Jump to content
Barbershop.no forum
Runej72

Hva er en god skjerpestropp

Recommended Posts

Som nybegynner I dette gamet ønsker jeg tips om hvilke stropper som er gode, hvilken har du som du er fornøyd med? Hvordan ser man forskjell på en god og dårlig stropp, når man ser I nettbutikk enn?  Hvor stor forskjell er det på en dyr og billig skjerpe stropp? 

Hei

Som med så mye annet, gjenspeiler ofte prisen kvaliteten. Det vil si at du nok ikke bør velge blant de rimeligste, da kvalitets-skinn og tilbehør er relativt dyrt. Skinnet skal ha det riktige "draget" når man drar knivbladet over det, tykkelsen bør være brukbar, bl.a så ikke stroppen vrir seg osv. Jeg har en del forskjellige stropper, både nye og eldre "eBay-stropper", og de fleste av disse er jeg veldig fornøyd med (ingen kostet nok under kr 700,-). Jeg må allikevel fremheve stroppene jeg har kjøpt fra norske "Scrupleworks". Dette er håndverk av beste merke, og skinnene som benyttes overgår alle andre jeg eier. Dette er heller ikke spesielt rimelige stropper, men med riktig bruk vil de kunne holde i generasjoner. Her er adressen til Scrupleworks http://www.scrupleworks.com/strops.html

Jeg drister meg derfor å anbefale disse stroppene, som er de beste jeg har forsøkt. At de faktisk er norskproduserte er også et stort pluss i mine øyne.

Ellers er "American Made"-stroppene som Barbershop selger,  også svært gode.

NB Når man begynner å bruke en stropp, er det viktig å øve inn korrekte bevegelser i svært lavt tempo i starten, helt til rutinen/muskelminnet håndterer en raskere hastighet. Ryggen på kniven skal alltid føres "fremst", og man skal også alltid vende bladet "på ryggen". Fører man eggen først, vil det sannsynligvis raskt ende med at den skjærer seg ned i skinnet, og potensielt ødelegger stroppen. I tillegg vil også eggen kunne bli skadet. Start derfor gjerne innøving av bevegelsene med en sløv kjøkkenkniv eller annet, så unngår man lettere å skade stropp og kniv.

Håper dette var til litt hjelp

ser du allerede har fått et veldig gått svar... velkommen skal du være.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...