BladeRunner

Nybegynnerspørsmål om utstyr og teknikk

6 posts in this topic

Jeg startet med barbermaskin, men gikk over til våtbarbering da jeg ikke ble fornøyd med resultatet. Da var det Gillette sensor excel jeg gikk for, og til tross for at høvelen nå er i ferd med å ta kvelden har jeg fortsatt å bruke den ettersom Clas Ohlson tydeligvis sitter på et restlager av blader. Men ny høvel er ikke å få tak i, bladene til dagens Gillette-høvler koster betydelig mer og det er fortsatt mye kjøp og kast, så på tide å se etter andre løsninger....
Jeg søkte nettet og kom blant annet over Barbershop.no samt andre nettsider med uhorvelig mye info om faget. Litt overveldene må jeg si, men jeg har iallefall så langt kommet frem til at jeg sannsynligvis vil satse på Mühle R89 samt Astra superior blader (skal visst være bra for en nybegynner å prøve ut med). Må antageligvis også kjøpe barberkrem, børste, stativ, oppbevaring for reise osv. Jeg har fortsatt noen spørsmål som nettsidene ikke har besvart:

1) Kan man fortsatt barbere seg like raskt, enkelt og ukomplisert som med en Gillette?
Som alt annet blir vel resultatet deretter, alt etter hvor mye kunnskap, utstyr og erfaring man legger i det, men ut fra de nettsidene jeg har besøkt virker det litt voldsomt med førbarberingskrem, oppvarming av børste, oppvarming av ansiktet, skumme barbersåpe/krem i ei skål, påføring med børsten, etterbarberingsvann osv. Er dette teknikker for "de spesielt interesserte" jeg har kommet over, eller må jeg regne med å måtte sette av egen, ekstra "barberingstid"? Og trenger jeg virkelig alt utstyret, iallefall til å begynne med?

2) hvordan er dagens syntetiske børster?
Jeg leser at "silver tip" grevlingbørster er å foretrekke, men jeg er betenkt med dyrevelferden (sikkert noe man aldri finner ut ordentlig selv om man spør produsenten) og vurderer syntetisk istedet. Hva er disse laget av og hva anbefales? Jeg ser at den billigste koster kr. 339,- (svinebustkosten fra Prorasio koster kr. 139,- og Pure Badger kosten fra Mühle går for kr. 199,-) -er det noe å satse på?

3) Hva er forskjellgen på de ulike R89 og R41 modellene?
Mühle R89 (kr. 339,-) er visst vinneren for nybegynnere (og som man kan bruke videre også), men det finnes også en "R89 Twist" (kr. 499,-) og "R89 grande" (kr. 449,-). Så er det en R41 som koster det samme som R89. Twist skal visstnok være enklere å skifte blader på enn den vanlige R89, men ut fra en video om R89 ser den ikke spesielt vanskelig ut den heller, og blader skiftes vel ikke daglig heller? Hva er ellers forskjellen på de ulike modellene jeg har nevnt?

Er det annet jeg bør vite før jeg investerer og prøver ut alt dette?

Hei, BladeRunner

Jeg våger å påstå at du gjør et veldig klokt valg, ved at du nå vurderer å bytte ut barbermaskin, rådyre flerbladshøvler og annet "lettvint og moderne" barberutstyr, med klassisk barberutstyr.

Jeg skjønner at du sitter med mange spørsmål, etter å ha lest diskusjoner på barberfora om forskjellige teknikker, utstyr og tilbehør osv. Dette kan helt klart virke skremmende og uoversiktelig, men ta det helt med ro - du vil oppleve en helt ny barberings-hverdag bare ved å bytte ut dine moderne barberartikler med et enkelt nybegynner-sett f.eks fra Barbershop. Dette settet her gir deg alt du trenger for å starte opp, og innholdet er av beste kvalitet https://www.barbershop.no/collections/forsiden/products/introsett-til-tradisjonell-barbering

For å forsøke å svare konkret på dine spørsmål:

1. Du må regne med en liten lærekurve når du bytter fra en flerbladshøvel til DE-høvel. NB Det viktigste tipset er å være MEGET lett på hånden, i forhold til en multibladshøvel. Vekten av høvelen er nok til å kutte håret. Ikke mist motet om du får ett kutt eller to. I starten vil du nok bruke noe mer tid enn vanlig, men som du forhåpentligvis vil oppdage etter hvert, så er dette det som gjør klassisk barbering til et så forfriskende og avslappende rituale. Man stresser helt ned, og ender opp med en herlig følelse av et glattbarbert ansikt og en utmerket start på dagen.

Som du beskriver, er det mye utstyr og teknikker man kan benytte før, under og etter en barbering. Dette kan du se mere på etter hvert, men som utgangspunkt for en god barbering bør ansikt/skjegg alltid være godt fuktet før du begynner å barbere deg. Etter en dusj, eller ved å påføre varmt vann i ansiktet med hendene, en oppbløtt klut eller et håndkle, er lurt. Visp opp passende tykt barberskum fra en såpe eller krem (se gjerne egne YouTube-videoer om dette), enten rett i ansiktet, eller i en skål. Det kreves litt prøving og feiling før du finner riktig mengde vann i forhold til tykkelsen på skummet. Bruk god tid på å såpe deg inn i området du skal barbere. Finn et godt grep på høvelen (prøv deg frem, eller sjekk YouTube), og strekk huden godt i området du barberer. Begynn med korte, LETTE drag, "med" hårene (som stort sett betyr en loddrett linje nedover ansiktet). Skyll høvelen ofte og grundig under bruk. Når du har rukket over hele ansiktet én omgang (noen anbefaler å kun starte med kinnene i begynnelsen, inntil teknikken sitter), skyller du av resterende skum, og såper inn på nytt og gjentar på samme måte. Etter hvert, når du blir tryggere, kan du vurdere å trekke høvelen både på tvers av hårene, og eventuelt mot hårene. Mange advarer mot å barbere mot hårene, mens andre ikke opplever problemer med det. Du må bare se an selv.

2. Jeg har aldri selv forsøkt syntetiske høvler, men jeg har skjønt at disse har blitt veldig gode etter hvert. Mange mener at grevling-koster er de beste å bruke, men personlig har jeg etter å ha forsøkt både grevling- og svinebustkoster, kommet frem til at enkelte store svinebust-modeller er mer effektive og like behagelige som grevling. Den billige Proraso-kosten som følger med i ovennevnte startsett, er blant de jeg foretrekker.

3. Jeg kjenner ikke så godt til de forskjellige DE-høvlene du spør om, men jevnt over er alle disse høvlene kjent for å være veldig gode. Uansett hvilken måte bladene skal settes i høvelen, er det lettvint og sikkert.

Det er sikkert en mengde informasjon jeg kunne gitt deg om klassisk barbering, men det er viktig å huske at dette ikke er noe uoverkommelig eller farlig på noen som helst måte. Beregn bare litt tid til utprøving, feiling, små kutt, samt at du trolig ikke blir like glattbarbert i starten, som du hadde håpet. Når teknikken sitter etter hvert, vil du oppleve en ny glede ved barberingen din, du ikke trodde var mulig.

Lykke til

forskjellene på r89 og r41 er at r89 har lukket kam,og r41 har åpen kam. r89 er mindre aggressiv,å er å foretrekke for nybegynnere.på r41 er mere blad eksponert å er enklere å kutte seg med og krever god teknikk.. har r89 selv,å må si det er en meget bra høvel. grande betyr større skaft.å bytte blad på r89 er meget lett.vil ikke si det er en større utfordring en på tvist.bare pass på at bunnplata er satt på rett vei.kjøpte selv det sette sandman anbefaler,å er helt enig.kosten som følger med er også meget bra.

når det gjelder syntetkost har jeg prøvd en fra mhüle,men likte ikke den noe særlig.mine favoritter er svinebust og pure badger som er litt stivere en de mere eksklusive badgerkostene. men koster er smak og behag.

Godt nyttår og takk til begge for nyttige tilbakemeldinger!

Jeg sitter nå igjen med en forståelse for at man kan fortsette å barbere seg i farta som før (med forbehold for tiden det tar å lære seg teknikken) men da får man ikke utnyttet muligheten til en bedre barbering enn tidligere. Har jeg forstått riktig? Mange av oss mannfolk er ikke så flinke til å ta vare på oss selv, så kanskje denne typen barbering med "alt det ekstra maset" vil i lengden hjelpe til å stresse ned, koble ut og ta litt tid til oss selv -akkurat som du selv sier Sandman :)

Jeg kikket litt på startsettene som virket greie, men jeg har fingeren min på litt andre kremer og slikt, så da blir det nok mer lønnsomt å plukke ut helt fritt, men har som sagt fortsatt ikke helt bestemt meg.

Godt poeng at koster er smak og behag. Etter alle avsløringene om dyreplageri rundt omkring og å ha lest at det aller meste av grevlingbusten kommer fra Kina trekkes jeg mot syntetbørster istedet, selv om de sies å være best til barbering (men kanskje "bra til barbering" er mer enn bra nok for meg). Det lureste er sikkert å stikke innom en av butikkene og fysisk se/føle på de ulike typene. Jeg ser at Barbershop.no selger Mühle "silver tip fibre" syntetkoster -jeg får sammenligne de med grevlingversjonen av samme bust.

OPPDATERING: jeg har undersøkt dette med syntetkoster enda mer på nettet og ser at Mühle sin "silvertip fibre" får veldig bra respons. Noen sier til og med at den føles bedre enn grevlingversjonen! Det er den med kromskaft jeg snakker om som koster en del (kr. 849,-) men tenker at det er bedre å kjøpe kvalitet som varer fra starten av enn å kaste bort mye penger på massevis av billig skrap som må skiftes ut. En investering altså :)
Ettersom jeg er opptatt av sunnhet, rene produkter og slikt kontaktet jeg Mühle for å spørre om hva disse er laget av men det kunne de ikke avsløre pga. industrihemmeligheter :unsure: Det var jo ikke den kjemiske formelen jeg var ute etter, men heller en forsikring om at det ikke er skadelig i lengden å bruke -noen her som vet noe mer?

Forresten ser jeg at det selges startpakker med R89, syntetkosten ovenfor og et passende kromstativ (som jeg uansett har sett på), så sparer man noen kroner. Sandman har foreslått Merkur sin justerbare høvel som virker som en veldig god ide, men jeg kan ikke få meg til å like designet og har en følelse på at nesten uansett hva jeg velger vil det bli en kjempeforandring til det bedre fra Gillette. R89 syns jeg ser pen ut, den har fått bra skussmål og inntrykket er at Mühle, selv om det koster en del, er et kvalitetsmerke, så jeg holder fortsatt en finger på denne. Tenker den vanlige modellen holder (ikke "grande" eller "twist").

Jeg oppdaget at Mühle R89 og syntetkosten også finnes i rosegull. Ser veldig stilig ut, hvis man ikke blir lei av det etter en stund da. Vet noen om dette er holdbart eller om "rosagullet" gnis av og forsvinner etterhvert? Jeg lurer vel egentlig på det samme om den vanlige sølvfargede -om det blanke blir skrapt/slitt av?

Mange spørsmål.. ;)

muhle-barbersett-s31m89.jpg

muhle-barbersett-s31m89rg.jpg

Den 2.1.2017 at 20.40, BladeRunner skrev:

Godt nyttår og takk til begge for nyttige tilbakemeldinger!

Jeg sitter nå igjen med en forståelse for at man kan fortsette å barbere seg i farta som før (med forbehold for tiden det tar å lære seg teknikken) men da får man ikke utnyttet muligheten til en bedre barbering enn tidligere. Har jeg forstått riktig? Mange av oss mannfolk er ikke så flinke til å ta vare på oss selv, så kanskje denne typen barbering med "alt det ekstra maset" vil i lengden hjelpe til å stresse ned, koble ut og ta litt tid til oss selv -akkurat som du selv sier Sandman :)

Jeg kikket litt på startsettene som virket greie, men jeg har fingeren min på litt andre kremer og slikt, så da blir det nok mer lønnsomt å plukke ut helt fritt, men har som sagt fortsatt ikke helt bestemt meg.

Godt poeng at koster er smak og behag. Etter alle avsløringene om dyreplageri rundt omkring og å ha lest at det aller meste av grevlingbusten kommer fra Kina trekkes jeg mot syntetbørster istedet, selv om de sies å være best til barbering (men kanskje "bra til barbering" er mer enn bra nok for meg). Det lureste er sikkert å stikke innom en av butikkene og fysisk se/føle på de ulike typene. Jeg ser at Barbershop.no selger Mühle "silver tip fibre" syntetkoster -jeg får sammenligne de med grevlingversjonen av samme bust.

OPPDATERING: jeg har undersøkt dette med syntetkoster enda mer på nettet og ser at Mühle sin "silvertip fibre" får veldig bra respons. Noen sier til og med at den føles bedre enn grevlingversjonen! Det er den med kromskaft jeg snakker om som koster en del (kr. 849,-) men tenker at det er bedre å kjøpe kvalitet som varer fra starten av enn å kaste bort mye penger på massevis av billig skrap som må skiftes ut. En investering altså :)
Ettersom jeg er opptatt av sunnhet, rene produkter og slikt kontaktet jeg Mühle for å spørre om hva disse er laget av men det kunne de ikke avsløre pga. industrihemmeligheter :unsure: Det var jo ikke den kjemiske formelen jeg var ute etter, men heller en forsikring om at det ikke er skadelig i lengden å bruke -noen her som vet noe mer?

Forresten ser jeg at det selges startpakker med R89, syntetkosten ovenfor og et passende kromstativ (som jeg uansett har sett på), så sparer man noen kroner. Sandman har foreslått Merkur sin justerbare høvel som virker som en veldig god ide, men jeg kan ikke få meg til å like designet og har en følelse på at nesten uansett hva jeg velger vil det bli en kjempeforandring til det bedre fra Gillette. R89 syns jeg ser pen ut, den har fått bra skussmål og inntrykket er at Mühle, selv om det koster en del, er et kvalitetsmerke, så jeg holder fortsatt en finger på denne. Tenker den vanlige modellen holder (ikke "grande" eller "twist").

Jeg oppdaget at Mühle R89 og syntetkosten også finnes i rosegull. Ser veldig stilig ut, hvis man ikke blir lei av det etter en stund da. Vet noen om dette er holdbart eller om "rosagullet" gnis av og forsvinner etterhvert? Jeg lurer vel egentlig på det samme om den vanlige sølvfargede -om det blanke blir skrapt/slitt av?

Mange spørsmål.. ;)

muhle-barbersett-s31m89.jpg

muhle-barbersett-s31m89rg.jpg

Hei 

Og godt nyttår 

Tøft at du har planer om å gå over til tradisjonell barbering og velkommen på forumet. 

Jeg føler jeg har testet ganske mange koster,kniver,høvler,såper osv (rettelse jeg vet jeg har testet for mange 😆)

Og kan derfor bidra med noen innspill,

Barberkost-der er det mye og velge,men det blir enkelt når du er opptatt av dyrenes velferd,ikke misforstå jeg er en dyre venn selv,men er svak for barberkoster av grevling.skal du gå for en syntetisk kost er det de som kalles plissoft som er best,ser er det mange merker som har begynt med denne typen bust og den er  myk og god gjør den jobben den skal uten problem.det er selvfølgelig andre fordeler med grevling og svinebust ,men set er en annen sak.

PS:jeg har en flott syntetisk til salgs og høvler osv da det har blitt mye innkjøp av litt high end ting de siste månedene. 😉

Barberhøvel-r89 er en medium aggressiv høvel og den fjør en bra jobb dette er super høvel til å starte med.r41 er kjempe aggressiv og ikke noenfor en nybegynner.det er ikke alle som setter pris på denne brutale høvlen.blad skift er enkelt uansett hvilken høvel du går for.

Har ikke hatt rosegull fargen,men dette skal jo ikke flasse av heller ikke bli slitt bort da er vel det en garanti sak.det er god kvalitet på disse tingene så dette varer.

Har også barber høvler til salgs hvis det skulle være aktuelt for seg. 😆

Produkter:muhle organic er flotte og sunne produkter,men generelt er produkter som er laget for tradisjonell barbering ganske så bra for kropp og sjel da det er et høyt fokus hos de litt bedre produsentene og de som lager såper og slikt i små batcher såkalt artisans.alt er bedre enn det kjemiske greiene som kalles goo on a can.noen av såpene som lages har som mål å ha minst mulig på ingredienslista.

Si i fra hjis du er interessert i et fett start sett jeg har mye som skal selges nå fremover men har bare ikke lagt det ut for salg enda 😆

Bare og spørre i vei hvis det skulle være noe mer .

Hei Razor og takk for nyttig info!

Godt å høre at produkter laget for tradisjonell barbering generelt er gode på "trygge" produkter. Det er vel blitt en samfunnstrende dette med naturlige produkter som mange kaster seg på (fordi folk er blitt mer bevisste og det ligger penger i dette), men dessverre er ikke alle like seriøse. Et produkt kan f.eks. ha fullt av gode, naturlige stoffer (som de reklamerer for) men ser man nøyere etter vil man ofte også finne skadelige, kjemiske ingredienser (som de ikke nevner i det hele tatt). Så er det andre produsenter som faktisk er ærlige og tilbyr trygge og gode produkter, men som man har vanskelig for å finne frem til fordi de ikke har penger til å markedsføre seg som de store multinasjonale selskapene. Derfor er disse foraene fine, fordi man kan dele erfaringer med andre.

En kan selvsagt se etter innholdslister for hvert produkt, men det krever mye tid (jeg er ingen kjemiker og må dermed slå opp hver ingrediens for å se om de er "snille" eller "slemme", og så er det uenighet om en del stoffer er trygge eller utrygge også da, samt at det kan være vanskelig å vite hvilke av "oppslagssidene" der ute er til å stole på).... Kanskje finnes det en seriøs oppslagsside for barberprodukter der man kan finne slå opp ulike merker/produkter og få vite litt mer om dette?

De fleste sidene skriver jo stort sett bare om hvordan de føles på huden, om de skummer nok, pris, parfyme osv. og de nettbutikkene eller foraene som fokuserer på renhet, trygghet, økologiske produkter, frie for kjemikalier osv. har gjerne barbersåper også, men det er usikkert om de har nok kompetanse til å vite hva som avgjør om en barbersåpe/skum er bra eller ikke til dette bruket.

Edited by BladeRunner

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

Loading...