Jump to content
Barbershop.no forum
BladeRunner

Trenger man aftershave krem/gel?

Recommended Posts

Som nybegynner med barberhøvel (kjøpte meg en Mühle R89 for noen uker siden) er jeg i ferd med å gå tom for diverse vareprøver og det er på tide å kjøpe inn mer av såpe og annet. Jeg lurer i den sammenhengen på hva aftershave-krem/-gel er godt for og om man virkelig trenger det?

Informasjon jeg har prøvd å finne frem til peker stort sett bare i retning av god lukt, kjølende effekt, velvære og slikt. Jeg har forstått at fuktighetskrem bør brukes etter en aftershave, og dens virkning er selvsagt å tilføre fuktighet etter at såpen (og "skrapingen" på det ytre hudlaget pga. barberhøvelen) har fjernet den naturlige oljen i huden. Så om jeg ikke bryr meg så mye om godlukt, kan jeg like godt hoppe over barberkremen (eller barbergel -vet egentlig ikke hva som er forskjellen på de to, men regner med at det er en smakssak som i valget mellom barberkrem eller barbersåpe...) og bare holde meg til barbersåpe og fuktighetskrem?

Jeg er også opptatt av ikke å tilføre alle slags kjemikalier, konserveringsmidler og annet som ikke er bra for huden/kroppen, så jo mindre ting å påføre jo bedre...

10 timer siden, BladeRunner skrev:

Som nybegynner med barberhøvel (kjøpte meg en Mühle R89 for noen uker siden) er jeg i ferd med å gå tom for diverse vareprøver og det er på tide å kjøpe inn mer av såpe og annet. Jeg lurer i den sammenhengen på hva aftershave-krem/-gel er godt for og om man virkelig trenger det?

Informasjon jeg har prøvd å finne frem til peker stort sett bare i retning av god lukt, kjølende effekt, velvære og slikt. Jeg har forstått at fuktighetskrem bør brukes etter en aftershave, og dens virkning er selvsagt å tilføre fuktighet etter at såpen (og "skrapingen" på det ytre hudlaget pga. barberhøvelen) har fjernet den naturlige oljen i huden. Så om jeg ikke bryr meg så mye om godlukt, kan jeg like godt hoppe over barberkremen (eller barbergel -vet egentlig ikke hva som er forskjellen på de to, men regner med at det er en smakssak som i valget mellom barberkrem eller barbersåpe...) og bare holde meg til barbersåpe og fuktighetskrem?

Jeg er også opptatt av ikke å tilføre alle slags kjemikalier, konserveringsmidler og annet som ikke er bra for huden/kroppen, så jo mindre ting å påføre jo bedre...

vill tro fuktighetskrem fungerer helt fint.når det er sagt inneholder endel aftershaves antibakterielle middler som kan være bra hvis man er uheldig å kutter seg.men du kan jo altis skaffe deg ei alumblokk å bruke i tillegg til kremen.den er både antibakteriell og stopper små blødninger.alum er et mineral,og et naturprodukt såvidt jeg vet.

veit ikke helt hvorfor sitatet fra Razor kommer med når jeg svarer på innlegg.men kommer opp automatisk.men får ikke til å fjerne det.

Den 25.1.2017 at 20.12, Razor skrev:

31 minutter siden, BladeRunner skrev:

Takk for svar.

Så alum har ikke noe med aluminium å gjøre? Sistnevnte er jo ikke direkte sunt.

http://www.skinlove.no/blogg/2014/09/22/er-potassium-alum-trygg-eller-ikke/

en lenke som sier litt om stoffet.mener det er det samme som i såkalte krystalldeodoranter. ellers er det jo bare å ta google fatt.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...