Guest Jokki

Sliping/oppsett av barberkniv

6 posts in this topic

Hei! Noen i Stavanger området som sliper/kjenner noen som sliper barberkniver

er i førstegangstjenesten så har blitt en del barberinger de siste månedene, men har ikke penger til å kjøpe bryner... så derfor lurte jeg på om noen gjor dette? 

Hei

Du kan høre med innehaveren av dette firmaet http://www.scrupleworks.com/. De holder riktignok til i Bergens-området, men er ikke det bare et par steinkast unna?  Om du ikke får hjelp der, kan du sende meg en PM, så skal jeg gjerne hjelpe deg med slipingen?

Hei!

takk for tilbakemelding! 

Skal prøve å kontakte han! Så håper jeg at kniven blir shaveready igjen! 

Har du noen tips til bryner jeg kan kjøpe som ikke koster skjorta? Og som fungerer for nybegynnere?

Hei igjen

Mitt første bryne (og mange andres) er dette Norton kombinasjonsbrynet ( https://straightrazordesigns.com/products/norton-waterstone-combo-4000-8000-grit?variant=28867340039 ).

Hver side har en forskjellig korning/grovhet, som gjør at man både kan slipe eggen skarp på 4000-siden (om man ikke må "sette" eggen helt fra bunnen av, dvs at den er fullstendig sløv, og må begynne på 1000/2000), og deretter polere eggen mer behagelig med 8000-siden. Om man deretter avslutter med en grundig stropping på skinn, bør eggen (med noe trening) bli klar for barbering. Mange liker også å avslutte på et bryne på mellom 10000 og 12000 før kniven stroppes, men det er absolutt mulig å få til en behagelig egg med kun en Norton-kombo og en stropp.

Ser også at svenske/norske Gents.no selger dette: https://www.gents.no/boeker-bryne-3000-grit-8000-grit

Her er også noen råd fra en erfaren bruker i USA:

A full honing setup

A full set of hones will include, but not necessarily be limited to, the following hones :

A bevel setting stone approximately 1k 
DMT's 325 600 1200 (these are not recommended by all, as they are viewed by many to be too abrasive for a razor); Shapton 1K and 2K; Coticules with slurry; Norton 1k; Naniwa SS or Chosera 1k, Sigma 1K to name but a few of the options out there.
A sharpening stone approximately 4k 
Norton 4K; Shapton 4K; Naniwa 4k or Chosera 3k or 5k; Sigma 3-5K; Belgian Blue Whetstone or Coticule with slurry, various Japanese Natural finishers with slurry. Other options are also available.
A polishing stone approximately 8k 
Norton 8k; Shapton 8k; Naniwa 8k; Coticules; various Japanese Natural finishers with slurry. Numerous other options are also available.
A finishing stone 10k and above (this is often subject to debate, however)
Shapton GS 16k-30k; Shapton 15-30k; Naniwa SS 10k-12k or Chosera 10k; Sigma 13K; Suehiro Gokumyo 10-15-20K; Thuringians (including Eschers); various natural Japanese finishers; Charnley Forest; extra fine Coticules; some Arkansas hones.

Den 23.6.2017 at 13.06, Gjest Jokki skrev:

Hei! Noen i Stavanger området som sliper/kjenner noen som sliper barberkniver

er i førstegangstjenesten så har blitt en del barberinger de siste månedene, men har ikke penger til å kjøpe bryner... så derfor lurte jeg på om noen gjor dette? 

Hei 

Trenger du fremdeles å få slipt opp kniv(ene)? 

Bor I Stavanger. Bruker naturstein som avslutter, jnat eller coticule.. 😁 

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...