Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
Guest Stian

Ujevn barbering

Recommended Posts

Guest Stian

Hei,

Jeg har fått et plutselig oppstått problem med barberingen min. Jeg bruker Mühle R89, og har vært ok fornøyd med den til nå. Den har dessverre begynt å barbere veldig ujevnt den siste tiden. Jeg har hatt høvelen i ca. 3 år. Det virker som den ikke "får tak" i hårene like godt som før. Jeg har skiftet barberblad flere ganger, og forsøkt med ulike barberblad. Jeg antar dermed at det ikke er bladet som er problemet. Jeg skrur heller ikke delene sammen med veldig stor kraft (i hvert fall ikke mer kraft enn tidligere). Jeg bruker samme barberkrem/-såpe som tidligere.
En midlertidig løsning har blitt å løsne på toppen av høvelen, slik at bladet blir liggende løst mellom topp og bunn. Da blir barberingen jevnere og huden glattere. Men det er litt ugunstig å barbere med "løse" deler som flytter på seg uavhengig av hvordan jeg holder høvelen. :-) 

Hvorfor blir høvelen plutselig dårligere når den skrus tett sammen slik den egentlig skal? Og hvorfor har det oppstått nå, når det ikke har vært problemer med barberingen tidligere? Kanskje jeg bare må gå til innkjøp av en ny høvel. :-)

Håper noen har et klokt og nyttig svar på dette problemet, som de ønsker å dele med meg. På forhånd takk.

Stian

Hmm, det var snodig. Det eneste jeg kan tenke er om gjengene har blitt slitt, slik at det nå er mulig å skru den litt "tettere" enn før, og det dermed blir ørlite mindre åpning.
I så fall er det vel en svakhet i konstruksjonen/materialet, men siden du har brukt den i over tre år har vel reklamasjonstida gått ut.
Om du velger å bytte høvel, vil jeg anbefale å lete etter en vintage Gilette Slim Adjustable. Det er min favoritt. Det er en TTO (Twist To Open) som har en mekanisme under hodet som du kan vri på, og som justerer åpningen. Da er det mulig å bruke en litt stor åpning om du har noen dagers skjeggvekst, og en mindre når du bare har "en-dags". Jeg bruker ofte stor åpning på første pass, og så mindre åpning på andre/tredje runde.
Lykke til :-) 

slim.png

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this