Jump to content
Barbershop.no forum

Recommended Posts

Poster et lite innlegg fra dagens barbering, og første gang med en japansk såkalt "kamisori". (som egentlig bare betyr et barberredskap). Her vil jeg bruke betegnelsen på den japanske versjonen av en barberkniv. 

Den største forskjellen på en vestlig barberkniv og en kamisori, er at en kamisori kun består av ett stykke rett metall, med et blad og en tynn metall-ende til å holde kniven i. En annen vesentlig forskjell er at bladet er slipt forskjellig på hver side. Den ene siden er hulslipt, og den andre buer svakt utover. Den hulslipte siden har som regel aldri stemplet inn noe tekst/tegn i metallet, og er den siden som alltid skal vende inn mot huden når man barberer seg. Den buede siden har som regel tekst (min versjon har japansk tekst som lyder "lyademokireru" - og som betyr "den vil kutte selv om du ikke vil at den skal"), og skal altså vende vekk fra huden under barberingen.

Det at man skal bruke samme side mot huden (det er mulig den i praksis fungerer like godt begge veier, men det vet jeg ikke ennå), gjør at man må endre på teknikken og håndgrepet under barberingen. Det er litt uvant, men selv etter kun ett forsøk ser jeg at det skal gå greit å forandre teknikken, i praksis ved å kun holde kniven i høyre hånd, i stedet for å skifte mellom begge hender. 

Min kniv er en såkalt NOS, og var barberingsklar rett fra esken, og ble kjøpt fra en japansk selger. Det må nevnes at japanske selgere etter min mening er de mest seriøse og hyggelige man kan handle med. De er utsøkt høflige, innpakningen er som regel et lite kunstverk i seg selv, og ofte legger de med små gaver eller håndskrevne lapper.

Nå den tid kommer at kniven må friskes litt opp, er også slipingen annerledes enn med en vestlig kniv. Pga det asymmetriske bladet, krever det en forskjell i antall drag på hver side, for å beholde den originale vinkelen. Dette blir også en ny erfaring, som sikkert krever noe øvelse. Stropping derimot kan gjøres på helt vanlig måte.

Førsteinntrykket  etter første barbering, er at dette er en ganske annerledes kniv på mange måter, men resultatet ble uhyre bra. Dette er skarpe kniver, med et godt metall, og den lille størrelsen gjør dem lette å manøvrere rundt i ansiktet. Om kamisori blir den nye favoritten, er mer usikkert, men det er uansett veldig spennende å prøve seg på denne fremmede varianten av en barberkniv. 

Kamisori.png

flott kamisori:) har to selv.blir ikke så mye brukt,men av og til,åsså er det jo morro med litt forandring. det går bra å bruke begge sider mot huden,men man skal vel egentlig bare bruke den ustemplede siden,går bra med litt tilpassing av teknikk.

Jeg synes en kamisori er både utrolig spennende å bruke, samt at resultatet er minst like bra som med en tradisjonell barberkniv. Pussig nok endte det derfor med at jeg bestilte enda en - for sikkerhets skyld. 

Jeg har også oppdaget at det går bra å benytte begge sider av bladet, men av respekt for japansk tradisjon, benytter jeg kun den ustemplede siden. 

Kanetake Nihon Kamisori .jpg

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...