kun delvis klare (les, sløve) når man kjøper dem, om det ikke spesifikt står at de leveres barberingsklare/shaveready. Om du merker at kniven lugger og drar i skjegget når du forsøker å barbere deg, er det trolig pga at eggen ikke er skarp nok. Da må du få noen til å hjelpe deg med den siste finishen av kniven.

Beskrivelsen av kniven virker i utgangspunktet tillitvekkende, så det blir nok først ved praktisk bruk du vil kunne si noe om kvaliteten. NB Jeg vil anbefale deg å lese deg opp eller se f.eks YouTube-videoer som grundig beskriver riktig bruk av kniv og stropp. 

Stroppen du har kjøpt, er heller ikke av de dyreste, men min erfaring er at dette ofte ikke er veldig avgjørende. Man kan stroppe en kniv på så mangt, og allikevel få gode nok resultater., og det innebærer f.eks stropping i håndflaten, på aviser, dongeribukser og mye annet.  Det aller viktigste er at man stropper på riktig måte. Her er første bud - stropp ALLTID med ryggen først, altså i fartsretningen, og snu kniven på ryggen, før man tar et nytt drag i motsatt retning. Fører man eggen først, vil den kutte seg ned i stroppen, og trolig ødelegge denne, samt sannsynligvis gjøre eggen sløv. 

Jeg tror også du skal forholde deg til at stroppen i praksis kun skal benyttes på stoffsiden og den fine skinnsiden. Den grove skinnsiden er kort og godt bare slik baksiden av det behandlede skinnet er etterlatt. 

Som nybegynner er det nok ikke så lett å vite om kniven er god nok, eller om det er teknikken som må forbedres. Her er det ofte bare erfaring som kan gi svaret. 

Uten å ha noen bastant mening om hvordan kniven og stroppen din vil fungere, minner jeg bare på at Barbershop har ferdige sett for de hhv DE-høvel og kniv. De kommer i flere prisklasser, men fellesnevneren er at dette er velprøvde og gode produkter, som man trygt kan kjøpe

https://www.barbershop.no/collections/barbersett

Her er et par instruksjonsvideoer du kan titte på:

Lykke til,. og hold oss gjerne oppdatert på fremskrittet

Tusen takk for langt og utfyllende svar, @Sandman. Jeg sjekket om kniven var shave ready før jeg kjøpte den, og det skulle den være. Da jeg testet den på underarmen (første gang noen sinne huden min hadde vært i kontakt med en barberkniv, så ville heller ha sår der enn i ansiktet :P ) skrapet den av hud i 90 grader og kuttet effektivt og uten lugging i ca 60 grader. Siden jeg slet litt med vinkelen kan jeg også rapportere at den kuttet effektivt i hud ved ca 30 grader :o Jeg skal ta en titt på videoene når jeg kommer hjem, eller til lunch.

Hei
Sier som Sandman: Gratulerer med valget av barberkniv som redskap :-) 

Jeg kjenner heller ikke til akkurat denne kniven, så jeg kan ikke uttale meg om den. Men på generellt grunnlag vil jeg påstå at slike «store-brand» produkter sjeldent er av topp kvalitet. Beskrivelsen av kniven virker også ganske «dodgy».
1. «Handmade forum the finest materials». Dette betyr som regel kvalitetsstål og håndlaget, noe som alltid gjør kniven dyrere. Da koster den fort minst ett par tusen. Håndlaget trenger heller ikke bety at den er bedre enn industrielt produserte kniver. Det er lettere å ha jevn god kvalitet når knivbladene blir støpt av maskiner.
2. Det står ikke hvilken type stål, eller om det er karbonstål eller rustfritt, noe det bør opplyses om.
3. Dette gjør meg ytterligere bekymret: «made of the finest Japanese steel, which is famous for quality, durability and sharpness. The steel is manufactured according to ancient Japanese traditions, and is considered the hardest steel available.» Dette er faktisk bare tullball.
Japansk stål er faktisk ikke regnet som veldig bra. Det er heller ikke kjent for å være veldig hardt. Når japanske knivsmeder skal lage kniver av ypperste kvalitet, bruker de ofte svensk stål. Svensk stål er noe av verdens beste – og barberkniver fra Eskilstuna er noe av det ypperste.
Det hardeste stålet er faktisk ikke brukt i kniver og barberkniver, siden det er fryktelig vanskelig å få så hardt stål barberskarpt – og vedlikeholde eggen. Man skiller vanligvis mellom karbonstål og rustfritt stål. Om stålet er laget etter «ancient Japanese traditions», er det karbonstål – som er ganske mykt (og lettere å få skarpt).

4. Det står at skaftet er av «ebony». Ibenholt (ebony) et et edelt tre, som er kostbart. Rimelige kvalitetskniver har som regel plast i skaftet, for å holde kostnadene nede.

Men – når dette er sagt, kan det like vell hende at kniven er helt OK. Jeg råder deg til å kjøpe deg, eller låne, en kniv fra en kjent produsent, for å få noe å sammenligne med.
Kniver produsert i Eskilstuna Sverige, Solingen Tyskland og Sheffield England, har stort sett alltid kvalitetsstål.
Dette er en bra kniv: https://www.ebay.com/itm/Puma-222-Solingen-Germany-shave-ready-straight-razor/303235450105?hash=item469a3dc4f9:g:6yQAAOSw09ZdOgtH

Men uansett må man jo starte et sted. Jeg har også testet forskjellige «obskure» og billige kniver med varierende hell. Noen har fungert helt OK. Andre kunne derimot ikke brukes.

Lykke til på ferden :-)

4 minutes ago, madsno said:

Det hardeste stålet er faktisk ikke brukt i kniver og barberkniver, siden det er fryktelig vanskelig å få så hardt stål barberskarpt – og vedlikeholde eggen. Man skiller vanligvis mellom karbonstål og rustfritt stål. Om stålet er laget etter «ancient Japanese traditions», er det karbonstål – som er ganske mykt (og lettere å få skarpt).

Takk for svaret :)

Ja, det med stål tenkte jeg også på. Jeg kjenner til Solingen, men ikke Eskiltuna. I hvert fall ikke Sheffield. Men om jeg ikke får dreisen på denne skal jeg forsøke meg med en ny. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som bruker kniv, så blir vel til at jeg i så fall må kjøpe en ny. Uansett har jeg helskjegg, så jeg finner vel ikke ut av om kniven er bra eller ikke før jeg velger å kvitte meg med det. Nå er det jo bare lett frisering rundt skjegget. Faktisk har jeg vurdert å kjøpe en kniv med kortere blad for å lettere komme til.

Det som slo meg mest med beskrivelsen av stålet er at "alle" som har drevet på med fekting (*rekker opp hånden*) eller har vært seriøs innen kampsport (*rekke opp andre hånden*) vet at japanske sverd, som er kjente for å være ekstra skarpe, kun kan være så skarpe fordi stålet er mykt - som også gjør det veldig følsomt og til og med må inn og ut av sliren med eggen opp for å ikke bli sløvt. Men jeg regnet det som salgsjippo.

Jeg må innrømme at hovedgrunnen til at jeg endte opp med Barberians var fordi jeg vant et gavekort til en butikk der de hadde produktene. Så da endte jeg opp med å kjøpe for 1000,- mer enn gavekortet lød på fordi jeg fikk et innfall og hadde hørt at Barberians hadde bra produkter for prisen. Men det å få høre det fra frisør blir vel litt som om jeg skal uttale meg om passformen på dameundertøy (les: siden jeg ikke bruker det, akkurat som at de fleste frisører ikke bruker barberkniv - tenkte det var greit å oppklare før jeg fikk rykte på meg her inne :P )

Hva er forskjellen av håndlaget kniv og fabrikklaget?  Jeg har besøkt flere produsenter av barberkniver, og her er det  hånt-verk som som blir vist.  Men det er mulighet at noen barberkniver kan tilskrives maskin, delvis.  Jeg vet at Timor ikke lager kniven helt fra bunnen av, og de får et "stålstykke" som grovt sett ser ut som en barberkniv.  Denne slipes, herdes osv av fabrikken.

Dessverre ser det ut til at dagens barberkniver har hardt stål.  Jeg har undersøkt de mest kjente merker  med Rockwell skalaen.  Denne skalaen har forskjellige begreper, men vanligvis regnes det fra 54 til 62 (har glemt hva dette står for).  Alle de barberkniver jeg har testet har 61-62 i hardhet, altså meget hardt. 

Det var en tid da noen barberkniver, laget i Eskilstuna, hadde mykt svensk stål, og kanskje de beste kniver som noengang er laget.  Siden jeg har fått mye kritikk med å hevde at det svenske stålet er mykt, når det er noe av det hardeste stålet som finnes, kan jeg kun nevne.  Det er smeden som avgjør den endelige mykhet.  

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...