Jump to content
Barbershop.no forum
Sandman

Sliping av kniv med rygg først

Recommended Posts

Amerikanske Murray Carter gikk i sin tid i 6 års lære hos en japansk knivsmed, og dannet seg etter hvert en teori om hvordan barberkniver bør settes opp og slipes. Hovedforskjellen, i forhold til det store flertallets oppfatning, er at han skyver ryggen på bladet først over slipestenene, og ikke eggen. I denne videoen forklarer han hvorfor.

Jeg har tidligere selv forsøkt denne teknikken, men ble aldri fornøyd med resultatet. Når jeg nå fant igjen denne videoen fra 2011, ble jeg motivert til å prøve igjen. Om andre har benyttet, eller vil forøke metoden, hadde det vært interessant å høre deres erfaring.

Her er også hans hjemmeside: https://www.cartercutlery.com/

Har selv prøvd denne måten å slipe barberkniver, men min "usaklighet" gjorde at jeg i begynnelsen ble skuffet, med å ta lett på denne slipingen.  Jeg har senere flere ganger igjen prøvd denne teknikken, med bedre resultat.  En barberkniv som var en umulighet å få skarp, ble helt perfekt da jeg prøvde Carters metode, men min erfaring er at det kan ta litt lengre tid.  Denne metoden er også støttet av flere smeder som jeg er blitt kjent med, selv om disse har en del forbehold.  Håper at andre kan prøve Carters metode, og komme med innspill.  

På mange måter virker metoden helt logisk, og Carter har jo faktisk en veldig lang og avansert utdanning i faget, kontra mange selvlærte eller selverklærte eksperter. 

Jeg vil studere metoden grundig, og gjøre nye forsøk på å få kniver barberingsklare, dvs minst like skarpe som jeg oppnår med den tradisjonelle metoden. Om jeg lykkes, vil jeg poste en oppdatering etter hvert  

Har nu prøvd nok en gang Carters metode.  Kniven blir skarp, men det gjør den også på den tradisjonelle metoden. Og en kniv kan ikke bli bedre enn den den er.  Men som tidligere nevn.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...