Jump to content
Barbershop.no forum
Sign in to follow this  
asbjorn

Strop - paste eller ikke

Recommended Posts

http://www.en.nassrasur.com/razorcentral/archraz6.html

Many barbers have tried out several tricks with one purpose: to avoid honing. With the so called cutting pastes they believed to have found a suitable method. However, more than ever barbers complain about bad cutting razors, causing them to try out many amateuristic experiments, such as glassplates, ashes, soap, oils, pastes etc, without any succes. Even after having used a pasted strop, the unpasted strop is necessary to complete the stropping process. Every barber who wants to use the pasted strop, should have experience with honing first, for 10-15 years.

Ok, litt igjen da.. men også litt morsomt, leser på B&B til tider bruk av avispapir, aske etc.. hm.. skal se jeg har kjøpt masse pasta til ingen nytte nåda.

:D

Som jeg har inntrykk av, så er paste eller ikke en smakssak. Noen liker å polere kniven med paste, andre bruker en poleringsstein. Det siste man gjør med kniven før man barberer seg er uansett å stroppe på en upastet strop, så hva man gjør med kniven før det burde vel være irrelevant etter min mening. ;)

Smaken er vel her, som i andre sammenhenger, som baken. :D

jau, fikk pasta++ fra HandAmerican.com idag.. må si 4oz med grønnt pulver er MYE.. var ei rimelig svær krukke gitt, samme diameter som MamaBear såpekoppene om dere kjenner de, men høyden var noe mer.

2oz krukkene var også store, så jeg tror jeg skal ha pasta og pulver herifra og til evigheten..

Kjøpte disse typene:

liquid chromium oxide (60.000 grit)

dry chromium oxide (60.000 grit)

chromium oxide paste (60.000 grit)

2 micron green silicon carbide (11.000 grit)

6 micron green silicon carbide (4.000 grit)

1 micron boron carbide

1.5 micron boron carbide

Siden det var så mye styr før jeg fikk dette i boks så kjøpte jeg en av alle typene de hadde.. så får jeg heller finne ut hva som duger til hva..

Hakke snøring på boron greiene, men mener å ha observert at noen har hatt det på stropper.. samme med silicon carbide, men endel bryner er vel laget av det så det bør jo fungere kanskje :)

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this