Jump to content
Barbershop.no forum
Zardoch

Såpe

Recommended Posts

Det er ikke lett å orientere seg om alle barbersåpene som i dag finnes på markedet der ute i den store verden.

Selv foretrekker jeg de tradisjonelle eksklusive merkene som Trumper og Truefitt & Hill.  Proraso er uten tvil et godt merke, men muligens litt oppskrytt.  

Den som jeg liker best er barbersåpene fra Antica Barbieria Colla, som er laget etter oppskrifter fra erfarne barberere.  

Aftershave produktene fra disse er også gode.  Prøv “Dopobarba al Mallo de Albicocche”.  For de som bruker fuktighetskrem kan dette også erstatte kremen.  

Det er ikke bare Good Old Days Barbershop som selger disse produktene, også “Gents” fra Sverige, men til en høyere pris”.

Jeg har selv vært en krem mann, uten å ha prøvd såpe:blush:

Men er blitt raskt overbevist om at såpe er veien å gå, så jeg ble anbefalt Barrister & mann, som jeg også bestilte.

Gleder meg til å prøve ut disse såpene!

Jeg har testet ut en håndfull såper over lenger tid de siste tre årene og såpene jeg har testet og som jeg selv mener jeg kan evaluere ganske riktig er:

• Fitjar Extreme Mint (denne er nå utgått og dne nye heter vist "Fitjar Folgefonn") (såpe)
  • Gentlemans Black Ice (barberkrem)
  • Proraso Eculyptys/mint (krem)
  • Crabtree and Evelyn (såpe)
  • Mama Bear Chocolate

Av disse såpene så liker jeg Fitjar Extreme Mint og Proraso klart best. Lette og skumme opp og skummet blir skikkelig krem. 

Mama Bear Chocolate er en "morsom" såpe jeg bruker en gang i blandt, men føler ikke den gir meg noe mer enn en "morsom" barbering. Den lukter faktisk sjokolade og man får nesten lyst til å slikke i seg kremen. Utover det så scorer den midt på treet. 

CrabTree And Evelyn skuffet meg veldig. Skummet blir veldig luftig og jeg får ikke helt dreisen på og få til skikkelig krem med denne. Jeg ser også mange sliter med dette med Truefit And Hill såpene på Youtube. Så denne står mest til pynt. Lukter godt gjør den dog, men det er vel det.

Gentlemans Black Ice setter jeg i samme kategori som Mama Bear. En såpe jeg bruker enkelte ganger fordi den dunster lakris. Ellers scorer den midt på treet og skiller seg ikke spesielt ut. 

Dog har jeg sett Edwin and Jagger såpene har fått mye skryt på Youtube. Har ikke testet den selv, men det er nok den neste såpen jeg kjøper inn for å teste.

Proraso er nok den jeg velger her, samrns med Fitjar Mint. Tar man pris med i betrakningen så vinner Proraso hands down. 99 spenn for en tube er rett og slett et kupp. men så klart spennende og prøve andre såper også. men jeg faller stort sett tilbake på Proraso. Jeg skulle dog ønske at Proraso kunne lage en litt mer eksklusiv innpakning. Man får overhode ikke noe luksusfølelse og jeg mener såpen er god nok til å havne i den kategorien. 

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...