Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
asbjorn

Le Grelot

Recommended Posts

Nei, ubrukelig...

Den er ikke slipt noe særlig, dvs, den har vært på brynet, men den kutter ikke en skjit.

For å slipe den så har Joel også brukt hele tre lag med tape, så når jeg forsøkte såvidt litt så fila jeg bare litt på del av bevelen, ikke kontakt whatsoever på eggen...

Så, jeg burde vel ha gjort det jeg lurte på når jeg så dette prosjektet begynte å gå treigt, kjøpt en Grelot på Rasurpur istedet, dette er en major disapointment til $420...

Jeps, nå vet jeg iallefall hva Buttery smooth i Joels øyne er fornoe.. og hva hans "honing capabilities" er.. og det er pinadø ikke verdt mye!

Nei, ubrukelig...

Den er ikke slipt noe særlig, dvs, den har vært på brynet, men den kutter ikke en skjit.

For å slipe den så har Joel også brukt hele tre lag med tape, så når jeg forsøkte såvidt litt så fila jeg bare litt på del av bevelen, ikke kontakt whatsoever på eggen...

Så, jeg burde vel ha gjort det jeg lurte på når jeg så dette prosjektet begynte å gå treigt, kjøpt en Grelot på Rasurpur istedet, dette er en major disapointment til $420...

Jeg har alltid rynket på nesen av det med å tape ryggen på kniven. Jeg har alltid ment at det må ødelegge bevelen, noe det kan virke som om du bekrefter her.

Greit nok, jeg skjønner at man er redd for pynten, men jeg trodde barberkniver var konstruert slik at ryggen skulle slipes ned sammen med eggen, nettopp for å bevare vinkelen på bevelen. Dessuten så har jeg enda ikke sett en kniv hvor "pynten" ligger brettet rundt kanten på ryggen. På selve ryggen, og på bladet ja, men så vidt jeg har kunnet se, har det alltid vært ei blank rand der hvor ryggen skal hvile på steinen.

Eller har jeg misforstått?

Nei, du har ikke misforstått..

Men, de som har såkalt "worked" spine, har gjerne "pynt" som går ned på sidene også, typisk:

http://img.photobucket.com/albums/v116/ ... GP0888.jpg

Årsaken iblant til å bruke tape vil være for å beskytte dette, og regelen har normalt vært et lag tape, slik at du har en konsistent tykkelse på tapen, som gir en liten høydejustering, jeg målte en tape tidligere, men glemte det nå, men det er ikke mye vi snakker om.

Tre lag derimot, er for å gjøre "jobben" raskere, du får en veldig mye høyere vinkel, og du trenger da å ta bort mye mindre stål, når du så kombinerer dette med å bruke en DMT 325, som jeg VIRKELIG ikke trodde man ville bruke på nye barberkniver, så går det raskt.

Årsaken til å bruke tape på Le Grelot, er at denne også er en kniv som har mirror polish, og en matt nedslipt rygg vil da ødelegge noe av inntrykket...

Det som også er litt forskjelle meninger om ang dette med å tape, er også at tape gir deg en "brattere" bevel, mens uten bevel gir deg tynnere egg.. brattere vil vel gi deg en egg som holder litt lengre, mens tynnere slites raskere, men tynnere skjærer bedre, og skulle vel slites mindre av den grunn, brattere skjærer vel dårligere, og burde påvirkes mer av den grunn.. (IMHO)

Hva pokker Joel har gjort på min, det skjønner jeg ikke, for det er merker etter sliping på ryggen, samt at 1-2 lag med tape ikke holdt for at eggen skulle nå brynet..

Nå fikk jeg polert bort de fleste slipemerkene med chrome, men det er veldig skuffende når man bruker flere måneder på å hause opp en kniv til de grader som man har gjort i dette prosjektet, også ender man opp med noe som knapt kan brukes for å smøre kakskiva...

Ahh... Ja på den kniven der ser jeg absolutt poenget med å tape ryggen.

Ja, det høres jo ut som om det på mange måter er katta i sekken du har fått kjøpt. :( Det skal jo ikke være nødvendig å bruke mer penger på en kniv til flere hundre dollar for å gjøre den brukbar.

Helt katta i sekken er det nok ikke, men, jeg kunne jo likegreit ha kjøpt denne:

http://www.rasurpur.de/english/shop/str ... rical.html

Er jo teoretisk samme kniven, plasthåndtak,men ca 92€ før toll og frakt er et stykke unna $420.

Tilogmed denne nede her:

http://www.rasurpur.de/english/shop/str ... ectwo.html

en der med Ramshorn til ca 181 € hadde vært et like greit kjøp..

Moralen er, Groupbuy av såkalte Limited Editions, skygg banen. kjøp heller fra de som selger varen slik den er.

Nei, du har ikke misforstått..

Men, de som har såkalt "worked" spine, har gjerne "pynt" som går ned på sidene også, typisk:

http://img.photobucket.com/albums/v116/ ... GP0888.jpg

Årsaken iblant til å bruke tape vil være for å beskytte dette, og regelen har normalt vært et lag tape, slik at du har en konsistent tykkelse på tapen, som gir en liten høydejustering, jeg målte en tape tidligere, men glemte det nå, men det er ikke mye vi snakker om.

Tre lag derimot, er for å gjøre "jobben" raskere, du får en veldig mye høyere vinkel, og du trenger da å ta bort mye mindre stål, når du så kombinerer dette med å bruke en DMT 325, som jeg VIRKELIG ikke trodde man ville bruke på nye barberkniver, så går det raskt.

Årsaken til å bruke tape på Le Grelot, er at denne også er en kniv som har mirror polish, og en matt nedslipt rygg vil da ødelegge noe av inntrykket...

Det som også er litt forskjelle meninger om ang dette med å tape, er også at tape gir deg en "brattere" bevel, mens uten bevel gir deg tynnere egg.. brattere vil vel gi deg en egg som holder litt lengre, mens tynnere slites raskere, men tynnere skjærer bedre, og skulle vel slites mindre av den grunn, brattere skjærer vel dårligere, og burde påvirkes mer av den grunn.. (IMHO)

Hva pokker Joel har gjort på min, det skjønner jeg ikke, for det er merker etter sliping på ryggen, samt at 1-2 lag med tape ikke holdt for at eggen skulle nå brynet..

Nå fikk jeg polert bort de fleste slipemerkene med chrome, men det er veldig skuffende når man bruker flere måneder på å hause opp en kniv til de grader som man har gjort i dette prosjektet, også ender man opp med noe som knapt kan brukes for å smøre kakskiva...

Det er noen utregninger på SRP ang tape og endring av vinkel på eggen, F.eks denne eller eks. 2, du skal vel tape ganske mange lag før du i praksis oppnår en endring av vinkelen på eggen som spiller noen rolle. Spissen/tuppen av en skarp egg har vel den samme tykkelsen uansett vinkel på eggen/bevelen (mindre enn .5micron hvis jeg ikke husker feil), fant bare denne referansen Bart ang coticuler i farten. Men det er lettere å ødelegge en tynn egg (type full hollow) enn en med mer materiale bak(tyngre grind), i hvertfall etter mine erfaringer.

Synd den LeGreloten ikke var som forventet, selv om jeg ikke er noen stor B&B fan synes jeg det er veldig merkelig at det dukker opp en kniv som ser sånn ut, og som i tellegg til ikke er slipt opp til en grei egg, når selgeren opptrer som en autoritet på barberkniver og sliping.

Har kikket både hardt og lenge på Rasurpur sine LeGreloter særlig den med ramshorn, men Rasurpur sine LeGreloter er vel ikke mirror polerte slik som B&B versjonen?

- Bjørn Erik

Nei, de har ikke mirrorpolish, men en dude på B&B tok en slik og polerte den med MAAS og en dremel og finn vist bra finish.

Skrev litt rart i teksten min, men brattere, da mente jeg tyngre grind på en måte, tror jeg :), dvs, mer tape, gir en brattere vinkel på bevel, som igjen gir en tyngre grind, og som igjen gir en egg som slites mindre.

Men skjærer den bedre?, tvilsomt, det er vel ikke for ingenting at japanske kniver har en lavere vinkel på sine kniver enn europeiske og andre som har en "brattere"? (Tenker da kokkekniver etc)

Men ja, noen lag med tape trenger du, for at det skal utgjøre noe, men tre lag, er faktisk endel...

Nei, de har ikke mirrorpolish, men en dude på B&B tok en slik og polerte den med MAAS og en dremel og finn vist bra finish.

Ok, da va det han jeg tenkte på

Skrev litt rart i teksten min, men brattere, da mente jeg tyngre grind på en måte, tror jeg :), dvs, mer tape, gir en brattere vinkel på bevel, som igjen gir en tyngre grind, og som igjen gir en egg som slites mindre.

Men skjærer den bedre?, tvilsomt, det er vel ikke for ingenting at japanske kniver har en lavere vinkel på sine kniver enn europeiske og andre som har en "brattere"? (Tenker da kokkekniver etc)

Men ja, noen lag med tape trenger du, for at det skal utgjøre noe, men tre lag, er faktisk endel...

tror vi kanskje er ganske enige, en skarp egg er en skarp egg, og det er mulig å få eggen like skarp uavhenging av vinkelen på den(sett ut i fra barberkniver, dvs en vinkel rundt 17grader på eggen) og da skal eggen skjære like bra. Skrev også i praksis, siden det ikke er tvil om at selv ett lag med tape vil endre vinkelen på eggen.

Skjønte ikke helt hvorfor de brukte DMT 325 på knivene når de slipte de opp, kan det være for å få ting gjort fort?

Avsporing:

Har ikke inngående kjennskap til japanske kokkekniver, men har inntrykk av at de har en høyere Rockwell(?) rating enn europeiske, gjerne i området 62-65(?) dette gjør vel at stålet blir hardere og tåler en mindre vinkel, uten at det går utover holdbarheten til eggen, samt at slipemetodene deres gir en asymetrisk egg med en litt annen geometri enn den europeiske? Link til Knifeforums.com ang asymetriske egger

/Avsporing

Hvis Rasurpur sin LeGrelot har samme finish som B&B sin så ble de enda mer interessante, hm hvor er feriepengene når du trenger dem?

- Bjørn Erik

DMT 325, for å gjøre det raskt.. tidligere har den steinen vært kun til bruk for lapping av steiner, eller når du trenger seriøs sliping for å fjerne hakk etc.

Nå ble det plutselig akseptert at det var en fin stein å bruke.. du så jo viterligen grit'n i bevel'n når den kom...

Joel påsto at hardheten i stålet på disse Grelotene var myye høyere en prototypen og andre slike knivers, å det ble flere lag med tape og dmt'n for å få ting raskere gjort.... jaja..

Sendte den til tyskland jeg.

Klarer ikke å se på de håndtakene på kniven, så jeg sendte den til Buddel.

Pinadø, posten skulle ha 250 penger for å sende den dit..

Så får vi se hva resultatet blir :D

Sendte den til tyskland jeg.

Klarer ikke å se på de håndtakene på kniven, så jeg sendte den til Buddel.

Pinadø, posten skulle ha 250 penger for å sende den dit..

Så får vi se hva resultatet blir :D

Skal bli spennende å se hvordan den blir når den dukker opp igjen.

Yeps, mildt sagt :)

Bare så vidt jeg fikk sendt den ut av landet også, tollen stoppa den pga "manglende dokumenter", må si Postman Pat er gjennomført ikke min kompis for tiden.

Jeg vet ikke enda :), jeg tok ut et par alternativer og sier at han må bruke fantasien litt, noe som stemmer med bladets linjer.

Men jeg har lyst på oliventre, så vi får se hva det blir..

Må si Buddel er rask, fik kniven 23. juli, sist onsdag, så fikk jeg en skisse, jeg klarerte den, og nå er den ferdig.

Buddel kommenterte også at den var ikke særlig shave ready, så han har honet opp den i samme slengen, så får jeg se hva han mener med shaveready :D

Det var et virkelig vakkert arbeid han har gjort! Selv om den kniven har kostet deg en haug med grunker nå, sitter du i det minste igjen med noe unikt og vakkert. Du burde nesten skryte litt av det nye skaftet ditt på B&B, tipper de andre Le Grelot eierne kommer til å bli grønne av misunnelse. Iallefall de som har fått et skaft av tilsvarende kvalitet som ditt gamle! :)

Har forøvrig fått laget en ny wedge (dvs, håper), så jeg skal stashe opp en Wapi med pink scalene :)

Buddel mente han skulle klare å berge de orginale scalene og lage en wedge til meg, men jeg har ikke fått bekreftelse på det, så jeg er ikke sikker enda.

Idag fikk jeg en ting til fra B&B, håper den ikke er like stor skuffelse, Essentials kosten, $50, og litt for frakt etc, måtte bare ha. :D, ikke bengeln om jeg kjøper LE kostene de lagde nå.. da kjøper jeg heller en Simpson nårjeg finner ut hvilken jeg vil ha..

Flottings, da kom kniven, veldig pen må jeg si, bedre enn bildene.

Og nå er den kvass også, tar armhårene så det fyker etter :D

Fikk også med orginalhåndtakene, og det var nok som jeg fryktet, Wedgen som var laget var for liten og trang, så den skapte press på håndtakene så derfor det ene var bøyd, nå er begge rette, mulig det er en anelse skjevhet på det ene, men det får være.

Fikk laget en ny wegde til den i messing, så jeg får se om jeg får pimpa en Wapi, eller en heljestrand med de :)

Det virker som denne Buddel kan sine saker, både når det gjelder håndtak og få slike flotte kniver shave ready. Så vidt jeg skjønte hadde ikke Joel gjort en spesielt god jobb med å slipe kniven når du først fikk den? Blir spennende å høre hvordan den barberer nå som den er skikkelig skarp og ikke minst hinsides lekker!

Litt OT, men 3G er genialt! Jeg sitter nå på toget og surfer med en hastighet som holder i massevis til alt unntatt nedlasting. Hyggelig av Netcom å sette en makspris på 20 kr per dag på datatraffik også, så nå er det faktisk brukanes. :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this