Jump to content
Barbershop.no forum
Cato

Steiner til honing/sliping av barberkniv

Recommended Posts

Hei!

Eg er tenkt å kjøpe meg noen steiner for å hone/slipe barberkniver. Tenker på både vedlikeholds honing og oppsliping av gamle "ødelagte" kniver. 

Er helt ny i dette så trenger deres hjelp. 

Eg har sett for meg 1 Stein i 3000, 1 i 5000, 1 i 8000 og 1 i 10000. Har kikket på Naniwa steiner. 

Er dette bra steiner eller er det et annet merke eg burde velge? Hva synes dere om grit valg, trenger eg enda finere/enda grovere? Målet er at kniven skal bli superskarp og behagelig å barbere med.

mvh Cato

hei. ville gått for 1000, 5000, 8000 og 12000. evt og 3000, men den er egentlig ikke nødvendig. du bør også ha noen natursteiner til finishen.de gir ofte mere behagelige egger en syntetsteiner, og de trenger ikke koste mye.kan anbefale en walisisk slate som kalles lLyn melynllyn.denne får du for rundt 300 kr.er en selger på ebay som produserer disse.en meget hyggelig og flink mann.denne er og enkel å få et godt resultat med,og kan brukes både med vann og olje.eller finnes det flere alternativer som coticule, tungurian, escher, j-nat (japanske natursteiner) svart arkansa , transulent arkansa osv.men du kommer langt med den walisiske. naniwa er bra steiner som kan anbefales, ellers fins shapton som er meget bra,men disse må bestilles fra utlandet.jeg bruker disse å syns de er å foretrekke framfor naniwa.kjøpte mine på ebay fra japan til en hyggelig pris.velger du shapton pro kjøper du 1500 grit istedet for 1000. ellers vil jeg anbefale en diamantplate for å holde syntetsteinene flate istede for naniwa flattening stone som selges til dette.en diamantplate koster det samme,men er mye mer effektiv og holdbar.da er en DMT i 320grit evt atoma 400grit å foretrekke.disse kjøpes også gjerne på ebay eller på en nettbutikk,da det ikke er noen som selger disse i norge.

vil ellers anbefale slipevideoene til gssixgun på youtube.disse er meget lærerike.denne mannen driver professionelt med restaurering av barberkniver og er en litt"slipeguru"på div utenlandske barberforum.

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...